Sinä, jolle on todettu esim keliakia, ibs, laktoosi-intorelanssi tms epätoivottu ruokarajoite
Tuliko sinulle alun jälkeen sellaista pientä kriisiä, että tätäkö tämä elämä nyt tulee olemaan? En voi syödä tätä enkä tuota entistä lempiherkkua. En voi edes salaa yöllä napsia, kun vatsaan sattuu. En voi loman kunniaksi ottaa tai muuten tulee ripuli. En edes tämän kerran. Olet ikuisesti se jolla on erityistoiveita. Olet se jonka vuoksi kokki/emäntä/isäntä huokaisee. Et voi ottaa hermolomaa omasta ruokavaliostasi.
Minua harmittaa.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Minulla todettiin keliakia aikuisiällä. Kurjinta tässä ehkä on juuri tuo, että koska muistaa niin selvästi sen ajan kun pystyi syömään mitä tahansa ongelmitta. Ne hyvät maut, josta jää nyt paitsi ja vieläpä ne halvemmat hinnatkin...
Pelotti itseänikin, että jääkö tästä nyt jokin kauhean suuri katkeruus, mutta kyllä se vain aika nopeaa on rutinoitunut eikä aktiivisesti liikaa kaivele. Jostain syystä uniin tämä välillä saattaa tulla. Näen toisinaan unia, joissa minut on jossain tilaisuudessa jätetty kokonaan ruotta ja huomioimatta, tai jokin minulle osoitettu ruoka on loppu ja saan tästä ihan kauheat kilarit :D
Tosi elämässä tällaista skitsoilua ei ole tapahtunut. Kai tuo on yksi keino käsitellä tätä harmistusta :P
Itsellä elää kuitenkin toivo vielä siinä, että tähän kehiteltäisiin lääkitys vielä minun aikanani. Nyt vastahan oli se jokin suomalainen tutkimus, jossa oli saatu lupaavalta vaikuttavia tuloksia. Jospa läpimurto olisi oven takana?
Mitkä oireet johti siihen että keliakia löytyi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliakia on kurja juttu, mutta laktoosittomuus ei liene ongelma nykyään enää ja ibs:stä VOI parantua. Kannattaa aktiivisesti etsiä ratkaisuja, YouTube on tähän hyvä keino.
Kiinnostaisi tietää, miten ibs:stä voi parantua, jos sulla tai jollain muulla on tietoa.
-sivusta
Noniin, vastaus tähän löytyikin edelliseltä sivulta, kiitos. :D
No välillä, mutta on niin paljon parempi olo ilman gluteenia että kestän. Ja onneksi nykyään on paljon vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliakia on kurja juttu, mutta laktoosittomuus ei liene ongelma nykyään enää ja ibs:stä VOI parantua. Kannattaa aktiivisesti etsiä ratkaisuja, YouTube on tähän hyvä keino.
Tutkimuksessa au tistisille ihmisille näytettiin video, missä kynä piilotettiin laatikkoon. Videolle tuli sitten ihminen, joka etsi ihmeissään kynää (ei tiennyt missä se on). Aut istit hokivat, että kynä on laatikossa. Heiltä kysyttiin henkilön tunteista ja ajatuksista kun joku asia on hukassa, mutta auti stit hokivat vain että kynä on laatikossa. Tuli vaan mieleen.
Parempi kuitenkin löytää se kynä jos sitä tarvitaan, kuin jäädä vellomaan niihin harmituksen tunteisiin.
Noin te ilmeisesti ajattelette. Kun teidän pitäisi ymmärtää kysymys, miltä henkilöstä tuntuu? Ja teidän aivot jurnuttaa vaan että kynä on laatikossa kynä on laatikossa
Tiedän miltä se tuntuu omasta kokemuksesta, ja tiedän myös ettei kannata jäädä tuleen makaamaan vaan ratkaisuja löytyy ihan oikeasti niin ettei tarvi murehtia. Voi syödä. Keliakia tietysti eri asia, mutta ap ei yksilöinyt mikä ongelma. Tiedän mainiosti miten syvältä se on kun ei voi syödä muuta kuin banaania.
Jurnuti jurnuti tunteet ovat ajan ja energian hukkaa. Jurnuti jurnuti ratkaise tilanne, tilanne on ratkaistava. Lopeta kynän etsiminen, kynä on laatikossa.
Tässä ei selvästi kysytty, että missä kynä on. Tässä kysyttiin että onko jollain muulla ollut kynä hukassa ja miltä se tuntui. Ymmärrätkö?
En, juuri siksi että olen ollut samassa pisteessä ja paras tapa päästä eteenpäin on USKO ja TOIVO. Varsinkin jos on kyse ärtyneestä suolesta ja muista ruoansulatuksen ongelmista, joissa psyykkiset syyt on tärkeässä roolissa. En näe mitään arvoa sillä että murehditaan niitä menetyksiä kun sen vatvominen nimenomaan LISÄÄ ongelmia ja tulee lisää menetyksiä.
Ja jollei kyse ole keliakiasta, ap:n asenne on aivan liian fatalistinen nyt. Kun stressi ja ahdistus aiheuttaa suolisto-ongelmia, niin on erittäin huono idea vatvoa kauhuja jotka ei ole edes totta! Jotka toteutuu todennäköisimmin juurikin jos lietsoo tuota aivan turhan synkkää tappiomielialaa.
Kai tiedät, että ikävät ja vaikeatkin tunteet on käsiteltävä jotenkin. Ei niitä pakoon pääse. Sama kuin sanoisit juuri läheisensä menettäneelle, että turhaakos sinä häntä tässä nyt enää suret, niskasta kiinni vain!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, miten ibs:stä voi parantua, jos sulla tai jollain muulla on tietoa.
-sivusta
Riippuu syystä ja ihmisestä. Tässä ei ole yksi ratkaisu sopii kaikille -mallia. Otat omat oireet käteen ja alat etsiä Youtubesta ihmisiä ja kuunnella tarinoita, sitten kokeilet varovasti. Linkitin tuonne ylös yhden ihmisen tarinan jossa päästiin vaikeista oireista täyteen oireettomuuteen. Ja kanavan pitäjä on yksi netin järkevimpiä ravitsemusbloggaajia, tutkija itsekin. Eikä sitten sitä Maria Nordinia tai muita hyyhaatyyppejä, lähdekritiikki pitää muistaa. Jos ihminen myy jotain, terve lähdekritiikki. Ja aina pitää tarkistaa ehdotetut lääkkeet tms muualtakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla todettiin keliakia aikuisiällä. Kurjinta tässä ehkä on juuri tuo, että koska muistaa niin selvästi sen ajan kun pystyi syömään mitä tahansa ongelmitta. Ne hyvät maut, josta jää nyt paitsi ja vieläpä ne halvemmat hinnatkin...
Pelotti itseänikin, että jääkö tästä nyt jokin kauhean suuri katkeruus, mutta kyllä se vain aika nopeaa on rutinoitunut eikä aktiivisesti liikaa kaivele. Jostain syystä uniin tämä välillä saattaa tulla. Näen toisinaan unia, joissa minut on jossain tilaisuudessa jätetty kokonaan ruotta ja huomioimatta, tai jokin minulle osoitettu ruoka on loppu ja saan tästä ihan kauheat kilarit :D
Tosi elämässä tällaista skitsoilua ei ole tapahtunut. Kai tuo on yksi keino käsitellä tätä harmistusta :P
Itsellä elää kuitenkin toivo vielä siinä, että tähän kehiteltäisiin lääkitys vielä minun aikanani. Nyt vastahan oli se jokin suomalainen tutkimus, jossa oli saatu lupaavalta vaikuttavia tuloksia. Jospa läpimurto olisi oven takana?
Ihan perus vatsavaivat. Kerran oli erityisen paljon ripulia, jonka mukana tuli sitten vertakin, joka säikäytti ja vei tutkimuksiin. Tosin epäilen, että minulla olisi tuon lisäksi mahdollisesti IBS.
Siihen tottuu että ei voi syödä jotain, mutta jatkuvat vatsavaivat tekevät elämästä helvettiä. Mulla ei ole löytynyt mitään spesifiä paitsi laktoosi-intoleranssi, joten joudun rajoittamaan enemmän kokeilujen perusteella. Myös mm. gluteeniviljat jääneet pois. Mutta nyt on vatsa enimmäkseen normaali, ei enää jokapäiväistä ripulia ja ilmavaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perus vatsavaivat. Kerran oli erityisen paljon ripulia, jonka mukana tuli sitten vertakin, joka säikäytti ja vei tutkimuksiin. Tosin epäilen, että minulla olisi tuon lisäksi mahdollisesti IBS.
Minkälaisia on perus vatsavaivat? Vatsa kipeä? Miten, miten usein?
Keliakia ollut jotain 20 vuotta. Alkuun ahdisti, nykyään ei enää. Lähimmät ihmiset jo tottuneet rajoitteisiini, etäisimmillä ihmisillä ei niin väliä.
Alkuun ahdisti jo senkin takia, että suolisto oli ihan pskana, niin sen päälle tuli vielä totuttelu kiellettyihin ja sallittuihin syömisiin ja toisten ihmisten asenteet ja ihmettely.
Nyt kun elimistö on taas balanssissa, ruokavalio viilattu kohdalleen ja tärkeimmät ihmiset ovat kartalla asioista, elämä on ihan normaalia. Eikä tee mieli mitään kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Keliakiahan on noista pirullisin.
Koska tietyt ruuat ja leivonnaiset ovat täysin kiellettyjä, koko loppu elämän.Laktoosittoman ruokavalion kanssa pärjää hyvin. Vatsa ei tulehdu lisää, vaikka vahingossa laktoosi pitoisia nauttisikin.
Ja tuo IBS on hyvin yksilöllinen sairaus. Siinä jonkun vatsa sietää hyvin ruoka-aineita, mitä taas joku muu ei syödä ollenkaan.
IBS ei mikään ruoka-aine ole ehdottomasti kielletty, vaan potilas itse oppii itse tottumaan siihen, mitkä ruuat oireita aiheuttavat, kuten: pahoja ilmavaivoja, vatsakipuja ja ripulia.
Itsellä on IBS ja osaan välttää hiivtuotteita, myös olut kuuluu niihin. Samoin etikkasäilykkeitä vatsa ei kestä, ei maitoa, kermaa, ei jäätelöä, mutta kovia juustoja sietää. Jo kermavaahto täytekakussa, vaikka kerma on laktoositonta, aiheuttaa ensin vatsanväänteet ja sitten ripulin.
Mutta toki sitä on oppinut säätämään ruokavalionsa ja korvaavia tuotteita on runsaasti saatavissa, kuten kaurakermat yms.
Vieraululle ja juhliin lähtiessä, otan aina ripulilääke Imodiumin mukaan ja otan pari kapselia varuiksi jo ennakkoon.
Sillä harvemmin IBS:ä sairastaville on mitään erikois tarjottavaa, koska he kuitenkin voivat syödä osaa tarjottavana olevista tuotteista.
Joo joo blah blah; tämä kuuluisa IBS on täysin naisten sairaus, joten kummallista on, että se toiset 50 prosenttia väestöstä ei juurikaan näytä kärsivän näistä ihmeellisistä vastanväänteistä ja super-erikoisrajoitteista. Kokeilkaa naiset siedätystä ensin; ja jos ei parin vuoden sisään auta, no, sitten syötte niitä ripulilääkkeitä. Olette niin rasittavaa seuraa sekä normiperheissä että kodin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein tiedä miksi juuri minulta tätä kyselet. Keliakian oirekuvaukset kyllä löytyvät jokaiselta sivulta, jossa keliakiasta kerrotaan. Minun oireeni olivat rajoittavilta tuntuneet vatsavaivat, jonka vuoksi menin tarkempiin tutkimuksiin. Eiköhän jokainen osaa määritellä tuon rajoittavuuden omalla kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliakiahan on noista pirullisin.
Koska tietyt ruuat ja leivonnaiset ovat täysin kiellettyjä, koko loppu elämän.Laktoosittoman ruokavalion kanssa pärjää hyvin. Vatsa ei tulehdu lisää, vaikka vahingossa laktoosi pitoisia nauttisikin.
Ja tuo IBS on hyvin yksilöllinen sairaus. Siinä jonkun vatsa sietää hyvin ruoka-aineita, mitä taas joku muu ei syödä ollenkaan.
IBS ei mikään ruoka-aine ole ehdottomasti kielletty, vaan potilas itse oppii itse tottumaan siihen, mitkä ruuat oireita aiheuttavat, kuten: pahoja ilmavaivoja, vatsakipuja ja ripulia.
Itsellä on IBS ja osaan välttää hiivtuotteita, myös olut kuuluu niihin. Samoin etikkasäilykkeitä vatsa ei kestä, ei maitoa, kermaa, ei jäätelöä, mutta kovia juustoja sietää. Jo kermavaahto täytekakussa, vaikka kerma on laktoositonta, aiheuttaa ensin vatsanväänteet ja sitten ripulin.
Mutta toki sitä on oppinut säätämään ruokavalionsa ja korvaavia tuotteita on runsaasti saatavissa, kuten kaurakermat yms.
Vieraululle ja juhliin lähtiessä, otan aina ripulilääke Imodiumin mukaan ja otan pari kapselia varuiksi jo ennakkoon.
Sillä harvemmin IBS:ä sairastaville on mitään erikois tarjottavaa, koska he kuitenkin voivat syödä osaa tarjottavana olevista tuotteista.Joo joo blah blah; tämä kuuluisa IBS on täysin naisten sairaus, joten kummallista on, että se toiset 50 prosenttia väestöstä ei juurikaan näytä kärsivän näistä ihmeellisistä vastanväänteistä ja super-erikoisrajoitteista. Kokeilkaa naiset siedätystä ensin; ja jos ei parin vuoden sisään auta, no, sitten syötte niitä ripulilääkkeitä. Olette niin rasittavaa seuraa sekä normiperheissä että kodin ulkopuolella.
Aivan, koska jos jokin oire tai sairaus on naisilla yleisempää se on totta kai keksitty vaiva? Koska ugh ei kerran miehilläkään ole niin eihän kenelläkään voi olla, koska onhan se mies nyt hei standardi ihminen. Autoimmuunisairaudet, johon keliakiakin lukeutuu tosiaan ovat yleisempiä naisilla.
Edellä mainitut keksittyjä. Kaikki edellä mainitut ns.vaivat voivat syödä normaalia ruokaa. Joka väittää muuta on huomion hakuinen ja epäitsekäs ihminen. Nykyään ihmiset haluavat yksilöllistä huomiota ja tätä kautta yrittävät saada. Halveksin tätä ryhmää yli kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein tiedä miksi juuri minulta tätä kyselet. Keliakian oirekuvaukset kyllä löytyvät jokaiselta sivulta, jossa keliakiasta kerrotaan. Minun oireeni olivat rajoittavilta tuntuneet vatsavaivat, jonka vuoksi menin tarkempiin tutkimuksiin. Eiköhän jokainen osaa määritellä tuon rajoittavuuden omalla kohdallaan.
Just siksi kysyn kun jos lukee keliakian oirelistausta siinä on kaikki mahdolliset oireet. Just samat kuin ibs:ssä. Ihan mahdotonta siitä on mitään päätelmiä tehdä voisiko olla. Kiinnostaisi tietää mitä se oikeasti on, miten nuo samat oireet esiintyy keliakiassa.
Kieltämättä joskus ärsyttää, kun on allerginen muutamalle melkein kaikissa herkuissa esiintyville ainesosalle.
Ne leivokset, joita voisin syödä, ovat pahoja. Onneksi maito sopii.
Eihän tuo laktoosi-intoleranssi niin vakavaa ole, hauskaa se vaan on kun pierettää ja paskattaa niin vietävästi. Pröööööööt prööööt. Paska haisee ja balalaikka soi.
Vierailija kirjoitti:
Siis, jos on pelkkä laktoosi-intoleranssi niin eihän tuossa varsinaisesti tarvitse luopua mistään, pitää vain tarkistaa, että on laktoositonta. Todella paljon on nykyään kuitenkin laktoosittomia tuotteita ja yhä enemmän tuotteita tehdään ihan perusoletuksena automaattisesti laktoosittomiksi. Joulusuklaita ei nyt voi vetää, eikä esim. Fazerin sinistä, mutta Brumbergin maitosuklaa on laktoositonta ja myös vegaaninenkin suklaa on ihan hyvää.
Voi myös ottaa laktoosia hajottavan pillerin jos on lähdössä ulos tai juhliin syömään, niin ei tarvitse huolehtia siitä.
Olis hassua katsoa vierestä kun joku paskoo housuun julkisesti.
Mulla on keliakia ollut 10 vuotta. Diagnoosi ei sinänsä ollut mikään shokki. Tähän vaikutti varmasti se, että molemmat lapseni ovat olleet todella allergisia ja heillä ollut esim. kaikki kotimaiset ruuat pois ruokavaliosta. Ehkä jossakin vaiheessa tuli mieleen, että vieläkö keliakia, eikö nuo lasten allergiat jo olisi mun kohdalla riittäneet.
En koe ongelmalliseksi sopivan ruuan tekoa tai ulkona syöntiä. Tosin ihan mihin tahansa ravintolaan en mene syömään. Matkailua vähän hankaloittaa, mutta hyvin on matkat sujunut, kun ottaa ruokien kohdalla varman päälle.
Joskus harvoin kaipaan tuoretta ruisleipää. Tämä lähinnä silloin, kun lähikaupungissa tulee leipätehtaalta tuoreen leivän tuoksu.
Se olotila, mikä vahinkoaltistuksista tulee pitää kyllä huolen siitä, että ruokavaliosta en lipsu jne.
-sivusta