Miksi suurin osa ihmisistä vähättelee tuurin merkitystä elämässä?
Kommentit (864)
Elämän haasteista pääsee eteenpäin, kun EI vetoa tuuriin, sattumaan, onneen, jne., vaan ottaa homman haltuun kaikkine puolineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistovalinnat ovat jossain määrin arpapeliä, sillä sisäänpääsy riippuu myös siitä, mitä muut hakijat tekevät. Samalla kyse on myös ennakoinnista ja panostamisesta valinnan kannalta tärkeisiin aineisiin. Kannattaa miettiä, onko parempi käyttää aikaa pitkään matematiikkaan, jos se vaatii kohtuuttoman paljon työtä, jos vähemmällä vaivalla saa hyvät arvosanat joistain muista aineista. Valinta on siis sekoitus tuuria ja valintatodennäköisyyksiin vaikuttamista.
Millä tavalla yliopistovalinnat ovat arpapeliä, pois lukien harvinaiset tasatilanteet joissa joudutaan arvalla valitsemaan kahdesta hakijasta? Ihmisten osaaminen/kyvyt/hakupisteet laitetaan järjestykseen ja X parasta tulosta valitaan, ei siinä kolikolla kandidaatteja valita. Jos haluat yliopistoon, joudut tekemään töitä arvosanojen ja pääsykokeiden suhteen.
Mutta, tätä kirjoittaessani muistin omasta menneisyydestäni kokemuksen, joka liippaa aihetta ja jossa voitaneen yliopistohaussa sanoa että minulla on käynyt välillisesti hyvä tuuri. Mennään liki 30 vuoden taakse, kun kirjoitin ylioppilaaksi. En ole ollut kummoinenkaan sanaseppo ainekirjoituksessa, ellei asia tai aihe ole lähellä sydäntä. Kuinka ollakaan, ylioppilaskirjoituksissa oli täysin sattumalta ja odottamatta sellainen aihe, josta olin ahminut tietoa oman mielenkiinnon vuoksi. En osannut edes odottaa tai edes unelmoida kyseistä aihetta osaksi ainekirjoitusta. Siellä se kuitenkin oli ja lyhyestä virsi kaunis: koska tiesin aiheesta paljon, löysin sanat ja kirjoitin heittämällä Laudaturin äidinkielestä. Tätä voisin kuvailla onnekkaaksi sattumaksi.
Kun myöhemmin hain yliopistoon, pääsin sisään haluamalleni alalle noin 0,5 pisteen marginaalilla siis olin aivan häntäpäässä hyväksyttyjen ryhmää. Jos ylioppilaskirjoitusten ainekirjoituksessa ei olisi ollut tätä minulle sopivaa aihetta, niin normaaliolosuhteissa olin enemmän Cum Laude eli C tasoa. Laudatur kuitenkin antoi sen verran lisäpisteitä, että kiipesin rajan ylitse.
No sillä tavalla siinäkin on tuuria mukana, että onko hakemassa juuri sen verran paremmin osaavaa porukkaa, että itse ei pääse sisälle. Mä sain kerran täydet pisteet toisesta osioista, mutta mokasin juuri sen osion, missä minun piti olla hyvä. En vain ymmärtänyt yhtä tehtävää ja jäin siihen jumiin niin että aika loppui kesken enkä ehtinyt tehdä toisia. Siinä taas, että sain tuosta osioista täydet, oli tuuria, kun kysyttiin juuri ne asiat, mitkä olin lukenut hyvin. Olin 300 hakijasta lopulta 7. varasijalla/30 paikkaa. En päässyt. Omalla työllä on iso merkitys, mutta kovasta työstä huolimatta voi elämä iskeä kovaa. Aivoinfarkti tai aivoverenvuoto ei kysy kenelle tulee ja sen jälkeen voi olla kova työ hyödytöntä aika pitkään, jos näistä yleensä selviää. Tai vakava onnettomuus. Moni ajattelee, että sen voi estää itse ja väkisin etsitään syyllistä syyttömästä, mutta ei se vain niin mene. Ihmisiä on kuollut jopa siihen, kun taivaalta tippuu jotain odottamatonta päähän. Niin kauan kuin pystyy väistämään onnettomuuden läheltä piti, luulee pystyvänsä siihen aina. Mutta joskus se onnistu. olen pari kertaa väistänyt hirvikolarin. Mutta kun sukulainen ajoi sen, hän muistaa vain että tuulilasi meni mustaksi. Hirvi oli hypännyt juuri sellaisesta kulmasta, ettei ole voinut sitä mitenkään nähdä, vähän takaviistosta. Hiljainen vauhti - 60 km/h alue ja iso eurooppalainen auto pelastivat autossa olijat. Ambulanssimiehet oli heti sanoneet, että jos olisi pieni japsi, ette olisi enää hengissä.
Se ei kyllä ole mitään sattumaa, kuinka paljon on koulutukseen panostanut, se on silkkaa raakaa työtä. Joku kysymys saattuu ehkä itselle hyvin, mutta sitten joku toinen toiselle, jos kaikki kysymykset on helppoja se ei ole tuuria, vaan sitä että on opetellut asian kunnolla.
Tässä kuten monessa muussakin asiassa voi vaikuttaa siihen miten todennäköisesti se tuuri osuu omalle kohdalle. Jos opettelee hyvin monta eri asiaa, niin on paljon luultavampaa että pääsykokeessa käy se ns. tuuri ja kysymykset osuu hyvin. Jos luotat siihen että tulee juuri yksi tietty kysymys niin on aika epätodennäköistä että sellainen tuuri käy. Sama pätee siihen, että jos haet useaa eri työpaikkaa niin on todennäköisempää että käy tuuri ja valinta osuu sinun kohdallesi. Se on ihan täysin oma valinta jos luotat pelkkään tuuriin niin paljon että haet vain yhtä ja jäät kotiin surkuttelemaan miten sinulla ei koskaan ole onnea. Aika usein nämä huonoon tuuriin vetoavat ovat juuri niitä jotka eivät vaan ole yrittäneet yhtä kovaa kuin parempituuriset.
Tuurin pohtiminen on aika turhanpäivästä puuhaa. On sitä olemassa, tai ei ole, niin se on asia mihin ei voi vaikuttaa millään tapaa. Ei millään, jos se riisutaan puhtaaksi kaikista muista vaikuttimista. Miksi pohtia sellaisen vaikutusta yhtään mihinkään? Sitä kun ei voi myöskään ennalta tietää. Tuuri on aika lailla synonyymi onnekkaalle sattumalle. Ei mitään muuta. Toki voi esittää väitteen, että jos uskoo hyvään tuuriin, niin silloin sitä sattuu useammin kohdalle. Mikä ei sekään, puhtaaksi riisuttuna, pidä paikkaansa. Se kuvitelma liittyy nopeasti selitettynä vain siihen, että jos uskoo hyvään tuuriin, ja/tai ajattelee positiivisesti noin yleensäkin, niin silloin näkee ja tarttuu tilaisuuksiin eri tavalla. Tästä voi sitten syntyä, jos ei ajattele tarkemmin, vahvistusharha ajatukselle siitä, että on hyvä tuuri tai jotenkin onnekas ihminen noin yleisestikin. Ja päin vastoin.
Ap on täysin oikeassa. Eikä hän väitä (alustuksessaan, en oo lukenut koko ketjua), että kaikki olisi pelkästään tuurista kiinni. Edelleen ahkera ja päättäväinen ihminen on vahvemmilla elämässä, kuin laiska yksilö. Mutta kummankin elämänkulkua voi ohjata vahvastikin myös tuuri. Joko hyvä tai huono. Sattuma on huono nimitys, koska kaikilla tapahtumilla on luonnollisesti syynsä. Mutta hyvin harvoin me saamme niistä oikeasti tietää. Siksi ne ovat meille sattumia.
Se täysin tuurista kiinni syntyykö vaikutusvaltaiseen yläluokkaan, vai köyhään duunariperheeseen.
Tasan ei käy onnen lahjat.
Niinpä seuraaminen ja maalittaminen 24h useiden vuosien ajan on vähän niinku tuuri homma vai osaako joku sanoa minkälaisesta omasta toiminnasta voi joutua tuollaiseen tilanteeseen.
Tuurin merkitys elämän aikana on melko pieni. Yleensä ihmiset löytävät elämästä sellaisen paikan, jonka heidän kyvyt, luonteenpiirteet ja muut ominaisuudet mahdollistavat. On totta, että yksittäisissä tilanteissa ja mahdollisuuksissa tuuri näyttelee suurta roolia, mutta ihmisellä on silti aina useita eri reittejä edetä niin ammatillisesti, ihmissuhteissa kuin muissakin asioissa. "Kun joku ovi sulkeutuu, toinen aukeaa" on aivan totta. Elämä on kuitenkin pitkä taival, jossa onni ja epäonni pitkällä aikavälillä asettuvat tasapainoon. Tämä on aivan matemaattinen fakta.
Toki on mahdollista, että tulee lottovoittoon liittyvä onnenpotku tai vaikka vakavaan sairastumiseen liittyvä epäonni, mutta äärimmäisen harvoin elämän suunta on tämän tyyppisistä asioista kiinni.
Omalla yrittämiselläkin on merkitystä, joku sanoo olevansa heikoilla. silti on voimakas joissakin asioissa.
Ei kaikki tajua miten huono tuuri voi vaikuttaa ihan kaikkeen. Väkivallan kohteeksi joutuminen voi aiheuttaa näkyvät vammat jotka rikkovat itsetunnon ja elämänhalun.
Ei uskoisi, mutta minulla on moukan tuuri, että sellaiset asiat jotka muille sujuvat yleensä ihan normaalisti niin minun kohdallani tulee asiassa aina joku poikkeus, unohtaminen, joku ennen niin ollut on juuri muuttunut, olen juuri jossain rajalla ja tietenkin siinä huonommalla puolella jne.
En muista yhtään kertaa, että olisi ollut niin, että joku asia menikin paremmin kuin olin odottanut. Sitä vastoin tunnen paljon ihmisiä, joille aina käy niin, että asiat menevät paremmin kuin odottivat tai jopa niin, etteivät edes odottaneet, mutta silti tuli joku onnekas sattuma tai palveluhenkinen virkailija, juuri oikea ajankohta jne.
Olen jo niin tottunut siihen, että sanonkin kun joku sanoo, että onha tuo ihme kun minulla (hänellä) joku meni ihan hyvin, jopa paremmin kuin luuli, että minun kohdallanihan eivät mene niinkuin ne menevät muiden ihmisten kohdalla.
Uskon vakaasti, että toisilla on parempi tuuri ja toisilla huonompi.
Se on eri asia tunnustaako joku hyvätuurinen sitä tai edes tajuaa olevansa onnettaren lempilapsi.
Itse olen herra Murphyn lempilapsi.
Onhan se nyt valtavan hyvää tuuria saada 7 oikein lotossa tai muissa rahapeleissä suuri voitto. Eihän se voittaja ole tehnyt voittaakseen asialle muuta kuin ostanut muutaman rivin, joskus jopa yhden. Kuten ihan samoin ne muut, jotka eivät voita.
Tässä ei ainakaan ahkeruudella, asenteella, omalla työllä, tahdonvoimalla, yrittämisellä, opiskelulla tms. ole mitään apuja.
Itse kun lottoan on 3 oikein paras tulos. Yleinen on 0, 1 ja kaksi oikein.
Kuten monilla muillakin.
Esim itse tapasin mieheni baarissa.
Hän oli juhlimassa tiimin kanssa kauppoja. Normaalisti ei olisi mennyt, mutta mukana oli kollega kauempaa ja tämä oli etukäteen sanonut mennään.
Minä olin juonut töissä liikaa kahvia. Tuli kiire junaan, jossa ei toiminut vessa. Jäin Järvenpäässä pois junasta, koska muistin vastapäätä on kuppila
Olin jo menossa puskapissalle, kun auton valot häikäisi, päätin baariin menen.
Juoksin baariin, tulin vessasta, hän tuli ulko-ovesta sisälle. Rovaniemen kollega sanoi mitäpä neito ja aattelin voin minä tarinoida tässä hetken.
Istuttiin samaan pöytään ja alettiin juttelemaan.
Rovaniemeläinen sanoi heti tajus nyt tuli mätsi.
En usko olisin ikinä tavannut miestäni missään, ellei olisi ollut kohtalo
Elämässä tehdä pitkäjänteisesti työtä, suunnitelmallisuus ,päämäärätietoisuus mitä elämässä saavutuksia haluaisi, hyvä terveys on myös suuri ns.perimälahja, hyvät terveelliset elämäntavat, jos kaikki toteutuu on myös hyvää tuuriakin silloin annettu elämään ,ja jaksanut vastuksetkin voittaa. Ja selvinnyt niistä.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole. Olen tehnyt todella pitkäjänteisesti ja päämäärätietoisesti töitä onnistumisieni eteen. Ne eivät ole tuuria tai sattumaa.
No, aloitapa vaikka siitä, mihin satuit syntymään.
Tietenkin on asioita, joihin vaikutat ja voit vaikuttaa, mutta moni juttu on sattumaa.
Vierailija kirjoitti:
Esim itse tapasin mieheni baarissa.
Hän oli juhlimassa tiimin kanssa kauppoja. Normaalisti ei olisi mennyt, mutta mukana oli kollega kauempaa ja tämä oli etukäteen sanonut mennään.Minä olin juonut töissä liikaa kahvia. Tuli kiire junaan, jossa ei toiminut vessa. Jäin Järvenpäässä pois junasta, koska muistin vastapäätä on kuppila
Olin jo menossa puskapissalle, kun auton valot häikäisi, päätin baariin menen.
Juoksin baariin, tulin vessasta, hän tuli ulko-ovesta sisälle. Rovaniemen kollega sanoi mitäpä neito ja aattelin voin minä tarinoida tässä hetken.
Istuttiin samaan pöytään ja alettiin juttelemaan.
Rovaniemeläinen sanoi heti tajus nyt tuli mätsi.
En usko olisin ikinä tavannut miestäni missään, ellei olisi ollut kohtalo
Tai sattuma?
Koska mä vaan valitsin syntyä oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.
- Rikas, hyväosainen keski-ikäinen setämies
Vähättelee ne myös perhetaustan vaikutusta menestykseen.
Siksi, että on niin mukavaa esittää olevansa niin osaava ja taitava.
Vierailija kirjoitti:
Koska mä vaan valitsin syntyä oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.
- Rikas, hyväosainen keski-ikäinen setämies
Missä tämän valinnan saikaan tehdä?
Sitten pääsee toiseen työpaikkaan, ei se elämässä koskaan mene niin että on vain yksi mahdollinen työpaikka joka on hyvä, ja kaikki muut huonoja. Mutta jos odottaa sitä ihmeellistä onnenpotkua ja jättää koulutuksen hankkimatta, niin ei ole sellaista hyvää työpaikkaa olemassakaan, johon riittää että sattuu nyt hakemaan, vaikka ei ole koulutusta mihinkään.
Juu voi meteori pudota päähän (ihan oikeasti) kuten voi voittaa 100 miljoonaa lotossa, mutta nämä on niin marginaalisia tapauksia että turha edes ottaa tähän. Pääsykokeisiin sairastunut tuskin sairastuu joka vuosi, eikä koko elämää ajatellen yksi välivuosi elämää pilaa.