Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suurin osa ihmisistä vähättelee tuurin merkitystä elämässä?

Vierailija
03.12.2022 |

Moni asia on täysin sattumasta kiinni

Kommentit (864)

Vierailija
41/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on monesti ollut tilanteita, että on ollut jokin rahakriisi ja hetkellisesti joutunut miettimään, että mitäs nyt. Niihin tilanteisiin on melkein aina tupsahtanut joku onnellinen sattuma. Kerran sain työpaikan juuri sopivasti, mies saa yhtäkkiä jonkun bonukden töistä, kerran tuli jopa isompi uhkapelivoitto. Viimeksi miehelle tuli pitkä työmatka, josta saa hyvät kilometrikorvaukset ja päivärahat, sitä 500 euroa tässä odotellessa. Tunnustan syntyneeni onnellisten tähtien alla.

Kukaan miljonääri tms. Ei pelaa uhkapelejä. Ehkä ainoat pelaajat ovat ammatikseen pokeria pelaavat ketkä ovat matemaattisesti lahjakkaita.

Mutta hienoa että koet jonkun kämäsen 500e ylimääräisen palkan hienoksi asiaksi. Ja kiitä myös onneasi siitä miten pienet asiat osaat kokea tuuriksi mikä on normaalille ihmiselle täyttä arkipäivää.

Vierailija
42/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys, kurjuus, rikkaus, menestys periytyy.

Jos kaikki lähtisivät samalta viivalta ilman mitään verkostoja. Eiköhän silloin aikamoni tämänhetken onnistuja olisi epäonnistuja.

Onhan se köyhän oma vika kun ei ole syntynyt rikkaaseen perheeseen.

Ja ei todellakaan, kaikilla ei ole samanlaista mahdollisuutta kouluttautua hyvään ammattiin. luulisi kaikkien sen tajuavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yleensä sitä korostaa ihmiset joilla menee huonosti ja usein vielä omien valintojen kautta voisivat parantaa tilannettaan. Mutta sen sijaan sanovat, että tuurilla kaikki muut ovat onnellisia ja heillä menee huonosti.

Vierailija
44/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menee näennäisesti huonosti, mutta vain näennäisesti. Olen kuntoutustuella ja saan takuueläkkeen. Päälle asumistukea ja lapsilisän yhdestä lapsesta. Aikuinen kotona asuva lapseni saa toimeentulotukea ja nuorempi kuntoutusrahaa. Osaan täyttää Kelan papereita hyvin, koska olen kielellisesti lahjakas. Se on ollut onneni. Mutta arvata saattaa, että vaikeuksia on elämässämme riittänyt, koska näitä tukimuotoja tarvitsemme. Olisi mielenkiintoista tietää, miten kaikki olisi mennyt ilman diagnooseja ja sairastumisia. Perheen jokaisella jäsenellä on jokin elämään suuresti vaikuttava dg.

Vierailija
45/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman onnensa seppä kirjoitti:

Oletteko huomanneet, että elämässään menestyneet korostavat oman toiminnan merkitystä ja epäonnistuneet korostavat tuurin vaikutusta?

Epäonnistuneet ovat sentään rehellisiä. Tietenkin menestynyt korostaa omaa erinomaisuuttaan eikä välttämättä edes ymmärrä tuurin merkitystä. Jos hän ei olisikaan menestynyt, syyttäisi hän asiasta tuuria.

Toki kaikki epäonnistuminenkaan ei ole tuurista kiinni, mutta monella on. Tämä on syytä tiedostaa ennen tuomitsemista.

Vierailija
46/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai tuuri vaikuttaa elämässä, sitä ei vain itse huomaa. Menestyneet ihmiset ovat yleensä täysin varmoja siitä, että se oli itse aiheutettua eikä tuurilla ollut mitään vaikutusta.

Vierailija
47/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molempia tarvitaan: määrätietoisuutta ja tuuria. Ajatellaanpa tilannetta, jossa on kaksi yhtä lahjakasta henkilöä, joilla on sama tutkinto, yhtä paljon kokemusta, ulkonäön suhteen samaa tasoa ym. ja jotka hakevat samaa työpaikkaa. Valitsijat myöntävät, että eivät osaa tehdä eroa kahden tasaisen ehdokkaan välillä. Niinpä he valitsevat arvalla. Seuraus: toinen saa hyväpalkkaisen vakityön vuosikymmeniksi. Hän voi asettua aloilleen, hankkia auton ja asunnon, ehkä kesämökinkin. Hän voi perustaa perheen ja tarjota lapselle vakaat olot. Se toinen voi joutua sinnittelemään pätkätöissä, joutua olemaan välillä työttömänä ja turvautua tukiin. Hän voi joutua muuttamaan toistuvasti eri paikkakunnille töiden perässä. Hänelle ei kerry varallisuutta, hän ei voi hankkia omistusasuntoa, ilman vakityötä hän ei ehkä kykene perustamaan perhettä jne. Kyllä tuurilla voi olla ratkaiseva merkitys. Tiedän tyypin, joka oli tosi surkea koulussa, ei viitsinyt opiskella. Pääsi sukulaissuhteen avulla työhön heti lukion jälkeen ja on edennyt urallaan käytännössä täysin ilman koulutusta. On hän varmasti tehnyt kovasti töitä, mutta se alkuperäisen työn saaminen oli täysin kiinni tuurista ja sukulaissuhteesta.

Huono esimerkki! Ei kunnon työ ja sen mukanaan tuomat edut ole tästä yhdestä tuurista kiinni tälle sillä kertaa kakkoseksi jääneelle henkilöllekään. Seuraava tilaisuus, ja sama menestys mahdollinen, koska edellytykset ovat kunnossa. Tuurin merkitys ei mitenkään ratkaiseva tässä.

Vierailija
48/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asialleen omistautuneella on onnetarkin puolellaan!

Vierailija
49/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siksi että he eivät ole elämässään kokeneet asioita joissa hyvä tuuri olisi auttanut onnekkaaseen lopputulokseen. Esimerkiksi minulla kaikki se vähä mitä olen saavuttanut on hankittu sinnikkyydeellä, työllä ja taidolla, en tuurilla. Hyvällä tuurilla ja paremmilla ratkaisuilla asiat olisivat tietysti paljon paremmin.

Kyllä. Sinnikkyydellä ja työllä pääsee tiettyyn pisteeseen, mutta siihen yhdistettynä hyvä onni toisi huomattavasti paremman ja runsaamman lopputuloksen.

Itseasiassa toteutunutta tuuria parempi onni olisi tuonut huomattavasti paremman ja runsaamman lopputuloksen.

Omalla sinnikkyydellä ja työllä ei kovin pitkälle pääse vaan siinäkin tarvitaan jo tuuria mukaan.

Ja tämän tuurin osuutta ei yleensä nähdä vaan kuvitellaan, että kaikki oli vain itsestä kiinni.

Vierailija
50/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. kumppanin löytymisessä on paljon tuuria mukana. Itse olen ollut 4 vuotta sinkkuna ja löytänyt 3 miestä, joista pidin todella, ja hekin pitävät minusta. Kaikki nämä kuitenkin sanoivat etteivät halua sitoutua syystä x, eli eivät ole valmiita suhteeseen tms. Sen sijaan moni tuttuni on löytänyt nopeasti eron jälkeen uuden ja alkaneet heti seurustella. Miksi minulle on jo kolme miestä sanonut että eivät ole valmiita suhteeseen, ja joku saa kumppanin heti ensimmäisestä tyypistä josta tykkää?

No sanos muuta. Ite oon käyny vaikka kuinka monilla treffeillä ja oon yhä sinkku. Kaikki kaverit on pariutuneet 18 vuotiaana.

N26

Vierailija
51/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai tuuri vaikuttaa elämässä, sitä ei vain itse huomaa. Menestyneet ihmiset ovat yleensä täysin varmoja siitä, että se oli itse aiheutettua eikä tuurilla ollut mitään vaikutusta.

Ja sitten jos näiltäkin ottaisi sen hyvän tuurin osuuden pois, niin nämäkin ihmiset toteaisi että tuurilla on iso merkitys eikä ilman sitä pääse oikein puusta pitkään.

Se pienikin munkki yhdessä ja tsägä toisessa asiassa kertautuu kummasti vaikka sitä ei edes huomaa.

Vierailija
52/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman onnensa seppä kirjoitti:

Oletteko huomanneet, että elämässään menestyneet korostavat oman toiminnan merkitystä ja epäonnistuneet korostavat tuurin vaikutusta?

Joo ja en. Ensimmäiseen kyllä useinkin, mutta millainen on epäonnistunut ihminen? Olen itse noussut todella vaikeista oloista ja tehnyt paljon töitä, mutta olen silti sitä mieltä, että elämässä on erittäin paljon tuurista kiinni. Millaisia ihmisiä kohtaat ja milloin, millaisia työpaikkoja eteen tulee, millaisia muut hakijat ovat jne. Vielä suurempi merkitys tuurilla on esimerkiksi terveydenhuollossa. Tiedostan esimerkiksi sen, että minulla on käynyt hyvä tuuri terapeutin kanssa, hyvä tuuri lääkäreiden kanssa jne. Osa ei saa apua ikinä, vaikka sitä kuinka hakisi.

Vierailija
53/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonoa tuuria oli se että minusta tuli laitoslapsi. Hyvää tuuria se, että ulkonäöltäni olen täysi kymppi, ja älykkyysosamääräni on yli 130.

Olen pärjännyt elämässä oikein hyvin. 

Hyvä esimerkki. En viitsi tarkemmin eritellä, mutta sanotaanko näin, että jäin aika heikoille pelikorttien jaossa (ihan geeneistä lähtien, synnynnäinen häiriö esimerkiksi), mutta älykkyys on pelastanut paljon. Olen miettinyt usein, että lapselle, jolla on sama tausta, mutta lisäksi vielä esimerkiksi oppimisvaikeudet on aika turha mennä paasaamaan, kuinka jokaisella on samat mahdollisuudet. Ei ole.

Vierailija
54/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, eli minunkin pitäisi sitten vaan voivotella huonoa tuuriani, kun synnyn köyhään työläisperheeseen. Isällä velkoja ja erokin tuli vielä. Onneksi olen voinut näistä lähtökohdista huolimatta opiskella ja tehdä työtä ja saavuttaa sen aseman missä nykyään olen.

Vierailija
55/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molempia tarvitaan: määrätietoisuutta ja tuuria. Ajatellaanpa tilannetta, jossa on kaksi yhtä lahjakasta henkilöä, joilla on sama tutkinto, yhtä paljon kokemusta, ulkonäön suhteen samaa tasoa ym. ja jotka hakevat samaa työpaikkaa. Valitsijat myöntävät, että eivät osaa tehdä eroa kahden tasaisen ehdokkaan välillä. Niinpä he valitsevat arvalla. Seuraus: toinen saa hyväpalkkaisen vakityön vuosikymmeniksi. Hän voi asettua aloilleen, hankkia auton ja asunnon, ehkä kesämökinkin. Hän voi perustaa perheen ja tarjota lapselle vakaat olot. Se toinen voi joutua sinnittelemään pätkätöissä, joutua olemaan välillä työttömänä ja turvautua tukiin. Hän voi joutua muuttamaan toistuvasti eri paikkakunnille töiden perässä. Hänelle ei kerry varallisuutta, hän ei voi hankkia omistusasuntoa, ilman vakityötä hän ei ehkä kykene perustamaan perhettä jne. Kyllä tuurilla voi olla ratkaiseva merkitys. Tiedän tyypin, joka oli tosi surkea koulussa, ei viitsinyt opiskella. Pääsi sukulaissuhteen avulla työhön heti lukion jälkeen ja on edennyt urallaan käytännössä täysin ilman koulutusta. On hän varmasti tehnyt kovasti töitä, mutta se alkuperäisen työn saaminen oli täysin kiinni tuurista ja sukulaissuhteesta.

Nassim Nicholas Talebin moderni klassikko Musta joutsen on todella hyvää luettavaa aiheen tiimoilta. Esimerkiksi tuollaisessa tasaveroisessa työnhakutilanteessa voi vaikuttaa vaikka se, että rekrytoija pitää alitajuisesti toisen hakijan hiustyylistä enemmän. Sattuman  vaikutusta aliarvioidaan suuresti.

Vierailija
56/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on hyvin pitkälle sattumankauppaa. Mihin synnyt, vanhemmat, kaverit, luonne, koulunkäynti, työelämä, sairaudet, onnettomuudet, tapaturmat. Toinen ihminen murtuu jo toimintakyvyttömäksi esim. Irtisanotaan tuotannollisista taloudellisista syistä vaikka Finnair. Toinen saa syövän ja jaksaa vain porskuttaa vaikka on kovat hoidot. Joku vaihtanut työpaikkaa koeajalla sairastuu vakavasti...ei jatketa töitä. Joku saa aivokasvaimen nelikymppisenä ja kuulee. Toinen liukastuu ja on lopun elämän pyörätuolissa. Tai sitten käy näin HS uutinen: Autoilija törmäsi karanneeseen hevoseen, molemmat kuolivat

Henkilöauto törmäsi karanneeseen hevoseen Porvoossa. Auton kuljettaja ja hevonen kuolivat.

Vierailija
57/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työuraasi sanelee sattuma, ei suunnitelmallisuus

Rakennamme itse oman työuramme vai rakennammeko sittenkään? Tuore julkaisu valottaa sattuman merkitystä työuraa koskevien valintojen taustalla.

Usein ajatellaan, että nopeasti muuttuvassa työelämässä pärjätäkseen ihmisen on osattava rakentaa ja hallita työelämäänsä. Tulisi tehdä viisaita valintoja ja ketteriä siirtymiä sen mukaan, minkälaiselle osaamiselle kulloinkin on kysyntää työmarkkinoilla. Ihmisiä on pyritty kannustamaan tähän myös politiikan avulla, kuten 2018 lanseeratulla työttömien aktiivimallilla.

Jyväskylän yliopiston tuoreessa tutkimuksessa pohditaan ihmisen mahdollisuuksia tehdä työuraansa koskevia valintoja. Tutkimuksessa tarkasteltiin etenkin työuran ja terveyden välisiä yhteyksiä.

Terveys on yksi niistä tekijöistä, joihin voimme vaikuttaa rajallisesti, mutta jolla on huomattava merkitys työurien muodostumiseen, toteaa tutkija Anu Järvensivu kasvatustieteiden laitokselta. Työuria ei niinkään pysty rakentamaan, vaan ne ovat monien tekijöiden summa.

Työurat osoittautuivat tutkimuksessa hyvin moninaisiksi. Suunnitelmallisuus on vähästä ja sattumuksien vaikutukset suuria. Järvensivun ja tutkija Jutta Pulkin (Tampereen yliopisto) mukaan valinnan mahdollisuudet jäivät rajallisiksi, kun taas ihmistä ympäröivät tekijät ja niiden kytkökset vaikuttivat työuran suuntaan paljon. Vahvana tekijänä työn ja terveyden välissä vaikuttivat taloudelliset huolet. Ne saattoivat estää tai pakottaa valintoja toiveista ja haluista riippumatta.

Tutkimus haastaa ajattelua, joka korostaa ihmisen suunnitelmallisuutta ja rationaalisia valinnanmahdollisuuksia. Ihmisen valintojen lisäksi toiset ihmiset, monenlaiset tilanteesta riippuvat tekijät ja puhdas sattuma muokkaavat työuraa.

Me ihmiset haluamme ajatella, että voimme itse suoraviivaisesti vaikuttaa omaan elämäämme, työhömme ja terveyteemme. Myös yhteiskuntajärjestys ja poliittinen päätöksenteko, kuten aktiivimalli, nojaavat tähän oletukseen. Tutkimuksemme valossa nämä oletukset ovat kuitenkin vahvasti todellisuutta yksinkertaistavia ja omiaan aiheuttamaan niihin perustuvien politiikkatoimien epäonnistumista, Järvensivu summaa.

Vierailija
58/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesa Keskinen ei ole enää yhtä vetovoimainen kuin vaikka 10v. sitten.

Ehkä jukurtin tai rahkan syöminen auttaisi?

Vierailija
59/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei ole sattumaa.

Kaikki on sattumaa. Esimerkiksi se, synnyitkö terveenä vai kehitysvammaisena. Ainoastaan FAS on ennustettava ja aiheutettu tila.

Vierailija
60/864 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattumaa vähätellään koska on palkitsevampaa uskotella itselleen, että asiat on hienosti koska minä vain olen niin erinomainen ja ansaitsen tämän kaiken. Siihenhän kokoomuslaisuus perustuu: ei tajuta, että se on pelkkää tuuria, ettei ole joutunut kakarana hyväksikäytön uhriksi tai oman vanhemman piikkihuumeisiin totuttamaksi tms., tai ettei ikinä ole osunut töhin firmaan, jossa kohta alkaa YT:t ja sinä lennät ekana pihalle.