Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt tuli raja vastaan; Raha on loppu eikä riitä enää ruokaan. Ostan kaupasta perusruokaa kuten kanaa, riisiä, maitoa, ruisleipää, margariinia, vessapaperia. Toimeentulotuki 532e/kk on täysin riittämätön

Vierailija
03.12.2022 |

Jouduin viime kuuksi ottamaan velkaa kaverilta, ja nyt maksoin tämän kuun alussa velan pois.

Nyt on jäljellä 150e koko loppukuuksi, eli myös jouluksi.

MILLOIN PERUSTOIMEENTULOTUKEEN TULEE KOROTUS OIKEALLE TASOLLE?

HALLITUS????

Kommentit (1822)

Vierailija
161/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivon joulupukilta, että kaikki "mee töihin" -huutelijat menettävät itse työpaikkansa ennen joulua, eivätkä saa uutta.

Itse kouluttauduin tarkoituksella alalle, jolla on huutava työvoimapula. Olen psykologi. Ei mikään unelma -ammattini, mieluiten olisin harrastukseni ammattilainen. Se ei ole kuitenkaan mahdollista, joten otin lusikan kauniiseen käteen ja hankin ammatin, jossa tiesin töitä riittävän.

Psykologina sinun pitäisi tietää, että kaikilla ei riitä älli tai muut kyvyt psykologiksi, lääkäriksi jne.

Ei, mutta kaikilla riittää kyvyt siihen, että kouluttaudutaan tai muutoin hakeudutaan alalle ja paikkakunnille, joissa töitä riittää. Työ on väline itsensä elättämiseen. Sen ei tarvitse olla kivaa, inspiroivaa, itseä luovasti toteuttavaa jne.

Vierailija
162/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te kokkarihenkiset, miksi luulette että juuri haukkumalla ihmiset "aktivoituvat" paremmiksi työnhakijoiksi ?  Muutenkin, miksi täytyy kuulostaa niin ilkeältä? Onko se joku osa kokkarin olemusta, kun aina sama toistuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön mies 47 kirjoitti:

Haetteko muka töitä. Täysin turhaa lähetellä hakemuksia. Minä en ainakaan lähetä. Työkkärissä on minun numero jos työnantaja haluaa työntekijän niin pyytäkööt työkkäristä numeroni ja soittaa sitten minulle jos haluaa työntekijän. En tuhlaa aikaa turhiin hakemuksiin joihin ei ole koskaan vastattu muutenkaan. On parempaakin tekemistä kun lähetellä hakemuksiin joihin kukaan ei viitsi edes vastata

Onko työkkäri antanut sanktioita kun et ole lähettänyt hakemuksia? Ihan ystävällisesti kysyn, olen itsekin ollut aikoinaan tuossa työnhakurumbassa mukana. Nykyäänhän kela voi leikata toimeentulotukeakin 20-40% mikä on väärin. En tiedä kuinka helposti työkkäri langettaa nykyään karenssin. Riittääkö siihen jo pelkästään se ettei lähetä tarpeeksi työhakemuksia.

Vierailija
164/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin menet töihin?

Eivät minunkaan rahani riitä. Olen lähettänyt 523 hakemusta vuoden aikana. Ei ole kutsuttu haastatteluun edes mäkkärin kassalle. Ei sinne niin vaan mennä.

-eri

Niin. Tätä todellisuutta moni ei ole kokenut eikä halua myöntää. On niin helppo sanoa: "Mene töihin, laiska." Sitten kun työttömyys tai työkyvyttömyys iskee omalla kohdalle, silmät voivat aueta.

Vierailija
165/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa Keuruulle töihin. Jyväskylä 60 km päässä. HT Laser ja Reka etsivät koko ajan työntekijöitä. Kouluttavat työn ohessa, peruskoulupohja riittää. Yksiön vuokra täällä noin 300 euroa kuukaudessa, useimmat alle. Maksavat kunnon palkan ja lisät.

Tosi surullista ja hölmöä, ettei esim pk-seudun työttömät tartu tällaiseen tilaisuuteen! Kyllä työn perässä pitäisi olla valmis muuttamaan ja siten elättää itse itsensä. Surkeaa, miten liian moni väkisin asuu täällä pk-seudulla. Elämää on muuallakin.

Lapsille muutto vähän väliä työn perässä on raskasta. Monet työttömät ovat perheellisiä.

No jos lasten takia ei voi muuttaa työn perässä niin se on sitten oma arvovalinta, ja turha itkeä pienistä tuista. Pitkäaikaistyöttömänä myös antaa omille lapsilleen aina onnetonta mallia, sillä työttömyys osin periytyy.

Vierailija
166/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ikääntyvänä (60+) miehenä hakenut kaikkia mahdollisia työpaikkoja jo vuosia. Ei tulosta, ikä ja toisinaan sukupuoli(!) rajoittavina tekijöinä. Työmarkkinatuki n. 630eur/kk ainut tulonlähde ja siitä menee 500eur asumiseen. Asumistuen 30 eur/kk kela päätti lakkauttaa suuressa viisaudessaan, valittaa voi mutta se ei 3. kerran jälkeen enää tuottanut tulosta. Myyn omaisuuttani, jotta selviäisin edes talvesta. Kyllä kannatti opiskella. Sivistysyhteiskunta?

Vierailija
167/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn töissä ja saan 2300€ käteen silti käytettävä oleva raha on 600€ kk loput menee elatusmaksuihin, kun ex elatuskyvytön, eli ei auta työn teko, jotta saisi paremman toimeentulon. Tästä rahasta pitäisi lapsille ostaa jotakin, kun itsellä. Eli 600e vähennetään lasten ja minun ruuat, laskut ja töissä käynti kulut.

Melkeinpä houkuttelee jättäytyä työttömäksi tai luopua lapsista, vaikka kipeää tekisikin. Ei tämä elämää ole.

Vierailija
168/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa Keuruulle töihin. Jyväskylä 60 km päässä. HT Laser ja Reka etsivät koko ajan työntekijöitä. Kouluttavat työn ohessa, peruskoulupohja riittää. Yksiön vuokra täällä noin 300 euroa kuukaudessa, useimmat alle. Maksavat kunnon palkan ja lisät.

Mut kun ei oo rahaa muuttaa eikä autoa eikä ketään avuksi eikä mitenkään voi. Halua...ja joka työlle löytyy selitys miksei voi.

7.4.2022 Haemme CNC-koneistajia HT Laserin eri yksiköihin (also in EN)

13.8.2021 HT Laser Keuruu: jatkuva haku hitsaajille ja CNC-koneistajille

Ammattilaisille kilpailukykyinen palkkaus.

30.4.2021 Haemme hitsausautomaation ja laserhitsauksen ammatilaisia (FI, EN, RU)

Ammattitaitoisista hitsaajista (musta, kirkas, robotti-, laser-), särmääjistä ja koneistajista olemme aina kiinnostuneita.

Voitte taas lopettaa valehtelun. Eivät he kouluta tai maksa kuin ammattilaisille. Työ vaatinee myös hyvän fyysisen kunnon.

Hitsaajista on kova pula. Onneksi Suomessa on ilmainen koulutus, joten ei kun amikseen opiskelemaan kovan luokan ammattitutkinto. Lähihoitajakin vaatii fyysistä kuntoa, tuskin tuo sitä enempää, vähemmänkin varmasti.

Mulla on toinen käsi leikattu 5 kertaa eikä kestä juuri mitään rasitusta. Toimistotyökin pitäisi olla ripoteltuna pitkin päivää aivan pieniksi hetkiksi. Tällaisen vamman kanssa työllistyminen on melko hankalaa.

Vierailija
169/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen elänyt koko vuoden siten, kuin saisin työmarkkinatukea ja kelan asumistukea. Olen siis ihan työssä käyvä, mutta en suosti uskomaan etteikö esim. työmarkkinatuella ja asumistuella voisi elää. Olen jopa onnistunut säästämään. Kuukaudessa jää vuokran, puhelin- ja sähkölaskun jälkeen n. 250 euroa käyttöön. Siitä summasta maksan julkisen liikenteen, lääkkeet, ruoan, hygieniatarvikkeet ja mahdolliset vaatehankinnat. Tarkkaan pitää suunnitella budjetti ja pysyä siinä tiukasti, mutta se onnistuu. Toki on oltava myös onnea siinä, että onnistuu löytämään vuokra-asunnon, jossa lämpö kuuluu vuokraan (käytin asumismenoina kaupungin vuokra-asunnossa asuvan kaverini asumismenoja). Eikä saa sievistellä asumispaikan suhteen (eli täytyy hyväksyä, että naapurustossa voi asua känniläisiä, tai että av-palstalaisten mielestä kaupunginosassa ei voi asua, koska sitten kaikki tietää, että olet köyhä ja sehän olisi maailman nolointa).

Olen myös käynyt julkisilla liikennevälineillä matkalla, suunnittelin matkan etukäteen, jotta saisin liput mahdollisimman eullisesti.

Mitään erikoisherkkuja ei toki voi ostaa, eli ei limuja, karkkeja. Kaikki ostetaan kilohintojen mukaan. Eli ei mitään kanasuikaleita, ei edes punalaputettuja tuotteita, jos punalaputuksen jälkeenkin niissä on korkemapi kilohinta kuin halvimmassa normaalihintaisessa tuotteessa. Ei käydä ravintoloissa juhlimassa kavereiden tai edes kaimojen synttäreitä tai muissakaan kissanristäisissä. Jos käydään, niin sanotaan, että ei ole rahaa käytettävissä lahjaan jne. kuntoilut tehdään kehonpainometelmällä. Eli ei kuntosaleja, ei lenkkivaatteiden tai hienojen nastakenkien ostamista. Kirpputoreja käytetään.

Onnistuin tavoitteessani ja pystyin elämään vuoden alle minimitulojen ja saamaan säästöönkin puskurirahaa. Ensi vuonna alkaa uusi projekti.

Vierailija
170/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien pitää ruveta järjestämään samanlaisia pride-kulkueita kuin sateenkaariväki. Pitää tuoda esiin, että kyse on sorretusta vähemmistöstä. Miettikää, jos mitä tahansa muuta vähemmistöä valvottaisiin ja velvotettaisiin samalla tavalla kuin työttömiä - mikä huuto siitä nousisi. Mutta työttömiä kohdellaan kuin kuonaa, ja se on suuren enemmistön mielestä ok. Eikä työttömillä ole mitään oikeuksia - ei edes oikeutta saada perusteluja, miksi ei tullut valituksi hakemaansa työpaikkaan. Sillä tavalla ikäsyrjintä voi rehottaa.

Vierailija
171/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ikääntyvänä (60+) miehenä hakenut kaikkia mahdollisia työpaikkoja jo vuosia. Ei tulosta, ikä ja toisinaan sukupuoli(!) rajoittavina tekijöinä. Työmarkkinatuki n. 630eur/kk ainut tulonlähde ja siitä menee 500eur asumiseen. Asumistuen 30 eur/kk kela päätti lakkauttaa suuressa viisaudessaan, valittaa voi mutta se ei 3. kerran jälkeen enää tuottanut tulosta. Myyn omaisuuttani, jotta selviäisin edes talvesta. Kyllä kannatti opiskella. Sivistysyhteiskunta?

miksi kela lakkautti asumistukesi?

Vierailija
172/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön mies 47 kirjoitti:

Haetteko muka töitä. Täysin turhaa lähetellä hakemuksia. Minä en ainakaan lähetä. Työkkärissä on minun numero jos työnantaja haluaa työntekijän niin pyytäkööt työkkäristä numeroni ja soittaa sitten minulle jos haluaa työntekijän. En tuhlaa aikaa turhiin hakemuksiin joihin ei ole koskaan vastattu muutenkaan. On parempaakin tekemistä kun lähetellä hakemuksiin joihin kukaan ei viitsi edes vastata

Onko työkkäri antanut sanktioita kun et ole lähettänyt hakemuksia? Ihan ystävällisesti kysyn, olen itsekin ollut aikoinaan tuossa työnhakurumbassa mukana. Nykyäänhän kela voi leikata toimeentulotukeakin 20-40% mikä on väärin. En tiedä kuinka helposti työkkäri langettaa nykyään karenssin. Riittääkö siihen jo pelkästään se ettei lähetä tarpeeksi työhakemuksia.

Ei ole koska eivät ne  ole mitään kysyneet työnhausta. Yli 3 vuoteen eivät ole minulle soittaneet edes. Meinaatko että ne soittelisi työnantajille että onko se ja se työtön lähettänyt hakemuksia. Ei resurrssit riitä työkkärillä. Eivät ne uskalla minulle edes soittaa koska haastoin pari virkailijaa oikeuteen kerran kunnianloukkauksesta ja ne virkailijat tuomittiin ja sain 2500 euroa korvauksia. Väittivät että olen alkoholisti ja ttyökyvytön koska olen ollut pitkään työtön. en takia haastoin ne oikeuteen.

Vierailija
173/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joudun hakemaan toimeentulotukea ja asumistukea työssäkäynnistä ( lastenhoitaja päiväkoti) huolimatta. Eli ei se työssäkäynti mitään auta. Miksi täällä vääristellään asioita?

Jos ap:lla olisi vastaava tilanne, hän olisi luetellut mukaan myös palkan ja muut tukensa. Selvästikään näin ei ole vaan on pelkän tuen varassa.

Kait hän nyt työttömyysturvaa saa? Vaihtoehtoisesti sairaseläkettä. Lisäksi asumistuki. Mitä sillä reilulla 500 eurolla on maksettava joka kuukausi? Lääkkeet? Varmasti nykyhinnoilla joutuu miettimään rahankäyttöä, kuten kaikki tekevät.

Vierailija
174/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...

Asumistuen 30 eur/kk kela päätti lakkauttaa suuressa viisaudessaan, valittaa voi mutta se ei 3. kerran jälkeen enää tuottanut tulosta. ...

Joku syyhän tälle lakkauttamiselle on ollut.

Vierailija
175/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, eipä tässä paljon enempää jää työssä käyvälläkään rahaa käyttöön. Palkasta lähtee 40 % sinunkaltaisten elättämiseen.

Työssäkäyvillä on kadonnut kokonaan kosketus siihen, millä köyhien on tultava toimeen. Kun olin itse viimeksi työssä, bruttopalkasta 1600 e jäi yli 2 kertaa käteen se mitä saan työttömyyskorvausta nyt.

No mene töihin, ei ole tarkoituskaan missään päin maailmaa, että työttömänä saa saman verran kuin töissä. Jotain rajaa tähän hommaan. Ei monikaan kävisi enää töissä jos kotiin saisi saman verran, ja sitten loppuisi verotulot valtiolta..

Vierailija
176/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

520e on vähän, mutta ei sillä nälkää näe. Sulle maksetaan kuitenkin tuon lisäksi vuokra, vesi, kotivakuutus ja reseptilääkkeet sekä julkisen puolen terveydenhuoltomenot.

Parempimina.fi ylläpitäjä testasi juuri syyskuussa budjettia, jossa ruokaan sai käyttää 5e päivässä. Kaloreita piti saada vähintään 2000 ja proteiinia n. 100g päivässä. Tavoite oli tehdä myös täyspainoista ja hyvää ruokaa, ei kitudieettiä. Hän onnistui yli odotusten.

Sanoisin, että 250e ruokabudjettiin mahtuu jo herkkujakin. Sitten jää 270e nettiin, liikkumiseen ja muihin hankintoihin.

Vierailija
177/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen elänyt koko vuoden siten, kuin saisin työmarkkinatukea ja kelan asumistukea. Olen siis ihan työssä käyvä, mutta en suosti uskomaan etteikö esim. työmarkkinatuella ja asumistuella voisi elää. Olen jopa onnistunut säästämään. Kuukaudessa jää vuokran, puhelin- ja sähkölaskun jälkeen n. 250 euroa käyttöön. Siitä summasta maksan julkisen liikenteen, lääkkeet, ruoan, hygieniatarvikkeet ja mahdolliset vaatehankinnat. Tarkkaan pitää suunnitella budjetti ja pysyä siinä tiukasti, mutta se onnistuu. Toki on oltava myös onnea siinä, että onnistuu löytämään vuokra-asunnon, jossa lämpö kuuluu vuokraan (käytin asumismenoina kaupungin vuokra-asunnossa asuvan kaverini asumismenoja). Eikä saa sievistellä asumispaikan suhteen (eli täytyy hyväksyä, että naapurustossa voi asua känniläisiä, tai että av-palstalaisten mielestä kaupunginosassa ei voi asua, koska sitten kaikki tietää, että olet köyhä ja sehän olisi maailman nolointa).

Olen myös käynyt julkisilla liikennevälineillä matkalla, suunnittelin matkan etukäteen, jotta saisin liput mahdollisimman eullisesti.

Mitään erikoisherkkuja ei toki voi ostaa, eli ei limuja, karkkeja. Kaikki ostetaan kilohintojen mukaan. Eli ei mitään kanasuikaleita, ei edes punalaputettuja tuotteita, jos punalaputuksen jälkeenkin niissä on korkemapi kilohinta kuin halvimmassa normaalihintaisessa tuotteessa. Ei käydä ravintoloissa juhlimassa kavereiden tai edes kaimojen synttäreitä tai muissakaan kissanristäisissä. Jos käydään, niin sanotaan, että ei ole rahaa käytettävissä lahjaan jne. kuntoilut tehdään kehonpainometelmällä. Eli ei kuntosaleja, ei lenkkivaatteiden tai hienojen nastakenkien ostamista. Kirpputoreja käytetään.

Onnistuin tavoitteessani ja pystyin elämään vuoden alle minimitulojen ja saamaan säästöönkin puskurirahaa. Ensi vuonna alkaa uusi projekti.

Koitapa ens vuosi niin että elätät pari teiniä samalla rahalla. Ja vielä niin että osasta ei saa enää lapsilisää ja maksat hänelle vielä lukiokirjat ja muut. Huom. yksiö/kaksio ei riitä asunnoksi! Siinäpä haastetta! Se että yksin pärjää pienellä ei ole edes mikään haaste.

Vierailija
178/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin menet töihin?

Eivät minunkaan rahani riitä. Olen lähettänyt 523 hakemusta vuoden aikana. Ei ole kutsuttu haastatteluun edes mäkkärin kassalle. Ei sinne niin vaan mennä.

-eri

Niin. Tätä todellisuutta moni ei ole kokenut eikä halua myöntää. On niin helppo sanoa: "Mene töihin, laiska." Sitten kun työttömyys tai työkyvyttömyys iskee omalla kohdalle, silmät voivat aueta.

Kyllä tekevälle töitä on.

Itse olen aina työllistynyt, jos ei palkka ole tärkeää. Esim autotehtaalla olin 10€ h. Työtä riitti liukuhihnalla hyvin.

Paljon on töitä tarjolla josta maksetaan 9-11€ tunti. Toki eihän se raha riitä kun juuri ja juuri perus elämiseen. Ei mitään ylimääräistä.

Jos olet nainen sinun on helppo hommata elättäjä joka jakaa elämisen kuluja. Sinulla on aina lompakko mukana mitä raottamalla saa

Kaikkea kivaa.

Vierailija
179/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sentään saat sitä toimeentulotukea eikä sinun tarvitsea murehtia vuokranmaksusta tai sähkölaskusta! Olisin onnellinen, jos minulla olisi tuollainen summa käytetettävissä ruokaan ym. ja energiaa riittäisi paremmin loppujen opintojen suorittamiseen.

Vierailija
180/1822 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi tuttu kouluttamaton elämäntapatyötön (lasten kautta tunnen) on jättänyt hakematta mm seuraaviin paikkoihin

- kaupan kassa, jonne oli useampia paikkoja auki: liian tylsää työtä, pelkkää istumista, hankalat työvuorot kun tulee iltoja ja viikonloppuja

- varastotyö, johon krooninen työvoimapula: liian rankkaa fyysisesti, huonot työajat

- keikkatyö ravintolassa esim satunnaista blokkaamista, paljon paikkoja auki: liian rankkaa, liian pieni palkka, huonot työvuorot

- pikaruokaravintolatyöntekijä, jatkuvasti paikkoja auki: ei voi tämän ikäisenä (noin 30v), liian rankkaa, liian huono palkka, huonot työvuorot

- oppisopimuksella lähihoitajaksi: ei kiinnosta hoitoala, huonot palkat myöhemmin

Lopputulos: hän mieluummin elelee yhteiskunnan elättinä. Ei myöskään kiinnosta enempää hakea koulutusta, koska äly ja keskittymiskyky ei riitä korkeakouluun ja kaikki ammattikouluista tulevat ammatit ja työtehtävät kokee ikäviksi, kun ei saa olla fyysistä eikä vuorotyötä.

En siis sano, että AP:llä näin, mutta tuo tuttuni on kyllä mielestäni ihan aito sossupummi. Toki yhteiskunnan vika myös, koska mahdollistaa tämän.

Jos hän on älyllisesti tyhmä ja hänellä on heikko fysiikka, niin ei hänellä ole paljoa vaihtoehtoa. Työhakemuksiin ei saisi laittaa fyysisiä vaivojaan, mutta mitä työnantaja tekee työntekijällä, jonka fysiikka ei kestä? Kaikki eivät esim. voi  siirtää kaupan täyttä rullakkoa. Myyjä tekee kiertäen kaikkia työtehtäviä, ei hän voi valita vain kevyimpiä tehtäviä itselleen.  Luuletko, että työnantaja maksaisi palkkaa kiitellen kun työntekijä valuisi maahan joka toisen työtehtävän jälkeen ja jäisi joka kerta 2 kuukauden saikulle?  Se on oikein valitettavaa heille, joilla vaivoja on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän