Nyt tuli raja vastaan; Raha on loppu eikä riitä enää ruokaan. Ostan kaupasta perusruokaa kuten kanaa, riisiä, maitoa, ruisleipää, margariinia, vessapaperia. Toimeentulotuki 532e/kk on täysin riittämätön
Jouduin viime kuuksi ottamaan velkaa kaverilta, ja nyt maksoin tämän kuun alussa velan pois.
Nyt on jäljellä 150e koko loppukuuksi, eli myös jouluksi.
MILLOIN PERUSTOIMEENTULOTUKEEN TULEE KOROTUS OIKEALLE TASOLLE?
HALLITUS????
Kommentit (1822)
Haluan nähdä sen työnjäljen mitä tulee kun tekee kouluttamattomana hitsarin ja cnc-koneistajan töitä 😂 Ja sen työnantajan joka kouluttaa näihin hommiin työn ohessa 😂 Joku täällä satuilee että noihin Keuruun paikkoihin pääsee muka ilman koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Toivon joulupukilta, että kaikki "mee töihin" -huutelijat menettävät itse työpaikkansa ennen joulua, eivätkä saa uutta.
Itse kouluttauduin tarkoituksella alalle, jolla on huutava työvoimapula. Olen psykologi. Ei mikään unelma -ammattini, mieluiten olisin harrastukseni ammattilainen. Se ei ole kuitenkaan mahdollista, joten otin lusikan kauniiseen käteen ja hankin ammatin, jossa tiesin töitä riittävän.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, eipä tässä paljon enempää jää työssä käyvälläkään rahaa käyttöön. Palkasta lähtee 40 % sinunkaltaisten elättämiseen.
Ja siitäkin huolimatta jää vielä ruhtinaallisesti elämiseen. Isoiilla palkoilla ollaan silloin kun veroprosentti on 40.
- eri
Haetteko muka töitä. Täysin turhaa lähetellä hakemuksia. Minä en ainakaan lähetä. Työkkärissä on minun numero jos työnantaja haluaa työntekijän niin pyytäkööt työkkäristä numeroni ja soittaa sitten minulle jos haluaa työntekijän. En tuhlaa aikaa turhiin hakemuksiin joihin ei ole koskaan vastattu muutenkaan. On parempaakin tekemistä kun lähetellä hakemuksiin joihin kukaan ei viitsi edes vastata
Vierailija kirjoitti:
Kana on kallista, toki jos ostat koipia niin sitten ihan ok.
Ja lienee selvää ettei yhteiskunta voi maksaa velkoja kaverillesi, sinun olisi ollut viisaampaa sopia pidempi maksuaika hänen kanssaan.
Koivissa ostat myös syömäkelvottomat luut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa Keuruulle töihin. Jyväskylä 60 km päässä. HT Laser ja Reka etsivät koko ajan työntekijöitä. Kouluttavat työn ohessa, peruskoulupohja riittää. Yksiön vuokra täällä noin 300 euroa kuukaudessa, useimmat alle. Maksavat kunnon palkan ja lisät.
Tosi surullista ja hölmöä, ettei esim pk-seudun työttömät tartu tällaiseen tilaisuuteen! Kyllä työn perässä pitäisi olla valmis muuttamaan ja siten elättää itse itsensä. Surkeaa, miten liian moni väkisin asuu täällä pk-seudulla. Elämää on muuallakin.
Lapsille muutto vähän väliä työn perässä on raskasta. Monet työttömät ovat perheellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Haluan nähdä sen työnjäljen mitä tulee kun tekee kouluttamattomana hitsarin ja cnc-koneistajan töitä 😂 Ja sen työnantajan joka kouluttaa näihin hommiin työn ohessa 😂 Joku täällä satuilee että noihin Keuruun paikkoihin pääsee muka ilman koulutusta.
Kuka estää kroonisesti työttömiä hankkimaan hitsarin tai CNC koneistajan ammattikoulutuksen? Olisi varmasti hyvä investointi tulevaisuuteen vaikka aikuisopiskelijanakin.
Vierailija kirjoitti:
Mene saatana ' loinen töihin!!
Kokoomuslaisilla on pikkujoulujen pohjien otot menossa, näköjään.
Aika törmäilevät ap on jos ruokaan menee noin paljon.Ja monelle?Yhdelle?
Vierailija kirjoitti:
Minö käytän yleensä koko kuukauden ruokaostoksiin ja muihin ostoksiin 150€.
Opiskelijaravintolassakaan ei ole varaa syödä kuin 2-3 kertaa viikossa, kun sekin maksaa nykyään 3,20€/annos: itse laittamalla saa halvempaa.
Kauppojen roskikset on iltaisin pullollaan syömäkelpoista ruokaa, joka on ollut pari tuntia sitten hyllyssä.
-opiskelija
Roskikset on lukkojen takana tai sellaisia, ettei niihen pääse käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon joulupukilta, että kaikki "mee töihin" -huutelijat menettävät itse työpaikkansa ennen joulua, eivätkä saa uutta.
Itse kouluttauduin tarkoituksella alalle, jolla on huutava työvoimapula. Olen psykologi. Ei mikään unelma -ammattini, mieluiten olisin harrastukseni ammattilainen. Se ei ole kuitenkaan mahdollista, joten otin lusikan kauniiseen käteen ja hankin ammatin, jossa tiesin töitä riittävän.
Psykologina sinun pitäisi tietää, että kaikilla ei riitä älli tai muut kyvyt psykologiksi, lääkäriksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Aika törmäilevät ap on jos ruokaan menee noin paljon.Ja monelle?Yhdelle?
Törsäilevä...
Kannattaa vaihtaa kana tonnikalaan, nakkeihin ja kalapuikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotas vaan kun terapeuttikoulutus vapautetaan maksuttomaksi parin vuoden päästä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtä tekemällä saa rahaa. Ei tarvii anella almuja
Paitsi Suomessa, jossa pienipalkkaiset työntekijät on silti toimeentulotuella ja joutuvat maksamaan tuosta surkeasta rahasta vielä työn tekemiseen liittyviä kustannuksiakin kuten esimerkiksi kulkemisen sinne työpaikalle. Vaatetukset viimisen päälle jne. Lounaan, vai nälässäkö sieläkin sitä pitää tehdä jne.
P*ska maa. Ei voi olla työtön eikä isossa osaa suomalaisia työpaikkojakaan enää.
Tuosta saat kiittää sohvallanotkujia, joita ei työnteko kiinnosta. Suorana seurauksena tekijäpulaa ja rahoitusvajetta julkisella puolella vaikka verot on maailman huippua.
Miksei työttömiä oteta töihin? Työttömät hakevat 4 työpaikkaa kuukaudessa.
Monella on myös opintotuet käytetty ja opiskelu työttömyyskorvauksella vaatii luvan työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta opiskelua.
Neljä työpaikkaa kuukaudessa ei ole kyllä juuri mitään. Itse olen aina saanut töitä hakiessani, mutta kyllä se on vaatinut ihan useita kymmeniä hakemuksia, ennen kuin yksi on napannut. Ja näitä useita kymmeniä pystyin kyllä kirjoittelemaan ihan useamman päivässä.
Mihin hait?
Kaikkiin työpaikkoihin ei voi hakea esim. palomies, poliisi, parturi, puheterapeutti, hammashoitaja, lääkäri, putkimies, sähkömies, linja-autonkuljettaja, laivan perämies, lentäjä jne.
Ei tietenkään voi kaikkiin hakea. Hain ammattiani vastaavia paikkoja (opettaja) sekä töitä, joita kuka vaan voi tehdä (siivoojat, kaupat, muut myyntityöt, henkilökohtainen avustaja). Siivoojan ja henkilökohtaisen avustajan työtä tarjottiin useammasta paikasta hakemuksen jälkeen, mutta satuin saamaan oman alan töitä samaan aikaan. En koe, että voisin makoilla kotona vain siksi, ettei löydy juuri minulle täysin mieleistä ja sopivaa työtä.
Jep, esim henkilökohtaisen avustajan hommiin on aina paikkoja auki, ellei nyt ihan keskellä tuppukylää satu asumaan.
Monella on lapsia ja puoliso jo vuorotyössä. Työnantajat ei sovittele vuoroja. Ei ala-asteikäiselle ole viikonloppuhoitoa ja arkisin vain klo 17.00 asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka estää kroonisesti työttömiä hankkimaan hitsarin tai CNC koneistajan ammattikoulutuksen? Olisi varmasti hyvä investointi tulevaisuuteen vaikka aikuisopiskelijanakin.
Hain erään ison yrityksen Suomen kaikkien toimipisteiden avoimiin oppisopimuspaikkoihin. Ei edes haastateltu. Aiemmin on jo kerrottu siitä, että kaikki eivät saa opintotukea tai lupaa opiskella työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa Keuruulle töihin. Jyväskylä 60 km päässä. HT Laser ja Reka etsivät koko ajan työntekijöitä. Kouluttavat työn ohessa, peruskoulupohja riittää. Yksiön vuokra täällä noin 300 euroa kuukaudessa, useimmat alle. Maksavat kunnon palkan ja lisät.
Mut kun ei oo rahaa muuttaa eikä autoa eikä ketään avuksi eikä mitenkään voi. Halua...ja joka työlle löytyy selitys miksei voi.
7.4.2022 Haemme CNC-koneistajia HT Laserin eri yksiköihin (also in EN)
13.8.2021 HT Laser Keuruu: jatkuva haku hitsaajille ja CNC-koneistajille
Ammattilaisille kilpailukykyinen palkkaus.
30.4.2021 Haemme hitsausautomaation ja laserhitsauksen ammatilaisia (FI, EN, RU)
Ammattitaitoisista hitsaajista (musta, kirkas, robotti-, laser-), särmääjistä ja koneistajista olemme aina kiinnostuneita.
Hitsaajista on kova pula. Onneksi Suomessa on ilmainen koulutus, joten ei kun amikseen opiskelemaan kovan luokan ammattitutkinto. Lähihoitajakin vaatii fyysistä kuntoa, tuskin tuo sitä enempää, vähemmänkin varmasti.
Tyypillinen ajatus siitä, että jokainen (nainen) voisi tehdä lähihoitajan työtä. Asuin opiskeluaikana eräällä paikkakunnalla, jossa naisia ei palkattu teollisuuteen lainkaan, koska hehän voivat mennä lähihoitajiksi. Halusivat siis säästää teollisuuden paikat miehille. Ihan nekin kevyimmät teollisuuden hommat. Ottakaa huomioon, että on yllättävän paljo nuoriakin ihmisiä, joiden fysiikka ei vaan kestä fyysistä työtä. Voi olla perinnöllisiä sairauksia, tapaturman aiheuttamia ongelmia, poksahtaneita selkiä jne. Itse tunnen 3 nuorta, joilla on jo selät pysyvästi rikki. Kaikki ikänsä hoikkana ja normaalin liikunnallisia siihen asti kun selkä pettänyt. Suomessa selkävaivat ovat yllättävän yleisiä.
Selkävaivat on yleisiä, mutta niitä voi myös itse fyssarin jumppaohjeilla kuntouttaa. Liian helposti annetaan periksi selkävaivojen kanssa. Istuminen on pahin teko selälle! Terveisin itsekin selkävaivainen fyysisen alan (liikunnanohjaaja) työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Kuule, eipä tässä paljon enempää jää työssä käyvälläkään rahaa käyttöön. Palkasta lähtee 40 % sinunkaltaisten elättämiseen.
Työssäkäyvillä on kadonnut kokonaan kosketus siihen, millä köyhien on tultava toimeen. Kun olin itse viimeksi työssä, bruttopalkasta 1600 e jäi yli 2 kertaa käteen se mitä saan työttömyyskorvausta nyt.
Vierailija kirjoitti:
ap999 kirjoitti:
Pitää muuten kommentoida se, että kyllä valtio laittaa ihan kunnolla kapuloita rattaisiin myös työnhaussa.
Suuressa osassa paikoista edellytetään nuhteettomuutta, puhtaita luottotietoja ja siihen päälle vielä huumetestit.
Monessa ihan turhassaki paikassa alle 2500e palkalla.
Ei kyllä lain noudattamisen (ei käytä huumeita, ei tee rikoksia) ja laskujen ajallaan maksamisen vaatiminen ole erityisen suuri kapula rattaisiin normaalisti ihmisille. Ei kukaan khalua rikollisia ja narkkareita töihin, ymmärrettävää.
Alkoholistit puhtailla papereilla vaan töihi saikuttamaan.
Tarkotin jos on esim rikkomus, mikä ei oo kovin relevantti, mut sekin vaikuttaa.
esim itse jäin kerran kannabiksesta kiinni festareilla, se eväs työpaikan rahoitusalalta.
Näin vaan Suomessa.
Minö käytän yleensä koko kuukauden ruokaostoksiin ja muihin ostoksiin 150€.
Opiskelijaravintolassakaan ei ole varaa syödä kuin 2-3 kertaa viikossa, kun sekin maksaa nykyään 3,20€/annos: itse laittamalla saa halvempaa.
Kauppojen roskikset on iltaisin pullollaan syömäkelpoista ruokaa, joka on ollut pari tuntia sitten hyllyssä.
-opiskelija