Onko sappikivileikkaus minkälainen operaatio?
Kommentit (18)
Nukutuksessa murskasivat kivet laserilla tähystyksessä. Olin yhden yön sairaalassa. Taisi siitä pari päivää sairaslomaa tulla. Pieni arpi. Ei se mikään vaarallinen tai rampauttava operaatio ole.
Ei kai pelkkä kivien murskaus riitä kuin ensiavuksi. Nykyään kai poistetaan epäkunnossa oleva kohta kokonaan, sillä tulee vaan uusia kiviä.
Mä pääsin seuraavana päivänä kotiin. Sairaslomaa sain kolme viikkoa, varmaan raskas työ vaikutti sen pituuteen.
Leikattiin sappirakko tähystyksessä. Normileikkaus, mutta minulla ei mennyt hyvin ja sairauslomaa noin 4 viikkoa.
Aamulla tehtiin tähystyksessä ja pois pääsin n. klo 12.
Samana päivänä kotiin, viikon saikku ja suurimpana ongelmana itsellä hartiapisto hiilidioksidin takia.
Minulta poistettiin koko sappirakko. Minut nukutettiin ja herätessä oli keskellä vatsaa noin kymmenen senttiä pitkä umpeen ommeltu kohta. Neljä päivää olin sairaalassa ja sitten kuusi viikkoa sairaslomalla. Tein niin raskasta työtä, että tuli noin pitkä sairasloma.
Tähystyksestä jäi vain neljä pienenpientä arpea - näkyvät vain kirkkaassa valossa.
Riippuu, Oma sappi oli myös tulehtunut niin se repesi kesken tähystyksen. Muutettiin avoleikkaukseksi ja aikaa meni jotain 6 h kai. Toisen päivänä leikkauksen jälkeen kotiin ja kuukausi saikkua.
Jos onnistuu tähystysleikkauksena niin on tosiaan potilaalle suht helppo leikkaus. Samana päivänä pääsee yleensä kotiin ja pahimmat kivut helpottaa parissa päivässä. Käsikauppalääkkeillä pärjää, viikon päästä ei edes muista olleensa leikkauksessa, paitsi se helpotus, kun ei tule enää kohtauksia.
Itse olin yön sairaalassa tähystysleikkauksen jälkeen, 2 viikkoa saikkua. Suurin ongelma ajoittainen ripuli eikä suolisto ihan samalla tavalla vielä toimi vaikka olen mm. hyvin rasvatonta ruokavaliota niudattanut (leikkauksesta nyt hieman yli 2 viikkoa).
Vierailija kirjoitti:
Itse olin yön sairaalassa tähystysleikkauksen jälkeen, 2 viikkoa saikkua. Suurin ongelma ajoittainen ripuli eikä suolisto ihan samalla tavalla vielä toimi vaikka olen mm. hyvin rasvatonta ruokavaliota niudattanut (leikkauksesta nyt hieman yli 2 viikkoa).
Tota kutsutaan sappihapporipuliksi, se on sappirakon poiston jälkitila ja yleensä pysyvä. Siihen on olemassa lääke, kolestyramiini, mutta yleislääkärit ei yleensä tiedä tästä sairaudesta eikä lääkkeestä. Gastroenterologit ovat kyllä asiasta perillä. Kannattaa googlailla.
Maanantaina iltapäivällä leikattiin (tähystys), tiistaina kotiin, keskiviikkona kävin jo rauhallisesti 3 km kävelemässä. Ei muita kipuja, kuin tähystysreijissä sen verran, että ei hirveesti voinut kumarrella. Mies sitoi lenkkarin nauhat. Sairaslomasta en tiedä, kun olin jo eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Tehdään tähystys leikkauksessa, pääsee samana päivänä kotiin. Viikko saikkua.
Kk saikkua, työ oli fyylistä, nostorajoitus oli.
Multa poistettiin koko sappirakko tähystysleikkauksessa aamupäivällä ja olin koko leikkauspäivän aivan sekaisin. Meni nukutus jotenkin pieleen, en meinannut siitä herätä. Vasta illalla eli 13 h leikkauksesta aloin tokenemaan. Lääkäri sanoi, että harvinaista että noin käy.
Yöllä olisi pitänyt käydä sairaalassa sitten vessassa, niin en kivuilta päässyt sängystä ylös millään. Piti pissata astiaan makuulteen sängyssä. Vasta aamulla pääsin karmeiden kipujen kera ylös sairaalasängystä, 24 tuntia leikkauksesta.
Kivut olivat kovat noin 4 päivää. Kotona sänkyyn ja pois oli vaikeaa mennä, tarvitsin tuolin ja siihen sidotun köyden, jolla revin itseni ylös ja alas. Tätä kesti noin viikon.
Meni varmaan 2 kuukautta sellaisessa olotilassa, että oli outo olo. En uskaltanut mitään painavaakaan nostella 2 kuukauteen enkä pahemmin uloskaan mennä, kun oli talvi ja liukasta. Ripulia kesti päivittäin ainakin 4 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Multa poistettiin koko sappirakko tähystysleikkauksessa aamupäivällä ja olin koko leikkauspäivän aivan sekaisin. Meni nukutus jotenkin pieleen, en meinannut siitä herätä. Vasta illalla eli 13 h leikkauksesta aloin tokenemaan. Lääkäri sanoi, että harvinaista että noin käy.
Yöllä olisi pitänyt käydä sairaalassa sitten vessassa, niin en kivuilta päässyt sängystä ylös millään. Piti pissata astiaan makuulteen sängyssä. Vasta aamulla pääsin karmeiden kipujen kera ylös sairaalasängystä, 24 tuntia leikkauksesta.
Kivut olivat kovat noin 4 päivää. Kotona sänkyyn ja pois oli vaikeaa mennä, tarvitsin tuolin ja siihen sidotun köyden, jolla revin itseni ylös ja alas. Tätä kesti noin viikon.
Meni varmaan 2 kuukautta sellaisessa olotilassa, että oli outo olo. En uskaltanut mitään painavaakaan nostella 2 kuukauteen enkä pahemmin uloskaan mennä, kun oli talvi ja liukasta. Ripulia kesti päivittäin ainakin 4 kuukautta.
Nuo kivut oli tosiaan hirveät ensimmäisinä päivinä, kun piti yrittää ylös pääsyä. Tuntui että taju menee. Muuten ei minulla ollut noin pahoja jälkioireita. Parin viikon jälkeen pystyin elämään lähes normaalisti.
Tehdään tähystys leikkauksessa, pääsee samana päivänä kotiin. Viikko saikkua.