Mies videokuvaa riitojen aikana
Sanoo että hällä oikeus videokuvata omassa kodissaan mitä haluaa, mutta eihän ketään saa kuvata ilman lupaa?
Kommentit (108)
Kun kuvaat takaisin, riita loppuu kuin seinään. Ehdotat sitten pitävää sopimusta kinan kohteena olevasta asiasta, se tulee nauhalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittää kuitenkin viedä lapset niiden avulla, katsokaa miten hermoheikko äiti?
En minä tiedä mitä haluaa. Tiedä vaikka laittaa Youtubeen tms tehdäkseen pilkkaa koska haluaa olla niskan päällä.
Kyllä kai se mies itsekin sentään sen verran tajuaa, että rikkoisi lakia, jos laittaisi jakoon sellaista kuvamateriaalia sinusta ilman lupaasi? Jos et muuta voi, niin raivoa tästä lähin joka ikisellä videolla sitä, että sinä et halua tulla kuvattavaksi nyt, etkä koskaan ole halunnutkaan. Selitelkööt mies sitten viranomaisille aikanaan, miksei ole noudattanut vaatimustasi.
"Pääsääntöisesti yleisillä paikoilla ei tarvita lupaa kuvaamiseen, mutta kaikilla yksityisillä paikoilla lupa pitääaina olla."
https://www.minilex.fi/a/rikoslaki-ja-kuvaaminen
Koska koti on yksityinen paikka, uskoisin, että oikeudessa lähdetään liikkelle oletuksesta, että ellet videolla anna erillistä lupaa kuvaamiselle, niin miehesi on se, joka lähtökohtaisesti tekee väärin.
Mutta muista tosiaan sanoa tästä eteenpäin joka ikisellä kotonanne/yksityisellä paikalla kuvatulla videolla, että sinä et halua tulla kuvatuksi nyt, kuten et ole aiemmillakaan kerroilla halunnut. Sen voit raivota vaikka kuinka monta kertaa kuvaamisen aikana, jotta se varmasti tulee selväksi.
Sitten jäät vain kaikessa rauhassa odottelemaan oikeutta. Voit olla varma, että miehesi on lirissä, jos hän julkaisee kaiken kuvausmatskun (ilman lupaasi).
Naisilla se päässä kilahtaa, kun kyltti ovessa vilahtaa...
Vierailija kirjoitti:
Kun kuvaat takaisin, riita loppuu kuin seinään. Ehdotat sitten pitävää sopimusta kinan kohteena olevasta asiasta, se tulee nauhalle.
Älä missään nimessä.
Vierailija kirjoitti:
Naisilla se päässä kilahtaa, kun kyltti ovessa vilahtaa...
Tuolla ap:n kohta-ex-ukolla on miehen varsi, muttei miehen mieltä päässä.
Kotirauhan suojaamassa tilassa ei saa kuvata ketään ilman lupaa, ei vaikka kuvaamisen kohde olisi siitä tietoinen.
Pelkkä kuvaaminen on siis jo rikos, ja jos mies näyttää tai julkaisee videoita jossain niin sekin on laitonta.
Kuvaamisesta voi olla se hyöty, että molemmat kontrolloivat käytöstään, jotta eivät käyttäydy asiattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti trolli olet, mutta antaa mennä. Ala itsekin kuvata. Tai lakkaat puhumasta kokonaan, istut vaan sohvalla. Tai jos vaan jätät moisen pellen.
Lasten vuoksi en voi vaan pakata tavaroita ja häipyä vaikka mieli tekisi. Sanoin jo että eroamassa tässä ollaan, mutta mies haluaa kiristää minua videoilla.
Nimenomaan lasten vuoksi kannattaisi ne tavarat pakata ja aloittaa arki ilman miestä.
huutis kun tässä mietin juuri eilen miltä näyttäisi jos akka esimerkiksi striimaisi itseään ja mies päättäisi aloittaa riitelyn niin että koko stiimin yleisö sen näkisi. ensin kuuluisi pientä vittuilua miehen suunnasta kohta olisi jo paini päällä ja lamppu nurin sun muuta. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä missään nimessä.
Eihän tuollaisessa tilanteessa pysty mitään sopimusta, varsinkaan pitävää tekemään.
Olen pahoillani puolestasi ap. Meillä riidat yleensä menee niin että ääni alkaa kummallakin vähän nousta. Sitten lapsi sanoo että voisimmeko olla hiljempaa jolloin minä sanon että olet oikeassa, ei voida puhua tästä nyt kun menee niin tunteisiin. Sitten miestä alkaa ärsyttämään kun minä lopetan riitelemisen ja alkaa solvaamaan minua niin kauan kunnes saa musta reaktion aikaan. Lopulta sitten karjaisen että ole hiljaa. Jatkaa solvaamista edelleen kunnes itken romuna ja on saanut varmasti lykättyä tarpeeksi. Seuraavana päivänä sitten haluaa sopia ja sanoo että ei tarvitse välittää eilisestä kun kumpikin käyttäytyi tyhmästi.
Ja joo, yritän jotenkin kasata itseäni että pääsisin lähtemään.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti trolli olet, mutta antaa mennä. Ala itsekin kuvata. Tai lakkaat puhumasta kokonaan, istut vaan sohvalla. Tai jos vaan jätät moisen pellen.
Tuskin on trolli. Meillä tätä teki mun lapsi tai nuori (17v) kun suutuin, jotta voi näyttää "miten hullu" oon tarvittaessa. Ei kiristykseen sekin. Ja ex-mies teki.
Onko vaikee ymmärtää, että toiset on tollasia? Ei kovin kivaa.
Vaikka sinänsä ei paljoo kiinnosta jos joku näkee mun rageemisen, mut onhan toi kuvaaminen nyt aika kieroa toimintaa.
Jos riidan yhteydessä alkais joku kuvaamaan mua, tekisin samaa mitä normaalistikin, eli kylmän viileesti poistun paikalta raivoamatta
Vierailija kirjoitti:
Jos riidan yhteydessä alkais joku kuvaamaan mua, tekisin samaa mitä normaalistikin, eli kylmän viileesti poistun paikalta raivoamatta
Kaikki ei tohon pysty. Valitettavasti oon ite semmonen, että kylmä rauhallisuus ja minä ei kuuluta yhteen.
Tuohan on loistava tapa vaientaa kiukuttelija! Ei kai kukaan kehtaa räyhätä kameran edessä.
Mun ex oli sellainen, että sanoi ihan kamalia asioita suuttuessaan, mutta sitten yritti saada sanotun sanomattomaksi, kun oli leppynyt. Ei siis niin, että olisi pyytänyt anteeksi, vaan väitti kirkkain silmin, ettei ikinä ollut edes sanonut niitä kamalia asioita. Kerran sitten laitoin vaivihkaa puhelimesta ääninauhurin päälle, kun satuin olemaan toisessa huoneessa, kun tavaroita alkoi lennellä seiniin. Tätä seurasi perinteinen nimittely ja kehotus painua sinne tänne ja tuonne. Soitin sitten riidan jälkeen nämä, kun taas väitti, ettei ollut "mitään sellaista sanonut". Olin yllättynyt, koska kumppani ei ollut uskoa korviaan, kun kuuli itsensä nauhalta. Vielä yllättyneempi olin, kun kumppani hankkiutui tuon vuoksi psykologille keskustelemaan äkkipikaisuudestaan.
Kotonaan saa kuvata ketä ja mitä tahansa , mutta se missä näitä kuvauksia saa käyttää ja näyttää on eri asia. Etkö voi muuttaa muualle ?
Vierailija kirjoitti:
Kotonaan saa kuvata ketä ja mitä tahansa , mutta se missä näitä kuvauksia saa käyttää ja näyttää on eri asia. Etkö voi muuttaa muualle ?
HELSINGIN yliopiston rikosoikeuden professori Kimmo Nuotio painottaa, että rikoslain kotirauhan suoja perustuu vahvaan luottamuksen periaatteeseen. Siksi ilman lupaa ei saa ketään kotonaan kuvata eikä äänittää.
– Kotona ei saa salaa kuvata eikä teknisesti kuunnella ketään sen paremmin talon omaa väkeä kuin vierasta. Kuvaaminen ja tekninen kuuntelu vaatii siis aktiivisen suostumuksen, siltä johon se kohdistuu. Pitää siis kysyä aina lupa vieraalta. Tuskin edes mikään ihan pieni ilmoitus ovessa riittäisi korvaamaan tosiasiallisen suostumuksen, professori Kimmo Nuotio painottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun ex oli sellainen, että sanoi ihan kamalia asioita suuttuessaan, mutta sitten yritti saada sanotun sanomattomaksi, kun oli leppynyt. Ei siis niin, että olisi pyytänyt anteeksi, vaan väitti kirkkain silmin, ettei ikinä ollut edes sanonut niitä kamalia asioita. Kerran sitten laitoin vaivihkaa puhelimesta ääninauhurin päälle, kun satuin olemaan toisessa huoneessa, kun tavaroita alkoi lennellä seiniin. Tätä seurasi perinteinen nimittely ja kehotus painua sinne tänne ja tuonne. Soitin sitten riidan jälkeen nämä, kun taas väitti, ettei ollut "mitään sellaista sanonut". Olin yllättynyt, koska kumppani ei ollut uskoa korviaan, kun kuuli itsensä nauhalta. Vielä yllättyneempi olin, kun kumppani hankkiutui tuon vuoksi psykologille keskustelemaan äkkipikaisuudestaan.
Narsistin toimintaa , projisoi , mutta tuo on harvinaista että menee psykologille keskustelemaan. Hänellä on toivoa kun on pystynyt itsereflektioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HELSINGIN yliopiston rikosoikeuden professori Kimmo Nuotio painottaa, että rikoslain kotirauhan suoja perustuu vahvaan luottamuksen periaatteeseen. Siksi ilman lupaa ei saa ketään kotonaan kuvata eikä äänittää.
– Kotona ei saa salaa kuvata eikä teknisesti kuunnella ketään sen paremmin talon omaa väkeä kuin vierasta. Kuvaaminen ja tekninen kuuntelu vaatii siis aktiivisen suostumuksen, siltä johon se kohdistuu. Pitää siis kysyä aina lupa vieraalta. Tuskin edes mikään ihan pieni ilmoitus ovessa riittäisi korvaamaan tosiasiallisen suostumuksen, professori Kimmo Nuotio painottaa.
Eihän ap.n mies salaa kuvaa! Kotonaan saa kuvata ketä ja mitä tahansa , eri asia on mihin ja missä näitä kuvia ja nauhoituksia käyttää!
Ole hyvä.
Tuo koski siis tosiaan vasta kuvaamista eli kuvia ei tarvitse edes jakaa eteenpäin. Kuvien levittäminen on sitten ihan vielä erikseen.