Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas pitäisi käydä jouluna neljässä eri paikassa, ja jokaisessa tietysti pitäisi olla "parhaaseen aikaan"

Vierailija
02.12.2022 |

Ei jaksa. Haluaisin olla kotona, mutta pakko käydä taas kiertämässä sukulaispaikat. "Nytkö te vasta tulitte", "ai nytkö te jo lähdette", "mihin jouluna nyt noin kiire on", "kyllä te nyt sentään syödä ehditte", "ai ei meiän ruoka kelpaa", "pukkikin tulee vasta tunnin päästä", "nyt lapset ei ehtineet nähdä pukkia"... Ja niin edelleen. Taas ärsyttää koko joulu jo etukäteen. Olisipa jo joulu ohi niin pääsisi töihin lepäämään.

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pyydät aikuisia ihmisiä ajattelemaan lapsia. Kamala joulu istua autossa ja käydä neljässä eri paikassa. Onko välimatkat pitkiäkin? Kiire ja hässäkkä, ei tuollainen mikään joulu ole.

Jonkinlaista vuorottelua tuohon nyt, jos on pakko kyläillä, niin ei yhtenä päivänä joka paikkaan, ja vielä jouluaattona. Me ollaan vuorovuosina miehen vanhempien luona, ja mun vanhempien luona. Jouluaatto ja joulupäivä rauhassa, ja tapanina kyläilypäivä jos on kyläilty.

Jos mietit nyt ihan itsekkäästi teidän omaa perhettä, sinua, puolisoa ja lapsia, mitä te haluatte joululta? Kuinka TE haluatte viettää sitä? Mitä ennen kaikkea lapset toivoo?

Vierailija
82/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä suostutte?

Me ilmoitimme jo ennen lasten syntymää, että vietämme joulun keskenämme, eikä asia muuksi muuttunut lasten synnyttyäkään. Kyläillä ehtii muulloinkin, vaikka tapanina, välipäivinä tai ennen aattoa.

Sinulla ei ilmeisesti ole ollut autoritääristä kasvatusta. Kun on lapsesta asti joutunut tottelemaan, ei siitä ole helppo päästä eroon. Varsinkaan nyt, kun "viimeistä joulua tässä eletään" eli syyllistetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ne neljä paikkaa ovat?

Joulussa on aatto, joulupäivä ja tapaninpäivä. Olette yhden niistä kotona, yhden sinun vanhemmilla ja yhden miehen vanhemmilla. Siinä on ihan mukavan leppoisa ohjelma, tulee nähtyä läheisiä ja saa yhteisöllistä joulutunnelmaa. Kotonakin saa olla ihan mukavasti.

Ei sinun tarvitse pomppia muiden antamisen komentojen mukaisesti. Aikuisena ihmisenä saat päättää itse.

Toisaalta meille voi tulla vain aattona, joulupäivänä ollaan anoppini luona hoivakodissa, istutaan yhdessä kirkonmenoja kuuntelemassa ja sitten syödään ja ulkoillaan,  ja tapanina mennään minun vanhemmilleni 300 km päähän. Joten meillä on vapaana vain se aatto ja siinäkin klo 12:30 - 14:00, muuten ollaan vapaaehtoistehtävissä.

Terveisin anoppi, joka huolehtii edellisestä sukupolvesta

Sinulle edellisestä sukupolvesta ja vapaaehtoistyöstä huolehtiva anoppi: varmasti olette mieluusti aattona keskenänne nauttimasta rauhallisesta hetkestä sen klo 12.30 - 14 välisen ajan. Ettei varmaankaan poikasi perheen tarvitse ajella mukuloineen joulusäässä siksi tuokioksi? Ja kai olette kertonut sen jälkikasvullenne?

Kyllä se on kerrottu ja selkeästi jo pojan ensimmäisenä "parisuhdejouluna". Että viettäkää omanlaisenne joulu, olkaa keskenänne perheenä, luokaa oma jouluperinne. Tämä sama sanottiin aikoinaan tyttärelle, joka oli opiskeluaikana jouluna töissä ja suri sitä, miten meidän joulu nyt menee pilalle. Vastasimme, että ei mene, ole huoleti töissä äläkä yritä keksiä, miten päästä aattona klo 18 jälkeen 100 km päähän lapsuudenkotiin. Ja jos kotiin haluat, niin äiti kyllä hakee, ei ole pakkoa olla yksin. No ei ollut yksin, oli kavereitten kanssa ja hyvä niin.

Minusta ongelmana on se, että nuoret eivät halua irti lapsuudenkodin joulusta, halutaan se ja halutaan oma joulu. Halutaan sellainen aito somejoulu, jossa on kaikkea ihanaa ylenpalttisesti, mutta sen saa helpommalla äidin herkkupöydän ääressä kuin itse tehden. Meillä miniän mielestä voisin järjestää vaikka jouluetkot, niin lapsenlapset saisivat muiston mummolan joulusta ja minä vastaan aina, että meillä on meidän joulu, teillä teidän, enkä todellakaan viikkoa aikaisemmin kiireimpään työaikaan järjestä yhtään mitään.

Meillä taas ongelma oli irtautumaan kykenemätön äitimme joka sitkeästi oli mieltä että joulut vietetään yhdessä vaikka lapset olivat jo maailmalla ja omat perheet. Ei väliä muilla isovanhemmilla kun kotiin vaan ois pitänyt. Pääosin olen viettänyt joulut perheeni kesken, välillä oltu anoppilassa ja joskus vanhemmillani.

Ravaamiseen ei olla suostuttu. Nyt jouluksi mennään äidille ettei ole yksin isän kuoltua.

Vierailija
84/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulussa on aatto, joulupäivä ja tapaninpäivä. Olette yhden niistä kotona, yhden sinun vanhemmilla ja yhden miehen vanhemmilla. Siinä on ihan mukavan leppoisa ohjelma, tulee nähtyä läheisiä ja saa yhteisöllistä joulutunnelmaa. Kotonakin saa olla ihan mukavasti.

Ei sinun tarvitse pomppia muiden antamisen komentojen mukaisesti. Aikuisena ihmisenä saat päättää itse.

Meidän molempien vanhemmat ovat eronneet ja kaikkien luona pitää käydä juuri aattona, koska aatto on joulun The Hetki.

Ei pidä.

Vierailija
85/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse jos ei halua. Eikä ole pakko olla kynnysmatto, jos ei halua.

Vierailija
86/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ilmoitimme jo ennen lasten syntymää, että vietämme joulun keskenämme, eikä asia muuksi muuttunut lasten synnyttyäkään. Kyläillä ehtii muulloinkin, vaikka tapanina, välipäivinä tai ennen aattoa.

Sinulla ei ilmeisesti ole ollut autoritääristä kasvatusta. Kun on lapsesta asti joutunut tottelemaan, ei siitä ole helppo päästä eroon. Varsinkaan nyt, kun "viimeistä joulua tässä eletään" eli syyllistetään.

Tekosyy. Nyt olet aikuinen, käyttäydy aikuisen tavoin.

Vierailija
87/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuodesta toiseen ihmettelen joulun alla tätä ilmiötä.

"Aikuiset" ihmiset ovat niin nössöjä, etteivät kykene päättämään oman perheensä joulunvietosta, vaan antavat muiden määräillä.

Vierailija
88/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oikeasti estää viettämästä joulua kotona? Valitustahan kuulette joka tapauksessa.

Niin minäkin joka ikinen aattoyö mietin, että miksen voisi olla yhtä itsekäs kuin kaikki muutkin. Mutta sitten kuitenkin olen liian kiltti ja miellyttämisenhaluinen ja lupaan mennä. Ja lisäksi mies haluaa käydä isänsä luona, ja silloin on "pakko" huomioida myös muut sukulaiset.

Joko kärsit tai sitten alat terveellä tavalla laittaa itsesi muiden edelle.

Vierailija
89/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minun vanhempani elävät molemmat ja eivät odota että kukaan lapsista tulisi väkisten tiettynä päivänä viettämään heille joulua. Yleensä kaikki lapset pistäytyvät jossakin kohden joulunaikaa siellä mutta siitäkään ei nouse melu jos joku ei käy syystä tai toisesta.

Sen jälkeen kun appi kuoli ollaan käyty yleensä aattona syömässä anopilla jouluruoka tai jos anoppi väsynyt niin on käynyt meillä jouluruualla aattona. Sitten anoppi on tullut illasta meille kun halusi mielellään nähdä lasten ilon kun joulupukki kävi. No nyt meidänkin lapset jo isoja mutta eiköhän tapa jatku edelleen. Eli näemme eniten anoppia joka olisi muuten yksin jouluaaton.

Onneksi omat vanhempani eivät ole mustasukkaisia vaan ovat aikuisia ja ymmärtävät että olemme enemmän tekemisissä yksinäisen ja lähellä asuvan anopin kanssa kuin heidän joulun aikana.

Ehkä ap voisi miettiä kuvioa uudestaan ja jos miehelle on tärkeää käydä aattona isällään niin sopii että käytte yhdessä tai vaikka mies lasten kanssa tiettyyn aikaan siellä. Ja muuten rauhoitatte aaton kotiin. Muille voitte sanoa että jatkuva kiire aattona on niin stressaavaa kaikille kun missään ei kerkeä rauhoittua edes olemaan että sopisiko teille tulla käymään aaton sijaan vaikka tapaninpäivänä jne. Jos toinen jankkaa että pitää tulla aattona niin selkeytä asiaa että haluatko tosiaan että käymme aattoaamuna teillä 30 minuuttia vai sopisiko että tultaisiin joulupäivänä/tapaninpäivänä kunnolla kylään. Tai sitten sanoo suoraan että aatto ei onnistu mutta joulupäivä/tapaninpäivä kyllä. Sopiiko teille silloin vai koetetaanko nähdä välipäivinä/uutenavuonna.

Vierailija
90/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin vastenmielistä käydä viettämässä joulua läheisten luona? Eikö ole vain parempi mennä ns. puolivalmiiseen pöytään kuin tehdä kaikki itse omassa kotona ja kestitä muita, ja lopulta siivota sotkut?

Minä ainakin haluan viettää joulun omassa kodissani oman perheeni kanssa ja laittaa jouluruuat mieleni mukaan. Eikä huvita istua isoa osaa aatosta autossa.

Vierailija
91/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ole helppo, mutta se vain on aikuisten tehtävä. Tai sitten elää koko elämänsä hyppyytettävänä.

Vierailija
92/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkopullaa on monille joulunvietto.

On tehtävä sitä ja tehtävä tätä.

Tuollaisesta pakosta voi aivan hyvin irtaantuakin, eikä tanssia kenenkään pillin mukaan.

Eikä myöskään tanssia omien velvollisuus-tuntemuksien mukaan.

Vierailija
93/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinun ei tarvitse. Sinä valitset toimia noin. Valitset siksi, että et jaksa tai halua kantaa syyllisyyttä siitä, että toiset joutuvat pettymään. Mutta silti sinun ei tarvitse vaan se on oma valinta.

Elämäsi helpottuu, kun oivallat sen. Voit sanoa itsellesi niin kuin asia on: "Minun ei ole pakko vierailla jouluna missään. Saisin halutessani olla ihan kotona. Valitsen kuitenkin mennä, koska läheiset ihmiseni ovat minulle rakkaita ja siksi en kestä sitä, että he joutuisivat pettymään."

Vierailija
94/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän molempien vanhemmat ovat eronneet ja kaikkien luona pitää käydä juuri aattona, koska aatto on joulun The Hetki.

Nyt kannattaisi kasvattaa selkäranka ja ilmoittaa, että vietätte aaton kotona oman perheen kesken. VOitte tapailla sitten joulunpyhinä isovanhempia.

Vierailija
95/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap:n perheen kierrettävä omat ja puolison vanhemmat aattona kun nämä eronneet? Ei tulisi tapahtumaan meillä. Jolleivat mahtuisi silloin vierailulle meille sovussa niin korkeintaan ehkä tapanina kiertäisimme kylässä. He ovat itse aikoinaan ongelman aiheuttaneet eroamalla joten miksi hyppiä jopa jouluaattona heidän tahtonsa mukaan. Oma perhe olisi tärkein ja jouluaattona en lähtisi mihinkään.

Vierailija
96/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhemmat ja isovanhemmat pitää priorisoida jouluaattoillan viettoon.

Pääasiana pitää olla, että kukaan ei vietä jouluaattoa tahtomattaan yksin!

Ap voi auttaa kulkemisessa tai järjestää vaikka joulun isovanhemman luo, jonne kutsuu kaikki. Tms.

Eronneet vanhemmat: jos toinen oli vaikka sika ja petti, niin en menisi jouluaattona sinne, kun itse aiheutti, että ei ole yhteistä joulunviettopaikkaa.

Itse aikoinaan ilmoitin anopille, että aattona olemme minun äitini luona (nyt ja tulevaisuudessa). Koska en halua, että äitini joutuu joulun viettämään yksin.

Ensimmäisinä vuosina tuli vähän nurinaa ja valitusta ja tulkaa nyt edes käymään jne. Mutta pidin pääni ja ei ole enää ollut ongelma. Anopille menemme sitten joulupäivänä.

Minä olen äiti enkä ole koskaan odottanut aikuisen lapseni (ja miniän) tulevan luokseni joulun viettoon. He asuvat miniän vanhempien lähellä ja ovat viettäneet joulut aina siellä. MInä olen viettänyt jouluja matkoilla ja toisen vanhempani eläessä hänen kanssaan. Viimeiset kaksi joulua puolison kanssa kotona, tänä vuonna jälleen yksin kotona, kun puoliso menee omille sukulaisilleen joulunviettoon.

Mutta jos äidillesi on tärkeää viettää joulu yhdessä teidän kanssanne, niin sittenhän tuo on hienosti tehty.

Vierailija
97/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et käy sukuloimassa muina päivinä?

Minun mielestäni jouluaatto vietetään perhepiirissä ja tapaninpäivänä käydään kylässä.

Ei ole mikään ehdoton sääntö.

No miten se mitään helpottaa, että tapanina ajellaan ympäriinsä? Seuraavana päivänä vielä töihinkin.

Minulla vanhemmat ja sisarus siellä 400km päässä. Ja tietenkin minä - sinkkuna, jokunen vuosi takaperin eronneena - olen se, joka ajaa sinne. Vaikka mieluiten olisin yksin kotona. Mutta en kestä sitä pahaa mieltä, jonka muut saa siitä ajatuksesta, että olisin yksin jouluna. Siksi ajan 800km jouluaattona. Koska haluan pitää edes kaksi vapaa päivää itsekseni kotona.

Ei sinun tarvitse ottaa vastuuta muiden pahasta mielestä. Kerrot, että vietät joulun yksin. Perustele vielä, että on nin lyhyet pyhät, että tarvitset ne lepäämiseen. Kyllä perhe siitä toipuu - ennen seuraavaa joulua ehkä.

Vierailija
98/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini on tehnyt kuolemaa siitä asti kun olin teini. Eli noin 30 vuotta jo. Emme käy enää jouluisin kylässä lainkaan koska pelkkää syyllistämistä ja haukkumista. Todella harvoin muutoinkin.

Vierailija
99/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen selkärangaton luuseri ei saa sanottua, että vietän joulun kotona? Toki se ensimmäisellä kerralla vaatii selkärankaa, mutta kukapa haluaa olla ikuisesti kynnysmatto, jonka yli toiset kävelee pitkin ja poikin.

Vierailija
100/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä tavallaan ymmärrän apeetä. On vaikea tyydyttää kaikkien toiveita ja vaikea kieltäytyä. Mutta tosiaan, ne teidän perheen lapsetkin kaipaisi varmaan rauhallista kotijoulua eikä minuuttiaikataululla auton takapenkillä toppavaatteissa kinastelemassa.... 

Itsellä hieman eri. Olen vannoutunut vanhapiikasinkku, 51 v ja joka ikinen joulu (poislukien 1 koronajoulu) ollut pohjoisessa vanhempien luona. Sitä pidetään itsestään selvyytenä ja joskus tuo itsestäänselvyys ottaa päähän. Mutta toisaalta. Isä kuoli 4 vuotta sitten pitkän sairauden uuvuttamana ja äiti on siellä yksin. Meillä on äidin kanssa joulut todella rentoja. Kaikki ostetaan valmiina, kökötetään kotivaatteissa tv:tä katsellen, ei joululahjoja, ei kiirettä. Haudalla käydään ja rauhallisella kävelylenkillä päivittäin, jos jaksetaan... Viikon olen nyt reissussa joulua viettämässä. Minulle se on hermolomaa, sillä pääsen pois Helsingin yrittäjähommistani ja vaikka vähän töitä teenkin, se on sellaista leppoista. 

Mutta te perheelliset, ei mitään järkeä kurvailla paikasta toiseen. Eihän siitä mitä tule. Hermot riekaileina koko perheeltä joulun jälkeen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän