Taas pitäisi käydä jouluna neljässä eri paikassa, ja jokaisessa tietysti pitäisi olla "parhaaseen aikaan"
Ei jaksa. Haluaisin olla kotona, mutta pakko käydä taas kiertämässä sukulaispaikat. "Nytkö te vasta tulitte", "ai nytkö te jo lähdette", "mihin jouluna nyt noin kiire on", "kyllä te nyt sentään syödä ehditte", "ai ei meiän ruoka kelpaa", "pukkikin tulee vasta tunnin päästä", "nyt lapset ei ehtineet nähdä pukkia"... Ja niin edelleen. Taas ärsyttää koko joulu jo etukäteen. Olisipa jo joulu ohi niin pääsisi töihin lepäämään.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne neljä paikkaa ovat?
Joulussa on aatto, joulupäivä ja tapaninpäivä. Olette yhden niistä kotona, yhden sinun vanhemmilla ja yhden miehen vanhemmilla. Siinä on ihan mukavan leppoisa ohjelma, tulee nähtyä läheisiä ja saa yhteisöllistä joulutunnelmaa. Kotonakin saa olla ihan mukavasti.
Ei sinun tarvitse pomppia muiden antamisen komentojen mukaisesti. Aikuisena ihmisenä saat päättää itse.
Meidän molempien vanhemmat ovat eronneet ja kaikkien luona pitää käydä juuri aattona, koska aatto on joulun The Hetki.
Olet varmaan aika nuori? Oikeasti, kyllähän nyt teidän vanhemmat ymmärtävät ettette voii olla joka paikassa yhtä aikaa. Teettevuorot. Tänä vuonna olette juluasttona yhdessä paikassa, muina päivinä voitte vierailla muilla. Ensi jouluna olette jollain muulla vanhemmalla jouluaaton ja muina päivinä mahdollisesti vierailette muilla. Jne.
Nyt vasta huokasin että teillä on lapsiakin, eli ette niin nuoria taida ollakaan. Sain kuvan että olette nuori pari, vielä kinni vanhemmissanne. Nyt on aika laittaa tuo kierre poikki! Miettikää nyt omia lapsianne, millaisen joulun haluatte heille antaa? Joulu on kuitenkin lasten juhla. Kaikki vanhemmat joutuvat jossain vaiheessa luopumaan siitä ydinperhejoulusta kun lapsilla alkaa olla omia perheitä. Se voi tuntua ikävältä mutta niin se on kaikilla. Sun ei todellakaan "pidä" ravata ympäriinsä kaikilla lasten isovanhemmilla, sen sijaan sun pitää puolisosi kanssa miettiä millaisen joulun TE haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhemmat ja isovanhemmat pitää priorisoida jouluaattoillan viettoon.
Pääasiana pitää olla, että kukaan ei vietä jouluaattoa tahtomattaan yksin!
Ap voi auttaa kulkemisessa tai järjestää vaikka joulun isovanhemman luo, jonne kutsuu kaikki. Tms.
Eronneet vanhemmat: jos toinen oli vaikka sika ja petti, niin en menisi jouluaattona sinne, kun itse aiheutti, että ei ole yhteistä joulunviettopaikkaa.
Itse aikoinaan ilmoitin anopille, että aattona olemme minun äitini luona (nyt ja tulevaisuudessa). Koska en halua, että äitini joutuu joulun viettämään yksin.
Ensimmäisinä vuosina tuli vähän nurinaa ja valitusta ja tulkaa nyt edes käymään jne. Mutta pidin pääni ja ei ole enää ollut ongelma. Anopille menemme sitten joulupäivänä.
Ikävää ettei joulu ole rauhoittumisen ja rentoutumisen aikaa kaikille. Missä joulurauha kun suhaa tuolla edes takaisin kiireissään? Todella törkeää vaatia ketään kylään jouluna, pilaamaan oman joulun rauhoittumiselta. Itsekästä.
Vanhempanne ovat aikuisia ihmisiä. Ette te ole vastuussa heidän joulun hetkistä, vaan omien lastenne joulusta.
Lauri Pohjanpään runo Maailman meno:
Sivutuulessa poikaansa retuuttaa kantaa
varis lahden poikki päin vastarantaa.
"Sitä varia, ihan väsyttää alkaa"
varis sanoo "jo vanhaa siipeä, jalkaa
Kun vanhenen pian, alan kangistua,
kai kannat sa mua, kuin minä nyt sua?"
- "En", vastaa poika, "sun jäädä anna"
- "Ketä kannat sitten?" - "Ma poikaani kannan"
Varis huokaa harmaille aatoksille:
"se on maailman meno, minkäs sille."
Otsikosta luulin ensin, että olet joulupukki.
Vierailija kirjoitti:
Neljässä anoppilassa. Etkö voi exiä unohtaa?
Suurimmassa osassa tapauksista vanhemmat ovat eronneet ja niillä on omat perheet.
Toivottavasti ymmärrät onnesi että teillä on läheisiä. Monella ei ole ketään. Rakasta ja nauti siitä että sinulla on jotain tärkeää mitä rahalla ei voi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
En varmana mene minnekkään aattona, eikä meille tule ketään. Viime vuonna poikkeussyystä oli pakko käydä aattona syömässä sukulaisilla. Ahdisti. Omat perinteet jäi siltä päivältä ja piti istua kireät farkut jalassa koko päivä ja tekohymyillä. Plussana pääsin valmiiseen pöytään, enkä todellakaan mennyt auttamaan keittiöön.
Farkut jouluna?! Siinä vasta juhlapukeutumista
Vierailija kirjoitti:
Miksi et käy sukuloimassa muina päivinä?
Minun mielestäni jouluaatto vietetään perhepiirissä ja tapaninpäivänä käydään kylässä.
Ei ole mikään ehdoton sääntö.
No miten se mitään helpottaa, että tapanina ajellaan ympäriinsä? Seuraavana päivänä vielä töihinkin.
Minulla vanhemmat ja sisarus siellä 400km päässä. Ja tietenkin minä - sinkkuna, jokunen vuosi takaperin eronneena - olen se, joka ajaa sinne. Vaikka mieluiten olisin yksin kotona. Mutta en kestä sitä pahaa mieltä, jonka muut saa siitä ajatuksesta, että olisin yksin jouluna. Siksi ajan 800km jouluaattona. Koska haluan pitää edes kaksi vapaa päivää itsekseni kotona.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheellisenä TE vietätte joulun OMASSA kodissanne ja vieraat saavat tulla käymään SILLOIN kuin teille sopii. Jos joku on yksinäinen, niin kutsutte hänet teille viettämään joulua. Jos se ei käy niin olkoot sitten kotonaan. En todellakaan suostuisi siirtymään lasten kanssa päivän aikana paikasta toiseen.
Myös sinkulla oikeus tai lapsettomalla parilla viettää joulu omassa kodissa.
Joulu on kyllä jännä, se laukaisee monissa aivan kummallisen suorittamisen. Pakkositä ja pakkotätä eikä oikein tiedetä edes miksi. Kuitenkaan kukaan ei höyryä pakkopakkoja vaikkapa pääsiäisen tai juhannuksen takia, hyvä sentään niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap voi auttaa kulkemisessa tai järjestää vaikka joulun isovanhemman luo, jonne kutsuu kaikki. Tms.
Eronneet vanhemmat: jos toinen oli vaikka sika ja petti, niin en menisi jouluaattona sinne, kun itse aiheutti, että ei ole yhteistä joulunviettopaikkaa.
Itse aikoinaan ilmoitin anopille, että aattona olemme minun äitini luona (nyt ja tulevaisuudessa). Koska en halua, että äitini joutuu joulun viettämään yksin.
Ensimmäisinä vuosina tuli vähän nurinaa ja valitusta ja tulkaa nyt edes käymään jne. Mutta pidin pääni ja ei ole enää ollut ongelma. Anopille menemme sitten joulupäivänä.
Sinä ilmoitit, miksei miehesi hoitanut asiaa anopin kanssa? Sinä yksin päätitkin?
Toi on niin älytöntä. En jäyhänä hämäläisenä ees ymmärrä. Asioista pitää sopia etukäteen. Kai voi tavata muulloinkin kuin jouluna.
Itse vanhuksena tykkään jo rauhallisesta aatosta, en suvusta kulkemassa ovelta ovelle. Opettakoon lapsensa nauttimaan kotijouluist ja joulurauhasta.
Jäätte kotiin. Mä menin tuohon ajelemiseen mukaan ensimmäisinä vuosina, minuuttiaikataululla. Sitten meni hermo, että joulu on rauhoittumisen aikaan eikä kiireisintä. Jäätiin kotiin. Myöhemmin on sitten käyty max. yhdessä paikassa tai sitten sukulaisia on tullut meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En varmana mene minnekkään aattona, eikä meille tule ketään. Viime vuonna poikkeussyystä oli pakko käydä aattona syömässä sukulaisilla. Ahdisti. Omat perinteet jäi siltä päivältä ja piti istua kireät farkut jalassa koko päivä ja tekohymyillä. Plussana pääsin valmiiseen pöytään, enkä todellakaan mennyt auttamaan keittiöön.
Farkut jouluna?! Siinä vasta juhlapukeutumista
Me pannaan yöpuvut, siistit kyllä ja villasukat kun on saunat ja hautausmaat käyty.
Olisi hassua keekoilla puvussa ja solmiossa ja josdsain juhlamekossa kun voi viettää kodikkaan joulun kynttilöiden palaessa
Kutsu heidät kaikki teille tapaninpäivänä ja sano, että aaton ja joulupäivän vietätte omassa seurassa. En lähtisi ajelemaan ympäri Suomea. On niiden muiden vuoro matkustaa, elleivät ole vielä rullatuolissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei luoja varjele, mitä ehdotat. Se on ihan hirveä homma järjestää joulu jonkun toisen huushollissa ja kutsua vieraitakin sinne.
Kamalaa ap:n lapsille pilata heiltä kotijoulu istuttamalla autossa koko päivä sinne tänne siirtyen. Ei aattona tarvitse mennä minnekään, jos ei halua.
Me ei mennä jouluna mihinkään kyläilemään. Aina ollut näin. Ihana joulu <3 Saa tehdä mitä haluaa, laiskotella, laittaa just niitä ruokia ja leivonnaisia kuin haluaa, eikä tarvitse ajaa hullunkiilto silmissä toiselle puolelle Suomea liukkaalla tiellä lumirännän sataessa tuulilasiin. Mun ja miehen vanhemmat ovat kummatkin vielä työelämässä eli ok kunnossa, ja ollaan sanottu, että meille saa tulla viettämään joulua jos haluaa. Koskaan eivät tule, koska muut lapset siellä ramppaavat. Me ajetaan välipäivinä ilman stressiä ja viedään lahjat, ollaan pari yötä ja sitten kotiin.
Jos haluat käydä aattona neljässä eri paikassa, niin sen kun käyt. Mutta älä sitten valita täällä.
Jos et halua käydä aattona neljässä eri paikassa, niin älä mene. Ja sittenkään ei tarvitse valittaa täällä.