Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas pitäisi käydä jouluna neljässä eri paikassa, ja jokaisessa tietysti pitäisi olla "parhaaseen aikaan"

Vierailija
02.12.2022 |

Ei jaksa. Haluaisin olla kotona, mutta pakko käydä taas kiertämässä sukulaispaikat. "Nytkö te vasta tulitte", "ai nytkö te jo lähdette", "mihin jouluna nyt noin kiire on", "kyllä te nyt sentään syödä ehditte", "ai ei meiän ruoka kelpaa", "pukkikin tulee vasta tunnin päästä", "nyt lapset ei ehtineet nähdä pukkia"... Ja niin edelleen. Taas ärsyttää koko joulu jo etukäteen. Olisipa jo joulu ohi niin pääsisi töihin lepäämään.

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ei tarvii käydä missään, kun voit olla vaan omassa kotona

Vierailija
62/111 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena raahattiin mummolaan joka ikinen aatto. En tajua miksi vielä teininä suostuin siihen. Nyt mulla on selkärankaa tarpeeksi pysyä vaan kotona. Tulkoot muut tänne (eivät tule, mutta heille pitäisi tulla...) nähdään sit uv jos silloinkaan. 😀

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä ne neljä paikkaa ovat?

Joulussa on aatto, joulupäivä ja tapaninpäivä. Olette yhden niistä kotona, yhden sinun vanhemmilla ja yhden miehen vanhemmilla. Siinä on ihan mukavan leppoisa ohjelma, tulee nähtyä läheisiä ja saa yhteisöllistä joulutunnelmaa. Kotonakin saa olla ihan mukavasti.

Ei sinun tarvitse pomppia muiden antamisen komentojen mukaisesti. Aikuisena ihmisenä saat päättää itse.

Toisaalta meille voi tulla vain aattona, joulupäivänä ollaan anoppini luona hoivakodissa, istutaan yhdessä kirkonmenoja kuuntelemassa ja sitten syödään ja ulkoillaan,  ja tapanina mennään minun vanhemmilleni 300 km päähän. Joten meillä on vapaana vain se aatto ja siinäkin klo 12:30 - 14:00, muuten ollaan vapaaehtoistehtävissä.

Terveisin anoppi, joka huolehtii edellisestä sukupolvesta

Vierailija
64/111 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi päätin jo nuorena että joulu aaton ja päivän olen kotona, tapaninpäivänä käyn lapsuuden kotona. Itse olen oman jouluni jo laittanut, on kuusi, koristeet, leivottu ymym, ja olen jouluihminen eli joulun aika on pitkä, kalaa ostan vaan pyhiksi yms mitä syödään. Ei stressiä vaan pyhät rauhoitutaan ja nautitaan kotona olosta.

Vierailija
65/111 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhemmat ja isovanhemmat pitää priorisoida jouluaattoillan viettoon.

Pääasiana pitää olla, että kukaan ei vietä jouluaattoa tahtomattaan yksin!

Ap voi auttaa kulkemisessa tai järjestää vaikka joulun isovanhemman luo, jonne kutsuu kaikki. Tms.

Eronneet vanhemmat: jos toinen oli vaikka sika ja petti, niin en menisi jouluaattona sinne, kun itse aiheutti, että ei ole yhteistä joulunviettopaikkaa.

Itse aikoinaan ilmoitin anopille, että aattona olemme minun äitini luona (nyt ja tulevaisuudessa). Koska en halua, että äitini joutuu joulun viettämään yksin.

Ensimmäisinä vuosina tuli vähän nurinaa ja valitusta ja tulkaa nyt edes käymään jne. Mutta pidin pääni ja ei ole enää ollut ongelma. Anopille menemme sitten joulupäivänä.

Sinä ilmoitit, miksei miehesi hoitanut asiaa anopin kanssa? Sinä yksin päätitkin?

No en nyt ihan yksin päättänyt. Kyllä mies oli mun kanssa ihan samaa mieltä, että ei jouluna kuulu olla yksin. Anopilla on siis muitakin sukulaisia siinä joulun aikaan ympärillä toisin kuin äidilläni.

Osaan ihan itsekin puhua niin miksi en olisi anopin kanssa asiaa hoitanut?

Vierailija
66/111 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko. Muutin omaan kotiin 18v ja jo silloin pystyin sukulaisille kertomaan että aaton vietän omassa kodissa. Sukulaisten luona käytiin joulupäivänä ja tapaninpäivänä tai joskus porukat tuli meille silloin. Nyt molempien vanhemmat ovat jo kuolleet niin ei liikuta kotoa jouluna mihinkään. Ja vain toinen omista lapsista tulee jouluksi kotiin koska toinen aikuinen lapsi asuu toisella puolella maapalloa.

Vierailija
67/111 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulussa on aatto, joulupäivä ja tapaninpäivä. Olette yhden niistä kotona, yhden sinun vanhemmilla ja yhden miehen vanhemmilla. Siinä on ihan mukavan leppoisa ohjelma, tulee nähtyä läheisiä ja saa yhteisöllistä joulutunnelmaa. Kotonakin saa olla ihan mukavasti.

Ei sinun tarvitse pomppia muiden antamisen komentojen mukaisesti. Aikuisena ihmisenä saat päättää itse.

Toisaalta meille voi tulla vain aattona, joulupäivänä ollaan anoppini luona hoivakodissa, istutaan yhdessä kirkonmenoja kuuntelemassa ja sitten syödään ja ulkoillaan,  ja tapanina mennään minun vanhemmilleni 300 km päähän. Joten meillä on vapaana vain se aatto ja siinäkin klo 12:30 - 14:00, muuten ollaan vapaaehtoistehtävissä.

Sinulle edellisestä sukupolvesta ja vapaaehtoistyöstä huolehtiva anoppi: varmasti olette mieluusti aattona keskenänne nauttimasta rauhallisesta hetkestä sen klo 12.30 - 14 välisen ajan. Ettei varmaankaan poikasi perheen tarvitse ajella mukuloineen joulusäässä siksi tuokioksi? Ja kai olette kertonut sen jälkikasvullenne?

Vierailija
68/111 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on niin vastenmielistä käydä viettämässä joulua läheisten luona? Eikö ole vain parempi mennä ns. puolivalmiiseen pöytään kuin tehdä kaikki itse omassa kotona ja kestitä muita, ja lopulta siivota sotkut?

Vierailija
69/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on valintoja. Minä olen viettänyt aivan hyvät joulut, vaikka en ole hypännyt pitkin maita ja mantuja.

Jonkun yksinäisenkin joulun olen viettänyt. Kävin saunassa ja jouluaterialla lähimmän kaverin luona, ja kerran silloisen poikakaverin kanssa ajettiin aattoiltana hänen kotoaan omaan kotiimme jatkamaan joulunviettoa. Siinä minun joulumatkustelut.

Jospa nyt aikuistuisit ja ilmoittaisit jokaiseen paikkaan, että tänä vuonna vietät joulun omassa kodissasi. Eivät sitten varaa sinulle ruokaa eivätkä muutenkaan odota sinua.

Nyt sinulla on tilaisuus muotoilla omat jouluperinteet, joita jatkat sitten tulevaisuudessa.

Vierailija
70/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin vastenmielistä käydä viettämässä joulua läheisten luona? Eikö ole vain parempi mennä ns. puolivalmiiseen pöytään kuin tehdä kaikki itse omassa kotona ja kestitä muita, ja lopulta siivota sotkut?

Et ymmärtänyt aloituksesta olennaista. Ei siinä ole ongelma joulun vietto läheisten kanssa vaan MATKUSTAMINEN. Pitää mennä paikasta toiseen, eikä saa viettää rauhallista joulua omassa kodissaan. 

Lisäongelma on syyllistäminen "eikö meidän ruoka kelpaa, pitääkö nyt jo lähteä".

Vierailija
71/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle edellisestä sukupolvesta ja vapaaehtoistyöstä huolehtiva anoppi: varmasti olette mieluusti aattona keskenänne nauttimasta rauhallisesta hetkestä sen klo 12.30 - 14 välisen ajan. Ettei varmaankaan poikasi perheen tarvitse ajella mukuloineen joulusäässä siksi tuokioksi? Ja kai olette kertonut sen jälkikasvullenne?

Kyllä se on kerrottu ja selkeästi jo pojan ensimmäisenä "parisuhdejouluna". Että viettäkää omanlaisenne joulu, olkaa keskenänne perheenä, luokaa oma jouluperinne. Tämä sama sanottiin aikoinaan tyttärelle, joka oli opiskeluaikana jouluna töissä ja suri sitä, miten meidän joulu nyt menee pilalle. Vastasimme, että ei mene, ole huoleti töissä äläkä yritä keksiä, miten päästä aattona klo 18 jälkeen 100 km päähän lapsuudenkotiin. Ja jos kotiin haluat, niin äiti kyllä hakee, ei ole pakkoa olla yksin. No ei ollut yksin, oli kavereitten kanssa ja hyvä niin.

Minusta ongelmana on se, että nuoret eivät halua irti lapsuudenkodin joulusta, halutaan se ja halutaan oma joulu. Halutaan sellainen aito somejoulu, jossa on kaikkea ihanaa ylenpalttisesti, mutta sen saa helpommalla äidin herkkupöydän ääressä kuin itse tehden. Meillä miniän mielestä voisin järjestää vaikka jouluetkot, niin lapsenlapset saisivat muiston mummolan joulusta ja minä vastaan aina, että meillä on meidän joulu, teillä teidän, enkä todellakaan viikkoa aikaisemmin kiireimpään työaikaan järjestä yhtään mitään.

Vierailija
72/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn ennen joulua kyläilemässä ja joulupäivänä vanhemmilla. Aikuisena ssa viettää joulunsa muten parhaimmaksi näkee.

Vierailija
73/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ap kysyisin näiltä kylään vaatijoilta onko heidän mielestään oikein pilata lasten jouluaatto niin, että he eivät saa viettää sitä omassa kodissaan. 

Vierailija
74/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiinmenoni jälkeen (siitä on nyt yli 40 v) olemme viettäneet aina joulut kotona kahta lukuunottamatta, jolloin olimme koko perheen voimin Afrikassa safarilla.

Nuorena parina ilmoitimme sukulaisille, että me emme jouluna kyläile vaan rauhoitumme omassa kodissa, mutta meillä on ovet aina auki, tervetuloa meille viettämään joulua kanssamme.

Tämä on ollut erittäin hyvä päätös enkä jaksa kuin ihmetellä tälläkin palstalla joka vuosi toistuvaa valitusta jouluhärdellistä, kun paahdetaan paikasta toiseen. Eikö aikuiset ihmiset osaa sanoa ei ja tehdä omia päätöksiä.

Vierailija
75/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valehtele että ootte koronassa kaikki, ei tarvii liikkua mihinkään.

Miksi pitäisi valehdella? Sanoo rehellisesti että vietetään joulu kotona ja se siitä.

Vierailija
76/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä suostutte?

Me ilmoitimme jo ennen lasten syntymää, että vietämme joulun keskenämme, eikä asia muuksi muuttunut lasten synnyttyäkään. Kyläillä ehtii muulloinkin, vaikka tapanina, välipäivinä tai ennen aattoa.

Vierailija
77/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa? Me ollaan aina vietetty kotijoulu, mutta se on silti juhlan aihe ja kaikilla on juhlavat vaatteet yllään.

Vierailija
78/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako paikkaa sinä ravaat autossa lasten kanssa kuuntelemassa valitusta kun ei meidän ruoka kelpaa ja nyt jo pitää lähteä? Etkä voi omassa kodissa yhtään aattona rentoutua.

Vierailija
79/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä teen ruuat ja korjaan jäljet täällä omassa kodissani, mutta vieraisille mennessä en halua häärätä keittiössä enkä varsinkaan tiskata yli kymmenen hengen astioita käsin. En myöskään halua, että anoppini tiskaa, joten haluaisin, että voitaisiin kyläillä ilman sitä pakkosyöttämistä ja -juottamista. Vieraisilla pitäisi olla tuntitolkulla, kun niin paljon aikaa menee siihen ruokarumbaan.

Vierailija
80/111 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä sitä jouluaaton kiirettä kun pitää juosta niin moneen paikkaan. Minä ainakin haluan rauhoittua ja viettää aikaa kotona perheen kanssa. Korkeintaan yhden vierailun voisin aattona tehdä. Muut kyläilyt sitten seuraavina päivinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän