Raskaat aamut nepsylapsen kanssa. Vaikka miten koetan helpottaa asioita
Niin haahuilee yöpuvussa vielä kun pitäisi lähteä kouluun. Koulu on kilometrin päässä mutta silti onnistuu jatkuvasti olemaan myöhässä.
Jää vain kertakaikkisen jumiin eikä aamutoimet etene,ellen huohota niskaan muistuttamassa jolloin hermostuu siitä ettå "valitan aina".
On kuvalliset toimintaohjeet seinällä,kännykässä muistutus kun pitäisi lähteä kouluun, vaatteet varattu edellisiltana tuolille jne .
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko 1970-luvulla äideillä vastaavia ongelmia "nepsy"-lapsien kanssa?
Ei. Lapsi puki reippaasti ja meni ajoissa kouluun, mitään vastavikinöitä ei kuunneltu.
1970-luvun äidit lähtivät aamulla töihin, lasten odotettiiin pärjäävän itse, eivätkä vanhemmat koskaan saaneet tietää, ehtikö heidän lapsensa kouluun vai ei.
Minä esimerkiksi en juurikaan ehtinyt. Jos en olisi add:n lisäksi ollut noin neljä desiiliå keskimääräistä älykkäämpi, olisi käynyt huonosti. Monille kävi.
Mikä tekee sinusta muita älykkäämmän? Nämä olen keskivertoa älykkäämpi ovat rasittavia narsisteja. Late Jansson tai mikä Jonsson nyt olikaan sanoi olevansa keskivertoa älykkäämpi. Jätkä uskoo kuitenkin mielikuvitusolentoon ja Jeesus on sen paras kaveri. Tosi älykästä.
Vaikutat tyhmältä.
Lainaamasi henkilö on diagnosoitu, silloin hänelle on tehty neuropsykologisia testejä. Niistä käy ilmi älykkyys.
Vaikutat tyhmältä. Voi kiitos. Sulle kanssa syöpätoivotuksia toivottolen näin viikonlopun ratoksi. Tietenkin olisi parempi jos sinut pahoinpideltäisiin hengiltä. Joka tapauksessa toivon sulle kivuliasta kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Sun pitää Ap herätä aiemmin sen lapsen kanssa ja tehdä lapsen kanssa aamutoimet yhdessä. Pue lapsi, jos hän ei itse osaa.
Oletteko saaneet perhetyötä? Sieltä voisi joku tulla opettamaan teille miten aamut hoidetaan. Ei ne kuvat seinällä mitään auta 😂Oletpa hauska. Mä olen nähnyt "perhetyötä" kun ammattilaiset hoitaa, mm. käärii nepsy lapsen mattoon, heittää käärön kelataksin takapenkille ja nauraa päälle keskenään tietäväisesti, että onpa kamala muksu. Siinä on sitä mallia, miten hommat hoituu? Jos äiti tekisi saman, niin sun kaltaiset olis ekana pistämässä äitiä vankilaan. Ja kyseisessä tapauksessa ei ollut kyse omasta lapsestani, vaan jostain mitä näin (ja mitä eivät ehkä ymmärtäneet sivullisen näkevän).
Yhteiskunta käsittelee näitä ongelmia väärin ja menettää paljon potentiaalia kun antaa tilanteen luisua syrjäytymiseen ja mielenterveysongelmiin asti. Nepsypiirteet eivät ole mt-ongelma, mutta mt-ongelmia seuraa, kun syyllistetään näitä lapsia ja heidän perheitään, nähdään heidät vääränlaisina ja viallisina, ja kohdellaan ikävästi.
kai teit ilmoituksen näkemästäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kännykkäsovellus johon saa listattua aamutoimet kohta kohdalta ja niihin kuluvan ajan, sovellus on pelillinen, joten voi kisata kelloa vastaan. Auttaa myös hahmottamaan miten paljon mihinkin kuluu aikaa, koska tarvii herätä että ehtii jne. Auttaa silloin kun aamut takkuaa ja pitää päästä ovesta ulos ajoissa.
voitko kertoa tuon sovelluksen nimen, kiinnostaisi kokeilla omiin add-ongelmiin
Brili, mutta varmaan on muitakin hyviä.
kiitos! oli uusi minulle, pitää kokeilla
Kaffebulla kirjoitti:
Sun pitää Ap herätä aiemmin sen lapsen kanssa ja tehdä lapsen kanssa aamutoimet yhdessä. Pue lapsi, jos hän ei itse osaa.
Oletteko saaneet perhetyötä? Sieltä voisi joku tulla opettamaan teille miten aamut hoidetaan. Ei ne kuvat seinällä mitään auta 😂
Senkin kusipää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lopetin herättämästä mun 12-v kouluaamuisin, kun kyllästyin siihen joka-aamuiseen taisteluun, kinaamseen ja kiireeseen. Lopputulos on se, että hän on ylhäällä, pukeissa ja aamupalapöydässä joka aamu ennen minua. Ei se ollutkaan hajamielinen ja aamu-uninen, vaan tottunut vain siihen että "äiti huolehtii" kuin taaperosta. Kaikki ollaan nyt tyytyväisempiä ja paremmalla tuulella.
Tämä. Nyt jo aikuinen Asperger-poikani oli juuri sellainen, että haahuili ja unohtui ties mihin, jos ei vahtinut. Mutta yllätys, kun en itse ollut paikalla, alkoikin toimia itsenäisesti. Toki jos ongelmat ovat oikeasti isoja, eikä lapsi osaa hoitaa käytännön juttuja, niin sitten on eri asia. En edelleenkään käsitä sitä lapsen logiikkaa, että äidin nalkutus suututtaa, mutta silti pitää odottaa, että se nalkutus alkaa. Jostain syystä se itse toimiminen ja kaikkien hyvä mieli ei vaan ollut vaihtoehto!
Meillä tehosi jo 1. luokalla tarrataulujen jälkeen se, että saa itse selittää opettajalle, miksi on myöhässä. Opelle kerrottiin tilanteesta ja lapsi tiesi tämän. Lapsella lievä autismi. Vastuuttaminen on auttanut myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Oletteko saaneet perhetyötä? Sieltä voisi joku tulla opettamaan teille miten aamut hoidetaan. Ei ne kuvat seinällä mitään auta 😂Perhetyöntekijä ne kuvat sinne seinälle juuri laittoi, askartelivat yhdessä lapsen kanssa.
Kävi meillä iltapäivisin kahden viikon ajan mutta käynnit lopetettiin hyödyttöminä.
A.p
Otan osaa, meillä lähipiirissä sama meno.
Ei ne opetukset paljon auta.
Oletpa hauska. Mä olen nähnyt "perhetyötä" kun ammattilaiset hoitaa, mm. käärii nepsy lapsen mattoon, heittää käärön kelataksin takapenkille ja nauraa päälle keskenään tietäväisesti, että onpa kamala muksu. Siinä on sitä mallia, miten hommat hoituu? Jos äiti tekisi saman, niin sun kaltaiset olis ekana pistämässä äitiä vankilaan. Ja kyseisessä tapauksessa ei ollut kyse omasta lapsestani, vaan jostain mitä näin (ja mitä eivät ehkä ymmärtäneet sivullisen näkevän).
Yhteiskunta käsittelee näitä ongelmia väärin ja menettää paljon potentiaalia kun antaa tilanteen luisua syrjäytymiseen ja mielenterveysongelmiin asti. Nepsypiirteet eivät ole mt-ongelma, mutta mt-ongelmia seuraa, kun syyllistetään näitä lapsia ja heidän perheitään, nähdään heidät vääränlaisina ja viallisina, ja kohdellaan ikävästi.