Vuokralla asujat: millaisia vuokrankorotuksia teille on ilmoitettu ensi vuodelle?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
24 e, yksiö, kaupungin vuokra-asunto. Jyväskylä
JVA kärsii jo vuokralaispulasta, korottavat joka vuosi älyttömästi.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä asun, olen itsekin miettinyt, että jos vuokra nousee, niin muutan pois. Nyt on hyvät vuokralaisen markkinat, kämppiä hyvin tarjolla. Ainakin omalla asuinalueellani.
Koko ajan tulee lisää. Ylikuolleisuus 17%, joten kämppiä tyhjenee samalla kun vuokralaisetkin ja ostajat vähenee.
Ostakaa köyhät oma asunto niin ei tarvi vuokralla asua. Mikä järki on maksaa asumisesta toiselle ihmiselle eikä itselle?
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa köyhät oma asunto niin ei tarvi vuokralla asua. Mikä järki on maksaa asumisesta toiselle ihmiselle eikä itselle?
En halua enää ostaa uutta asuntoa Helsingistä, hinnat ovat lähteneet käsistä. Haluan asua tässä(kalliilla) asuinalueella monesta syystä, vanha äitini asuu täällä, lapseni koulu on täällä ja oma työpaikkani 3km päässä. Olen omistanut aikanani asunnon, mutta myin sen miehelleni erotessamme.
Kesällä nousi 10 prosenttia mistä raivostuin ja annoin palautetta vakuutusyhtiölle. Vuokra laskee nyt puoleksi vuodeksi lähes aiemman korotuksen verran kun sitouduin jäämään asumaan puoleksi vuodeksi. Ihmetyttää miten on varaa pitää monia asuntoja tyhjillään samassa taloyhtiössä Helsingin kantakaupungin alueella. Voi olla että pitää jatkossa muuttaa maalle pikkukaupunkiin missä asuminen saattaa olla halvempaa.
Meillä nousee 100e/kk, Helsinki aso-asunto.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä nousi 10 prosenttia mistä raivostuin ja annoin palautetta vakuutusyhtiölle. Vuokra laskee nyt puoleksi vuodeksi lähes aiemman korotuksen verran kun sitouduin jäämään asumaan puoleksi vuodeksi. Ihmetyttää miten on varaa pitää monia asuntoja tyhjillään samassa taloyhtiössä Helsingin kantakaupungin alueella. Voi olla että pitää jatkossa muuttaa maalle pikkukaupunkiin missä asuminen saattaa olla halvempaa.
Ihme että, suostuivat alentamaan vuokraa. Usein tuollaisilla palautteilla ei ole vaikutusta. On monenlaisia asunnon tarjojia joilla on useampia asuntoja joko tyhjillään samasta taloyhtiöstä tai sitten niistä on asukas muuttamassa pois. Että, jos etsii asuntoa Helsingistä niin ehkä jonkin vakuutusyhtiön kautta.
Olen vuokranantaja. Ollut sama vuokralainen 9 vuotta, en korota vuokraa. Maksaa säntillisesti vuokransa eikä ole koskaan valittanut tai pyytänyt mitään. Maailman helpoin vuokralainen josta en halua luopua muutaman kympin takia.
Sama täällä, vuokranantaja Helsingistä, kaksi asuntoa Munkkiniemessä. En todellakaan ala ajamaan vuokralaisiani pois jonkun vaikka 80€ takia. Toinen asunut asunnossa jo 15 vuotta, ei mitään ongelmia koskaan. Hyviä vuokralaisia on vaan vaikea saada, ja tiedän että tälläkin alueella on aika vastaavia asuntoja tarjolla aika samaan hintaan. Vuokrien hinnat tulleet jopa vähän alas nyt? Vai millaisia kokemuksia teillä on?
Ei kallistu, Espoo. Juttelin juuri tänään vuokraajan kanssa, ja kysyin samalla.
20e, Jyväskylä. Kämppä on paska kerrostaloasunto ja kallis.
Vierailija kirjoitti:
20e, Jyväskylä. Kämppä on paska kerrostaloasunto ja kallis.
Itse asunut Jyväskylässä, siellä monet vuokra asunnot ylikalliita varsinkin yksityisillä, asuin 3 vuotta sokeritoukka asunnossa,vuokranantaja korotti joka vuosi ensin 10 e,sitten 14 e ja perusteli samaa paskaa kuin muutkin vuokranantajat kaikki nousee ja blaa blaa blaa, kaapistot ikivanhat,1 krs ja samassa taloyhtiössä olisin voinut vuokrata kaksion vuokranantaja ei korvaansa lotkauttanut epäkohdista mistä kerroin sille ei vain kaapistot yms vaan ihan kaikki melkein asunnossa ja sen ympäristössä mätti. Onneksi pääsin muuttamaan pois,kirsikkana kakun päällä teki vielä 2 krt määräaikaisen sopparin.
Vierailija kirjoitti:
Kommentti on trolli, mutta vastataan silti.
Maksan kuukaudessa vuokraa 850€ lapseni ja minun vuokra-asunnosta. En saa lainaa, koska olen yksinhuoltaja 2400€ kuukausituloilla. En myöskään saa kovin paljon säästöön kuukaudessa johtuen vuokran ja muiden peruskulujen suuruudesta.
Jos maksaisin omaa tippuisi menot 200€/kk. Näillä nyt kuitenkin mennään.
Vuokrankorotus 4% Espoossa 1.1.23 alkaen, samankokoinen korotus oli tämän vuoden alusta. Olen hakenut asuntoa muualta sillä tämä on jo aivan liikaa. Asunto on kiva, mutta ei NIIN kiva.
En nosta vielä, mutta mitä luultavimmin vuokralainen lähtee ensi kesänä (on opiskelija), joten nostan hänen jälkeensä sitten.
Toisaalta asunnosta on pakko uusia keittiö ja maalata pinnat, joten seurava asukas saa vähän freessimmän asunnon käyttöönsä.
Taloyhtiö ei ole ilmoittanut vielä vastikkeen korotuksista, mutta aivan varmasti sellainenkin on tulossa. Ei pidä unohtaa, että vuokra-asunnosta on kuluja aina omistajalleen, eikä omistaja voi kulujen nousuun aina vaikuttaa.
Kokeilin kepillä jäätä ja kerroin rivien välissä mahdollisesti irtisanovani sopimuksen. Vuokranantaja ilmoitti alentavansa vuokraa jos jään! Helsinki.
Monet vuokrankorotukset ovat kohtuuttomia pitäisi ainakin kämppä remontoida jos aikovat nostaa vuokraa,valitettavasti monet vuokra asunnot saattavat olla "alkuperäisessä kunnossa" eli ihan 70-80 luvun kaapistot,ikivanha pinttynyt muovimatto jne.
Helsingissä asun, olen itsekin miettinyt, että jos vuokra nousee, niin muutan pois. Nyt on hyvät vuokralaisen markkinat, kämppiä hyvin tarjolla. Ainakin omalla asuinalueellani.