Joku sanoi täällä hyvin:olen viettänyt jo aivan tarpeeksi jouluja. Muilla samaa fiilistä?
Kommentit (44)
Suomessa on kummallinen pakkomielle jouluun ja juhannukseen. Pidetään suurinpiirtein friikkinä, jos niistä ei innostu ja/tai niitä ei vietä.
Olen viettänyt jo tarpeeksi viikonloppuja voisitte myös hokea jos joulu samanlainen tavallinen vapaa kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen viettänyt jo tarpeeksi viikonloppuja voisitte myös hokea jos joulu samanlainen tavallinen vapaa kuin muutkin.
En minä ainakaan mitenkään erityisemmin vietä viikonloppuja. Vuorotyöläisenä niitä ei edes ole samassa mielessä kuin ma-pe työläisillä. Eihän joulukaan aina osu viikonlopulle.
Täytyy myöntää, että hieman on samanlaisia ajatuksia.
Ikää on 50v ja eteenkin joulun kaupallisuus on alkanut häiritsemään. Ja uskonnollisuus. Ja melankolisuus. Eli taitaa olla lueteltuna aika lailla koko suomalainen joulukulttuuri...
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kummallinen pakkomielle jouluun ja juhannukseen. Pidetään suurinpiirtein friikkinä, jos niistä ei innostu ja/tai niitä ei vietä.
Johtuisiko siitä että ne suurimmaksi osaksi on friikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko siitä että ne suurimmaksi osaksi on friikkejä.
Mihin viittaat sanalla "ne" tuossa yhteydessä?
Jostain syystä tänä vuonna en koe joulua ahdistavana pakkopullana niin kuin joskus aiemmin. Lapsikin jo lähes aikuinen, niin ei tarvitse pukkisirkusta. Lahjoistakin voi puhua suoraan, mitä haluaa. Joululomalla saa syödä hyvin ja nukkua pitkään. Se on parasta.
Näin perheellisenä teen joulut ennen kaikkea lasten ja perheen takia, en itseni takia. Niin munkin vanhemmat teki, kun olin lapsi. Sain vain nauttia. Tykkään kyllä edelleen joulusta.
Mielelläni viettäisin joulua edelleen. Ei isompaa hössötystä, mutta seurustelua ja syömistä ja joitakin lahjoja haluaisin antaa. Jouluvietto on kuitenkin melkein hävinnyt, kun sukua on kuollut ja loput sukulaiset ja kaverit ovat vaan omissa oloissaan. Kyllähän se on yksinäistä sitten ollut. Koetan kestää joka vuosi ja olen helpottunut, kun se on ohi.
Parhaan joulufiiliksen saan nykyään jos sattuu jouluaatoksi tai joulupäiväksi työvuoro. Sairaalan vuodeosastolla ne mammat ja papat ovat aivan fiiliksissä joulusta ja vieraista keillä heitä käy. Toivottavasti tänä vuonna vierailut sallittuja kuten tällä hetkellä eikä osastolla olisi koronaa. Tietysti on paljon hyvin huonokuntoisia mutta joulun työvuorot ovat hyvin erilaisia tunnelmaltaan kuin muut.
lapsuudessa ja edellisessä liitossani joulu oli eräänlaista esittämisen pakkopullaa, miten kaikki kuuluu olla, jotta on oikeaoppinen joulu. Nykyään nautin omasta rauhasta, paistan joulukuussa jossakin vaiheessa muutaman joulutortun. Joululaulujakin saatan kuunnella. Joulun ruoka on vielä auki, tuskin varsinaista jouluruokaa alan väsäämään vain jotain muuta hyvää ruokaa. Aattoon liittyy tietty kaiho, kun joka paikassa sitä ihanaa perhejoulua promotaan, toisaalta tiedän että monella se on puhdas kulissi. Loppujoulu on vain vapaapäiviä, jolloin voi nukkuä pitkään, ulkoilla, syödä suklaata ja katsoa Netflixiä. Mieluummin vietän jouluni kuitenkin yksin, kun että tuppautuisin säälistä jonkun muun joulupöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan mitenkään erityisemmin vietä viikonloppuja. Vuorotyöläisenä niitä ei edes ole samassa mielessä kuin ma-pe työläisillä. Eihän joulukaan aina osu viikonlopulle.
Lähinnä vastasin sille jonka mielestä tavallinen viikonloppu. En tullut vain lainanneeksi hänen viestiään kun jäi edelliselle sivulle. Hänellä selvästi on aina vapaat viikonloput. Itselläni joka kolmas viikonloppu vapaa eli harvinaista herkkua.
Lapsuuden joulut olivat ihania, sain tumput ja omenan joskus muutaman
nallekarkin.
Nykyajan jouluissa ei ole mitään iloa, muuttunut turhuuden markkinoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole fiilistä. En kuitenkaan tee siitä numeroa, annan muiden juhlia ja nauttia jos niin tahtovat. Minä vain odotan, että saan rauhoittua pyhiksi. Kirjat ja elokuvat, kiireetön ulkoilu ja ihan vaan oleminen on tärkeämpää kuin oikeanlaiset jouluruoat ja iänikuiset perinteet.
"Iänikuiset"perinteet on erilaisia eri ihmisillä. Sinun perinteet on viettää joulua rauhassa, kirjoja lukien ja leffoja katsellen. Jollain toisella ne perinteet on "oikeanlaiset"(mitkä nekin on eri perheissä erilaisia) jouluruuat, joulukirkko ja perinnejoulu suvun kesken ja sekin on ihan ok.
Monelle on tärkeämpää viettää perinnejoulu kaikkine siihen kuuluvine juttuineen, kuin vain olla yksin ja rauhoittua ja lukea kirjaa ja ulkoilla, koska nuo asiat voi tehdä ihan tavallisena arkiviikonloppunakin.
Jos esim minä jouluna rauhottuisin, lukisin kirjaa ja ulkoilisin, niin joulu ei poikkeaisi normi viikonlopusta. Joulussa on kuitenkin oma tunnelma ja on ihanaa noudattaa mukavia jouluperinteita niiltä osin, kuin ne omaan joulun viettoon kuuluu.
Lapset on jo nuoria aikuisia ja asuvat kaikki kaukana, mutta tulevat jouluna käymään ja yhdessä teemme joulun ja vietämme aikaa yhdessä hyvää ruokaa syöden ja toisistamme nauttien. Se on irtiotto arjesta ja kaikki saa mukavia muistoja joulu kerrallaan :)
Meidän jouluperinteet ovat aika erilaisia, kuin mitä omassa lapsuuskodissa oli, eli jokainen sukupolvi tekee omat perinteet, eikä niiden tarvitse olla niitä "iänikuisia" perinteitä.
Vierailija kirjoitti:
nallekarkin.
Ei se joulu ole nykyajan lapsille mikään turhuuden markkina, vaan hekin nauttivat joulusta, kuten sinäkin aikoinaan. Samalla tavalla he joskus aikuisena miettivät, että joulu ei enää tunnu samalta kuin lapsena, eikä joulun tunnelmaa ole aikuisena helppo löytää.
Kaikki juhlat on lapsena parempia, kuin vanhana/aikuisena.
Lapsille joulu on nytkin salaperäinen, tunnelmaa täynnä oleva elämys.
Ei se joulu lapsilla siitä pilalle mene, että ne saa nykyään enemmän lahjoja , kuin joskus pula-aikaan. Se on heille normaalia , niin se maailma muuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nallekarkin.
Ei se joulu ole nykyajan lapsille mikään turhuuden markkina, vaan hekin nauttivat joulusta, kuten sinäkin aikoinaan. Samalla tavalla he joskus aikuisena miettivät, että joulu ei enää tunnu samalta kuin lapsena, eikä joulun tunnelmaa ole aikuisena helppo löytää.
Ei se joulu lapsilla siitä pilalle mene, että ne saa nykyään enemmän lahjoja , kuin joskus pula-aikaan. Se on heille normaalia , niin se maailma muuttu.
Lapsia on monenlaisia. Ei kaikki lapset odota intopiukeena säkillistä roinaa. Ihan samoin kuin aikuisista kaikki eivät ajattele, että jouluntunnelmaa olisi vaikea löytää ilman joulupukkileikkejä yms.
Tykkään joulusta ja joulun tunnelmasta, mutta kaikki turha tekeminen on jäänyt. Enää en leivo jouluksi kakkuja ja joulupulla ym , jota kukaan ei syö vaan ne syödään pakkasesta joulun jälkeen :)
Tehdään siis vain pipareita ja torttuja ja ehkä juustokakku/jouluhalko. Joululaatikoista vain ne joita halutaan syödä, eli lanttu/porkkana. Muuten ruoka on nykyaikaistettu ja joulupöydässä on uusia jouluruokia, jotka ovat meillä jo "perinteitä". Juustopöytä aaton myöhäisillassa viinilasin kera jne.
Eli en ole vielä viettänyt tarpeeksi jouluja. Toivon, että niin kauan, kuin minulla on läheiset elossa/lähellä joulut ovat tällaisia. Joskus jos jään yksin, voin ehkä kyllästyä viettämään jouluja, mutta en vielä.
Kukaan meistä ei tiedä kuinka monta joulua ja uuttavuotta on jäljellä. Nauti niistä nyt kun pystyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nallekarkin.
Lapsia on monenlaisia. Ei kaikki lapset odota intopiukeena säkillistä roinaa. Ihan samoin kuin aikuisista kaikki eivät ajattele, että jouluntunnelmaa olisi vaikea löytää ilman joulupukkileikkejä yms.
Ei tietenkään odota. Ei meilläkään poika ole koskaan pyytänyt joululahjaksi yhtään mitään ja sisareni sanoi, että heillä toinen tytöistä ei koskaan halunnut/tarvinnut yhtään lahjaa. Tarkoitin sitä, etti se joulu sillä tavaralla pilaannu, jos joku lapsi lahjoja haluaa. Eikä joulun tarvitse olla kaupallinen, jos ei siitä itse sellaista tee. Ei minua ainakaan kukaan pakota jouluna ostamaan yhtään mitään. Ihan vapaaehtoista se ostaminen ja markkinavoimien mukana meneminen on, jos siihen mukaan menee.(Itse en moista harrasta)
Enkä usko, että kukaan aikuinen tarvitsee joulutunnelmaan joulupukkileikkejä. Eiköhän ne ole enemmän noita lasten juttuja, mutta aikuinen sen joulun yleensä lapselle tekee ja joutuu joskus sen joulupukinkin hommaammaa, mutta tuskin se aikuiselle on se joulun "juttu".
Joo kyllä, täällä ollaan aivan samoissa fiilingeissä. On tullut nähtyä ja koettua aivan liian monta joulua ja saanut niistä jopa tarpeeksikin. Ei se joulu enää ole samanlaista, kuin mitä ehkä vielä lapsena ja nuorena koki. Etenkin lapsuudessa sitä katselee ja näkee aivan toisin, ihmeellisenä, ihmeitä, yllätyksiä ja kauneutta täynnä olevana. Joulusta on tullut vuosi vuodelta yhä enemmän kaupallinen. Nyt kun on tullut jo ikää, eli liikaakin vuosiä täyteen, on töitä, velvollisuuksia ja huolia, niin ei sitä enää oikein halua edes koristella kotia, tai laittaa valoja, eikä enää osaa virittäytyä mihinkään "joulufiilikseen". Mutta jos joku tykkää joulusta, ja haluaa tehdä siihen kuuluvia perinteitä yms. niin siitä vaan! Eikä kenelläkään ole mitään oikeutta tulla ja mennä sanomaan, mikä on oikea ja väärä tapa joulua, tai jos joku ei halua, tai haluaa sitä viettää, niin keneltä se on mistään pois?