Joku sanoi täällä hyvin:olen viettänyt jo aivan tarpeeksi jouluja. Muilla samaa fiilistä?
Kommentit (44)
Vähän sama fiilis. Asun yksin. En ole varma, laitanko oikein mitään jouluista rsille. Joululauluja aion kuunnella.
Iän lisääntyessä latistuu kaikki juhlat ja juhlimiset. Silti tulee laitettua yhtä ja toista joulukoristetta ja pöydälle joululiina ja kynttilöitä ja LED-valoja jouluksi, joulukuusta en todellakaan viitsi laittaa. Joku Halloween ja Ystävänpäivä ovat taas niin naurettavia, etten noteeraa niitä ollenkaan.
Ikää 40 ja en mä kyllä joulua odota. Ihan tyytyväinen olen, kun se sitten lopulta on ohi.
Kun ei pieniä tähtisilmiä,joilla joulupukin uskoa. Joulu on menettänyt merkityksen ajat sitten,ainakin minulla. Joulu krääsän vein kierätyskeskus kuluneella viikolla. Joten joulu on ihan mikä muukin viikon loppu nykyisin.Ei hetkauta mihinkään suntaan ja ei joulu tressiä.Kuten tuntui jo marraskuu olevan monella tällä.
En ole lapsuuden jälkeen viettänyt joulua lainkaan. 24.-26.12. ovat minulle ihan tavallisia päiviä siinä missä muutkin.
N38
Lähden jouluviikoksi aina maahan, jossa joulua ei vietetä. Ei kiinnosta suomalainen jouluhössötys.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ala tuntua masennukselta jos edes juhlapäivät ei tunnu miltään, ja aina on vaan arki?
Ei ala. En keksi yhtään syytä, miksi nimenomaan joulun pitäisi olla jotenkin erityinen ajanjakso. Juhlia voi ilman erityistä juhlapäivääkin, jos mieli tekee.
Aika monta joulua on jäänyt viettämättä, joten kyllä mulle sellainen vielä kelpaisi.
Taidan olla tänäkin jouluna yksin ja syödä makaronia ja ehkä korkeintaan soijarouhetta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ala tuntua masennukselta jos edes juhlapäivät ei tunnu miltään, ja aina on vaan arki?
Tee arjestasi juhlaa niin ei tarvitse järjestää erillisiä spektaakkeleja ja stressata järjestelyistä.
Vierailija kirjoitti:
Yksin on ehkä parempi jos ei joulua muistakaan. Tulee kuitenkin aika kurja olo, jollei ole yksin ihan omasta halustaan.
Ei ole fiilistä. En kuitenkaan tee siitä numeroa, annan muiden juhlia ja nauttia jos niin tahtovat. Minä vain odotan, että saan rauhoittua pyhiksi. Kirjat ja elokuvat, kiireetön ulkoilu ja ihan vaan oleminen on tärkeämpää kuin oikeanlaiset jouluruoat ja iänikuiset perinteet.
Aivan. Yli kuusikymmentä joulua viettäneenä ja sen ympärille järjestetyn hulabaloon voisin jo sivuuttaa mielelläni. Oikeastaan en enää pidä yhtään joulunajasta. Mutta on lapset ja lapsenlapset, joilla odotuksia, ja joiden takia vielä tätä rumbaa pyörittää.
Vierailija kirjoitti:
Yksinäisyys on hyvin yleistä Suomessa. Silloin ei paljon perhejuhlahehkutukset innosta. Ennemminkin päinvastoin. Juhlapyhät tutkitusti lisäävät mielen pahoinvointia. Eikä ne juhlat perheissäkään aina mitään herkkua ole.
Minusta on kiva laittaa muutaman koristeet ja leipoa jotain. Ilman lapsia ei varsinaisesti viettäisi ainakaan perinteistä joulua. Matkustaisin mieluiten Roomaan, New Yorkiin tai keski-Euroopan joulutoreille koko jouluksi. Nautin kyllä joulun tunnelmasta ja musiikista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole oikein vaihtoehtoja. Vanhemmatkin kuolleet. Pääsisin serkkujen luokse, mutta se on kaukana ja sinne pitäisi jäädä yöksi. Ei vaan jotenkin jaksa nähdä sitä vaivaa enää. Ehkä jos olisi pidempi vapaa, mutta en edes saa töistä juuri mitään ylimääräisiä vapaapäiviä joulun tienoilla, joten olen sitten mieluummin töissä niin paljon kuin saan olla.
En ole oikeastaan koskaan pitänyt joulusta, en edes lapsena. En tiedä miksi. Kun lapset olivat pieniä, järjestin sen heitä varten. Nyt en enää vietä muuten kuin syömällä hyvin. Ja ruoka ei ole perinteisiä jouluruokia. Onneksi mies on täsmälleen samaa mieltä.
Joulu oli lapsuudenperheessäni sellaista h¨lvettiä, että aikuisena mieluiten nukkuisin marras-joulukuun ja skippaisin koko ajanjakson. Toinen vaihtoehto olisi deletoida muisti niiltä ajoilta.
Turha hössöttöminen ja liikojen, turhien jouluruokien tekeminen on jäänyt.
Pienimuotoisempi vietto on itsellekin mukavampaa turhan itseaiheutetun stressin sijaan.
Kinkkua, kynttilöitä, valmispipareita ja glögiä 😊
Ei, en ole niin vanha vielä.