Taloyhtiön vesimaksun eräpäivä on 14.13. Tili tulee 23.12
..saanko siis sanktion/korkoa laskulle jos maksan vasta 23.12 ?
Kiitos avusta
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskun voi maksaa ennen eräpäivää ja olisit voinut maksaa sen jo edellisestä tilistä.
Hohhoijaa. Huolehdin aina asiani, niin tämänkin. Olen asunut 17 vuotta velattomassa omistusasunnossani. Nyt vaan marraskuussa huikea määrä ylimääräisiä menoja. En haluaisi koskea säästöihin tai sijoituksiin, siksi maksaisin vasta hm...9 päivää myöhemmin joulukuun tilistä jossa myös vuosibonus. En ole ikinä näin tehnyt, siksi aloin miettimään
Ap
Se on vuonna 2022 liian raskas ponnistus maksaa säästötililtä ja palauttaa sinne takaisin. :D Liian helppo elämä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Huolehdin aina asiani, niin tämänkin. Olen asunut 17 vuotta velattomassa omistusasunnossani. Nyt vaan marraskuussa huikea määrä ylimääräisiä menoja. En haluaisi koskea säästöihin tai sijoituksiin, siksi maksaisin vasta hm...9 päivää myöhemmin joulukuun tilistä jossa myös vuosibonus. En ole ikinä näin tehnyt, siksi aloin miettimään
ApAseta itsesi laskuttajan asemaan. Laskutat asiakkaalta tekemästäsi työstä. Asiakas ilmoittaa, että voi voi, ei voi maksaa eräpäivänä, koska ei halua koskea säästöihin ja sijoituksiin. Reilua, eikö?
Jos ap. asuu omistusasunnossa, hän itse edustaa yhtä taloyhtiön osakasta/omistajaa.
Ja usein taloyhtiön pankkitilillä muutenkin lojuu kymmeniätuhansia euroja osakkeiden rahoja, koska halutaan pitää maksuvalmius.
Omassa taloyhtiössä viimeisessä tilinpäätöksessä oli tilillä 86.000€, josta osa oli myös minun rahoja, josta ei makseta korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran säästöjä on niin lasku maksuun vaan ajallaan ja tilipäivänä sama summa takaisin säästöön.
Jos se ei jostain syystä käy niin luuri käteen hyvissä ajoin etukäteen niin hoitunee ilman ylimääräisiä kuluja. Jos venytät ilmoittamatta niin varsin todennäköisesti joudut viivästyskoron maksamaan, tosin laskun suuruudesta riippuen se huomautusmaksu tms voi olla isompi. Ne muistutukset lähtee ihan automaationa nykyään liikkeelle jokunen päivä eräpäivän jälkeen - se on helppoa rahaa firmalle. kun ihmiset unohtelee ja jonkun parin kympin laskun päälle tulee vitonen tai kymppi lisää.
14pv pitää kulua eräpäivästä ennenkun saa maksullisen muistutuksen lähettää.
Viivästyskoron voi kyllä periä lyhyemmältäkin ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskun voi maksaa ennen eräpäivää ja olisit voinut maksaa sen jo edellisestä tilistä.
Ap
En oikein jaksa näitä ihmisiä (valitettavasti ovat usein naisia), jotka vaativat muilta joustoa, koska ei olla valmiita joustamaan itse. Ap, miksi sinulla on säästöjä jos et kykene käyttämään niitä kun tulee paljon yllättäviä menoja? Silti odotat muiden käyttävän omaa rahoitustaan sinun hyväksi. N42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApTuskin on mitään ongelmaa. Kunhan maksat sen viimeistään 30.12 jolloin se näkyy tämän vuoden taloyhtiön tilinpäätöksessä, muuten se kirjataan taloyhtiön saataviin.
Vuokrat, vesimaksujen suoritukset hoidetaan sähköisesti ja eikä kukaan tarkista, oletko maksanut 5. pv vai 30. pv vaan ne tulevat könttäsummana.
Viivästyskorkoa ja huomautuslaskut voi lähettää vasta seuraavan kuukauden jälkeen.
Viivästyskorkoa voi periä vaikka yhdeltä päivältä jos kokee sen kannattavaksi. Se lasketaan eräpäivästä lukien.
Maksullisen muistutuksen voi lähettää (ja yleensä ne vähänkään isommasta firmasta lähtevät automaattisesti) kun eräpäivästä on kulunut 14 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei tosta mitään sanktiota tule, maksat 23 pvä, mutta fiksuahan se olisi ilmoittaa etukäteen asia laskutukseen ! Ihmettelen näitä "täydellisen elämän omistajia" jotka tarttuvat nalkuttamaan ihan jokaiseen pilkkuunkin. Älä välitä heistä, hittojako se muille kuuluu mistä rahasta laskusi maksat.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla kuitenkin säästössä rahaa, niin kyllä se lasku pitää maksaa eräpäivänä.Miten se taloyhtiön lasku on vähäpätöisempiin kuin sinun säätötilisi ja sijoituksesi.
Eiköhän se ap osaa itse päättää milloin laskunsa maksaa ! Tosta sun vastauksestasi tuli ihan mieleen, että olet joku tynnyrissä kasvanut tyttönen, joka pahasti järkyttyy, kun JOKU ei maksa laskunsa eräpäivänä ! Ootko ihan joku nuudelipää??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEn oikein jaksa näitä ihmisiä (valitettavasti ovat usein naisia), jotka vaativat muilta joustoa, koska ei olla valmiita joustamaan itse. Ap, miksi sinulla on säästöjä jos et kykene käyttämään niitä kun tulee paljon yllättäviä menoja? Silti odotat muiden käyttävän omaa rahoitustaan sinun hyväksi. N42
Eiköhän ne isot ja väghän pienemmätkin firmat selviä, vaikka laskun maksaisi vähän myöhässä. Ihme jeesustelua täällä, ja kauhean lapsenomaisia vastauksia ja kauhisteluja aikuisilta ihmisiltä, Mä olen joskus maksanut satoja laskuja myöhässä, kun ei ollut tarpeeksi rahaa ja tässämennään, nyt on tilanne ollut jo vuosia, että maksan ne vähän ennen, eräpäivänä tai 2 pvää yli ja kumma: maailma jatkaa pyörimistä.
Kiitos asiallisille vastaajille. Ja kyllä, tämä oli ensimmäinen kerta koskaan kun piti edes tämmöistä miettiä. Hyvin on siis ollut asiat. Taloyhtiö on pieni 6 asunnon yhtiö ja maksuvalmius on ollut aina hyvä. Ei kaadu siihen että maksan 9 p myöhässä 200 euroa. Säästötilini on tavoitetili jossa on max 4 kulutonta nostoa/vuosi. Otan sieltä rempparahaa ym isompaa, näin pientä en tahdo ottaa.
Ja joo..Voi olla että voinkin suorittaa maksun Ihan ajallaan mutta odotettava ensin mitä maksaa auton huolto, eläinlääkäri, pojan harrastusreissu ja parit valmistujaislahjat sukulaisille..nämä siis joulukuun extraa.
Terveisin ap, sinkkuäiti, joka yrittää ainakin olla taloudesta tarkka !!
..eikä saa elareita, lapsilisää tai mitään muutakaan tukea
Jos käytössä on luottokortti, siirrä kortilta rahaa tilille tarpeellinen määrä ja maksa lasku. Esim. visa-kortin kanssa kortilta tilille siirto maksaa 2€ + 2,5% siirron määrästä. Tällöin esim. 100€ siirtäminen maksaa sinulle 4,5€, joka taitaa olla halvempi kuin eräpäivän siirron käsittelymaksu ja varamsti halvempi kuin muistutuslisä. Seuraavassa luottokorttilaskussa sinulla on sitten 104,5€ maksettavana. Näin olen itse tehnyt, kun on ollut tiukka paikka ja yllättävä lasku pitää maksaa. Onneksi ei ole tarvinnut ottaa tavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEn oikein jaksa näitä ihmisiä (valitettavasti ovat usein naisia), jotka vaativat muilta joustoa, koska ei olla valmiita joustamaan itse. Ap, miksi sinulla on säästöjä jos et kykene käyttämään niitä kun tulee paljon yllättäviä menoja? Silti odotat muiden käyttävän omaa rahoitustaan sinun hyväksi. N42
Eiköhän ne isot ja väghän pienemmätkin firmat selviä, vaikka laskun maksaisi vähän myöhässä. Ihme jeesustelua täällä, ja kauhean lapsenomaisia vastauksia ja kauhisteluja aikuisilta ihmisiltä, Mä olen joskus maksanut satoja laskuja myöhässä, kun ei ollut tarpeeksi rahaa ja tässämennään, nyt on tilanne ollut jo vuosia, että maksan ne vähän ennen, eräpäivänä tai 2 pvää yli ja kumma: maailma jatkaa pyörimistä.
Itsekkyys on vastenmielinen ominaisuus. Ap selviää laskuistaan, mutta ei halua käyttää säästöjä. Ymmärrätkö nyt mitä eroa teissä kahdessa on?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisille vastaajille. Ja kyllä, tämä oli ensimmäinen kerta koskaan kun piti edes tämmöistä miettiä. Hyvin on siis ollut asiat. Taloyhtiö on pieni 6 asunnon yhtiö ja maksuvalmius on ollut aina hyvä. Ei kaadu siihen että maksan 9 p myöhässä 200 euroa. Säästötilini on tavoitetili jossa on max 4 kulutonta nostoa/vuosi. Otan sieltä rempparahaa ym isompaa, näin pientä en tahdo ottaa.
Ja joo..Voi olla että voinkin suorittaa maksun Ihan ajallaan mutta odotettava ensin mitä maksaa auton huolto, eläinlääkäri, pojan harrastusreissu ja parit valmistujaislahjat sukulaisille..nämä siis joulukuun extraa.
Me askarrellaan lasten kanssa sinulle mitali ja laitettaan postiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos käytössä on luottokortti, siirrä kortilta rahaa tilille tarpeellinen määrä ja maksa lasku. Esim. visa-kortin kanssa kortilta tilille siirto maksaa 2€ + 2,5% siirron määrästä. Tällöin esim. 100€ siirtäminen maksaa sinulle 4,5€, joka taitaa olla halvempi kuin eräpäivän siirron käsittelymaksu ja varamsti halvempi kuin muistutuslisä. Seuraavassa luottokorttilaskussa sinulla on sitten 104,5€ maksettavana. Näin olen itse tehnyt, kun on ollut tiukka paikka ja yllättävä lasku pitää maksaa. Onneksi ei ole tarvinnut ottaa tavaksi.
Kiitos, eipä olisi tullut mieleen edes. Hyvä muistaa..Visa on mutta enpä sitä juuri käytä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on täysi-ikäisiä lapsia ja maksat heidän laskujaan ja sinulle itselläsi menee laskut rästiin? Valmistujaislahjat menee asumiskustannusten edelle?
Vierailija kirjoitti:
Trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..eikä saa elareita, lapsilisää tai mitään muutakaan tukeaSinulla on täysi-ikäisiä lapsia ja maksat heidän laskujaan ja sinulle itselläsi menee laskut rästiin? Valmistujaislahjat menee asumiskustannusten edelle?
Sukupolvi joka on tullut valmiiseen pöytään maksaisi omat harrastuskulut? Pöyristyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tili vai lapsilisät? Ihan rehellisesti.
Mitä valiä?
Myös lapsesta peritään vesimaksu, meillä se on 30€/henkilö.
Lapsilisä on tarkoitettu lasten kuluihin.
Ohhoh, mitkä maksut. Meillä omakotitalossa vesimaksu 10e kk per henkilö. Suora etäyhteys vesimittari, joten maksetaan todellakin mitä kulutetaan.
Luottokortilla voi tasata maksuja.
Pyydä eräpäivän siirtoa. Helpoin eikä tule valitusta.