Hienovarainen manipulointi suhteessa
Olen suhteessa miehen kanssa, joka vetää jokaisen tilanteen oman mielensä mukaisesti. Tyypillinen esimerkki: hän kysyy: Mennäänkö ravintolaan syömään ja kun ilostuneena sanon että mennään vaan, hän sanookin, että voitaisiin pyytää X:ää mukaan. X on joku hänen kaverinsa jonka kanssa en halua olla, enkä enää haluaisi lähteä ravintolaan, mutta joutuisin joka kerta nostamaan kissaa pöydälle: En halua olla kaverisi kanssa. Sama juttu siis myös muissa asioissa, ei liity hänen kavereihinsa vain. On tosi vaikea kuvitella että mies ei tee tätä ainakin puolittain tietoisesti. Järjestys on aina tämä. Ensin houkutus ja kun olen koukussa, tulee vasta loput informaatiot. Onko tämä jotain gaslightingia ja mistä se johtuu? Kun puhun tästä ystävilleni he sanovat että minun pitää olla jämptimpi rajojeni kanssa, mutta ei minulla ole koskaan ollut muiden ihmisten kanssa tällaisia ongelmia. Olen 27 ja mies 30.
Kommentit (27)
No jatkossa kysyt ne tarkentavat kysymykset jo ennen kuin myönnyt. Eli siis kysyt ensin että "menemmekö kahdestaan vai tuleeko muita?".
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää esimerkkejä.
Ehdotan jotakin, vaikka matkakohdetta. Mies sanoo että mahtava idea ja parin päivän päästä hän tulee valmiin, suurella vaivalla tehdyn matkasuunnitelman kanssa joka on aivan eri paikkaan kun mitä ehdotin. Sama tyyli kaiken tekemisen kanssa, usein en edes itse ymmärrä miten päädyn yhä uudestaan tilanteisiin ja ihmisten seuraan, joissa en haluaisi olla.
Oletko itse sanonut miehelle mitä itse haluat? Ei miehesi ole mikään ajatustenlukija..
Tavallinen tilanne suhteessa, toinen luulee tietävänsä mitä puoliso ajattelee ja olettaa myös puolison tietävän miltä itse ajattelee.
Ystävyys suhteissa käy ihan samoin eri tilanteet..Päätin eilen juuri yhden ystävyys suhteen. Kysessä oli henkilö joka aina puhui pahaa kolmanesta osapuolesta.En halunut kulla asiaasta. Mutta tien varsi juorusi hänen kanssa tunnin.Trenien jälkeen. Kun itse vein treeni kamat kotiin.Kerkisin syödä ymm.Lähdin omille menoille ja siellä ne tien varsi seisoivat yhä.Vilkasin kelloa. Ajattelin ei hitto.Mielin kielin on henkilölle ja jos hänet kohtaan saan välin 1h kulla negativista vain kolmanesta osapuolesta. Kun ei kiinosta, ei kenestäkän paha puhe. Se oli siinä.Samanhan hän siloin minulle tekee edessä kiva ja puukotaa selkään kun tilantessa en ole.Koska aina tekee sen tästä kolmanesta henkilöstä.Mikä ihmisiä vaivaa?
Siis jos mies sanoo "voitaisiin pyytää X mukaan" niin et voi vastata että mieluummin lähtisit kaksin? Oletko kokeillut?
Kommunikaatio-ongelmalta vaikuttaa jatämän perusteella vaikea sanoa kumpi pää sakkaa pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse sanonut miehelle mitä itse haluat? Ei miehesi ole mikään ajatustenlukija..
Tavallinen tilanne suhteessa, toinen luulee tietävänsä mitä puoliso ajattelee ja olettaa myös puolison tietävän miltä itse ajattelee.
Mielestäni sanon mutta en tiedä miten tämän miehen kanssa pitäisi kommunikoida että se menisi perille. Ei minulla ole muiden ihmisten kanssa tai aiemmissa suhteissa ollut tällaisia ongelmia. Jos joskus ajan läpi jonkun suunnitelmani ja teemme täsmälleen niin kuin itse haluan, niin mies vaikuttaa jotenkin hermostuneelta ja tyytymättömältä. Tuntuu että muut ihmiset elämässäni ovat aina osanneet vähän lukea ajatuksia, koska tällaisia tilanteita ei ole tullut ja tekemiset ovat vain sujuneet normaalisti etukäteen neuvotellen.
Täytyy tehdä oma vastatarjous ja katsoa, miten siihen reagoidaan. Sitten tietää ehkä enemmän.
Miten tuo hermostuneisuus ja tyytymättömyys ilmenee, jos sinun ehdotus menee läpi? Ehkä tuossa matkasuunnitelmassa oli kyse aidosta kiinnostuksesta maahan, jota oli miettinyt jo aiemmin. Suunnitteleeko hän mielellään muutenkin kaikki valmiiksi? Jos vain useammin sanot mielipiteesi ja että tällä kertaa menee näin, niin pitäisi tottua.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo hermostuneisuus ja tyytymättömyys ilmenee, jos sinun ehdotus menee läpi? Ehkä tuossa matkasuunnitelmassa oli kyse aidosta kiinnostuksesta maahan, jota oli miettinyt jo aiemmin. Suunnitteleeko hän mielellään muutenkin kaikki valmiiksi? Jos vain useammin sanot mielipiteesi ja että tällä kertaa menee näin, niin pitäisi tottua.
Mies ei ole vain yhtä rentoutunut ja hyvällä päällä, jos teemme jotain mitä minä ehdotin. Hän on kiireisen tuntuinen ja vaivautunut. Jos teemme hänen suunnitelmiaan, hän on rento ja tyytyväinen, suutelee minua yms. Matkasuunnitelmaan liittyvä tilanne on vain esimerkki, vastaava on siis miehen jatkuva toimintamalli. Myös minulla on "aitoja kiinnostuksia". Mies rakastaa suunnittelua ja suunnittelee kaikki asiamme ja minun tehtäväkseni jää olla hänen tahdoton ja kaikkeen myöntyvä seuralaisensa, näin kärjistettynä.
Sano että mennään vaan syömään jos lähetään kahdestaan. Tai että suunnitellaan vaan asioita "jos" ja lisää toiveesi perään. Sillä kaavalla ei tule miehesi puolesta lisä informaatioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sanon mutta en tiedä miten tämän miehen kanssa pitäisi kommunikoida että se menisi perille. Ei minulla ole muiden ihmisten kanssa tai aiemmissa suhteissa ollut tällaisia ongelmia. Jos joskus ajan läpi jonkun suunnitelmani ja teemme täsmälleen niin kuin itse haluan, niin mies vaikuttaa jotenkin hermostuneelta ja tyytymättömältä. Tuntuu että muut ihmiset elämässäni ovat aina osanneet vähän lukea ajatuksia, koska tällaisia tilanteita ei ole tullut ja tekemiset ovat vain sujuneet normaalisti etukäteen neuvotellen.
A. Jos ajat läpi jonkun suunnitelmasi ja teette juuri kuten haluat, eikö kyseessä ole aloituksen tilanne käännettynä? Mihin olet itsekin nyt tyytymätön.
B. Ajatustenlukua ei ole. Mutta jos kommunikaatio toistuvasti ei onnistu tai tyylit on kovin erilaiset niin ero on vaihtoehto. Eikä se silti tarkoita että mies jotenkin gaslightaa vaikka olisi vähän jäärä tai itsekeskeinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luota vaistoosi, kyse on juurikin miehen hienovaraisesta manipulaatiosta. Se, että et joudu vastaaviin tilanteisiin kavereidesi kanssa tai aiemmissa suhteissa, kertoo että kyse on juurikin tästä miehestä.
Jos olet esimerkiksi useaan kertaan sanonut, ettet halua henkilön X kanssa olla tekemisissä ja mies tuolla tavalla edelleen ujuttaa sinua hänen seuraan, niin kyllä se on ihan tarkoituksellista sinun mitätöintiä. Et ilmeisesti ole kuitenkaan kieltänyt miestä tapaamasta tuota kaveria, joten miksi sinun pitäisi olla mukana? Oletettavasti mies myös syyllistää sinua tai suuttuu, jos tartut noihin hänen outouksiin..? Koska tuo on jonkunlaista peliä josta mies pitää, niin hänellä ei ole mitään syytä muuttaa käytöstään tai ottaa sinun toiveita huomioon.
Ratkaisuna joko alat pitämään rajoja tarkemmin ja katsot sopeutuuko mies siihen, tai eroa samantien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää esimerkkejä.
Ehdotan jotakin, vaikka matkakohdetta. Mies sanoo että mahtava idea ja parin päivän päästä hän tulee valmiin, suurella vaivalla tehdyn matkasuunnitelman kanssa joka on aivan eri paikkaan kun mitä ehdotin. Sama tyyli kaiken tekemisen kanssa, usein en edes itse ymmärrä miten päädyn yhä uudestaan tilanteisiin ja ihmisten seuraan, joissa en haluaisi olla.
Ymmärtäisin tuon hänen matkasuunnitelman ehdotuksena, josta neuvotellaan. Siitä neuvotellaan niin kauan, että on saavutettu yhteisymmärrys. Joskus se vaatii kompromisseja, mutta sellaista lähisuhteessa eläminen on.
Edelleen vaikuttaa, että kyse on kommunikaation ongelmasta. Puhukaa lisää ja paremmin. Puhukaa muun muassa tästä puhumisen ongelmasta.
En ymmärrä mitä merkitystä on sillä, onko kyse manipulaatiosta. Toiset on kovapäisempiä eivätkä yhtä herkkiä huomioimaan muita, ei tarvitse olla pahoja tarkoitusperiä.
Jokainen tietää varmaksi vain oman puolensa asiasta, ja se on ainoa jolla on väliä. Jos ei tykkää miehen tavasta toimia eikä se muutu sanomalla, niin miksi pitää vatvoa, mies vaihtoon vaan onpa syy mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä merkitystä on sillä, onko kyse manipulaatiosta. Toiset on kovapäisempiä eivätkä yhtä herkkiä huomioimaan muita, ei tarvitse olla pahoja tarkoitusperiä.
Jokainen tietää varmaksi vain oman puolensa asiasta, ja se on ainoa jolla on väliä. Jos ei tykkää miehen tavasta toimia eikä se muutu sanomalla, niin miksi pitää vatvoa, mies vaihtoon vaan onpa syy mikä hyvänsä.
Tämä on loistava pointti. Jos et tunne oloasi hyväksi miehen seurassa ja hänen kanssa toimiminen on hankalaa, niin ei siinä tarvitse mitään suurta taustasyytä etsiä. Omiin fiiliksiin pitää luottaa, vaikka niitä ei saisi järjellä perusteltua. Parisuhde on joka tapauksessa täynnä ristiriitoja ja ratkottavia asioita, joten sellaiseen ei kannata lähteä ihmisen kanssa jolla illallisesta sopiminenkin menee säätämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää esimerkkejä.
Ymmärtäisin tuon hänen matkasuunnitelman ehdotuksena, josta neuvotellaan. Siitä neuvotellaan niin kauan, että on saavutettu yhteisymmärrys. Joskus se vaatii kompromisseja, mutta sellaista lähisuhteessa eläminen on.
Edelleen vaikuttaa, että kyse on kommunikaation ongelmasta. Puhukaa lisää ja paremmin. Puhukaa muun muassa tästä puhumisen ongelmasta.
Toisaalta, tämä tapaus vaikuttaa siltä että kommunikaatio-ongelma on miehen puolella ja siinä kohtaa ap:n mutkalle vääntyminen ei auta asiaa millään tavalla. Jos mies ei kykene kompromisseihin vaan haluaa kaiken aina tapahtuvan omalla tavallaan, niin suhde pysyy näennäisesti onnellisena niin kauan kun ap tekee kaiken miehen mielen mukaan.
Normaalit ja hyväntahtoiset ihmiset saavat ongelmatilanteet ratkottua puhumalla ja kompromisseilla. Jos niiden tekeminen tuntuu olevan ainoastaan yhden ihmisen kanssa hyvin vaativaa, niin kyllä silloin "vika" on juuri tuossa ihmisessä eikä itsessä.
Vaikuttaa sille että joudut näihin tilanteisiin koska et uskalla?/halua? sanoa omaa mielipidettäsi ja vaatia että myös sinua kuunnellaan. Jos kiltisti aina nyökkäilet ja nielet salaa kyyneleitä kun tässä taas ollaan, saat sitä tehdä. Kävelet ja annat kävellä itsesi yli.
Jos et halua jalanjäliä kasvoillesi, miksi makaat lattialla?
Kerro lisää esimerkkejä.