Miksi kukaan haluaa asua jossain muussa suomalaisessa kaupungissa kuin Helsingissä?
Kaikki kaupungin ikävät puolet mutta ei mitään lähellekään mitä Helsinki pystyy tarjoamaan. Säälittävintä ever asua jossain Mäntän tai Mikkelin keskustakaksiossa.
Kommentit (85)
Täällä on monia kuvauksia jo siitä, miten paljon miellyttävämpää ja laadukkaampaa arki on muissa kaupungeissa, ja lisäksi rahaa säästyy. Sillä säästyneellä rahalla voi nauttia aina halutessaan vaikka siitä Helsingistä tai jostain oikeasta metropolista laadukkaasta hotellista käsin - aivan toista, kuin körytellä ooppera- ja ravintolaillan jälkeen bussilla jonnekin ankeaan helsinkiläislähiöön.
Kuten jokaisessa kaupungissa, Helsingissäkin on mukavia ja epämukavia alueita.
On rauhallisia alueita joissa paljon luontoa ja muuta ja sitä urbaania ympäristöäkin löytyy siistinä ja epäsiistinä, kuten muistakin kaupungeista.
Asumisen hinta suurin miiinus, moni maksaa jotain kerrostalo kolmiota koko ikänsä, pienissä kunnissa nuo rahat olisi jäänyt mukavuuksien hankintaan.
Omalla kohdalla syitä ovat halvempi asuminen, helpompi arki, fiksummat naiset, turvallisempi ympäristö lapsille ja helpompi pääsy luontoon. Ainoat vetovoimatekijät pääkaupunkiseudulla olisivat meri ja rahakkaat työmarkkinat. Biletys/helppo irtos*ksi olisi kenties ollut myös vetovoimatekijä nuorempana.
Aloituksessa mainitaan esimerkkeinä kaupungeista Mänttä ja Mikkeli ja asumismuodosta keskustakasio. Helsingin ja Mäntän tai Mikkelin välissä on aika monta kokoluokaltaan viimeksi mainittuja suurempaa kaupunkia, ja mitä pienempi paikka, sitä paremmin siellä on varaa asua. Yleensä jos tietoisesti valitaan asua pienellä paikkakunnalla, ei valita sitä keskustakaksiota vaan panostetaan asumisen laatuun.
Helsingissä olisi ihanaa asua, jos keskituloisena siellä pystyisi asumaan laadukkaasti. Ilman esimerkiksi perintönä saatua omaisuutta tämä ei kuitenkaan ole kaikille mahdollista. Hyvin toimivasta julkisesta liikenteestä huolimatta työmatkoihin kuluu Helsingissä yllättävän paljon aikaa. Helsingissä toki on esimerkiksi ravintola- ja kulttuuritarjontaa enemmän kuin muualla, mutta kuinka usein näitä palveluja tyypillisesti käytetään? Pari kertaa kuussa? Tällaiseen tarpeeseen riittää kyllä pienemmänkin kaupungin tarjonta. Kymmenessä suurimmassa kaupungissa on viihdettä, kuten teatteriesityksiä, stand upia tai keikkoja aivan riittävästi. Jos haluaa käydä katsomassa oopperaa tai balettia tai vaikka stadionkeikalla, voi aina matkustaa Helsinkiin. Turistina näistä ehkä jopa nauttii enemmän.
Oikeastaan ainoa asia, joka minua joskus ärsyttää pääkaupunkiseudun ulkopuolella asumisessa, on ulkomaille matkustamisen työläys. Matka kotipaikkakunnalta Helsinkiin lentokentälle kestää kauemmin kuin lento Helsingistä Keski-Eurooppaan. Kokonaismatkustusajat ovat siis aika pitkiä, eikä vaikkapa viikonloppureissuille ulkomaille tule lähdettyä, kun pelkkiin matkoihin kuluu vuorokausi.
Vierailija kirjoitti:
On rauhallisia alueita joissa paljon luontoa ja muuta ja sitä urbaania ympäristöäkin löytyy siistinä ja epäsiistinä, kuten muistakin kaupungeista.
Tämä kummastuttaa minua sikäli, että en muista milloin olisin Suomessa nähnyt kovin siistiä urbaania ympäristöä, jos vertaa siihen mitä ne vaikkapa keskisessä tai eteläisessä Euroopassa usein ovat.
Vierailija kirjoitti:
Koska ne muut ei ole oikeita kaupunkeja vaan ainoastaan nimellisiä kaupunkeja. Ollakseen kaupunki, paikkakunnalla tulee kansainvälisten standartien mukaan olla paljon palveluja ja vähintään 100 000 - 300 000 asukasta. Ja suuressa kaupungissa on huomattavasti runsaammin palveluja ja väkiluku on siellä yli 300 000 mutta alle miljoona asukasta.
Suomessa on Helsingin lisäksi kahdeksan yli 100 000 asukkaan kaupunkia.
Tämä keskustelu on jälleen todiste siitä, että muu Suomi ei todellakaan suotta inhoa helsinkiläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä on monilla alueilla rauhatonta, sotkuista ja jopa vaarallista.
Helsingissä on paljon ruuhkaa, eikä parkkipaikkoja ole missään ja jos on, ne maksavat aivan kohtuuttomasti.
Kaikki on kallista.
Joka paikkaan hirveät jonot, hammaslääkäriin vissiin jotain 3-4 vuotta ja jokaiselle tiskille hirveät jonot menit sitten postiin tai mihin tahansa.
Liikennevaloja on muutaman metrin välein menit sitten kävellen, pyörällä tai autolla ja eteneminen on sellaista tervanjuontia.
Joku voi jatkaa listaa......
Näköjään et tunne lainkaan Helsinkiä näiden väittämiesi kanssa.
Hammaslääkäripäivystykseen pääsee kyllä saman tien ja ajanvarauksellakin kohtuu nopeasti. Tässä vain yksi esimerkki. Mutta jatka vaan sitä listaasi jos tekemistä puuttuu.
Ei tarvitse kauan miettiä, valitsenko näistä Hgin vai Mikkelin.
Tietysti Mikkelin.
Jos on syntynyt Hesa. Ei siteitä maasedut.Ei siellä asuntoa ei työpaikaa.Miksi lähtisi Helsingistä pois? Mieti sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaaka vaikka kainuussa kun tienaat 2 tonnia kuussa niin olet kainuun hintatasolla lähes miljonääri.
Helsingissä pitää tienata jotain 6500 kuussa saman elintason saavuttamiseen.
Aatelkaa mitkä seurapiirit ja deittielämä, kun varastomiehet on ruokaketjun huipulla.
Minä en kyllä haluaisi asua missään suomalaisessa kaupungissa, kaikkein vähiten Helsingissä. Ruma ja likainen ja epäystävällisiä ihmisiä.
Jos Suomeen takaisin muuttaisin - mistä luoja varjelkoon etten sellaiseen mielenhäiriöön mene, 26 ulkomailla asutun vuoden jälkeen - niin se olisi jonnekin pohjoisen pienemmistä kaupungeista, ItäSuomi tms.
Mutta en tule muuttamaan, ei mitään syytä. Lomaillut olen pohjoisessa, siis oikeasti pohjoisessa sekä itärajan tuntumassa. Omat haasteensa olisi siellä asumisessa mutta jos pitäisi valita Helsinki tai joku eteläSuomen kaupunki niin ehdottomasti sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kummastuttaa minua sikäli, että en muista milloin olisin Suomessa nähnyt kovin siistiä urbaania ympäristöä, jos vertaa siihen mitä ne vaikkapa keskisessä tai eteläisessä Euroopassa usein ovat.
Siistiä? Etelä-Euroopassa?
Kuka jaksaa asua jissain tyyliin mikkeli,kuopio yms pikkukylät,ihmiset sulkeutuneita,juntteja,erinlaisuutta ei siefetä,tuijotetaan monttu auki,ahdistavia pikku lääviä pikkusieluisine ihmisineen,mielummin hki tai sitten erakkona metsässä,ihan pahin vaihtoehto joku pikkukylä!
Asun Helsingissä, mutta voin hyvin kuvitella asuvani myös muualla. Kyllä joskus nuorempana ajattelin, että en ikinä muuta täältä pois, mutta nyt ehkä olen alkanut arvostamaan muuta. Lisäksi asumisen kalleus on jotenkin konkretisoitunut. Ainoa paikka, missä olen Helsingissä kiinnostunut asumaan, on eteläinen kantakaupunki. Ei täältä ole varaa keskituloisena ostaa asuntoa ja etenkään perheasuntoa. Lisäksi olen alkanut miettimään, että jossain muualla koko palkka ei mene asumiseen, vaan voin tehdä rahalla muutakin. Se tekee elämästä myös kevyempää. Olen myös huomannut, että en oikeastaan tarvitse niin paljon niitä kulttuuripalveluita, että niiden takia pitäisi täällä asua. Kyllä muualta voi tehdä retkiä Helsingiin. Lisäksi olen alkanut kaipaamaan enemmän luontoa, siis metsää ja sellaista, enkä pelkästään puistojen nurmikoita. Kantakaupungista kestää päästä metsään. Olen myös ärsyyntynyt ihmisten määrää. Jotenkin ei saa ikinä olla rauhassa ulkona. Ja kadunvarret täynnä autoja ja lautoja. Helsingissä tuntuu myös olevan ihan liikaa tehtävää, että alkaa jopa ahdistamaan. Täällä on myös jotenkin niin kilpailuhenkinen meininki: pitää pysyä keskiluokassa kiinni. Väsyttävää. Ehkä muualla elämä olisi rauhallisempaa. Mutta autoa en kaipaa ja pidän siitä, että kaikki palvelut on lähellä ja asioita voi hoitaa extempore. Mutta etelässä meidät kuitenkin pitää perheet ja ystävät.
Vierailija kirjoitti:
Kuka jaksaa asua jissain tyyliin mikkeli,kuopio yms pikkukylät,ihmiset sulkeutuneita,juntteja,erinlaisuutta ei siefetä,tuijotetaan monttu auki,ahdistavia pikku lääviä pikkusieluisine ihmisineen,mielummin hki tai sitten erakkona metsässä,ihan pahin vaihtoehto joku pikkukylä!
Kuopio on Suomen kahdeksanneksi suurin kaupunki reilulla 121 tuhannella asukkaalla, senkin juntti!
Muuallakin kuin Helsingissä on kulttuuria. Asun 6500 asukkaan kunnassa ja harrastan kulttuuria enemmän kuin ikinä Helsingissä, jossa ennen asuin. Se on ehkä kotikutoisempaa kuin ateneumissa tai Kansallisteatterissa mutta ihanan yhteisöllistä ja kaikki halukkaat pääsevät katsomisen lisäksi tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on jälleen todiste siitä, että muu Suomi ei todellakaan suotta inhoa helsinkiläisiä.
Olen asunut eri kaupungeissa ja en näe mitään syytä inhota tai vihata muualla asuvia. Elämäkin on eri kaupungeissa kovin samankaltaista.
Minua ei saa Hesaan takaisin mistään hinnasta. Muutin pois kolmekymppisenä ihan maalle lähes 20v sitten.
t: paljasjalkainen stadilainen
Rikkaat ylistävät jotain kaivaria, josta pitää kävellä tai autoilla tunti, että pääsee ihmisten ilmoille.
Jostain Mäntsälästä pääsee nopeammin töihin Helsinkiin kuin kaivarista ja tätä ylistetään hyväksi sijainniksi - WTF WTF WTF