Pitäiskö ottaa ero ruotsinsuomalaisista jutuista: Janssonista, Runebergista, Sibeliuksesta yms
Kyllähän meillä on kirjailijoita ja muusikoita omastakin takaa kuten Sinkkonen ja Mukka, Olavi Virta yms..
Kommentit (9)
Otetaan ero vain siitä kaksikielisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan ero vain siitä kaksikielisyydestä.
Jääköön sibeliukset ja muut kulttuurihistoriaan, niin kuin muutkin eri kielisten vähemmistöjen tekemät tuotokset. Ei niitä tarvitse pannaan julistaa, mutta on niissä kieltämättä kolonialismin taakkaa.
Pakkoruotsi romukoppaan kiitos!
Katukyltit 100% suomenkielisiksi!
Epätasa-arvo korjattava tasa-arvoksi!
Itse olen kyllä edellä kerrottuja pitänyt ihan suomalaisina (tai suomenruotsalaisina) en ruotsinsuomalaisina mutta mahtaako Ap edes tajuta mikä ero on suomenruotalaisella ja ruotsinsuomalaisella.
Uksovainen mies
Mitä ne suomalaiset on keksineet tämän maan hyväksi
Olen itse kaksikielisen suvun onnellinen jäsen. Minulle kaksikielisyys on ollut vain etu. Mutta olen kyllä sitä mieltä, että ruotsin lukemisen pitäisi olla vapaaehtoista. Ymmärrän hyvin, että joku haluaa esimerkiksi vain englannin tai vain saksan tai ranskan, ja mahdolliseksi toiseksi kieleksi jonkun muun kuin ruotsin. Aikansa elänyt juttu, se pakkoruotsi. Ihan yhtä älytöntä se on, kuin olisi pakkovenäjäkin - ja kuuluimmehan suurruhtinaskuntana sentään aika kauan venäjänkin alaisuuteen.
Minä en tähän hätään keksi muita ruotsinsuomalaisia kuin ne, jotka sinne joskus 1960- ja 1970-luvuilla löhtivät leveämmän leivän perään.
Niin ja sitten nykypäivän ruotsinsuomalaisista Maria Sidin ja Maria Pettersonin, jotka ovat Suomen kansalaisia jotka asuvat Ruotsissa ja puhuvat äidinkielenään ruotsin kieltä.
Tää olis vähän uskottavampi avaus, jos edes ymmärtäisit, mikä ero on ruotsinsuomalaisella ja suomenruotsalaisella.
No on.
Jokainen tykätköön mistä tykkää.
Ei tuota ongelmaa ainakaan itselleni.
Monipuolisuus on hyvä juttu kulttuurissakin.
Ja tykkään Janssonista, mutta en Mukasta.