Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömien "pitää lähteä töihin". Ihanko totta?

Vierailija
30.11.2022 |

Surullista katsottavaa oli EK:n vaalitilaisuus. Kokoomuksen Orpo selittää, kuinka työttömien "pitää lähteä töihin". Kiesus sentään. Eli kaikki työttömät leimataan noin vain työhaluttomiksi. Kamalaa kielenkäyttöä. Vastuutonta ja virheellistä pilkantekoa.

Ja Anderssonin mielestä vaikeasti työllistyvillä on "osaamattomuutta ja terveysongelmia". Niin vastuutonta ja virheellistä yleistämistä häneltäkin. Eikö kukaan puolueissa huomaa, että Suomessa on paljon osaavaa, työhaluista, koulutettua ja työkykyistä työvoimaa, jota ei haluta palkata, vain koska ovat olleet pitempään työttömänä?

Kommentit (269)

Vierailija
101/269 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 4 hakemusta/kuukausi aiheuttaa sen, että yhdelläkään firmalla ei ole aikaa tuhlattavaksi hakemustulvaan.

Vierailija
102/269 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toukokuussa tuli uudistus, että pitää hakea 4 työpaikkaa kuukaudessa. Se ei lisännyt työllisyyttä. Siinä se taas nähtiin.

olisi pitänyt tulla uudistus, että pitää mennä töihin

Ja sitten kun menee töihin niin kauheaa sekin "valelääkäri, oikeuteen, miten näin voi käydä, iik iik iik".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/269 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomuslaiset puhuvat työttömistä todella rumasti. Mikä mahtaa olla syynä, että vaalipuheissa kansan vihoja yritetään saada näin voimakkaasti työttömien päälle? Tätä on kovin vaikea ymmärtää. Kokoomuslaisia on ayliikkeessä paljon, ovatko he hiljaa vaan? Onko niin, että vastakkainasettelu ja tällainen vastenmielinen lietsonta käyttäytyminen todella tuo sille lisää ääniä? Kummallista

Kokoomuksen ja Tehyn ihmiskuvat ja rajut puheet ovat tänä vuonna kieltämättä hämmästyttäneet. Jää ekonomisti Aki melkein kolmoseksi.

Vierailija
104/269 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sen kun otatte töihin! Sitten mennään ja lähdetään!

Vierailija
105/269 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päättäjät eivät puoluekannasta riippumatta ymmärrä, että ketä tahansa työtöntä ei voi laittaa mihin tahansa avoimeen työpaikkaan.

Eivätkä ymmärrä sitäkään, että työstä pitää saada palkkaa.

Vierailija
106/269 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein aikoinani firmoille ilmaisia työharjotteluita. Muistaakseni sain niistä hieman korotettua työttömyystukea. Mutta sitten työkkäri kielsi nekin minulta, olin kuulemma tehnyt niitä liikaa ja pitäisi jo päästä jonkun firman palkkalistoille. Mutta minkäs minä sille mahdoin ettei kukaan halunnut palkata minua? Tein työni hyvin ja sain kehuja pomoilta, mutta he sanoivat aina ettei heillä ole tarjota töitä. Todennäköisesti ottivat heti perääni uuden ilmaistyöntekijän. Ei kai tuokaan työttömän vika ole? Sain lopulta suhteilla vähäksi aikaa oikean työpaikan ja siitä vaihdoin nykyiseen, jossa olenkin ollut jo 17 vuotta. En varmasti olisi nykyiseenkään päässyt jos olisin ollut työtön. Jos olet työtön ja työttömyys on jatkunut pidempään, ei kukaan huoli sua.

Vierailija
107/269 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tähän pashamaahan enää työllisty. Tulen elämään mysteerimiljonäärinä jossain päin Eurooppaa, ja lahjoitan Suomeen hyväntekeväisyyttä. Sillä sitä tämä maa tulee tarvitsemaan.

Vierailija
108/269 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun piti olla todisteet että olen hakenut töitä niin hain työpaikkaa työkkäristä ja kelasta. En saanut. Kysyin että pitääkö mun nyt hankkia todistukset siitä että olen hakenut töitä? Tekivät huoli-ilmoituksen sossuun minusta. Naurettiin kippurassa sossutätin kanssa puhelimessa.

Vierailija
109/269 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa totuuden siementäkin että vaikeimmin työllistyvillä on usein terveydellisiä esteitä. Itsekin olen vaikeasti työllistyvä tällä hetkellä ja nimenomaan terveydellisistä syistä. Jos olisin fyysisesti terve, niin saisin ihan heti töitä.

Vierailija
110/269 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ei yllätä että AV mammat ja papat liputtaa sosiaaliturvaa. Mitenkäs muutenkaan sitä olis päivät pitkät av:llä juoruta.

Itse vakinaisessa työssä käyvä. Ja maksan jatkossakin mieluusti veroni sosiaaliturvajärjestelmästä. Kas, kun olen itse ollut ja tunnen niitä, jotka ovat joutuneet turvautua tukiverkkoon. Yksikään ei ollutkaan rotta tai pummi, niinkuin porvaripelle haluaa uskotella 🤷

Vierailija
111/269 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Tuo 4 hakemusta/kuukausi aiheuttaa sen, että yhdelläkään firmalla ei ole aikaa tuhlattavaksi hakemustulvaan.

Työttömät ovat lähettäneet toukokuusta alkaen vähintään 6 miljoonaa työhakemusta. Jos tuo vaikuttaisi niin suomessa olisi jo täystyöllisyys. Hölmölän hommia nuo pakkohakemukset. 

Vierailija
112/269 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuossa totuuden siementäkin että vaikeimmin työllistyvillä on usein terveydellisiä esteitä. Itsekin olen vaikeasti työllistyvä tällä hetkellä ja nimenomaan terveydellisistä syistä. Jos olisin fyysisesti terve, niin saisin ihan heti töitä.

Toki voi olla, mutta ongelma on se, että yleistetään ja annetaan ymmärtää, että kaikilla tai suurimmalla osalla pitkään työttömänä olleilla on työtä haittaavia terveysongelmia. Kun tämä leima työkykyisiin työttömiin lyödään, tavallisesta työpaikasta voi vain haaveilla sen jälkeen. Se on väärin eikä soisi ministerien sellaista virheellistä sanomaa levittävän. Toinen vakava ongelma on, miten osatyökykyiset saavat työtä ja kolmas ongelma se, miten työkyvyttömät pääsisivät eläkkeelle.

Suomen työvoimapolitiikka kaipaisi kunnon tutkimisen, ei siinä tunnu olevan mitään järkeä. Vuodesta toiseen sama juttu. Työtä ei ainakaan siitä seuraa.

Vierailija
113/269 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus joku 'viisas' aina möläyttää,kuinka työttömien- sanotaan vaikka työtön insinööri- pitäisi lähteä vaikka marjoja poimimaan tai katuja lakaisemaan...marjojen poimintakaan ei ole kyllä mikään miljoonatienesti :D  eikä monikaan työtön ole omasta halustaan kotona sohvalla makaava tukien vetelijä,varmaan siellä on erittäin paljon sellaisia yrittäviä ihmisiä,jotka yrittävät saada tilanteensa kuntoon....on erittäin hyvä,että tälläinen jonkinlainen turva on työttömyyden varalle,eikä ihmiset joudu heitteille...vaikka joskus tuntuu tälläisten möläyttelijöiden kohdalla,että heille on se ja sama miten heidän naapurilleen käy,viis muista kuin minusta

Vierailija
114/269 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin kaupunki ei käytä edes kaikkia työllisyyden hoidon määrärahoja tänä vuonna, sekin varmaan työttömien vika 😱

Helsingin kaupungin työllisyyspalvelut lähetti akateemisille työnhakijoille joulumieltä tuomaan kirjeen, jossa se kertoi, että yrittäjyydestä on mahdollisuus saada lisätietoa, on tietoiskuja ja sitten on cv-työpajoja.

Juhannusta edeltävänä päivänä joku lähti vissiin kesälomille, ja viimeisenä hommanaan lähetti työnhakijoille kirjeen, jossa muistutteli työnhakuvelvollisuuksista.

Tämä ei ole vitsi. Tätä on suomalainen työvoimapolitiikka arjessa. Ei mitään järkevää sanottavaa edes. Saati että olisi oikeasti mahdollisia työtilaisuuksia tarjolla. Kehittäisi kaupunki palkkajärjestelmänsä lisäksi huomattavasti yhteistyötään työnantajiin, että saataisiin rutkasti lisää palkkatuettuja työpaikkoja, että ihmiset pääsisivät edes määräaikaisesti kunnon töihin. Ja kaupungille myös reilusti lisää näitä paikkoja. Vaikka joka toinen avoimeksi tuleva paikka ensin työllisyyspalveluihin täytettäväksi, että saadaan vähän vauhtia tilanteeseen. Tämän taidan laittaa kirjeeseen joulupukille 🙂🎅

Vierailija
115/269 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa miten töihin vaan lähdetään?

Vierailija
116/269 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen, joka ei tiedä, että työelämässä on pilvin pimein henkilöitä, jotka ovat jossain elämänsä vaiheessa olleet työttömänä, ovat liian tyhmiä tekemään työtä. Jokainen, joka ei tiedä, että miten avoimet työpaikat täytetään, on vieläkin tyhmempi. Jokainen, joka luulee että työpaikkoja on auki vain työvoimapulan takia, ihmettelen että niin tyhmä pystyy edes pyllyään itse pyyhkimään. 

Terveisin valittu erikoisosaamista ja tekniikan alan koulutusta vaativaan määräaikaiseen paikkaan 42 hakijasta. Hakijamäärää karsi tietyt osaamisvaatimukset, joita ei siihen aikaan vielä monella ollut.  

Aika moni työttömyyskeskusteluun osallistuja on sellainen, joita en toivo omalle työpaikalleni. Jos ei siinä asiassa osaa loogista päättelyä, tuskin osaa missään muussakaan. Esimerkiksi siinä asiassa, miten avoin työpaikka täytetään. 

Vierailija
117/269 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että työviranomaisilla olisi tilannetajua, sähköposteissa näkyisi hyvää juhannusmieltä ja rauhallista joulumieltä? Turha toivoa joulupukilta mahdottomia.

Vierailija
118/269 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tulla sellainen laki, että työnantajat antaisivat oikeasti palkkatöitä? Työkokeilut ja muut orjahommat laittomiksi. Näillä lausunnoillaan orpo haluaa peitellä sitä, että tyttömyystilanne johtuu oikeasti vain ja ainoastaan kokoomusjengin ahneudesta. Ketkä ne haluaa yksityistää, siirtää varmat työpaikat ulkomaille ja pois pieniltä paikkakunnilta, leikata ja heittää porukkaa pihalle? No ahneet.

Vierailija
119/269 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei työt kiinnosta niin ei se minua kiinnosta, kunhan lopettavat tukien kerjäämisen ja varastelun

Vierailija
120/269 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos ei työt kiinnosta niin ei se minua kiinnosta, kunhan lopettavat tukien kerjäämisen ja varastelun

Sinä varastelet ja kerjäätkin ihan omaksi iloksesi.