Työttömien "pitää lähteä töihin". Ihanko totta?
Surullista katsottavaa oli EK:n vaalitilaisuus. Kokoomuksen Orpo selittää, kuinka työttömien "pitää lähteä töihin". Kiesus sentään. Eli kaikki työttömät leimataan noin vain työhaluttomiksi. Kamalaa kielenkäyttöä. Vastuutonta ja virheellistä pilkantekoa.
Ja Anderssonin mielestä vaikeasti työllistyvillä on "osaamattomuutta ja terveysongelmia". Niin vastuutonta ja virheellistä yleistämistä häneltäkin. Eikö kukaan puolueissa huomaa, että Suomessa on paljon osaavaa, työhaluista, koulutettua ja työkykyistä työvoimaa, jota ei haluta palkata, vain koska ovat olleet pitempään työttömänä?
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos ei työt kiinnosta niin ei se minua kiinnosta, kunhan lopettavat tukien kerjäämisen ja varastelun
Juuri näin. Jos jollekin ei kelpaa kaikenlainen ja kaikkialla sijaitseva työ, sille ei pidä kenenkään demarin kiikuttaa minun pulittamiani veroeuroja. Tukiaiset työhaluisille.
Sinä mitään veroeuroja pulita. Saamapuolella olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos ei työt kiinnosta niin ei se minua kiinnosta, kunhan lopettavat tukien kerjäämisen ja varastelun
Juuri näin. Jos jollekin ei kelpaa kaikenlainen ja kaikkialla sijaitseva työ, sille ei pidä kenenkään demarin kiikuttaa minun pulittamiani veroeuroja. Tukiaiset työhaluisille.
Olen ollut nettomaksaja kohta 20 vuotta. Ja olen vielä pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa miten töihin vaan lähdetään?
Marssit vaan rohkeasti ja itsevarmana sinne lähi K-markettiin / Lidliin / Alepaan ja tokaiset kassalle että tulit nyt päästään hänet tauolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut nettomaksaja kohta 20 vuotta. Ja olen vielä pitkään.
Ja sitten heräsit ja päästit kissan ulos.
Pikemminkin siihen työhalujen puuttumiseen on vaikuttanut se, että fiksu ja osaava porukka on tajunnut tämän: millään mitä täällä teen, ei ole väliä, rangaistuksia ei saa, kiitosta ei saa, minua ei kuunnella ja kun itse tarvitsisin apua, sitä ei saa, joten pitäkää tunkkinne, voin paremmin ilman.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen saa jonkun duunin. Edes osa-aikaisen. Mutta jengi ei halua niitä koska palkka on niin pieni että työttömänä saat saman.
Eli töitä on mutta systeemi kusee.
Ei pääse kun on 55v.
Nuorempana kyllä saikin töitä helposti, mutta kun tuli maaginen 50v mittariin, ei onnistu enää.
Jäin työttömäksi 49v. CV on kunnossa ja tsekattu monen asiantuntijankin avulla, mutta en pääse töihin.
Siivoojaksi ja mäkkärimyyjäksi en pääse.
6v työttömyyttä takana =pitkäaikaistyötön.
Eli surkimus, vaikka töitä tein niska limassa ikävuodet 16-49v.
Samalla opiskelin kolme tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Juu.
Olen tässä jo aika pitkän tovin miettinyt mihinköhän "lähtisin töihin" kun ainakaan haetuista paikoista ei kukaan mua halua.
Kyllä tekevälle aina töitä löytyy. Pitää tyytyä vaikka siihen 9 euron päiväpalkkaan eikä valittaa että töitä ei muka ole.
Mielikuvamarkkinointi jatkuu. Työttömiä on edelleen paljon, joista 100 000 pitkäaikaistyötöntä ja lisäksi ainakin saman verran haluamattaan osa-aikatyöllisiä. Kokoomuksen edunvalvoja kauppakamari kertoo, että työnhakijoilla on kissanpäivät.
Työllisyystilanne on monilla hyvä, mutta ei läheskään kaikilla. Se kannattaisi muistaa. Pahoinvointia paljon yhteiskunnassa aiheuttaa harkitsemattomat ja kovat puheet mediassa. 😢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu.
Olen tässä jo aika pitkän tovin miettinyt mihinköhän "lähtisin töihin" kun ainakaan haetuista paikoista ei kukaan mua halua.Kyllä tekevälle aina töitä löytyy. Pitää tyytyä vaikka siihen 9 euron päiväpalkkaan eikä valittaa että töitä ei muka ole.
Kannattaisi katsoa tilastoja. Työttömiä on edelleen paljon enemmän kuin työpaikkoja. Jos paikka on ollut pitkään auki, kannattaa varmaan korottaa palkkaa ja miettiä muitakin ehtoja. Hyviin työpaikkoihin hakijoita on jonoksi asti.
9 euroa päivässä palkkaa? Ei, millään ei pysty tekemään orjatyöpalkalla töitä eikä pysty millään kuuntelemaan julmureita, joilla ei mitään oikeudenmukaisuutta. Jotkut pystyy, mutta riistoa ei kenenkään ole pakko hyväksyä. Ihmisarvo ja mielenterveys kannattaa jokaisen säilyttää, niitä pitää vaalia.
Olisi täysin mahdollista tehdä sellainen lainsäädäntö, että kaikilla halukkailla on töitä. Mutta on kuulemma liian kallista. Jos täystyöllisyyttä ei haluta, ei siitä työttömiä pidä syyllistää. Joku roti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu.
Olen tässä jo aika pitkän tovin miettinyt mihinköhän "lähtisin töihin" kun ainakaan haetuista paikoista ei kukaan mua halua.Kyllä tekevälle aina töitä löytyy. Pitää tyytyä vaikka siihen 9 euron päiväpalkkaan eikä valittaa että töitä ei muka ole.
Ymmärrätköhän sinä, että nuo 9 euron "työt" romuttaa vaan oikeita työpaikkoja ja kääntyy itseään vastaan? Sunkin työpaikka voidaan korvata jollakulla, joka siihen suostuu ja sit sullakin on mahdollisuus siihen 9 euron päiväpalkkaan tai karenssi uhkaa.
Suostuisit?
Itse olin vuosia. Ei se mua työllistymään auttanut. Ne ottaa toisen kelle ei tarvitse maksaa palkkaa, kun tukikuukuukaudet on kulunut.
On se ihme kun työttömiä ollaan tunkemassa ilmaisiin töihin. Eikä tuo ole mikään palkka vaan kulukorvaus, ja se "työn" antaja saa susta vielä isomman ylläpitokorvauksen.
Moni työtön saa kyllä tuon 9e muualtakin miellyttävämmällä tavalla, jos suinkin kykenee.
Eikä työkkäri edes anna yhdelle ihmiselle työkokeilurahaa nykyään kuin 12 kuukaudeksi.
Mitäs sit kun sitäkään ei saa?
Kuten monesti on sanottu, töitä on, mutta niistä ei haluta maksaa palkkaa.
Valtaosa työttömistä on ma mu ja. Tästä oli juttua joku aika sitten.
Punavihreän hallituksen aikana aito työllisyys onkin lisääntynyt? Nythän pitäisi olla taantuma, ja silti sekä työttömien määrä on pienentynyt että aidosti työllisten määrä lisääntynyt.
Menee vähän pohja EK:n ja Kokkelien juömisteöultq.
Poliitikot on kyllä törkeitä paskapäitä. Eipä ole sannamarininkaan hallitus mitään tehnyt työttömien eteen. Korvaus 570 euroa ja halpatyövoiman tuloa viemään entrylevelin duunit hallitus on helpottanut kokomuuksen ja ksekustan pyynnöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä työnhakijoita on reilusti yli 200 000 ja lisäksi vajaatyöllistetyt. Pitkään työttömänä kymmeniä tuhansia.
Avoimia työpaikkoja ilmoitettu olevan viime katsauksessa 70 000. Ja näihin on koko ajan tietenkin hakijoita, luku ei tarkoita että niitä paikkoja ei täytetä, ne eivät jää avoimeksi.
Tuossa on osa-aikaiset ja määraikaiset mukana. Lisäksi ainakin 100 000 ihmistä on työkokeiluissa ynnä muissa ei oikeissa töissä.
Mutta hepä eivät näy työttömien tilastoissa. Ei työssäolevaa lasketa työttömäksi, vaikka kuinka olisi määräaikainen työ.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä työnhakijoita on reilusti yli 200 000 ja lisäksi vajaatyöllistetyt. Pitkään työttömänä kymmeniä tuhansia.
Avoimia työpaikkoja ilmoitettu olevan viime katsauksessa 70 000. Ja näihin on koko ajan tietenkin hakijoita, luku ei tarkoita että niitä paikkoja ei täytetä, ne eivät jää avoimeksi.
Jos avoimia työpaikkoja on se 70 000, niin työttömiä on silloin yli miljoona. Oikeasti avoimia työpaikkoja on se n. 14 500, luku on pysynyt aika vakiona useamman vuoden. Työttömiä 235 000.
Kertoo aika paljon median tasosta, ettei näitä lukuja lyödän suoraan poliitikkojen naamalle ja pyydetä vastausta.
Lähden nyt tohon lähi metsään katsomaan koiran kanssa josko siellä olisi jotain töitä. Susanna kosken mukaan kun katsoo metsään niin näkee paljon tekemätöntä työtä. Voihan se olla et saan töitä ekaa kertaa 15 vuoteen.
No niin. Kuunnellaanpa vaalikeskustelua tänään näiden tietojen valossa.
Tammikuun 2023 lopussa oli TEMin tilastojen mukaan työnhakijoita kaikkiaan 480 400. Laajan työttömyyden eli työttömien työnhakijoiden ja te-palveluissa olleiden yhteismäärä oli tammikuun lopussa 369 500. Työttömiä työnhakijoita tammikuussa oli 258 000. Näistä pitkäaikaistyöttömiä oli 85 900.
Kaikkiaan tammikuussa avoinna oli 176 500 työpaikkaa. Niitä sitten nämä osittain tai kokonaan työttömät hakivat, lähes puoli miljoonaa hakijaa. Lisäksi näitäkin työpaikkoja tietenkin hakivat ja saivat työssä jo olevat työpaikkaa vaihtavat.
Että sellainen työvoimapula. 🙄
Kun olin palkkatuella julkisella niin siivooja siirrettiin koulusihteeriksi, kun selkä kipeä. Mutta jos työttömällä on terveysongelmia niin haukutaan.
Vierailija kirjoitti:
Juu.
Olen tässä jo aika pitkän tovin miettinyt mihinköhän "lähtisin töihin" kun ainakaan haetuista paikoista ei kukaan mua halua.
Kokoomus tulee parantamaan työllisyyttä tukia leikkaamalla.
T: Petteri Orpo