Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien "pitää lähteä töihin". Ihanko totta?

Vierailija
30.11.2022 |

Surullista katsottavaa oli EK:n vaalitilaisuus. Kokoomuksen Orpo selittää, kuinka työttömien "pitää lähteä töihin". Kiesus sentään. Eli kaikki työttömät leimataan noin vain työhaluttomiksi. Kamalaa kielenkäyttöä. Vastuutonta ja virheellistä pilkantekoa.

Ja Anderssonin mielestä vaikeasti työllistyvillä on "osaamattomuutta ja terveysongelmia". Niin vastuutonta ja virheellistä yleistämistä häneltäkin. Eikö kukaan puolueissa huomaa, että Suomessa on paljon osaavaa, työhaluista, koulutettua ja työkykyistä työvoimaa, jota ei haluta palkata, vain koska ovat olleet pitempään työttömänä?

Kommentit (269)

Vierailija
61/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa jonkun duunin. Edes osa-aikaisen. Mutta jengi ei halua niitä koska palkka on niin pieni että työttömänä saat saman.

Eli töitä on mutta systeemi kusee.

Ja paskat.

Olen hakenut siivoamaan, hampurilaisia paistamaan, kahvilaan. Osa-aikaisia paikkoja monet. En ole kelvannut. Lieneekö syynä ikä vai liika koulutus vai liian hyvällä suomen kielellä kirjoitettu hakemus.

Totta kai olen myös oman alani töitä hakenut. Niihin sentään olen usein päässyt haastatteluun, eli ei ihan sama hiljaisuus ole vallinnut kuin halpis-osa-aikaduuneihin hakiessani. 

Vierailija
62/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät ei pääse töihin. Yritykset palkkaa vaan firmaa vaihtavia työntekijöitä yleensä.

Tämä tosiasia on mennyt kokkareilta ihan ohi.

Eli koko työvoimapulassa on kysymys siitä, että työnantajille ei ole tarpeeksi - tai ainakaan tarpeeksi halvalla - tarjolla työpaikan vaihtajia tai ihan vasta valmistuneita. Tai halpisduuneihin näpsäkän näköisiä opiskelijoita.

Pia Kauma oli sellainen tapaus Kokoomuksessa, että edukunnasta pudottuaan ei työllistynytkään. On ollut kokoomuksessa eri mieltä työllisyysasioista, mutta on niin pikkutekijä, että ilmeisesti ei saa "kokemusasiantuntijan" ääntään puoluejohtoon päin kuuluviin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkatukea ja palkkatuettuja työpaikkoja pitäisi saada silloin ihmisille, kun avoimet markkinat eivät vedä. Paljon enemmän pitäisi olla näitä. Siis tarkoittaa oikeaa TESmukaista palkkaa työntekijälle.

Olispa ne tuetut paikat jotain ihan oikeitakin töitä, joita kehtaisi ilmoittaa CV:ssä, eikä mitään lumpunlajittelua kierrätyksessä.

Kerran olin, enkä toiste mene. 

Vierailija
64/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on nyt 65v ja vielä hän kertoo juttuja, kun käveli vaan liikkeen ovesta sisään, kysyi "onko töitä" ja työt aloitettiin kokemattomana seuraavan viikon maanantaina ilman sen kummempia hakuja ja selkkauksia.

Kuinka moni näin nykyään työllistyy?

Heh, joo, olen kuusikymppinen pitkäaikaistyötön, ja kaiholla muistelen 80-lukua, jolloin tilanne tosiaan oli tuo. Silloin oli oikeasti työvoimapula.

Vierailija
65/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin kesällä työttömäksi ja kun työnhaku ei heti tuottanut tulosta niin hain opiskelemaan ammattitutkintoa samalta alalta jolta minulla on kymmenen vuotta sitten suoritettu perustutkinto. Ajattelin että teenpähän jotain työmarkkinatukeni eteen, ja voin samalla opiskelun ohessa jatkaa työnhakua. Ammattitutkinnon suorittaminen saattaisi myös lisätä työllistymismahdollisuutta.

Opinnot alkoi, ja kohta pitikin sitten etsiä harjoittelupaikka noin kolmeksi-neljäksi kuukaudeksi. Otin yhteyttä lähes kahteenkymmeneen yritykseen, muutamaan eri osastoon paikallisissa kaupungin ja valtion työpaikoissa sekä joihinkin järjestöihin joiden toiminta liittyy opiskelemaani alaan. Suurin osa noista ei vastannut sähköpostiini, kun soitin jonkin ajan päästä perään niin luvattiin palata asiaan muttei koskaan palattu. Osa paikoista pyysi lähettämään avoimen hakemuksen ja cv:n. Lopulta yksikään kysymäni taho ei ottanut minua harjoitteluun, joten oli pakko lopettaa opinnot.

Eipä motivoi hakemaan oikeita töitä, kun en kelvannut edes ilmaiseksi työvoimaksi minnekään.

Vierailija
66/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa jonkun duunin. Edes osa-aikaisen. Mutta jengi ei halua niitä koska palkka on niin pieni että työttömänä saat saman.

Jos se noin helppoa sinusta on, niin perustapa työnvälitysfirma.

Työnantajat valittaa työvoimapulaansa. Työttömät sitä, kun eivät kelpaa työnantajille.

Sinä varmaan ratkaiset tämän yhtälön?

Ja kansantalous kiittää! Saat vielä mitalin!

Vierailija
67/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja paskat.

Olen hakenut siivoamaan, hampurilaisia paistamaan, kahvilaan. Osa-aikaisia paikkoja monet. En ole kelvannut. Lieneekö syynä ikä vai liika koulutus vai liian hyvällä suomen kielellä kirjoitettu hakemus.

Totta kai olen myös oman alani töitä hakenut. Niihin sentään olen usein päässyt haastatteluun, eli ei ihan sama hiljaisuus ole vallinnut kuin halpis-osa-aikaduuneihin hakiessani. 

Minä haeskelin alle 40 vuotiaana kaupan alan paikkoja. Ei kuulunut mitään. Niin nytkö 50-vuotiaana sinne sitten pääsisin. Ja kelpaisi myös osa-aikatyö. En tunne yhtään häpeää nostaessani työttömyyskorvausta, jos kukaan ei halua minua palkata. Tuntuu, että jo puoli vuotta kun on ollut pois työelämästä niin on jo työnanantajien mielestä kykenemätön työntekoon. No olen oppinut arvostamaan itseäni vaikka joidenkin mielestä varmaan olenkin arvoton. 

Vierailija
68/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se noin helppoa sinusta on, niin perustapa työnvälitysfirma.

Orpon se perustaa pitäisi.

Vierailija
69/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini on nyt 65v ja vielä hän kertoo juttuja, kun käveli vaan liikkeen ovesta sisään, kysyi "onko töitä" ja työt aloitettiin kokemattomana seuraavan viikon maanantaina ilman sen kummempia hakuja ja selkkauksia.

Heh, joo, olen kuusikymppinen pitkäaikaistyötön, ja kaiholla muistelen 80-lukua, jolloin tilanne tosiaan oli tuo. Silloin oli oikeasti työvoimapula.

Juu ei silloin pidetty mitään ryhmähaastettulja kaupan kassalle tai hyllyttäjäksi halutessaan, jossa haastattelevat analysoivat jokaista elettäsi ja sanaasi. Ja lopulta siitä ryhmästä vain 1 tai 2 pääsee jatkohaastatteluun.  Ihan mennyt pelleilyksi työnhaku. Ei ole mitään työvoimapulaa.

Vierailija
70/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt 1985. En ole ikinä nähnyt helppoa työllistymistä.

Minä olen syntynyt samana vuonna. Koskaan ei ole ollut vaikeuksia työllistyä, päinvastoin.

Vierailija
71/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt 1985. En ole ikinä nähnyt helppoa työllistymistä.

Minä olen syntynyt samana vuonna. Koskaan ei ole ollut vaikeuksia työllistyä, päinvastoin.

Miten olet onnistunut? Millaisia töitä olet tehnyt, ja miten niihin työllistynyt?

Kerro ihmeessä meillekin, joilta ei meinaa millään onnistua! Sinulla on selvästi työllistymiseen liittyvää osaamista, joka monelta puuttuu. Voisitko jakaa sitä?

Vierailija
72/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Todista.

Vierailija
73/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin kesällä työttömäksi ja kun työnhaku ei heti tuottanut tulosta niin hain opiskelemaan ammattitutkintoa samalta alalta jolta minulla on kymmenen vuotta sitten suoritettu perustutkinto. Ajattelin että teenpähän jotain työmarkkinatukeni eteen, ja voin samalla opiskelun ohessa jatkaa työnhakua. Ammattitutkinnon suorittaminen saattaisi myös lisätä työllistymismahdollisuutta.

Opinnot alkoi, ja kohta pitikin sitten etsiä harjoittelupaikka noin kolmeksi-neljäksi kuukaudeksi. Otin yhteyttä lähes kahteenkymmeneen yritykseen, muutamaan eri osastoon paikallisissa kaupungin ja valtion työpaikoissa sekä joihinkin järjestöihin joiden toiminta liittyy opiskelemaani alaan. Suurin osa noista ei vastannut sähköpostiini, kun soitin jonkin ajan päästä perään niin luvattiin palata asiaan muttei koskaan palattu. Osa paikoista pyysi lähettämään avoimen hakemuksen ja cv:n. Lopulta yksikään kysymäni taho ei ottanut minua harjoitteluun, joten oli pakko lopettaa opinnot.

Eipä motivoi hakemaan oikeita töitä, kun en kelvannut edes ilmaiseksi työvoimaksi minnekään.

Tuossa teille tädit jotka uskotte sen opiskelun autuuteen!

Vierailija
74/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki onnistu löytämään töitä. Suurin osa varmasti niitä haluaa. Itse en päässyt opiskeluaikana edes tiskariksi...mikä tätä maata vaivaa.

On liikaa yrityksiä, jotka EI HALUA MAKSAA PALKKAA

Sivukulut työnatajalle niin kovat ettei ole varaa

No se ei ole työttömien vika, vaan PÄÄTTÄJIEN.

Vierailija
75/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullisinta on se, että kokoomuksessa eivät ilmeisesti todellakaan tiedä, ettei töihin noin vain lähdetä. Esimerkiksi juuri tässä ketjussa kuvatuista tapauksista.

Vierailija
76/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan enää ja lisäksi työntekijöiden palkkaus on ulkoistettu "rekrytointikonsulteille"

Vierailija
77/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeinen asiallinen työministeri oli Urpo Leppänen ja viimeinen hyvä hallitus Sorsan iv. Sen jälkeen pääsi todellisuudesta vieraantuneet politiikot valtaan.

Urpo Leppänen lupasi poistaa työttömyyden puolessa vuodessa. Ei ihan onnistunut 😂😂😂

Silti Leppäsen toimilla ihmiset työllistyivät oikeisiin palkkatöihin hyvin. Paskakokkareilla taas ei ole mitään oikeita työllisyyskeinoja.

Vierailija
78/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orpo räkänokka joka syöttötuolistaan laukoo noita käsittämättömiä solvauksiaan. Istuu ek:n sylissä ja toistaa mandraa mitä isotpojat kertoo. Ihanko vaan mennään töihin, just juu.

Nuo pellet ei ole miehiä. Häkämies EK:n "johtaja", siinä vasta pösilö, joka möi kemiran norjalasille pilkkahintaan.

Täysin debiili "bisnesmies"

Vierailija
79/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää sitä et minulla on ok talo ja auto ja en ole ikinä tehnyt töitä. M55

Vierailija
80/269 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töihin tai hautaan. Oma valinta.

Kaikenlaiset alistajat ja narsistiset ku     sipäät joutaa hautaan, kannatan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi