Työttömien "pitää lähteä töihin". Ihanko totta?
Surullista katsottavaa oli EK:n vaalitilaisuus. Kokoomuksen Orpo selittää, kuinka työttömien "pitää lähteä töihin". Kiesus sentään. Eli kaikki työttömät leimataan noin vain työhaluttomiksi. Kamalaa kielenkäyttöä. Vastuutonta ja virheellistä pilkantekoa.
Ja Anderssonin mielestä vaikeasti työllistyvillä on "osaamattomuutta ja terveysongelmia". Niin vastuutonta ja virheellistä yleistämistä häneltäkin. Eikö kukaan puolueissa huomaa, että Suomessa on paljon osaavaa, työhaluista, koulutettua ja työkykyistä työvoimaa, jota ei haluta palkata, vain koska ovat olleet pitempään työttömänä?
Kommentit (269)
Työpaikkoja on ihan liian vähän. Kaikkiin normiduuneihinkin kuten kaupankassaksi voi tulla monta sataa hakemusta. Hoitoalalla nyt on jatkuva pula kun miksi sinne kukaan haluaisi..pakotetaan ottamaan rokotteita sun muuta.
Vierailija kirjoitti:
Haen aktiivisesti töitä, olen 53-vuotias. On kokemusta ja ammattitaitoa. Olen terve, mitä nyt vaihdevuodet vaivaa, mutta mielestäni tämä on ihan normaalia naisen elämää. Yritykset eivät halua palkata minun ikäistä. Minulla on omat mielipiteet ja haluan että minulle maksetaan palkkaa kokemukseni mukaan. Olen huomannut että monissa työpaikoissa palkka on 2000 eur kokoaikatyöstä. MIelestäni tuollainen palkka on huono. En ole enää 20-vuotias. Ymmärrän jos heille maksetaan tuollaista palkkaa.
Sama huomannut. Kun katselin avoimia työpaikkoja niin lähes kaikki olivat sellaisia mistä maksetaan huonosti( paitsi lääkäreiden työpaikat). Ei houkuttele hakemaan.
Olen hakenut huonommin palkattuja toimistohommia myös, mutta ikää on ja yliopistotutkinto, joten en niihin kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
No niin. Kuunnellaanpa vaalikeskustelua tänään näiden tietojen valossa.
Tammikuun 2023 lopussa oli TEMin tilastojen mukaan työnhakijoita kaikkiaan 480 400. Laajan työttömyyden eli työttömien työnhakijoiden ja te-palveluissa olleiden yhteismäärä oli tammikuun lopussa 369 500. Työttömiä työnhakijoita tammikuussa oli 258 000. Näistä pitkäaikaistyöttömiä oli 85 900.
Kaikkiaan tammikuussa avoinna oli 176 500 työpaikkaa. Niitä sitten nämä osittain tai kokonaan työttömät hakivat, lähes puoli miljoonaa hakijaa. Lisäksi näitäkin työpaikkoja tietenkin hakivat ja saivat työssä jo olevat työpaikkaa vaihtavat.
Että sellainen työvoimapula. 🙄
Puheenjohtajatentti MTV3 keskiviikkona klo 20. Kannattaa katsoa. Pienpuolueet Ylellä torstaina.
Hjallis ei ole saanut sanoa vielä mitään 😂
Vierailija kirjoitti:
Miten työtön lähtee töihin? Jos on työ, ei silloin ole työtön.
lopettaa sen siiderin juomisen ja nostaa leveän perseensä sohvalta
Käyn minä useimpina päivinä työpaikalla, se vaan on toisten työpaikka, jotkut nimittävät sitä kaupaksikin.
Vastikkeeton sosiaaliturva alas. Kyllä alkaa työhaluja löytymään.
Olin pitkäaikaistyötön ja passivoiduin täysin saadessani etuuksia. Ymmärrän hyvin vuosikausia sossun rahoilla eleleviä.
Itseni oli pakko mennä töihin etten olisi joutunut kotiani myymään.
Toki työttömyyteeni vaikutti sairastelu, mutta työ auttoi tervehtymään. Nyt olen tehnyt töissä pitkää päivää työttömyysvuosienkin edestä.
Andersson on tällä kertaa enemmän oikeassa, vaikka muuten edustaakin tahoja, joista en kovin välitä. Suurin osa työttömistä on todella ammattitaidottomia tai eriasteisen sairaita jollain tapaa.
Orpo toistaa ennakoitavasti kokoomuksen sosiaalidarvinistista linjaa puhuvana päänä. Luo niitä työpaikkoja pelle!
Vierailija kirjoitti:
Surullisinta on se, että kokoomuksessa eivät ilmeisesti todellakaan tiedä, ettei töihin noin vain lähdetä. Esimerkiksi juuri tässä ketjussa kuvatuista tapauksista.
Surullisinta on se, että he tietävät. Haluavat vain jakaa kansaa kahtia ja heikentää työttömien tukia entisestään. He haluavat ilmaista työvoimaa.
Höpö höpö. Katsopa työttömien koulutusaste ja työvuodet, kokemusta ja osaamista on. HR-tädin asenne työttömiä kohtaan on ongelma.
Isoin osa työttömyydestä johtuu pelkästään työnantajien ennakkoluuloista ja syrjivästä asenteesta, minkä pitäisi olla rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyllyni on varsin kiinteä, enkä ole ylipainoinen. Siideriä tai muutakaan alkoholia en juo. En oo saanu töitä.
Jos työtön lähtee töihin, hän menee sinne vailla sopimusta. Törkeää kehoittaa tuollaiseen...
Vierailija kirjoitti:
Ja vaikka olisikin "osaamattomuutta ja terveysongelmia" niin eikö niillekin pitäis tehdä jotain?
Ihme itsestäänselvyyksiä nää lausuu ja nostaa siitä vielä roimaa liksaa.
Kyllä vain. Tämä kilpirauhaskiista saisi jo loppua. Heti kun saan toimivan lääkityksen ja itseni kuntoon, niin tarkoitus on mennä aikuiskoulutukseen. Toivottavasti saisin sitä myöden myös töitä, vaikka ikää onkin jo. Työhaluja kyllä on, vaikka työkykyä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vastikkeeton sosiaaliturva alas. Kyllä alkaa työhaluja löytymään.
Olin pitkäaikaistyötön ja passivoiduin täysin saadessani etuuksia. Ymmärrän hyvin vuosikausia sossun rahoilla eleleviä.
Itseni oli pakko mennä töihin etten olisi joutunut kotiani myymään.
Toki työttömyyteeni vaikutti sairastelu, mutta työ auttoi tervehtymään. Nyt olen tehnyt töissä pitkää päivää työttömyysvuosienkin edestä.
Jos ei ole alan koulutusta, ei voi hakea lääkäriksi, lähihoitajaksi tai raksalle esimerkiksi. Siivoojaksi, kassaksi, avustajaksi yms. ei korkeakoulutettua oteta.
Toisekseen työtön ei päätä työllistymisestään, vaan työnantaja. Se kuuluisa neliönmuotoinen palikka ei mene kolmionmuotoiseen reikään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haen aktiivisesti töitä, olen 53-vuotias. On kokemusta ja ammattitaitoa. Olen terve, mitä nyt vaihdevuodet vaivaa, mutta mielestäni tämä on ihan normaalia naisen elämää. Yritykset eivät halua palkata minun ikäistä. Minulla on omat mielipiteet ja haluan että minulle maksetaan palkkaa kokemukseni mukaan. Olen huomannut että monissa työpaikoissa palkka on 2000 eur kokoaikatyöstä. MIelestäni tuollainen palkka on huono. En ole enää 20-vuotias. Ymmärrän jos heille maksetaan tuollaista palkkaa.
Sama huomannut. Kun katselin avoimia työpaikkoja niin lähes kaikki olivat sellaisia mistä maksetaan huonosti( paitsi lääkäreiden työpaikat). Ei houkuttele hakemaan.
kovat on tuet suomessa, kun ainoastaan lääkärin palkka houkuttaisi töihin. muuten sadattuhannet työnvälttelijät makaavat mieluummin sohvalla somettamassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyllyni on varsin kiinteä, enkä ole ylipainoinen. Siideriä tai muutakaan alkoholia en juo. En oo saanu töitä.
sitten voit työllistää itsesi vaikka only fansissa