Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimitusjohtaja: "Palkalla ei tarvitse tulla toimeen."

Vierailija
30.11.2022 |

"Aki Kangasharjun mielestä pienimmät palkat voisivat olla nykyistä pienempiä ja julkisen sektorin tulee tukea pienipalkkaisten toimeentuloa."

Mikähän tämän kundin oma palkka on? Google kertoo, että ainakin 2015 on tienannut 269 000 euroa. Käsittämätöntä, mitä roskaa nämä kokoomusgurut suoltavat.

https://www.iltalehti.fi/talous/a/0a74cd38-3f05-43ea-ad7b-a086d6f5e6d2

Aki Kangasharju, pitääkö palkalla tulla toimeen?

Ei kaikkien tarvitse tulla toimeen, eikä tänä päivänä tulekaan.

Kommentit (540)

Vierailija
461/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.[/quote] Akin ajatusmallillahan niitä tukia tulisi tuntuvasti lisätä, koska hän haluaa jättää työntekijät itseään lukuuunottamatta lähes pelkän toimeentulotuen varaan kasvattaakseen omaa varallisuuttaan.[/quote]

Tämähän tarkoittaa, että verotus kovenee. Myös Akin verotus. Hänen varallisuutensa siis heikkenee.

Vierailija
462/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin minä toivoisin verorahoistani tukia maksettavan matalapalkkatyöläisille, kun työttömille.

T. Keskiluokkainen veronmaksaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Akin ajatusmallillahan niitä tukia tulisi tuntuvasti lisätä, koska hän haluaa jättää työntekijät itseään lukuuunottamatta lähes pelkän toimeentulotuen varaan kasvattaakseen omaa varallisuuttaan.

Tämähän tarkoittaa, että verotus kovenee. Myös Akin verotus. Hänen varallisuutensa siis heikkenee.

No ei todellakaan tarkoita! Työtön maksaa yhteiskunnalle paljon enemmän, mitä matalan palkan vuoksi tukia saava.

Vierailija
464/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelin sen aamutv:n lähetyksen, jossa asiasta puhuttiin, ja itse asiassa hän sanoi, että vaatimus siitä, että kaikkien pitäisi tulla palkallaan toimeen, syrjättää osan ihmististä täysin työelämästä. Eli sellaisille ihmisille, joilla on jotain rajoituksia, joiden vuoksi ei pysty ihan täysipäiväiseen tai normaaliin työsuoritukseen, pitäisi saada työskennellä kykynsä mukaisesti pienemmällä palkalla, ja valtion pitäisi tukea tällaista maksamalla lisäksi jotain tukea. Ajatus siis oli, että kaikilla pitäisi olla mahdollisuus ja oikeus tehdä töitä, vaikka olisi tavalla tai toisella rajoitteinen.  Olen samaa mieltä, mutta toki myös olen sitä mieltä, että yleisesti ihmisten, jotka pystyvät ja tahtovat tehdä täyttä työpäivää, pitäisi myös tulla toimeen palkallaan. 

Aivan naurettavaa yrittää kääntää sanomisensa nyt muka vammaisten tukityöllistämisen puolesta puhumiseksi. Pikkulapsikin ymmärtää, että vajaatyökykyiset tarvitsevat yhteiskunnan tukea työllistymiseensä, ei kai siitä nyt ole kenelläkään mitään epäselvää.

Ei Kangasharjun avautumisessa ole oikeasti tietenkään mistään vajaatyökykyisistä kyse, vaan ikiaikaisesta EK:n amerikkalaisesta unelmasta, jossa työntekijöille ei tarvitsisi maksaa edes kohtuullista minimipalkkaa, vaan että ihmiset joko tekisivät useampaa työtä, tai yhteiskunta maksaisi osan palkasta.

Vierailija
465/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palkalla ei tarvitse tulla toimeen, sitten ei myöskään tarvitse käydä töissä.

Työnteon idea oli ainakin ennen, että siitä saadaan palkkaa, jolla puolestaan elätetään itsensä + mahdollinen perhe. Kun palkka poistetaan yhtälöstä, eihän silloin ole myöskään järkeä käydä töissä. 

Vanha vitsi, mutta edelleen ajankohtainen.

"Voidaan sopia, että jos sinä olet maksavinasi palkkaa, niin minä olen tekevinäni töitä."

Jo työnantaja ei edes esitä maksavansa palkkaa, niin sitten työntekijän ei tarvitse edes esittää tekevänsä töitä. Reilu peli.

Vierailija
466/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuryrityksethän tässä menee veronmaksajan (valtion) kukkarolle. Eivät maksa kuin pientä palkkaa, loppu katetaan valtion tuilla näille työntekijöille.

Yrityksille voitaisi maksaa suoraan työllistämistukea, jolla maksaisivat palkat. Tai ehkei se sittenkään käy vapaassa markkinataloudessa. Parempi kierrättää tuki työntekijöiden kautta.

Vierailija
467/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelin sen aamutv:n lähetyksen, jossa asiasta puhuttiin, ja itse asiassa hän sanoi, että vaatimus siitä, että kaikkien pitäisi tulla palkallaan toimeen, syrjättää osan ihmististä täysin työelämästä. Eli sellaisille ihmisille, joilla on jotain rajoituksia, joiden vuoksi ei pysty ihan täysipäiväiseen tai normaaliin työsuoritukseen, pitäisi saada työskennellä kykynsä mukaisesti pienemmällä palkalla, ja valtion pitäisi tukea tällaista maksamalla lisäksi jotain tukea. Ajatus siis oli, että kaikilla pitäisi olla mahdollisuus ja oikeus tehdä töitä, vaikka olisi tavalla tai toisella rajoitteinen.  Olen samaa mieltä, mutta toki myös olen sitä mieltä, että yleisesti ihmisten, jotka pystyvät ja tahtovat tehdä täyttä työpäivää, pitäisi myös tulla toimeen palkallaan. 

Aivan naurettavaa yrittää kääntää sanomisensa nyt muka vammaisten tukityöllistämisen puolesta puhumiseksi. Pikkulapsikin ymmärtää, että vajaatyökykyiset tarvitsevat yhteiskunnan tukea työllistymiseensä, ei kai siitä nyt ole kenelläkään mitään epäselvää.

Ei Kangasharjun avautumisessa ole oikeasti tietenkään mistään vajaatyökykyisistä kyse, vaan ikiaikaisesta EK:n amerikkalaisesta unelmasta, jossa työntekijöille ei tarvitsisi maksaa edes kohtuullista minimipalkkaa, vaan että ihmiset joko tekisivät useampaa työtä, tai yhteiskunta maksaisi osan palkasta.

Vajaakuntoisetkin voivat olla kykeneviä normaaliin työpanokseen jos tekevät lyhyemmän työpäivän. Silloin hekin ansaitsevat normaalin tuntipalkan tekemiltään työtunneilta. Osa kykenee normaaliin työpäivään ihan täysipäiväisesti kunhan saa pitää pidempiä lomia. Hekin ansaitsevat tekemästään työstä normaalin palkan.

Teen itse puolikasta työpäivää terveyssyistä, ja saan ihan normaalin palkan työajastani. Olen hyvä työssäni ja tietenkin ansaitsen sen mukaisen palkan.  Jos minulta kysytään, että pitääkö minunkin tulla palkallani toimeen, niin vastaan että totta helvetissä. En minäkään halua nälkiintyä enkä muuttaa sillan alle, vaikka satuinkin sairastumaan vakavasti jo nuorena.

Kuulostaa todella törkeältä, että heikoimmassa asemassa olevien palkkoja halutaan polkea sillä perusteella että he ovat heikompia. Mihinkään yhteiskunna järjestämiin "vammaisten tukitöihin" en aio lähteä. Niissä on palkat valmiiksi poljettu pohjamutiin, mutta työ on ihan yhtä kuluttavaa kuin "normaalillakin" työpaikalla.

Ei ole mikään ihme, että iso osa vammaisista on perustanut oman yrityksen. Se on monelle ainoa keino työllistyä ja saada normaalia palkkaa.

Vierailija
468/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän se on EK:n oma unelma. USA:ssa minimipalkka on 7.25 dollaria/tunti.

Suomessa pienimmät julkisuuteen vuotaneet tuntipalkat ovat 2-3 euron luokkaa.

Minimipalkkaa meillä ei ole, eikä taida olla edes tulossa.

2020 Li Andersson puhui kovasti minimipalkan puolesta, mutta Sanna Marin ilmoitti, ettei sellaiselle ole tarvetta. https://yle.fi/a/3-11577068

Jos minimipalkkaa ei saada säädettyä edes silloin kun vasemmistopuolueet ovat hallituksessa, niin ei sellainen voi koskaan toteutua. Sitä Kangasharjun kommenttia jos miettii, niin onhan se totta, että monta 2-3 euron työpaikkaa jäisi syntymättä jos meillä olisi esim. 7 euron minimipalkka.

Nyt Sanna vaalipuheissaan puhuu 3000 €:n palkoista, mutta ne ovat vain vaalipuheita.

Vierailija
469/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se tosiaan käynyt jossain aamuteeveessä selittelemässä puheitaan?

Kyse oli siis Ylen Ykkösaamusta, joka on radio-ohjelma ja siellä hän ihan suoraan sanoi, että ajattelu, että palkalla pitäisi tulla toimeen on väärä ja jos siitä luvuttaisiin, niin se lisäisi työllisyyttä runsaasti. Eli ihmisiä orjapalkalla töihin ja ihmisten toimeentulo veronmaksajien kontolle, eli niiden kontolle, joiden palkkoja Kangasharju haluaisi laskea. Hänen mielestään pienempien palkkojen pitäisi saada vapaasti määräytyä markkinoilla ja myönsi samalla, että se tulisi pienentämään kaikkein pienimpiä palkkoja entisestään.

Samaan aikaan kuitenkin Kangasharjun kannattama puolue kokoomus kertoi, että he haluavat leikata sosiaaliturvasta noin miljardin. Eli siis pienimpiä palkkoja pitää pienentää, mutta samalla pitäisi pienentää niiden köyhimpien tukemista. Eikö tässä ole hitonmoinen ristiriita? Kuinka syvään kyykkyyn Kangasharju ja kokoomus oikein tavallisen köyhän kyykyttää?

Vierailija
470/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ristiriitaa. Yritysten maksamia matalia palkkoja pienennetään, jotta yritys hyötyy. Tukien maksamista näille matalapalkkaisille työntekijöille pienennetään myös, jotta ne tekisi kahta tai useampaa pienipalkkaista työtä. Työvoimasta on pulaa, olisi hyvä, jos kaikki tekisi vähintään viittä eri työtä.

Vierailija
471/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmassa on ongelmia mikäli siellä 2 euron tuntipalkka, sen ymmörtää ehkä jos on hankkinut rotan ulkomailta joka elää siippansa siivellä.

Aki halusi että sorja orja hakisi tälle keskosta pihvin halvemmmalla.

Sama kun tuolls jossain muutaman sentin palkalla ihmiset laitetaan opettamaan ei ropoottia. Tiedät kyllä Yrityksen.

Vastaavaa on ehdotettu täälläkin joskus jonkun älypään toimesta.

Vierailija
472/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit vaan sanoista tekoihin Aki. Sä voit elää sun unelmaa.

Vierailija
473/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on aina yhtä uskottavia nää hyvätuloisten neuvot ja vinkit. Ja itse olen oppinut sivuuttamaan tämän kaltaiset jo luonnostaan.

Vierailija
474/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen sitä, etä jos miljoona työtä tekevää suomalaista saa toimitusjohtajanhaaveilemaa vaikka 1500e kuukausittaista bruttopalkkaa ja sen päälle 500e tukia, niin mistä tulee se tukiaisraha revitään, koska mitä vähemmän tienaa, sitä vähämmän veroja menee palkasta?

Se tienataan veroista, jotka on strategisesti hienosäädetty siten, että kilpailevat yritykset maksavat enemmän.

Vierailija
475/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkanhan pitää myös riippua koulutuksesta, vastuullisuudesta, riskeistä jne.  

Vierailija
476/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Akille vielä parempi ehdotus: ei makseta kenellekään palkkaa, ja pieni johtoryhmä omistaisi kaikki koneet, maat ja teknologian ja jakelisi yhtä paljon rahaa kaikille työntekijöille. Eiku....

Vierailija
477/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ajatus noin kirjattuna ylös on todella ärsyttävä, siinä on tietyssä mielessä perää.

Kertokaa arvoisa AV-raati, miten te tarjoaisitte työpaikan niille ihmisille, joiden tuottavuus on selkeästi heikommalla tasolla, kuin mitä yhdelläkään matalapalkka-alalla edellytetään? 

Karu tosiasia on se, että Suomessa on ihmisiä, joiden tuottavuus ei edellytä edes 1000€/kk palkan maksamista kokoaikatyöstä. Heidän työllistämisensä siis tuottaisi tappiota.

Monella ei ole koulutusta, työtaidot ovat heikot, motivaatiokin saattaa vaihdella, ja ennen kaikkea he eivät oikein pysty mihinkään - eivät pärjää työpaikoissa, joissa ei vaadita esimerkiksi muodollista koulutusta - ja työpaikkoihin, joissa koulutusta vaaditaan, he eivät pääse koulutuksen puutteen vuoksi.

Tästä joukosta tietenkin suurin osa, melkein kaikki, on työkyvyltään alentunut sairauden, mt-ongelman, vamman tai jonkin muun vaivan vuoksi.

Miten tämä joukko saataisiin työllistettyä? 

Karu tosiasia on se, että - kuten totesin - kaikkien työpanos ei ole edes 1000€/kk arvoinen.

Niin ja tarvitaan ulkomailta porukkaa töihin.

Kuvio ei oikein toimi.

Eivät ne ulkomailta halpatöihin tuodutkaan suostu paskapalkalla loputtomiin tekemään.

Kunhan päätös pysyvästä oleskeluluvasta kilahtaa postilaatikkoon, hanskat tippuu pysyvästi monella samantien.

Vierestä nähty. Työskentelen siivousalalla.

Vierailija
478/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko yllätys, että tällaisia aivopiexuja päästelee aina sellainen henkilö, joka itse tienaa satojatuhansia euroja vuodessa. 😂😂😂

Tämä.

Vierailija
479/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Palkalla ei tarvitse tulla toimeen" muistuttaa fraasia "Tullakseen toimeen, ei tarvitse palkkaa" sekä "En tarvitse työntekijää tullakseni toimeen". Joten peskää ite vessanne, jos ei ole vara maksaa.

Vierailija
480/540 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen leikkauslistalla oli, että veronkevennykset olisivat pieni- ja keskituloisilla maltillisemmin painotettuna, jotta työn vastaanottamisen kannustimet paranevat. Eli pitääkö pienipalkkaisen 8 tuntia/pv tekevän ottaa kaksi tai kolme uutta työtä.... Siinä pian loppuu vuorokaudessa tunnit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän