Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko perustoimeentulotuella enää mahdollista elää ja syödä terveellisesti? Minun mielestäni ei ole...532e/kk on vain niin pieni summa elämiseen. Mieti vaikka omalle kohdallesi. Tarvittaisiin pikaisesti tuntuva korutus

Vierailija
29.11.2022 |

Kaikki kustannukset, ruoan varsinkin, sen kuin nousevat joka viikko.

Perustoimeentulotuki noussut muutaman prosentin samassa ajassa.

Ennenkin oli tiukkaa, ja nyt se ei enää vain tunnu riittävän.

Joku 700e/kk pitäisi olla vähintään kun ottaa huomioon inflaation ruoassa ja muissa.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää mennä töihin, jos tuet ei riitä. Kyllä, töihin pääsee, jos tarpeeksi tahtoa löytyy eikä nirsoile. Minäkin pääsin, vaikka olen jo 45-vuotias ja ollut viimeiset 6 vuotta työttömänä. Torstaina aloitan työt. 

Töitä olen kyllä hakenut, mutta minua ei ole valittu hommiin.

ap

Montako hakemusta laitoit tänään? Entä eilen?

7 hakemusta tänään, 9 eilen

ap

Valhepukki! Näkyy tänne asti, miten korvasi heiluvat. 

Olen eri, mutta haen myös samoja määriä per päivä. Koko Suomi hakualueena. Ainoat kriteerit, että on kokoaikatyö ja kiinteä kuukausipalkka, josta riittää elämiseen vuokran, opintolainojen jne. jälkeen. Esim. nykyvuokralla riittäisi 2190 e/kk. Olen hakenut yli 500 paikkaa ja päässyt kaikkiaan 3 haastatteluun.

Aika hurjat luvut.

Vähän luulen, että joko 1. haet vääriä paikkoja mitkä ei sovi sun profiiliin 2. sun hakemuskirjeet/CV/portfolio eivät ole riittävän hyviä tai 3. sulla ei ole tarpeeksi koulutusta tai työhistoriaa.

Veikkaisin myös, että jos haet oikeasti koko Suomesta paikkoja, että monet työnantajat priorisoivat potentiaaliset hakijat niihin jotka asuvat samalla paikkakunnalla. Vaikka työnhakija olisikin valmis muuttamaan, niin on se vain kätevämpää hoitaa haastattelut/perehdyttämiset yms. jos työntekijä asuu jo valmiiksi lähellä, eikä tarvitse lähteä Helsingistä Äkäslompoloon uudelle työpaikalle.

Kannattaa ennemminkin panostaa muutamiin hakuihin sen sijaan että pommittaa sadoittain hakemuksia aivan joka paikkaan.

Haen sekä omien alojen paikkoja (on koulutusta useammalle alalle), että kaikkea mikä liippaa läheltä + matalapalkkatöitä. Hakemukseni on kehuttu maasta taivaaseen, sekä opinahjoissa, että niissä työpaikoissa, joista olen kysynyt palautetta. Sattuu vaan aina olemaan joku, jolla on 25 vuotta enemmän työkokemusta tms. Tämä pätee myös silloin kun minulla on alan koulutus ja valitulla ei. Valitulla voi olla täysin asiaan liittymätön koulutus ja 25 vuotta muiden alojen työkokemusta, mutta hänet silti valitaan.

Vierailija
62/74 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen yössä käyvä ja palkasta jää suunnilleen tuon verran käteen mistä pitää maksaa kaikki asuminen ja eläminen kun työssäkäyvönä ei voi omia kulujaan siirtää kelan maksettavaksi

Kaikki asuminen 500 eurosta? Salli mun nauraa  kun vuokratkin ovat 600 kaikkialla :D

Missä todellisuudessa sinä elät? Minä en ole ikinä maksanut vuokraa yli 600e/kk enkä tule ikinä maksamaankaan. Meillä päin vuokrat ovat 250-340e/kk eikä kysymyksessä ole edes kerrostaloasunnot. En myöskään asu aivan perähelvetissä vaan mm. kauppa, apteekki, pankki, kampaamot ja kirjasto ovat 800 metrin päässä. Alle tuhannen asukkaan kylä Etelä-Suomessa josta hurauttaisi pääkaupunkiseudulle alle tunnissa mikäli haluaisi. En tosin omista autoa mutta silti. Isompi kaupunki puolen tunnin bussimatkan päässä joten mistään ei jää paitsi. "Vähintään 600e" - anna mun nauraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustoimeentulo on tarkoitettu väliaikaiseksi ratkaisuksi. Töitä tekemällä saa paremman toimeentulon.

Töitä kyllä haen koko ajan

ap

Ethän hae. Nyt roikut täällä. Ei täältä töitä saa. 

Nukkuessaankin pitäisi hakea jos hakee "koko aika", huoh.

Vierailija
64/74 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää mennä töihin, jos tuet ei riitä. Kyllä, töihin pääsee, jos tarpeeksi tahtoa löytyy eikä nirsoile. Minäkin pääsin, vaikka olen jo 45-vuotias ja ollut viimeiset 6 vuotta työttömänä. Torstaina aloitan työt. 

ap

ap

Olen eri, mutta haen myös samoja määriä per päivä. Koko Suomi hakualueena. Ainoat kriteerit, että on kokoaikatyö ja kiinteä kuukausipalkka, josta riittää elämiseen vuokran, opintolainojen jne. jälkeen. Esim. nykyvuokralla riittäisi 2190 e/kk. Olen hakenut yli 500 paikkaa ja päässyt kaikkiaan 3 haastatteluun.

Aika hurjat luvut.

Vähän luulen, että joko 1. haet vääriä paikkoja mitkä ei sovi sun profiiliin 2. sun hakemuskirjeet/CV/portfolio eivät ole riittävän hyviä tai 3. sulla ei ole tarpeeksi koulutusta tai työhistoriaa.

Veikkaisin myös, että jos haet oikeasti koko Suomesta paikkoja, että monet työnantajat priorisoivat potentiaaliset hakijat niihin jotka asuvat samalla paikkakunnalla. Vaikka työnhakija olisikin valmis muuttamaan, niin on se vain kätevämpää hoitaa haastattelut/perehdyttämiset yms. jos työntekijä asuu jo valmiiksi lähellä, eikä tarvitse lähteä Helsingistä Äkäslompoloon uudelle työpaikalle.

Kannattaa ennemminkin panostaa muutamiin hakuihin sen sijaan että pommittaa sadoittain hakemuksia aivan joka paikkaan.

Haen sekä omien alojen paikkoja (on koulutusta useammalle alalle), että kaikkea mikä liippaa läheltä + matalapalkkatöitä. Hakemukseni on kehuttu maasta taivaaseen, sekä opinahjoissa, että niissä työpaikoissa, joista olen kysynyt palautetta. Sattuu vaan aina olemaan joku, jolla on 25 vuotta enemmän työkokemusta tms. Tämä pätee myös silloin kun minulla on alan koulutus ja valitulla ei. Valitulla voi olla täysin asiaan liittymätön koulutus ja 25 vuotta muiden alojen työkokemusta, mutta hänet silti valitaan.

Kai muokkaat CV:tä ja hakemuskirjettä aina haettavan paikan mukaan? Eli jätetään turhat työkokemukset ja koulutus pois ja korostetaan haettavaan paikkaan sopivia kokemuksia ja taitoja. Joskus työnantajat vierastavat "ylikouluttautuneita".

Onko sulla kuinka paljon työkokemusta ylipäätään?

Nykypäivänä työkokemuksella on kyllä enemmän painoarvoa kuin koulun papereilla, varsinkin jos koulutus on muutamankin vuoden vanhaa. Joillain aloilla viisikin vuotta sitten käyty koulu voi olla yhtä tyhjän kanssa jos työkokemusta ei ole kertynyt lainkaan.

Pitkäaikaistyöttömillä tai niillä kenellä ei ole juuri lainkaan työkokemusta se ekan työpaikan saaminen on vaikeinta. Tiedän komeuksesta. Tsemppiä!

Vierailija
65/74 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita erittely mihin se raha menee. Tuon pitäisi kyllä riittää, kun osaa rahaa käyttää. Esim.

Puhelin (sis mobiilinetti) max 25e

Hygienia 10e

Vaatteet 20e (hyvin riittää kirpparille, kun vuodessa on yhteensä 240e käytettävissä)

Julkinen liikenne ja polkypyörän ylläpito, noin 40e (pitäisi riittää, koska työttömän tuskin tarvitsee joka päivä käydä missään)

Ruoka 250e

Jokin harrastus 30e

Tähän on mennyt noin 380 euroa. Vielä jää 150-200e JOKA KUUKAUSI muihin satunnaisiin kuluihin. Sähkö, vesi, kotivakuutus ja kaikki sairausmenothan korvataan vielä tähän päälle, samoin vuokra, eli niitä ei tarvitse budjetoida mukaan.

Vierailija
66/74 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan pitkälle kouluttautuminen kannatti.

Nykyään on niin, että ei kannata käydä kuin ihan minimi lyhyt koulutus. Työkokemus ohittaa aina hienot todistukset. Käyt vaikka linja-auto kortin ja alat ajaa bussia.

Vierailija
67/74 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Aika hurjat luvut.

Kai muokkaat CV:tä ja hakemuskirjettä aina haettavan paikan mukaan? Eli jätetään turhat työkokemukset ja koulutus pois ja korostetaan haettavaan paikkaan sopivia kokemuksia ja taitoja. Joskus työnantajat vierastavat "ylikouluttautuneita".

Onko sulla kuinka paljon työkokemusta ylipäätään?

Nykypäivänä työkokemuksella on kyllä enemmän painoarvoa kuin koulun papereilla, varsinkin jos koulutus on muutamankin vuoden vanhaa. Joillain aloilla viisikin vuotta sitten käyty koulu voi olla yhtä tyhjän kanssa jos työkokemusta ei ole kertynyt lainkaan.

Pitkäaikaistyöttömillä tai niillä kenellä ei ole juuri lainkaan työkokemusta se ekan työpaikan saaminen on vaikeinta. Tiedän komeuksesta. Tsemppiä!

En lähde palstalla avautumaan liian tarkkaan. Työkokemusta on, mutta vähän muihin hakijoihin verrattuna.

Kiitos tsempeistä.

Vierailija
68/74 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita erittely mihin se raha menee. Tuon pitäisi kyllä riittää, kun osaa rahaa käyttää. Esim.

Puhelin (sis mobiilinetti) max 25e

Hygienia 10e

Vaatteet 20e (hyvin riittää kirpparille, kun vuodessa on yhteensä 240e käytettävissä)

Julkinen liikenne ja polkypyörän ylläpito, noin 40e (pitäisi riittää, koska työttömän tuskin tarvitsee joka päivä käydä missään)

Ruoka 250e

Jokin harrastus 30e

Tähän on mennyt noin 380 euroa. Vielä jää 150-200e JOKA KUUKAUSI muihin satunnaisiin kuluihin. Sähkö, vesi, kotivakuutus ja kaikki sairausmenothan korvataan vielä tähän päälle, samoin vuokra, eli niitä ei tarvitse budjetoida mukaan.

Kävelenkö nyt puhelinyhtiöön ja vaadin hintaa pudotettavaksi, koska palstalla sanottiin, että lasku voi olla max 25e?

Vierailija
69/74 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä töihin, niin tulotaso paranee. Nyt on töitä hyvin tarjolla.

Vierailija
70/74 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa mennä töihin, niin tulotaso paranee. Nyt on töitä hyvin tarjolla.

Ei todellakaan ole. Puhelinmyynti 1500 euron "takuupalkalla" ei ole työ. Samoin osa-aikaiset 9,60 e tunnilta työt ovat roskiskamaa juuri siksi, että niillä ei edes vuokraansa saa maksettua. Kokoaikaisia normaalipalkkaisia töitä on todella vähän ja ne harvat paikat menevät työnvaihtajille.

Vierailija
71/74 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut 🙌

Vierailija
72/74 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin pääsit?

Vierailija
73/74 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen yössä käyvä ja palkasta jää suunnilleen tuon verran käteen mistä pitää maksaa kaikki asuminen ja eläminen kun työssäkäyvönä ei voi omia kulujaan siirtää kelan maksettavaksi

Kaikki asuminen 500 eurosta? Salli mun nauraa  kun vuokratkin ovat 600 kaikkialla :D

Missä todellisuudessa sinä elät? Minä en ole ikinä maksanut vuokraa yli 600e/kk enkä tule ikinä maksamaankaan. Meillä päin vuokrat ovat 250-340e/kk eikä kysymyksessä ole edes kerrostaloasunnot. En myöskään asu aivan perähelvetissä vaan mm. kauppa, apteekki, pankki, kampaamot ja kirjasto ovat 800 metrin päässä. Alle tuhannen asukkaan kylä Etelä-Suomessa josta hurauttaisi pääkaupunkiseudulle alle tunnissa mikäli haluaisi. En tosin omista autoa mutta silti. Isompi kaupunki puolen tunnin bussimatkan päässä joten mistään ei jää paitsi. "Vähintään 600e" - anna mun nauraa.

Alle tuhannen asukkaan kylä todellakin on perähelvetti.

Vierailija
74/74 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolla rahalla osteta pelkkää ruokaa. Siitä on ostettava KAIKKI mikä kuluu elämiseen. Jos menee vaikka pyykkikone tms.rikki niin tuon rahan on riitettävä siihen. Vaatteitakin olisi hyvä välillä ostaa, vai kulkeeko ttt:n asiakas alasti? Koettakaa itse elää tuolla rahalla, ja tulkaa sitten kertomaan onnistuiko, jooko? Tätä on joskus ihan kansanedustajat kokeilleet. Eivät onnistuneetjoutuivat pummaamaan.

Hyvin riittää tuo raha elämiseen. Kahdelle kissalle ja koirallekin saa ruuat tuolla summalla vallan mainiosti. Kerran 3-4:ssä kuukaudessa ostaa 60kg kissanhiekkaa, joo maksaa kivasti mut ei tartte läheskään joka kk ostella. Kissanruuat joutuu ostaa joka kuukaus ja koska ne ei syö mitään latz-whiskas-kuraa niin se toki maksaa lähemmäs 50e/kk/kissa. Koiran ruokasäkki maksaa 30e ja riittää 2kuukaudeksi.

Täydentävää ja harkinnanvaraista toimeentulotukea kyllä saa haettua jos on tulenpalava tarve esim talvivaatteille.

Nimim. tällä hetkellä en saa toimeentulotukee, vaan erästä toista rahaa, jota tulee about saman verran kuin tttukeekin. Ja joka vuosihan toimeentulotuen perussumma nousee. 10v sitten se oli 460e, repikää siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi