Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kansankirkkomme eksyttäjänä

Surullinen
29.11.2022 |

Kirkosta on tullut eksyttäjä.
Sambaamiset, joogailut, tarot kortit, kirjavan porukan fanitus, ym.
Hirveä tilanne!

Kommentit (878)

Vierailija
841/878 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneks nää alkukirkko-raamattu-on-sanasta-sanaan-totta - tyypit on kovin pieni porukka seurakunnissa. Uskaltaa tämmönen hiukan erinäkönenkin uskova (em mä mikään henttinen kummiskaa ole) mennä sanan äärelle kirkkoon.

Kaikki on tervetulleita tietysti kuuntelemaan .Mitä haluat  kirkolta?  alkukirkkoraamattutotta.

Myöskö lepakot, homot, undulaatit, sambaajat... ???

Niin kaikki on pukeutuneena tervetulleita  k u u n t e l e m a a n.

Mitä haluatte kirkolta? Haluatteko kuulla Jumalan sanaa vai ihmisen sanaa?

Mitä pukeutumisella on sanan kanssa tekemistä? Esimerkiksi Henttinen saarnaa "hassusti pukeutuneena" Jumalan rakkautta ja Rainerma puvussa pelottelee helvetin liekeillä.

Alasti ei saa tulla.

Ei kai kukaan muutenkaan (häiriintyneitä lukuunottamatta) esiinny alasti julkisesti?

Minä esiintyisin, mutta talvella on kylmä ja kesällä palaa iho. Mutta ihmisen keho on kaunis, Luojan Luoma mestariteos, eikä sitä pidä hävetä.

Vierailija
842/878 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneks nää alkukirkko-raamattu-on-sanasta-sanaan-totta - tyypit on kovin pieni porukka seurakunnissa. Uskaltaa tämmönen hiukan erinäkönenkin uskova (em mä mikään henttinen kummiskaa ole) mennä sanan äärelle kirkkoon.

Kaikki on tervetulleita tietysti kuuntelemaan .Mitä haluat  kirkolta?  alkukirkkoraamattutotta.

Sinäkö päätät mikä on Jumalan sanaa ja mikä ei?

Mitä haluatte kirkolta?

Sen hyväksymistä, että ajat muuttuvat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/878 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluatte kirkolta?

Mitä sinä haluat?

Vierailija
844/878 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kirkon opetus ole pysynyt samanlaisena Jeesuksen ajoista asti. 1600-luvulla kirkko hyväksyi ihmisten elävältä polttamisen, nykyään ei varmastikaan.

Jos kirkko hyväksyi sellaista 1600- luvulla, niin se oli epäraamatullista. Raamattu kieltää tappamisen.

Samuelin kirja kehottaa tappamaan naispuoliset noidat.

Niin. Miksei kirkko enää opeta näin?

Miksi pitäisi?

Siksi että Raamatussa lukee niin?

Olet kyllä opetuksen tarpeessa .Kristinusko on Uudentestamentin alkuseurakunnasta alkanut.

Eli Vanhasta Testamentista saa valikoida ne käskyt, mitkä sattuvat itselle sopimaan?

Kyllä ne on tarkkaan määritelty , ei tarvitse valita.

Kiva juttu.

Saisikos tarkan ja selkeän listan voimassa olevista käskyistä ja ei-voimassa olevista käskyistä?

Alota siitä parannuksesta  ,niin kaikki muukin sitten selviää.

Laita nyt vaan se lista.

Kirjoittaja on ei juutalainen ,joka on kirjoittanut 2 teosta tietysti Uuteentestamenttiin.

Vierailija
845/878 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluatte kirkolta?

Mitä sinä haluat?

https://evl.fi/tutki-uskoa/kirjat

Vierailija
846/878 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluatte kirkolta?

Mitä sinä haluat?

Hyi, 1500-luvulla reformoitua kamaa eikä alkuperäistä!

Vierailija
847/878 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluatte kirkolta?

Mitä sinä haluat?

Hyi, 1500-luvulla reformoitua kamaa eikä alkuperäistä!

Uudistettu senaikaisesta  alkuperäiseen.

Vierailija
848/878 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
849/878 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sateenkaarille on ihan sama sanoma kun muillekkin ihmisille .ei tarvii erityistilaisuuksia.

Jostain kumman syystä on erillisiä kirkkopyhiä lapsille, veteraaneille, partiolaisille, jos jonkinmoisille ryhmille.

Kaikille on mainituille on Raamattuunpohjautuva  .Sateenkaarimessut poikkeaa.

Onko partiolaiset mainittu Raamatussa? Ja toisaalta, onko siellä kielletty sateenkaarimessut?

Jeesus itse oli kovin radikaali sen ajan normeihin nähden ja viihtyi monien halveksittujen seurassa. Siksi monet tahot häntä vihasivat. Hän kuitenkin sanoi "sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos!". Miten joku voi kuvitella että rakennus jossa Jeesusta julistetaan, ei olisi kaikkia varten jotka kaipaavat pyhän Jumalan yhteyteen?

Etsivä löytää. Jeesus myös ajoi temppelistä ulos porukkaa.

Kyllä. Rahanvaihtajat. Sen ajan pörssimeklarit? Eiköhän nytkin ajettaisi jos messujen ja hengellisten tilaisuuksien paikalla ja tilalla olisi pörssimeklareiden kauppapaikka? Pörssikaupoissa ei ole mitään pahaa kuten ei monessa muussakaan asiassa, mutta sen paikka on muualla kuin seurakuntien kokoontumispaikoissa/kirkoissa/synagookissa ym "Jumalan huoneissa" missä harjoitetaan hartauselämää.

Vierailija
850/878 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty minäkin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sateenkaarille on ihan sama sanoma kun muillekkin ihmisille .ei tarvii erityistilaisuuksia.

Jostain kumman syystä on erillisiä kirkkopyhiä lapsille, veteraaneille, partiolaisille, jos jonkinmoisille ryhmille.

Onko partiolaiset mainittu Raamatussa? Ja toisaalta, onko siellä kielletty sateenkaarimessut?

Jeesus itse oli kovin radikaali sen ajan normeihin nähden ja viihtyi monien halveksittujen seurassa. Siksi monet tahot häntä vihasivat. Hän kuitenkin sanoi "sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos!". Miten joku voi kuvitella että rakennus jossa Jeesusta julistetaan, ei olisi kaikkia varten jotka kaipaavat pyhän Jumalan yhteyteen?

Kyllä. Rahanvaihtajat. Sen ajan pörssimeklarit? Eiköhän nytkin ajettaisi jos messujen ja hengellisten tilaisuuksien paikalla ja tilalla olisi pörssimeklareiden kauppapaikka? Pörssikaupoissa ei ole mitään pahaa kuten ei monessa muussakaan asiassa, mutta sen paikka on muualla kuin seurakuntien kokoontumispaikoissa/kirkoissa/synagookissa ym "Jumalan huoneissa" missä harjoitetaan hartauselämää.

Jos meklarit ovat kirkon luvalla harjoittamassa laillisia liiketoimiaan kaikkien pykälien mukaan, niin milläpä oikeudella heitä kukaan lähtisi häätämään. Jeesuskin, hajottaessaan toisten omaisuutta, uhkaamalla väkivallalla ja estäessään laillisen elinkeinon harjoittamisen, syyllistyi useisiin rikoksiin, koska juridisesti hänellä ei ollut oikeutta tehdä mitään. Eikä auta, että sanoo olevansa Jumalan Poika, ihmisenä Jeesus oli siviili.

Vierailija
851/878 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee. Ja juutalaisille erityisen pyhällä paikalla harjoitettiin kenties jopa pimeää kauppaa ja riistoa tms. Emmehän tiedä paljon muuta tuosta tilanteesta mutta se on selvää että oli iso juttu kun Jeesus siitä kovin suuttui.

Vierailija
852/878 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos meklarit ovat kirkon luvalla harjoittamassa laillisia liiketoimiaan kaikkien pykälien mukaan, niin milläpä oikeudella heitä kukaan lähtisi häätämään. Jeesuskin, hajottaessaan toisten omaisuutta, uhkaamalla väkivallalla ja estäessään laillisen elinkeinon harjoittamisen, syyllistyi useisiin rikoksiin, koska juridisesti hänellä ei ollut oikeutta tehdä mitään. Eikä auta, että sanoo olevansa Jumalan Poika, ihmisenä Jeesus oli siviili.

Temmpeliintulijoilta vaadittiin uhri. Kauppiaat moninkertaistivat hinnan ja ryöstivät kansalta ,väärässä kauppapaikassa.

Temppelin puhdistaminen

Jeesus meni temppeliin ja ajoi kaikki myyjät ja ostajat sieltä ulos. Hän kaatoi rahanvaihtajien pöydät ja kyyhkysenmyyjien jakkarat 

ja sanoi heille: »On kirjoitettu: ’Minun huoneeni on oleva rukouksen huone.’ Mutta te teette siitä rosvojen luolan.»

Vierailija
853/878 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluatte kirkolta?

haluatteko ihmisten sääntöjä ,vai Jumalan ?

Vierailija
854/878 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mennyt jo liian pitkälle. Aion erota kirkosta heti kun löydän uuden seurakunnan tilalle, jossa noudatetaan Raamattua.

Eiköhän noita löydy. Kun vaan muistat että sinunkin tulee noudattaa jokaista sääntöä. 

Vierailija
855/878 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se Kanala kaakatti, että hän haluaa saada paljon palautetta. Että sen palautteen mukaan toimitaan sitten jatkossa.

Hetkinen.... Eikö kirkon pitäisi perustella toimintansa Raamattuun, ei j johonkin  huutoäänestykseen.

Uskomatonta, että olen ensimmäinen joka alapeukutti viestiäsi. Minkä verran jumalanpalveluksien sisällöstä on säädetty Raamatussa? Kerrotaanko Raamatussa, pitäisikö esim. virsiä säestää uruilla vai pianolla vai jotenkin muuten, vai voitaisiinko sellaisista asioista päättää seurakuntalaisten toiveiden mukaisesti?

Raamatusta käy kyllä ilmi, että kaiken keskiössä tulee olla Jumala, ei mikään muu. Kävikö nyt niin?

Eikös se kirkkokäsikirjakin linjaa näin? Kanala ei noudata työnantajansa ohjeita.

Vierailija
856/878 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ortodoksina ajattelen, että  evlut-kirkon samba-kulkueessa ei ole mitään outoa. Se sopii hyvin metalli- ja jumppamessujen ja räppi-saarnojen jatkeeksi. Näytti samba-kulkueen takana seisovan naispappikin liperit kaulassa ja tiukka trikoinen pitsinen musta minimekko päällä.

Suomen ev.lut-kirkon ongelma on siinä, että evankelis-luterilaisuus on pielessä. Ja ev.lut on pielessä siksi, että se on reformaation tuloksena syntynyt protestanttinen kirkko. Nimikin kertoo kaiken (protestare, protestoida). Kun kirkon kivijalkana on protestointi, se johtaa vain uusiin protestointeihin. 

Protestanteilla ole enää olemassa Kirkkoa, vaan on liikkeitä, suuntia, paikalliskirkkoja, lahkoja, missioita ja niin edelleen. Uskonnosta on tullut yksilöllinen asia, individualismia. Vaikka Kirkko on ennen kaikkea yhteisöllisyyttä, yksi pyhä apostolinen kirkko. 

Suomessa kirkko on myös kuin mikä tahansa valtion virasto, jossa pätevät aivan kaikki samat asiat kuin muuallakin. Sen myötä tuli naispappeus ja homojen vihkiminen. Vaikka Kirkko on oikeasti Mysteeri, Kristuksen morsian ja Kristuksen ruumis. 

Lisäksi protestantismista seuraa, että on ihan tavanomaista seurakunnan rivijäsenenkin protestoida omaa kirkkoaan ja omaa pappiaan tai alueen piispaa vastaan. Koska Minä minä minä on aina oikeassa. Tämäkin tuhoaa Kirkon yhteisöllisyyttä. 

Toinen ev.lut-kirkon pääongelmista on, että se on riisunut kristinuskon pois kaikesta mysteeristä. Sen tuloksena meillä on kirkkorakennuksia, jotka näyttävät ostarilta tai vanhalta rivitalolta, ja joissa on alttaritauluna puukehikko, jonka väitetään näyttävän ristiltä. 

Lopulta päästään siihen ydinongelmaan eli koko protestantismin päävirheeseen: ja se on Yksin armosta, Yksin uskosta -periaate ja Sola scriptura eli yksin Raamattu. Vanhoissa kirkossa (katolilaisuus, ortodoksisuus) armon lisäksi kristityltä odotetaan jotain vastuuta omista toimistaan. Kilvoittelua kohti Jumalaa, hyviä tekoja. "Usko ilman tekoja on kuollut." Pahat teot pitää tunnustaa synnintunnustuksella, joka on sakramentti. Mutta kun yksilöllä ei ole mitään vastuuta kun Jesse pelastaa, niin mitäpä millään on väliä, ei tarvitse käydä kirkossa paitsi jos siellä on tarpeeksi kiinnostavaa ohjelmaa.

Ja niin kirkko joutuu kilpailemaan ihmisten huomiosta siinä missä keikat, bileet, lätkä ja BB- ja TIS-ohjelmat. Siksipä yritetään uutta ja hullumpaa, että otetaan vaikka sambatyttöjä kirkkosaliin ja rock raikaamaan, koska se on nykyaikaa ja ihmisiä kiinnostaa.

Ev.lut. kirkko, te olette jo hävinneet tämän pelin. Maailmanlaajuisesti missään muissa kirkoissa jäsenmäärä ei koko ajan laske kuin protestanttisissa kirkoissa. Joo, saatte kyllä helluntaiherätyksen ja vapaitten suuntien johdosta uusia jäseniä Afrikasta, mutta missään länsimaassa eivät protestanttiset kirkot ole onnistuneet pitämään jäseniään.

Toisin on katolilaisuudessa ja ortodoksisuudessa. Niistä ei erota. Yrittäkää vaikka kuvitella Kreikka ilman ortodoksisuutta - ei onnistu. Sama asia latinalaisessa amerikassa ja Espanjassa & Italiassa katolilaisuuden suhteen.

Ennen pitkään protestanttisuus tulee häviämään maailmasta. 

t. Ortodoksi (ja koska tästä aina kysytään niin ei, me Suomen ortodoksit EMME kuulu Moskovan patriarkaattiin vaan Konstantinopoliin. Me vihaamme Moskovan patriarkaattia, koska se on antanut siunauksen hyökkäyssodalle. Piispamme ovat jyrkin sanoin tuominneet Moskovan teot.)

Eiköhän se protestointi nimenomaan alkanut siitä, kun kirkko jakautui itäiseen ja läntiseen. Että pata kattilaa soimaa. Reformaatiosta jos puhutaan, niin se oli välttämätöntä. Katolinen kirkko oli niin rappeutunut. Luther ja muut reformaattorit kyllä yrittivät toimia kirkon sisällä viimeiseen asti, mutta turhaan. Ainoa vaihtoehto oli aloittaa ns. puhtaalta pöydältä.

Osaat kyllä osoittaa ongelmia protestanttisissa kirkoissa. Yhtä hyvin minä voin osoittaa lapsia hyväksikäyttävät katoliset papit tai sen korruptoituneen ja sotaa lietsovan Moskovan patriarkaatin.

Maalaat myös väärää kuvaa aidosta protestanttisesta uskosta. Yksin armosta tarkoittaa, että armo yksin pelastaa. Se ei todellakaan tarkoita, että armo olisi halpaa ja synnin tekeminen ok. Päinvastoin, armo on kallein lahjamme, ja joka sen ymmärtää, ei todellakaan tahdo tehdä syntiä ja rikkoa tuon lahjan antajaa, Herraa, vastaan.

Ennemminkin joku voisi pohtia katolista syntikäsitystä. Että onko se sitä että viikko tehdään syntiä ja pyhänä teot tunnustetaan rippi-isälle ja sitten seuraavalla viikolla sama meno taas jatkuu kuten ennenkin. Se ei kuulosta kovin Raamatun mukaiselta.

Katolilaisuudesta en tiedä, mutta ainakin ortodoksisuudessa pitäisi tunnustaa vain syntejä, joista todella yrittää päästä eroon.

Näin se on katolilaisillakin.

Vierailija
857/878 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ortodoksina ajattelen, että  evlut-kirkon samba-kulkueessa ei ole mitään outoa. Se sopii hyvin metalli- ja jumppamessujen ja räppi-saarnojen jatkeeksi. Näytti samba-kulkueen takana seisovan naispappikin liperit kaulassa ja tiukka trikoinen pitsinen musta minimekko päällä.

Suomen ev.lut-kirkon ongelma on siinä, että evankelis-luterilaisuus on pielessä. Ja ev.lut on pielessä siksi, että se on reformaation tuloksena syntynyt protestanttinen kirkko. Nimikin kertoo kaiken (protestare, protestoida). Kun kirkon kivijalkana on protestointi, se johtaa vain uusiin protestointeihin. 

Protestanteilla ole enää olemassa Kirkkoa, vaan on liikkeitä, suuntia, paikalliskirkkoja, lahkoja, missioita ja niin edelleen. Uskonnosta on tullut yksilöllinen asia, individualismia. Vaikka Kirkko on ennen kaikkea yhteisöllisyyttä, yksi pyhä apostolinen kirkko. 

Suomessa kirkko on myös kuin mikä tahansa valtion virasto, jossa pätevät aivan kaikki samat asiat kuin muuallakin. Sen myötä tuli naispappeus ja homojen vihkiminen. Vaikka Kirkko on oikeasti Mysteeri, Kristuksen morsian ja Kristuksen ruumis. 

Lisäksi protestantismista seuraa, että on ihan tavanomaista seurakunnan rivijäsenenkin protestoida omaa kirkkoaan ja omaa pappiaan tai alueen piispaa vastaan. Koska Minä minä minä on aina oikeassa. Tämäkin tuhoaa Kirkon yhteisöllisyyttä. 

Toinen ev.lut-kirkon pääongelmista on, että se on riisunut kristinuskon pois kaikesta mysteeristä. Sen tuloksena meillä on kirkkorakennuksia, jotka näyttävät ostarilta tai vanhalta rivitalolta, ja joissa on alttaritauluna puukehikko, jonka väitetään näyttävän ristiltä. 

Lopulta päästään siihen ydinongelmaan eli koko protestantismin päävirheeseen: ja se on Yksin armosta, Yksin uskosta -periaate ja Sola scriptura eli yksin Raamattu. Vanhoissa kirkossa (katolilaisuus, ortodoksisuus) armon lisäksi kristityltä odotetaan jotain vastuuta omista toimistaan. Kilvoittelua kohti Jumalaa, hyviä tekoja. "Usko ilman tekoja on kuollut." Pahat teot pitää tunnustaa synnintunnustuksella, joka on sakramentti. Mutta kun yksilöllä ei ole mitään vastuuta kun Jesse pelastaa, niin mitäpä millään on väliä, ei tarvitse käydä kirkossa paitsi jos siellä on tarpeeksi kiinnostavaa ohjelmaa.

Ja niin kirkko joutuu kilpailemaan ihmisten huomiosta siinä missä keikat, bileet, lätkä ja BB- ja TIS-ohjelmat. Siksipä yritetään uutta ja hullumpaa, että otetaan vaikka sambatyttöjä kirkkosaliin ja rock raikaamaan, koska se on nykyaikaa ja ihmisiä kiinnostaa.

Ev.lut. kirkko, te olette jo hävinneet tämän pelin. Maailmanlaajuisesti missään muissa kirkoissa jäsenmäärä ei koko ajan laske kuin protestanttisissa kirkoissa. Joo, saatte kyllä helluntaiherätyksen ja vapaitten suuntien johdosta uusia jäseniä Afrikasta, mutta missään länsimaassa eivät protestanttiset kirkot ole onnistuneet pitämään jäseniään.

Toisin on katolilaisuudessa ja ortodoksisuudessa. Niistä ei erota. Yrittäkää vaikka kuvitella Kreikka ilman ortodoksisuutta - ei onnistu. Sama asia latinalaisessa amerikassa ja Espanjassa & Italiassa katolilaisuuden suhteen.

Ennen pitkään protestanttisuus tulee häviämään maailmasta. 

t. Ortodoksi (ja koska tästä aina kysytään niin ei, me Suomen ortodoksit EMME kuulu Moskovan patriarkaattiin vaan Konstantinopoliin. Me vihaamme Moskovan patriarkaattia, koska se on antanut siunauksen hyökkäyssodalle. Piispamme ovat jyrkin sanoin tuominneet Moskovan teot.)

Eiköhän se protestointi nimenomaan alkanut siitä, kun kirkko jakautui itäiseen ja läntiseen. Että pata kattilaa soimaa. Reformaatiosta jos puhutaan, niin se oli välttämätöntä. Katolinen kirkko oli niin rappeutunut. Luther ja muut reformaattorit kyllä yrittivät toimia kirkon sisällä viimeiseen asti, mutta turhaan. Ainoa vaihtoehto oli aloittaa ns. puhtaalta pöydältä.

Osaat kyllä osoittaa ongelmia protestanttisissa kirkoissa. Yhtä hyvin minä voin osoittaa lapsia hyväksikäyttävät katoliset papit tai sen korruptoituneen ja sotaa lietsovan Moskovan patriarkaatin.

Maalaat myös väärää kuvaa aidosta protestanttisesta uskosta. Yksin armosta tarkoittaa, että armo yksin pelastaa. Se ei todellakaan tarkoita, että armo olisi halpaa ja synnin tekeminen ok. Päinvastoin, armo on kallein lahjamme, ja joka sen ymmärtää, ei todellakaan tahdo tehdä syntiä ja rikkoa tuon lahjan antajaa, Herraa, vastaan.

Ennemminkin joku voisi pohtia katolista syntikäsitystä. Että onko se sitä että viikko tehdään syntiä ja pyhänä teot tunnustetaan rippi-isälle ja sitten seuraavalla viikolla sama meno taas jatkuu kuten ennenkin. Se ei kuulosta kovin Raamatun mukaiselta.

Olet ymmärtänyt katolisen etiikan ihan väärin. Ehkä olisi viisaampaa olla  kommentoimatta asiaa, josta et tiedä mitään. 

Ensinnäkin:

”Yksin Jumala voi antaa synnit anteeksi.”  (KKK 1441)

Toiseksi:

”Tietyille erityisen raskaille synneille on säädetty ankarin kirkkorangaistus, ekskommunikaatio, joka estää sakramenttien vastaanottamisen ja tiettyjen kirkollisten toimitusten toimittamisen. Siitä syystä synninpäästön näistä synneistä voi kirkkolain mukaan antaa vain paavi, paikallinen piispa tai joku hänen siihen valtuuttamansa pappi. Kuolemanvaarassa voi kuitenkin jokainen pappi, sellainenkin jolla ei ole valtuutta ottaa vastaan rippiä, päästää vapaaksi kaikista synneistä ja jokaisesta ekskommunikaatiosta. ”  (KKK 1463)

Lähde:

https://katolinen.fi/katolisen-kirkon-katekismus/

Esimerkiksi ehtoolliselle ei pääse, jos on tehnyt abortin, raiskauksen, eronnut puolisostaan tai tehnyt muun raskaan synnin.

Tämä sotii kristinuskon sanomaa vastaan. Jos joku on tehnyt rikoksia ennen kun oli uskossa ja saa sitten vastaanottaa uskon lahjaa Jumalalta, tekee parannuksen ja pyytää syntinsä anteeksi- silloin hän myös saa kaikki tekemänsä synnit anteeksi.

Tämä on ongelma Katolisuudessa. Ensinnäkin, Katolisen uskonnon mukaan usko ei tule Jumalalta lahjana, vaan uskoa ansaitaan itse, ja valitsee itse uskoa. Tämä on harhaoppia!

Luuletko ettei 1,25 miljardin jäsenen ja 400.000 papin yhteisö ole huomioinut tätä, että osa liittyy katoliseen kirkkoon vasta aikuisena?!

Toki ensimmäinen ripittäytyminen (so. parannuksen sakramentti) on erilainen, jos ripittäytyjä on kuulunut kirkkoon lapsesta asti, ja jos joku toinen on kääntynyt siihen vasta aikuisiässä. 

Ja mitä tulee, uskoon, niin katolinen kirkko opettaa, että usko ON JUMALAN LAHJA. Tähän eivät sinun mielipiteesi vaikuta.

"USKO ON ARMOA

153. Jeesus sanoo Pietarille, kun tämä tunnustaa, että Jeesus on Messias, elävän Jumalan Poika: ”Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa” (Matt. 16:17).16 Usko on Jumalan lahja, hänen vuodattamansa yliluonnollinen hyve. ”Jotta voitaisiin osoittaa tällaista uskoa, tarvitaan Jumalan ennättävää ja auttavaa armoa sekä Pyhän Hengen sisäistä tukea, hänen joka liikuttaa sydäntä ja kääntää sen Jumalan puoleen, avaa hengen silmät ja ’tekee kaikille mieluisaksi suostua ja uskoa totuuteen’.”

LÄHDE:

https://katolinen.fi/katolisen-kirkon-katekismus/

Vierailija
858/878 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jolkkonen puhui hyvin!!

Vierailija
859/878 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni katolinen kirkkokin flirttailee jo woketuksen kanssa. One love ja sitä rataa. Mitäpä niillä sukupuolilla tosiaan enää tekee, roskiin vaan. Samahan se mitä reikää rassaa kun rakkaus korvataan himolla ja himoa ei kohta paavikaan kehtaa arvostella.

Siis roomalaiskatolinen kirkko, erota nämä toisistaan, kreikkalaiskatoliset eivät mene mukaan mihinkään hapatuksiin ja papitkin saavat mennä naimisiin ennen pappisvihkimystään.

Ortodoksit saavat mennä naimisiin ja eroa, mennä naimisiin ja erota, ja mennä vielä kolmannen kerran naimisiin. Kuinka raamatullista se muka on?

vrt.  roomalaiskatolinen kirkko ei vihi eronneita. RK-kirkossa voi mennä naimisiin vain kerran elämässään.

(Poikkeuksena lesket, jotka saavat avioitua uudelleen.)

Roomalaiskatolinen kirkko mitätöi aiemmin solmittuja avioliittoja, mikä tarjoaa monille kätevän keinon kiertää uudelleenavioitumiskieltoa. Kuinka raamatullista se muka on?

Ole ymmärtänyt väärin. Ei se mikään kätevä keino ole.

Kirkko mitätöi liiton,  jos sitä avioliittoa ei ole alun perinkään solmittu esim.  vapaasta tahdosta. Ts. jos kriteerit ja edellytykset avioliiton solmimiselle eivät täyty. Mutta mikään automaatio tuo nullifikaatio ei ole. Prosessi kestää vuosia ja päätös voi olla ihan mitä tahansa, piispasta riippuen. 

Kätevän keinon?

Eipä tule mieleen yhtäkään esimerkkiä, joissa katolilaiset olisivat voineet ”kätevästi” mitätöidä avioliittonsa ja avioutua sitten uudelleen. Pari julkkista tulee mieleen, jotka eivät ole saaneet avioliittoaan mitätöityä vuosienkaan päästä.

Esim. laulaja Janna Hurmerinta yritti tätä, mutta katolinen kirkko ei taipunut.

https://www.is.fi/viihde/art-2000001128891.html

Nyt Jannalla on lapsi uuden miehen kanssa. mutta katolinen kirkko ei ole häntä ja uutta miestä suostunut vihkimään.

Toinen esimerkki on maailmalta. Monacon prinsessa Carolinen yritti saada mitätöityä  vuonna 1978 solmitun avioliittonsa Philippe Junotin kanssa v. 1980. Carolinen on sentään prinsessa ja yhden maailman rikkaimman suvun jäsen. Mutta katolinen kirkko mitätöi ensimmäise avioliiton vasta 1992, Carolinen jäätyä leskeksi. Siis vasta 12 vuoden päästä, joten en nyt luonnehtisi tuota ihan ”käteväksi” keinoksi.

Vaikuttaa tosiaan siltä, että että tuo yksi itseoppinut palstateologi ei tunne katolista kirkkoa lainkaan. 

Vierailija
860/878 |
07.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä haluatte kirkolta?

Vaadit siis kirkko toimimaan Raamatun vastaisesti?

"Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä."

Room. 12:2