Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuvaako Akseli Gallen-Kallelan klassikkoteos Aino Väinämöisen aikaista seksuaalista ahdistelua ja siksi se olisi pannaan julistettava?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan vanhustenhoidon arkea jossa dementikkopartanaamat koittaa lähennellä nuoria naishoitajia vaikkeivat ehkä enää itse tajua että miksi sitä tekevät. 

Vierailija
2/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan rakenteita kuvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuvaa ja ei tarvitse julistaa pannaan.

Seuraava.

Vierailija
4/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vain maalaus eikä pidä sensuroida. Korkeintaan alas voisi laittaa kyltin "Älä tee näin oikeassa elämässä."

Vierailija
5/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä yhteiskunnan kerma edellä, sitä kansa perässä.

Tästä kuvastako on saanut alkunsa sanonta, ei se järvi soutamalla kulu?

Vierailija
6/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan vanhustenhoidon arkea jossa dementikkopartanaamat koittaa lähennellä nuoria naishoitajia vaikkeivat ehkä enää itse tajua että miksi sitä tekevät. 

Sama meininki Suomenniemellä ollut Kalevalan ajoista lähtien.

Vierailija
7/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainaista naisen alistamista ja polkemista kuvaa. Lasikattoja. Onneksi on metoo.

Vierailija
8/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi, ap, haluaisit julistaa teoksen pannaan?

Vierailija
9/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaahan se, minua jo kauan sitten, ysärillä, vähän ällötti tuo kuva-asetelma. Silloin vaan ei edes puhuttu seksuaalisesta ahdistelusta. Sitä oli, mutta ei keinoja, moni vanha ukko piti ihan normaalina ja oikeutettuna. 

Seksuaalinen ahdistelu tuli rangaistavaksi vasta 2014. 

Vierailija
10/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kirjaimellisesti kuvaa. Tarinassa Aino mielummin hukuttaa itsensä kuin alistuu vanhalle miehelle vaimoksi.

Vierailija
11/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta en julistaisi teosta pannaan. Se on aikansa kuva. Tuotahan se on ollut satoja vuosia. Ei historiaa voi (eikä pidäkään) alkaa vääristelemään vain siksi, että emme pidä siitä. 

nro 9

Vierailija
12/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyversiona tuossa voisi olla Sanna Marin tai muita hallituksen naisia. Samassa veneessä ovat siinä mielessä.

Vierailija
13/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi, ap, haluaisit julistaa teoksen pannaan?

Ap haluaa trollata, kukaan ei halua julistaa teosta pannaan.

Vierailija
14/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nähnyt Aino-tarinan lähinnä kertomuksena siitä, miten säälittävä vanha ukko himoitsee nuorta tyttöä ja saa pakit. Ukko oksettaa tyttöä niin paljon, että tyttö mieluummin kuolee, kuin alistuu tälle. Siinä teille, haisevat pervot ukot.

Vierailija
15/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvaahan se, minua jo kauan sitten, ysärillä, vähän ällötti tuo kuva-asetelma. Silloin vaan ei edes puhuttu seksuaalisesta ahdistelusta. Sitä oli, mutta ei keinoja, moni vanha ukko piti ihan normaalina ja oikeutettuna. 

Nythän jotkut naisen ovat omasta tahdostaan Onlyfansissa. Minusta tuo maalauksen nainen näyttää Erika Heliniltä.

Vierailija
16/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalevalan tarina kertoo ahdistelun ja pakko-avioliiton kamaluudesta. Siitä miten traumaattinen kokemus se voi nuorelle naiselle olla. Ei siinä minusta olla oikeuttamassa tekoa. Päin vastoin.

Vierailija
17/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainaista naisen alistamista ja polkemista kuvaa. Lasikattoja. Onneksi on metoo.

Voimaanuntunut itsensä paljastanut nainen joka kiusaa vanhaa miestä.

Toinen raukka yrittää uimataidottomana seurata veneellä Ainoa, joka todennäköisesti on aikansa umamaisteri ja yrittää houkutella vanhan hopeakutun hyppäämään järveen pilua saadakseen.

Toksista, täynnä kusta ja etikkaa olevaa vanhaa miestä ei saisi kiusata nuorella lihalla.

Vierailija
18/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina tulkinnut, että kuvaajan myötätunto on tuossa Ainon puolella. Väinämöinen on aika urpon oloinen veneestä kurkotellessaan. Niin maalaus kuin Kalevalakin aika eleettömästi välittää nuoren naisen epätoivon.

Gallen-Kallelan tulkinnassa mielestäni hienoin kohta on se, jossa Aino istuu tilanteesta selvinneenä kesäisellä kalliolla. Optimismia ilmassa.

N44

Vierailija
19/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kirjaimellisesti kuvaa. Tarinassa Aino mielummin hukuttaa itsensä kuin alistuu vanhalle miehelle vaimoksi.

Mutta itse tarinassa myös Väinämöinen ei mitenkään pakota Ainoa kanssaan naimisiin, eikä ahdistele häntä missään ranta/vene-kohtauksessa.

Vierailija
20/53 |
29.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vain maalaus eikä pidä sensuroida. Korkeintaan alas voisi laittaa kyltin "Älä tee näin oikeassa elämässä."

Kyseinen maalaus pohjautuu kuitenkin Suomen kansalliseepokseen, Kalevalaan, josta suomalaisuuden juuret ja kansanluonteen piirteet sanotaan olevan. Tämä kuva antaa hieman erikoisen kuvan niistä luonteenpiirteistä ja seksuaalisen tasa-arvon kunnioittamisesta. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme