G: mitä tekisit, jos puoliso pyytäisi yhteiseen elämäntapamuutokseen: sali, kävelyt ja kevyt ruoka? Olen ihan loppu jo nyt
elämään, ja lepo ja hyvä syöminen on tärkeää elämässä. Paino 100kg ja pituus 162cm, mutta en ole valmis mihinkään muutoksiin.
Mies urheilullinen jo valmiiksi, on hänen juttunsa, ei minun.
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Aion suostua miehen ehdotukseen, jos mies hoitaa ruuanlaiton.
Ja jos mulla on vähääkään nälkä ja epämukava olo, niin seksiä ei tipu.
Ap
Mies ei kauan katso jos seksi kortilla ja vielä oot lihava.
Vierailija kirjoitti:
Suostuisin kyllä. Kunpa ehdottaisi. Oma terveytesi ja elinikä pelissä.
Me käytiin vielä seurusteluaikoina nykyisen avovaimon kanssa kävelyillä yhdessä. Yhteenmuuton jälkeen ehdotin sitten kerran, että lähdetäänkö kävelylle, ja puoliso suostui. Kuitenkin sitten kotiin tultuamme puoliso alkoi syyttämään minua, että olen "henkisesti pakottanut" hänet lenkille. Tuosta alkaa olemaan kaksi vuotta enkä ole sen jälkeen pyytänyt, eikä tämä ole myöskään lenkillä käynyt.
Kysymyksesi näyttää olevan vain G:lle mutta vastaan silti:koittaisin sen puolison kanssa sopia molemmille toimivan tavan remontoida elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla painolla kyllä ihan aidosti yrittäisin elämäntapamuutosta ja mielestäni on hienoa, että miehesi siihen kannustaa. Ehkä voisitte lähteä pienistä muutoksista liikkeelle.
Jos olisit jossain normaalipainon ylärajoilla, niin sitten tilanne ei olisi mielestäni kovin kriittinen.
Voi, olen yrittänyt elämäntapamuutosta tuhansia kertoja. Lopputuloksena aina tämä sama 100kg. Olen yrittänyt aiemmin miehen kanssa. Lopputuloksena sama 100kg.
Miksi tämä kerta olisi poikkeus? Varsinkin, kun motivaatio puhdas 0. (koska lopputuloksen tietää valmiiksi)
Ap
Mihin sun vapaa-aika kuluu jos liikunta ei kiinnosta?
Kotityöt, lasten kanssa ulkoilu/uinti, kirjojen lukeminen, leipominen. Ap
Vaihda näin: lasten kanssa pihapelejä niin että joutuu juoksemaan ja tulee hiki SEKÄ leipomisen lopetat heti. Korvaa se kotitreenillä ja leivontatuotteet millä vaan terveellisellä.
Kävelin eilen töissä 8km. En todellakaan harrasta kotitreenejä. Leipominen on nautinto, josta en luovu. Ap
Missä hommissa kävellään 8km? Jaatko lehtiä?
Varmaan aika monessa. Vaimo on ihan vaatekaupassa töissä ja saa oikeastaan joka päivä 14-16 tuhatta askelta mittariin. Ehkä se ei ole ihan 8km, mutta melkein.
Myös ravintolassa salin puolella tulee helposti 10 000 askelta päivässä. Vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta lähtisin mukaan jos puoliso vielä tukisi noin hyvin.
Ja lähdinkin. Mulla ylipainoa vain 5kg mutta terveydelle jo huomattava haitta joten halusin aloittaa vhh ruokavalio alkusyksystä.
Mieheni syö normaalit ilta- ja aamupalansa mutta lounas ja päivällinn on kasvisvoittoista vhh ruokaa ja mieheni on ilomielin samalla ruokavaliolla. No, teen kyllä erinomaista ruokaa joten ei hän ole millään kaninruualla joutunut olemaan.
Ihan itseni ja parisuhteeni takia teen mitä tahansa voidakseni paremmin. Etkö sinä ap?
5 kg ylipainoa huomattava haitta terveydelle? Nyt jotain rajaa näihin juttuihin. Terveyteen ja painonhallintaan on hyvä panostaa, mutta lievän ylipainon suurin riski on, että se herkästi tuppaa nousemaan, jos elintavoistaan ei huolehdi.
Eri ihmisillä paino vaikuttaa eri tavalla. On ihmisiä, jotka ovat BMI:n mukaan ylipainoisia ja ehkä sitä ylimääräistä löytyy, mutta ovat liikunnallisia ja kroppa toimii. Eli paino ei vaikuta siihen yksilöön millään tavalla. Tutkimusten mukaan lisää riskejä, mutta riskit eivät välttämättä realisoidu.
Toisilla muutama liikakilo aiheuttaa vaikeuksia liikkumiseen esimerkiksi polvet ei kestä tai muita ongelmia.
Henkilökohtainen juttu.
JA et muuten todella tarvitse, kyllä sitä vararavintoa löytyy omasta kropasta jo ihan riittävästi.
Toki jos sinulle ovat tervetulleita kaikki ylipainon tuomat elintapasairaudet yms, niin mikäs siinä.
Jos olisin miehesi, niin kalppisin jo kovaa kohti ulko-ovea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelylenkit raikkaassa talvisäässä ja kevyempi ruokavalio voivat tuoda ihmeessä lisäenergiaa ja jaksamista. Urheilullisena tyyppinä puolisosi varmasti ymmärtää myös lepopäivien tarpeen.
Kokeiltu joskus, tuli vaan paha olo ja jatkuva nälkä. Ap
Jos ei ole aiemmin liikkunut ja ruokavalio retuperällä, pitänee aloittaa varovasti. Kaikesta päätelle koet oman kunnon ja terveyden hoitamisen jotenkin vastenmieliseksi?
Aloita rauhallisesti ja lepopäiviä pitäen, siitä se lähtee. ja kuten täällä joku jo sanoi, on helpompi tehdä yhdessä ja tsempata toisiaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion suostua miehen ehdotukseen, jos mies hoitaa ruuanlaiton.
Ja jos mulla on vähääkään nälkä ja epämukava olo, niin seksiä ei tipu.
ApKuulostaa siltä että sinullakin elämä pyörii ruuan ja syömisen ympärillä.
Tämähän se tyypillisin syy ylipainoon onkin.
Todellisuudessa jokaisen pyörii. Ilman happea ja ravintoa me emme elä. Suotta vikiset ruma rahkis. Haudassa sinäkin märkänet ajastaan.
t. 162cm/100kg.
Soo, lihaksikas ja painavat luut.
Mitä tässä tarkoittaa kevyt ruoka?
Aika harva jaksaa loputtomiin katsoa elämänhallinnan kyvyttömyyteen katoavaa puolisoa. Varsinkin pitkässä suhteessa rakkaus voi venyä pitkälle ja sietää paljon, mutta oikeasti aika harva jaksaa olla huoltajana aikuisvauvalle. 162cm ja sata kiloa on jo sellainen mitta, ettei tervettä keski-ikää saati vanhuutta tule koittamaan. Puoliso ehkä jaksaa huoltaa elintasosairasta tai sitten ei. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kermavaahto mansikan kera ja pehmennyt suklaa on kevyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kermavaahto ja mansikat nyt eivät ketään lihotakaan, varsinkaan jos siihen kermaan ei ole sotkettu desiä sokeria sekaan. Ihmiset eivät yksinkertaisesti ymmärrä ravitsemuksesta hölkäsen pöläystä ja lihoavat siksi. Suurin osa välttelee ihan vääriä ruoka-aineita lihoamisen pelossa, kuten esim. kananmunia ja luonnollista rasvaa. Niissä on sellainen kiva ominaisuus, että ne oikeasti pitävät nälkää eikä tarvitse olla koko ajan syömässä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva jaksaa loputtomiin katsoa elämänhallinnan kyvyttömyyteen katoavaa puolisoa. Varsinkin pitkässä suhteessa rakkaus voi venyä pitkälle ja sietää paljon, mutta oikeasti aika harva jaksaa olla huoltajana aikuisvauvalle. 162cm ja sata kiloa on jo sellainen mitta, ettei tervettä keski-ikää saati vanhuutta tule koittamaan. Puoliso ehkä jaksaa huoltaa elintasosairasta tai sitten ei. Elämä on valintoja.
Ihminen, joka turvottaa itsensä noihin mittoihin on tuskin myöskään kovin hyvä esimerkki lapsilleen terveellisestä elämästä. Jos vanhempi lihottaa lapsensa muodottomiksi jo pienenä, lasten terveys on todella vaarassa ja miehen vastuulla on estää se, jos äiti ei siihen pysty, Vaikka sitten viemällä lapset pois epäterveestä ympäristöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen, joka turvottaa itsensä noihin mittoihin on tuskin myöskään kovin hyvä esimerkki lapsilleen terveellisestä elämästä. Jos vanhempi lihottaa lapsensa muodottomiksi jo pienenä, lasten terveys on todella vaarassa ja miehen vastuulla on estää se, jos äiti ei siihen pysty, Vaikka sitten viemällä lapset pois epäterveestä ympäristöstä.
Niinhän se on, että kun katsoo vanhempien ja lasten kroppia esim. vanhempainilloissa, niin kyllähän niissä yhtäläisyyksiä näkyy. Enkä nyt puhu pienestä elintason kertymisestä vyötärölle tai lapsenpyöreydestä, vaan niistä sairaalloisen lihavista tapauksista. Eipä hirveästi näy todella lihavia lapsia, joitten vanhemmat ovat normaalipainoisia tai päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et suostu, voi olla pian entinen puoliso
No, uuden miehen saa helposti, jos nykyinen lähtee :D
Ap
Paljastuit, olet mies. Sama, joka täällä aina kirjoittaa naisten painosta. Onko sinulla joku lyhyyskompleksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et suostu, voi olla pian entinen puoliso
No, uuden miehen saa helposti, jos nykyinen lähtee :D
ApPaljastuit, olet mies. Sama, joka täällä aina kirjoittaa naisten painosta. Onko sinulla joku lyhyyskompleksi?
Terveellisempää sekin kuin ylipaino.
-eri
Vaikka ap olisikin sama läskeistään kitisevä provo kuin ennenkin on ollut palstalla niin siitä huolimatta ihmettelen, että eikö sen puolison haluilla ja kiinnostuksella ole mitään väliä? Jos se lihava puoliso tekisi elämäntaparemontin niin niiden kilojen mukana lähtisi syitä kokea sitä väsymystä, lapset saisivat paremmat opit elämään ja elämänhallintaan kotoa ja puolison kiinnostus voisi herätä uudelleen.
Itse voisi paremmin, näyttäisi paremmalta, olisi fyysisesti vahvempi, henkisesti myös paremmassa kunnossa ja elämänsä kukoistuksessa. Voisi myös välttää vääjäämättä tulevat elintasosairaudet. Esim. diabeetikko joutuu pelaamaan insuliinin kanssa loppuiän. Onko SE helppoa?
Onko helppoa elää kun tulee sydämen vajaatoiminta ja joudutaan lääkitsemään, leikkaamaan ja kuntouttamaan? Onko helppoa kun maksa menee kirroosiin (ei ole vain juoppojen vaiva!") tai kehosta kuluvat nivelet.
Olen itse 36-vuotias ja sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Lisäksi sydäntäni tutkitaan tällä hetkellä ja odotan tuloksiakin. Teen myös fyysisesti raskasta työtä ja se on rankkaa kun kehon palautuminen on mitä on. Se hengenahdistus ja väsymys mitä näistä sairauksistani tulee on jotain mitä en muille ikinä toivoisi. En näitä elintavoillani tilannut, mutta oma näkemys asioista on avartunut. Osaan paremmin asettua muiden sairaiden asemaan.
Ihan oikeasti, ruoan mättäminen suuhun on helppoa, mutta se kaikki mitä siinä ohessa pilaa elämän. Se menee pilalle itseltä, lapsilta, puolisolta, kaikilta läheisiltä. Eikä tarvitse laihtua mihinkään mallinmittoihin vaan tutkitusti lievä ylipaino ei mitään haittaa. Ja kyllähän herkkujakin saa syödä siinäkin painossa tai missä vain, mutta kohtuus kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kermavaahto ja mansikat nyt eivät ketään lihotakaan, varsinkaan jos siihen kermaan ei ole sotkettu desiä sokeria sekaan. Ihmiset eivät yksinkertaisesti ymmärrä ravitsemuksesta hölkäsen pöläystä ja lihoavat siksi. Suurin osa välttelee ihan vääriä ruoka-aineita lihoamisen pelossa, kuten esim. kananmunia ja luonnollista rasvaa. Niissä on sellainen kiva ominaisuus, että ne oikeasti pitävät nälkää eikä tarvitse olla koko ajan syömässä jotain.
Olet niin oikeassa. On tosi surullista, että kaikki aito ravinto on out ja sitä sitä sitten tuunataan "terveelliseksi" poistamalla ravinto ja lisäämällä sokeria eri muodoissa. Paino vain lisääntyy ja myös sairaudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelylenkit raikkaassa talvisäässä ja kevyempi ruokavalio voivat tuoda ihmeessä lisäenergiaa ja jaksamista. Urheilullisena tyyppinä puolisosi varmasti ymmärtää myös lepopäivien tarpeen.
Kokeiltu joskus, tuli vaan paha olo ja jatkuva nälkä. Ap
Eli " kevyet lenkit"= juostaan kieli vyön alla urheilijamiehen tahtiin ja kevyt ruoka= salaattia ja uunissa paahdettua btoileri, hiilarit nou nou?
Mies yrittää laihduttaa sinua, taktiikka on:" Tehdään yhdessä".
Jos olisin ylipainoinen, suostuisin ilman muuta.
Mutta olen ihan normaalipainoinen, joten en jaksaisi mihinkään kovin rankkaan muutokseen kun on elämässä muitakin stressinaiheita. Ruokavaliota voisin kyllä fiksata terveellisempään suuntaan ja käydä satunnaisesti salilla miehen kanssa, mutta en jaksaisi mitään säännöllistä että pakko käydä viikossa niin ja niin monta kertaa jne. En halua suorituskeskeisyyttä tuollaiseen, se stressaa. Mutta jos tosiaan olisi ylipainoa niin sitten olisi pakko, että saisi ylipainon pois.