Pienituloisten lapsiperheiden tukiin väliaikaisia korotuksia, missä on korotukset pienituloisille aikuisille?
Kaikista köyhimpiä ovat yksinasuvat pienituloiset ihmiset. Heille ei kyllä mitään ylimääräisiä tukia anneta, lapsiperheille vain koko ajan lisää rahaa.
"Pienituloisten lapsiperheiden tukiin on tulossa väliaikaisia korotuksia, kertoo Kansaneläkelaitos (Kela).
Useita lapsiperheiden tukia korotetaan Kelan mukaan ensi vuoden ajaksi. Yksityisen hoidon tukea korotetaan pysyvästi 1. maaliskuuta alkaen.
Väliaikainen korotus on tulossa ensi vuoden ajaksi työttömyysturvan lapsikorotukseen, lapsilisän yksinhuoltajakorotukseen, opintorahan huoltajakorotukseen sekä toimeentulotuen alle 18-vuotiaan lapsen perusosaan.
Eduskunta on hyväksynyt lainmuutokset, joiden tavoitteena on tukea pienituloisten lapsiperheiden ostovoimaa hintojen noustessa. "
Kommentit (222)
Emmä tiiä, mutta voisko mun eläkettä taas korottaa indeksikorotuksen lisäksi?
Nyyh nyyh, vali vali. :D T: neljän lapsen kotimamma
Aikuisella ei jalka kasva joka vuosi eikä tule 10 cm pituutta niinkuin lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yksinasuvat pienituloiset ovat tässä maassa vain maksamassa veroja yh-mammojen elättämiseksi tuilla ja korotetuilla tuilla
Yh ei ole synonyymi sossuelätille. Yh ei välttämättä saa mitään tukia ja käy töissä.
yh saa aina tukia ja 99% tapauksista yh saa enemmän tukia kuin vela tienaa kokopäivätöistä
Yh:n kohdalla pitää tulot tietysti jakaa monelle ihmiselle: jos kahden lapsen yh saa tukia yhteensä 1200 euroa, se tekee 400 euroa per pää. Missä töissä vela käy, että hän tienaa 400e/kk käteen? Ei ainakaan kokopäivätöissä.
Meillä on 2 lasta eikä tule enempää. Haluan imuroida rauhassa enkä käydä ulko-ovella 7 kertaa olohuoneen imuroinnin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisella ei jalka kasva joka vuosi eikä tule 10 cm pituutta niinkuin lapsilla.
Meillä on poika 13 vuotta ja pituutta on 183 cm. Hän kasvaa vielä. Isänsä on 2 m
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä missä on tuet meille työssäkäyville lapsettomille aikuisille, jotka maksaa näiden kaikkien muiden kerjäläisten tuet vielä muutenkin nousseiden hintojen päälle?
Työssäkäynti ei ole pakollista, joten turhaan nillität.
Ei myöskään se lasten tekeminen.
Juuri siksi sitä pitää sponsoroida. Vanhemmat eivät tarvitse lapsia, mutta yhteiskunta on lirissä ilman heitä. Selvästikin perhe-etuudet ovat liian pieniä, sillä syntyvyys on kansallisen itsetuhon tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yksinasuvat pienituloiset ovat tässä maassa vain maksamassa veroja yh-mammojen elättämiseksi tuilla ja korotetuilla tuilla
Yh ei ole synonyymi sossuelätille. Yh ei välttämättä saa mitään tukia ja käy töissä.
yh saa aina tukia ja 99% tapauksista yh saa enemmän tukia kuin vela tienaa kokopäivätöistä
No siinä tapauksessa äkkiä joku vela antaa sen tilinumeronsa niin annan sen euron tai kaksi mitä tulen korotusta saamaan! Kamalla kun reppanat saa alle 150€ kuussa palkkaa. Missä työssä ne velat oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on poika 13 vuotta ja pituutta on 183 cm. Hän kasvaa vielä. Isänsä on 2 m
Itse olen 170 cm ja lapset piruilee minulle lyhyydestä joka päivä. En tiedä tarkalleen mieheni pituutta, mutta oviaukossa hän joutuu kumartamaan päätä.
Ihmiset pitäisi laittaa kimpopakämppiin. Vain Pohjoismaissa köyhä voi asua yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 170 cm ja lapset piruilee minulle lyhyydestä joka päivä. En tiedä tarkalleen mieheni pituutta, mutta oviaukossa hän joutuu kumartamaan päätä.
Kuinka korkea tuo standardi oviaukko on? Mies ei mahdu siitä eli veikkaisin, että hän on yli 2 m.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä noissa lyhyt pituisissa perheissä ei ymmärretä, että toisissa perheissä menee joka vuosi lapsella kaikki vaatteet ja kengät uusiksi. Kun katsoo terveyskortteja niin joka vuosi on tullut 8-10 cm pituutta lapsilla. Ja tämän vuoden talvikenkä on 2 numeroa suurempi kuin viime vuoden talvikenkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yh:n kohdalla pitää tulot tietysti jakaa monelle ihmiselle: jos kahden lapsen yh saa tukia yhteensä 1200 euroa, se tekee 400 euroa per pää. Missä töissä vela käy, että hän tienaa 400e/kk käteen? Ei ainakaan kokopäivätöissä.
Selitä pliis minullekin miksi pitää jakaa nuppilukuun, jos summa on kotitalouden yhteinen ja mutsin hallinnoima? Onko yh:lla muka käytettävissä vain se 400 e oma osuus? Not.
Lapsettomat pienituloiset ovat usein opiskelijoita tai eläkeläisiä ja näitä ryhmiä kyllä tuetaan ja heille on monenlaisia erioikeuksia. Saavat matkustaa alennettuun hintaan, kulttuuri/virkistyspalveluita alennettuun hintaan, saattavat saada ruokaakin ilmaiseksi esim. oppilaitoksissa... siis jos olet lapseton pienituloinen niin sulla on hyvä tilaisuus alkaa vaikka opiskelijaksi jos olet niistä tuista niin kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on noin vääristynyt maailmankuva, niin sietää kärsiä kateudessaan.
Itse olen ollut lapseton aikuinen ja 39 vuotiaana minusta tuli yllättäen äiti ja yksinhuoltaja. Voin kertoa että toimeentulo oli helpompaa yksinäisenä ihmisenä.
Siltikin vaikka saan tukia. Lapsilisä ja asumistuki. Asumistuki ei kata sinkkuyksiön ja yh kaksion välistä eroa. pieni palkka ei noussut lapsen myötä, vaan päin vastoin. Äitiyspäiväraha-aika söi säästöt. En mitenkään näe että olisin saanut enemmän rahaa yhna kuin sinkkuna vaikka sain enemmän tukia.. nyt olen taas sinkkuna, koska lapsi on aikuinen. Ja sanon että lapsen muutto helpotti taloudellisesti minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vain. Perheille pitäisi olla paljon enemmän etuja, niin saataisiin syntyvyyskin nousuun. Nyt kaikki haluaa olla vain yksin asuvia aikuisia.
Jos joku tosissaan lisääntyy pelkkien tukien takia niin olisi syytä ennemminkin laittaa piuhat poikki kuin kannustaa tekemään lisää lapsia.
Koko lapsilisäjärjestelmä on ihan nurinkurinen. Lisä on isompi lasta kohden mitä enemmän lapsia. Tietenkin se kannustaa hankkimaan enemmän lapsia.
Yhden tai kahden lapsen perheessä taas lapsilisä on pienempi lasta kohden vaikka kulut isommat.
Olen kyllä sitä mieltä että jos on tarve hankkia suurperhe niin sitten pitää olla myös omat taloudelliset valmiudet siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vain. Perheille pitäisi olla paljon enemmän etuja, niin saataisiin syntyvyyskin nousuun. Nyt kaikki haluaa olla vain yksin asuvia aikuisia.
Jos joku tosissaan lisääntyy pelkkien tukien takia niin olisi syytä ennemminkin laittaa piuhat poikki kuin kannustaa tekemään lisää lapsia.
Koko lapsilisäjärjestelmä on ihan nurinkurinen. Lisä on isompi lasta kohden mitä enemmän lapsia. Tietenkin se kannustaa hankkimaan enemmän lapsia.
Yhden tai kahden lapsen perheessä taas lapsilisä on pienempi lasta kohden vaikka kulut isommat.
Olen kyllä sitä mieltä että jos on tarve hankkia suurperhe niin sitten pitää olla myös omat taloudelliset valmiudet siihen.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Kahdesta ensimmäisestä lapsesta voisi maksaa lapsilisät, siitä eteenpäin omalla kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tehkää lapsia, niin saatte tekin korotukset ja pohjat.
Muutenkin on ihmisiä liikaa, miksi tukisin ilmastonmuutoksen jouduttamista
Niin kauan kuin vaikkapa Afrikassa lisäännytään nykyiseen malliin, niin se on ihan sama ympäristön kannalta montako lasta suomalaiset tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tehkää lapsia, niin saatte tekin korotukset ja pohjat.
Muutenkin on ihmisiä liikaa, miksi tukisin ilmastonmuutoksen jouduttamista
Niin kauan kuin vaikkapa Afrikassa lisäännytään nykyiseen malliin, niin se on ihan sama ympäristön kannalta montako lasta suomalaiset tekee.
Miksi ihmeessä me sitten täällä oikein vouhotetaan jonkun sähköautojen ja lihansyönnin vähentämisen kanssa? Odotetaan vaan että Afrikka hoitaa homman.