Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienituloisten lapsiperheiden tukiin väliaikaisia korotuksia, missä on korotukset pienituloisille aikuisille?

Vierailija
28.11.2022 |

Kaikista köyhimpiä ovat yksinasuvat pienituloiset ihmiset. Heille ei kyllä mitään ylimääräisiä tukia anneta, lapsiperheille vain koko ajan lisää rahaa.

"Pienituloisten lapsiperheiden tukiin on tulossa väliaikaisia korotuksia, kertoo Kansaneläkelaitos (Kela).

Useita lapsiperheiden tukia korotetaan Kelan mukaan ensi vuoden ajaksi. Yksityisen hoidon tukea korotetaan pysyvästi 1. maaliskuuta alkaen.

Väliaikainen korotus on tulossa ensi vuoden ajaksi työttömyysturvan lapsikorotukseen, lapsilisän yksinhuoltajakorotukseen, opintorahan huoltajakorotukseen sekä toimeentulotuen alle 18-vuotiaan lapsen perusosaan.

Eduskunta on hyväksynyt lainmuutokset, joiden tavoitteena on tukea pienituloisten lapsiperheiden ostovoimaa hintojen noustessa. "

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009232296.html

Kommentit (222)

Vierailija
41/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa pystyisi kieltäytyä tuosta ylimääräisestä tuesta. Mutta ei. Kun on niin kätevää, kun saa lapsen rahastoon vähän ekstraa. Siinä vaiheessa, kun on varaa säästää ja sijoittaa lapsilisät, ei todellakaan tarvitse mitään tukia.

Ja osa vähävaraisista säntää ottamaan uudet (mauttomat) wt-ripset. Ja saahan sillä röökiä ja kuppilassa muutaman kaljan.

Näistä kahdesta vaihtoehdosta tukisin hyvin paljon mieluummin sitä sijoittamista. Se lapsihan voi vaikka joskus tulevaisuudessa opiskella niiden turvin ja tulla hyväksi veronmaksajaksi tähän maahan.

Vierailija
42/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskin jo aikanaan, että jos yyhoolla on vähintään 3 lasta, hän elää jo tuilla.

Saahan elätysmaksutkin.

Pahin tilanne on yhden lapsen huoltajila ja pienituloisilla.

Yhhoo perheissä nokkaa kohden jää mukavasti rahaa. Jopa tuplasti enemmän kuin pienituloisella yksinäisellä.

Aika huonosti eläisin tuilla, kun tuet on 0 euroa. Vähemmän jää käteen kuin jos olisin työtön ja asuisin vuokra-asunnossa. Täyttä työviikkoa teen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas. Saadaanko tällä kertaa jopa kaksi euroa lisää yksinhuoltajakorotukseen? Kai tiedätte että se on aina seilannut euron sinne ja tänne?

Näin pienipalkkaisena en siis tule minäkään oikeasti saamaan mitään vaikka minulla on lapsi.

Näin äkkiä siis jo unohtui ne joulukuun ylimääräiset lapsilisät. Ihan hukkaan meni siihenkin vaalikampanjaan lykätyt rahat.

Ah onneksi saan sen satasen! Kyllä tällä suomalaisten työssäkäyvien ostovoima pelastettiin! Voin antaa sen sinulle koska minun käsissä se on merkityksetön ostovoiman kannalta. Voit mennä vaikka ostamaan uudenvuoden kaljat sillä.

No ei sinulla tosiaan taida olla rahasta pulaa jos et satasta pidä tuon suuremmassa arvossa. Minulle se on paljon rahaa vaikka tienaan 5000€ kuussa.

Vierailija
44/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksinasuvat pienituloiset ovat tässä maassa vain maksamassa veroja yh-mammojen elättämiseksi tuilla  ja korotetuilla tuilla

Vierailija
45/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa pystyisi kieltäytyä tuosta ylimääräisestä tuesta. Mutta ei. Kun on niin kätevää, kun saa lapsen rahastoon vähän ekstraa. Siinä vaiheessa, kun on varaa säästää ja sijoittaa lapsilisät, ei todellakaan tarvitse mitään tukia.

Ja osa vähävaraisista säntää ottamaan uudet (mauttomat) wt-ripset. Ja saahan sillä röökiä ja kuppilassa muutaman kaljan.

Näistä kahdesta vaihtoehdosta tukisin hyvin paljon mieluummin sitä sijoittamista. Se lapsihan voi vaikka joskus tulevaisuudessa opiskella niiden turvin ja tulla hyväksi veronmaksajaksi tähän maahan.

Pointti oli se, että jos on jo ennestään varaa säästää lapsilisät, niin mitään tukia ei oikeasti tarvitse. Eikä todellakaan tulisi olla pokkaa ottaa vastaan ylimääräistä lapsilisää.

Vierailija
46/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti oli se, että jos on jo ennestään varaa säästää lapsilisät, niin mitään tukia ei oikeasti tarvitse. Eikä todellakaan tulisi olla pokkaa ottaa vastaan ylimääräistä lapsilisää.

Sinäkin varmaan sanot työnantajalle että ei, en tarvitse palkankorotusta, anna se ennemmin tuolle juoksupojalle joka tarvitsee sitä enemmän?

Vierailija
47/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vain. Perheille pitäisi olla paljon enemmän etuja, niin saataisiin syntyvyyskin nousuun. Nyt kaikki haluaa olla vain yksin asuvia aikuisia.

Pentutehtailu on eläimilläkin laitonta niin miksi se sama asia pitäisi hyväksyä ihmisillä. Maapallon kannalta ihmisten pitäisi tehdä pentuja vasta sitten kun itse ilman tukia ne pystyy elättämään

Kummasti sinun vanhemmille on tuet kelvanneet kun pentunsa ovat tehneet.Miksseivät elättäneet itse?

Vierailija
48/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se näin on että yhteiskunta on tehty perheellisille. Saarikko sen joku vuosi takaperin sanoikin eduskunnassa. Kun lapsilisät maksetaan kovapalkkaisille ministereille ja muille pomoille jotka eivät niitä tarvitse pärjätäkseen niin onhan se väärin. Mutta kun on vaan lapsi niin se hyväksytään.

Mikä on väärin. Monissa kaupungeissa jo puolet ihmisistä on yksineläviä perheettömiä/lapset on jo aikuisia.

Vierailija
49/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vain. Perheille pitäisi olla paljon enemmän etuja, niin saataisiin syntyvyyskin nousuun. Nyt kaikki haluaa olla vain yksin asuvia aikuisia.

Pentutehtailu on eläimilläkin laitonta niin miksi se sama asia pitäisi hyväksyä ihmisillä. Maapallon kannalta ihmisten pitäisi tehdä pentuja vasta sitten kun itse ilman tukia ne pystyy elättämään

Kummasti sinun vanhemmille on tuet kelvanneet kun pentunsa ovat tehneet.Miksseivät elättäneet itse?

Toi on erittäin kulunut perustelu. Tuollaisella voidaan perustella melkein mikä tahansa asia

Vierailija
50/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yksinasuvat pienituloiset ovat tässä maassa vain maksamassa veroja yh-mammojen elättämiseksi tuilla  ja korotetuilla tuilla

Yh ei ole synonyymi sossuelätille. Yh ei välttämättä saa mitään tukia ja käy töissä.

Vierailija
51/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin varmaan sanot työnantajalle että ei, en tarvitse palkankorotusta, anna se ennemmin tuolle juoksupojalle joka tarvitsee sitä enemmän?

Palkankorotus on täysin eri asia kuin yhteiskunnan perusteeton tuki

Vierailija
52/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienituloiset nyt ei elätä veroillaan ketään,yleensä saamapuolella ovat.

Vierailija
53/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi on erittäin kulunut perustelu. Tuollaisella voidaan perustella melkein mikä tahansa asia

Eli sinä olet saanut tukia mutta muilta olet valmis kieltämään?

Vierailija
54/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkankorotus on täysin eri asia kuin yhteiskunnan perusteeton tuki

Onhan lapsilisällä peruste, se että on lapsi.

Vierailija
55/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok, että tukia nostetaan JOS myös pienet palkat nousevat. Ottaa pikkuisen päähän käydä töissä, kun tietää, että niin monet saavat suunnilleen saman tukien muodossa. Tai sitten eivät maksa päivähoitomaksuja ym. Ja turha sanoa, että mitäs käyt. Kaikki nyt vaan eivät voi heittäytyä elätettäviksi.

Vierailija
56/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas. Saadaanko tällä kertaa jopa kaksi euroa lisää yksinhuoltajakorotukseen? Kai tiedätte että se on aina seilannut euron sinne ja tänne?

Näin pienipalkkaisena en siis tule minäkään oikeasti saamaan mitään vaikka minulla on lapsi.

Näin äkkiä siis jo unohtui ne joulukuun ylimääräiset lapsilisät. Ihan hukkaan meni siihenkin vaalikampanjaan lykätyt rahat.

Ah onneksi saan sen satasen! Kyllä tällä suomalaisten työssäkäyvien ostovoima pelastettiin! Voin antaa sen sinulle koska minun käsissä se on merkityksetön ostovoiman kannalta. Voit mennä vaikka ostamaan uudenvuoden kaljat sillä.

No ei sinulla tosiaan taida olla rahasta pulaa jos et satasta pidä tuon suuremmassa arvossa. Minulle se on paljon rahaa vaikka tienaan 5000€ kuussa.

Mitäs kaikkea kivaa satasella ostaisit että sillä olisi merkitystä? Etenkin kansantaloudelle. Johonkin kampanjaan käyttäisit vai tavallisten laskujen maksuun?

Vierailija
57/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin käyttää sen nousseeseen vesimaksuin mutta jos sinulla parempi kulutusideoita niin mielelläni annan sinulle kansan ostovoiman nimissä. Ja samalla saat sen euron tai kaksi jotka saan seuraavan vuoden joka kuukausi.

Vierailija
58/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tehkää lapsia, niin saatte tekin korotukset ja pohjat.

Yksin asuva pienituloinen voi ihan hyvin olla ihminen jolla on jo kotoa pois muuttanut lapsi.

Mutta joo, turha näitä on itkeä, demarit teki tällaisen vaalikampanjan ja näitä sitten korjataan Kokoomuksen hallituskaudella

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009222061.html

Joo. Mä kasvatin ja koulutin yksin kaksi poikaa, töitä en saanut kodin ulkopuolelta. Nyt eläkkeellä. Tulot eläke 600, vanhuuseläkettä lisänä 400, asumistuki 400, vuokra 700. Onneksi osaan tehdä itse ruokaa ja pojat opiskelevat muualla.

Pärjään, kun lasken tarkkaan. Mitään ylimääräistä ei voi ostaa budjettia kaatamatta. Lääkkeetkin maksavat.

Kyllä kelpaisi vaikka extra-satanen.

Vierailija
59/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs kaikkea kivaa satasella ostaisit että sillä olisi merkitystä? Etenkin kansantaloudelle. Johonkin kampanjaan käyttäisit vai tavallisten laskujen maksuun?

Täällä köyhällä maaseudulla voisin vaikka ostaa neljä ratsastustuntia lahjaksi jollekin vähävaraisen perheen lapselle. Samalla se yhtä vähävarainen ratsutilayrittäjä voisi syödä vähän paremmin jouluna. Koko kansantaloutta tuskin yksin voin pelastaa, mutta tuolla olisi jo kahden perheen joulu vähän parempi.

Vierailija
60/222 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän monia yksinhuoltajia joille tulee kyllä todella tarpeeseen. Yksin elävänä minäkin pärjäisin mutta kun pitää elättää samalla palkalla 4 ihmistä niin kyllähän tämä hintojen nousu kirpaisee eri tavalla. Jos asuisin yksin niin voisin syödä vaikka pelkkää kuarapuuroa, mutta kasvavat lapset tarvitsee muutakin. Toki tässä yhä pärjätään, mutta pelottaa jos hinnat tästä hirveästi vielä nousevat

Itse tein juuri siitä syystä vain yhden lapsen, että ajattelin ettei mun pienellä palkalla useita lapsia elätetä. 

Kyllä minunkin palkallani on tähän asti 3 lasta elättänyt, mutta jos hinnat nousee tätä vauhtia sähkö, ruoka, polttoaine, korot niin kyllä sitten tekee tiukkaa. En ole osannut ihan tällaista hintojen nousua ennustaa niin kuin sinä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme