Kotona leipominen on sulaa hulluutta nykyisillä sähkön- ja raaka-aineitten hinnoilla (puu-uunin omistajat älkää vaivautuko)
Halvemmaksi tulee kipaista ne pakolliset joulupöydän bullat ja tortut vaikka Lidlin paistopisteeltä
Kommentit (41)
Leivinuunillahan tai puulieden uunissahan ne paistetaan, on aina paistettu.
Se voi köyhästä siltä tuntua, ap.
Meillä ei muuten sähkölasku ole noussut, Caruna nosti siirron hintaa noin 5e/3kk. Maalla asuvilla vanhemmillanikaan ei ole noussut. Ei voi puhua mistään "nykyisistä sähkön hinnoista" jonain yleisenä totuutena, kun kerran kaikki eivät vieläkään maksa sähköstään juuri mitään.
Leipomalla itse saa mieleistään. Kaupassa ei edes ole mieleisiä tuotteita.
Kaupan tuotteet ovat usein överimakeita, valkosokeria 🙄 ja huonoja / huonosti kuumennusta kestäviä rasvoja sisältäviä. Boikotoin margariineja.
Siitä pitää hattua nostaa tiettyjen vähemmistökulttuurien kakaroilla, että ne eivät tyydy hipelöimään näpeillä mitään vaan ottavat suuhunsa mitä haluavat kuin se olisi normaalia. Poliisit tulevat paikalle, sakko menee ulosottoon ja matka jatkuu seuraaviin ilmaisiin nautintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ja tortut Lidlin paistopisteeltä maksaa mitä, tietääkö joku kilohinnan?
Kaksi torttua yhteensä euron? Juu ei kiitos. Sitäpaitsi meillä on vielä kiinteä vanha sähkön hinta vuoden voimassa.
Eihän kukaan osta valmiiksileivottuja margariinitorttuja. Tortut kuuluu tehdä voitaikinasta.
Näpsäkkä leipuri leipoo pullataikinaa litran eli puoli kerrallaan ja sämpylää ja uuniruokaa samalla uunin lämmityksellä. Se uunin lämmittäminen on se, mikä maksaa. Ylläpitolämpö on halvempaa ettekä te perikatoon uunin lämmittämisellä itseänne saa.
Mulla on helmikuun loppuun nykyistä sopimusta jäljellä joten voin ihan huoletta nauttia tuoreen leivän tuoksusta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen sähkön hinta rassaa vain niitä hitaimpia, arvattavasti venäläismielisiä maamme asukkaita, jotka eivät älynneet hankkia ajoissa kiinteähintaista, edullista sähkösopimusta.
Leivon kotona mutta huomaavaisuudesta muita sähkönkäyttäjiä kohtaan paistan ne ajankohtana, jolloin kulutus on pienimmillään ja hinta alimmillaan. Sen näen Fingridin Tuntihinta-appista (ilmaiseksi sovelluskaupasta). Appi myös varoittaa, jos sähkökatkoja ennustetaan tulevan.284
Vedä v.t tu päähän ja pakene vuorille. Ei voinut monta sopimusta tehdä päällekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Näpsäkkä leipuri leipoo pullataikinaa litran eli puoli kerrallaan ja sämpylää ja uuniruokaa samalla uunin lämmityksellä. Se uunin lämmittäminen on se, mikä maksaa. Ylläpitolämpö on halvempaa ettekä te perikatoon uunin lämmittämisellä itseänne saa.
Yleensä en edes erikseen lämmitä uunia vaan 200 asteessa menee jotkut perussämpylät niin että lykkään kylmään uuniin ja lämmöt päälle. Jotain monimutkaisempaa leivonnaista en ehkä noin valmistaisi, mutta mitä niillä arkena tekeekään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei muuten sähkölasku ole noussut, Caruna nosti siirron hintaa noin 5e/3kk. Maalla asuvilla vanhemmillanikaan ei ole noussut. Ei voi puhua mistään "nykyisistä sähkön hinnoista" jonain yleisenä totuutena, kun kerran kaikki eivät vieläkään maksa sähköstään juuri mitään.
Meinaat et sun tilanne on yleinen totuus ku sulla tai sun vanhemmilla ei (vielä) ole noussut???
Voi pyhä yksin..... Et ole tainnut lukea mwdioista satojen prosenttien korotuksista, luottotietojen menetyksistä, maksuvaikeuksista ym jotka koskettaa niin pienituloisia ku jopa keskituloisia lapsiperheitä..?
Ai niin, ku sulla ei ole noussut niin evvk?
Vierailija kirjoitti:
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5485458 Kyllä uunin käyttö on kallista! 🤦
Onko sulla lukihärö, puhuttiin PULLAsta!
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan osta valmiiksileivottuja margariinitorttuja. Tortut kuuluu tehdä voitaikinasta.
Moni leipuri menee halpaan ostaessaan torttutaikinaa. Tuo tortutaikina on tehty margariinista. Pitää osata ostaa voitaikinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni leipuri menee halpaan ostaessaan torttutaikinaa. Tuo tortutaikina on tehty margariinista. Pitää osata ostaa voitaikinaa.
Ihan itse olen tehnyt aidosta meijerivoista. Ei ole rakettitiedettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu herkullisia paistopiste tuotteita 🤢 Juuri tänään pääsin todistamaan, kun joku lapsi pudotti paistopisteellä croissantin lattialle ja nosti sen nopeasti takaisin sinne laariin. Joten jätän ne suosiolla väliin ja teen itse.
Kannattaa ottaa niitä tuotteita jotka on ihan perällä, olen useamman kerran nähnyt kun jonkun kersa paskaisilla käsillään lääppii paistopistetuotteita.
Pari kertaa olen nähnyt, kun lidlin paistopisteellä yskitään suoraan tuotteiden edessä niin, että takuulla pisarat lensi niihin. Kiitos, mutta ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu herkullisia paistopiste tuotteita 🤢 Juuri tänään pääsin todistamaan, kun joku lapsi pudotti paistopisteellä croissantin lattialle ja nosti sen nopeasti takaisin sinne laariin. Joten jätän ne suosiolla väliin ja teen itse.
Kannattaa ottaa niitä tuotteita jotka on ihan perällä, olen useamman kerran nähnyt kun jonkun kersa paskaisilla käsillään lääppii paistopistetuotteita.
Pari kertaa olen nähnyt, kun lidlin paistopisteellä yskitään suoraan tuotteiden edessä niin, että takuulla pisarat lensi niihin. Kiitos, mutta ei kiitos.
Joo minäkin jätän ne suosiolla muille, just siks et niitä lähmitään, pudotellaan ja niihin yskitään. 🤮
Hur billigt är det riktigt i Lidl? Till ett bröd som väger 700 g går det åt:
400 g grovt vetemjöl = 40 c
1 tsk torrjäst = 3 c
1 tsk salt = försumbart
1 msk socker = försumbart
20 g smör = 10 c
3 dl vatten = försumbart
Totalt 55 c + el för 10 c = 65 c
Då bröd i K affären kostar 10 €/kg och uppåt, tycker man nog att 0,65 €/kg för garanterat färskt bröd utan tillsatsämnen är ett bra val- Säljer Lidl färskt bröd för mindre än 0,65 €/kg?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan itse olen tehnyt aidosta meijerivoista. Ei ole rakettitiedettä.
Kyllä se sitä alkaa muistuttaa, jos erehtyy aloittamaan samaan aikaan kun paistaa piparkakkuja ja laatikoita ja keittiön lämpötila on noin 30 astetta. Tai luulisin ainakin, ite huomasin jättää yrittämättä kun mieleen muistui croissantien leipominen kesähelteillä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en ainakaan jouluna aio syödä mitään paistopisteviineriä, leivon käpykakun minulle ja miehelleni.
Meillä on joulun perinteenä herkutella Pågen kanel-gifflareilla ja muumi-limssalla
Oletteko kysyneet, saisitteko Ikeasta lihapullia jouluaterialle?
Kotitekoinen on yleensä myös terveellisempää. Kannattaa joskus lukaista, mitä kaupan leivonnaiset sisältävät. Esim. "ruis"leivässä on aika usein muutakin kuin ruisjauhoa, vettä, suolaa ja taikinanjuurta+hiivaa... Huijaista.