Miten olette varautuneet tuleviin sähkökatkoihin?
Pakkaset ovat alkaneet ja kohta sähkö loppuu Suomesta kesken. Miten olette varautuneet talven sähkökatkoja varten?
Kommentit (625)
Olettekos myös perehtyneet siihen, miten ne aggregaattinne toimii? Miten saatte sen liitettyä taloonne niin, että se syöttää sähköä teille, eikä verkkoyhtiön jakeluverkkoon? Voi meinaan tulla kuolonuhreja.
Vierailija kirjoitti:
Aggregaatti
Mulla sama
Vierailija kirjoitti:
en mitenkään, runkata voi pimeessäkin
Perus incelit
No jos katkot ovat tyyliä 1-2 h, niin eipä siinä meikäläisen maailma kaadu. Jos olen kotona, otan pienet nokoset. Jos olen työhuoneella, menen kävelylle.
Näitä ainakin patteriradio, sormiparistoja erilaisia, USB varavirtalähteitä, taskulamppu, kynttilöitä, tulitikkuja, lämpökynttilöitä, pieni retkikeitin, jolla voi kahvit keittää. Vettä kanistereissa ja pulloissa ja ruokaa, jota voi syödä kylmänäkin. ja kisujen ruojaa, wc+ talouspaperia, nenmäliinoja, käsidesiä, muovipusseja, ämpäreitä, ja jos kylmä niin makuupussejakin ja lopuksi voisi pystyttää teltan makuuhuoneeseen jos huoneet menisi kylmäksi.
Olen varautunut kasaamalla klapeja saunan täyteen ja nyt kävin ostamassa aggregaatin kun sillä on halvempaa tuottaa sähkö polttamalla dieseliä kuin että ostaisi sähköverkosta. Laskin että hinta tulee dieselillä tuotetulle sähkölle 0,5€/kWh
Zelenskyin kuva printattu seinälle
Meilläki on agrekatti ja hankaussähköä.
Pesen pyykit ja astiat yöllä, uunia en käytä ollenkaan.
Patterilamppu on käden ulottuvilla, otsalampun lataan usein.
Trangia ja Sinolia 2 litraa.
Kertakäyttö astioita
Syöminen minulta puuttuu lähes kokonaan. Keitettyä vettä on varastossa.
Käteistä oli, mutta olen ne jo käyttänyt rahan puutteessa. Nyt yritän säästää uudelleen käteistä.
Hankin Ecoflow river 600 pro varavirtalähteen. 720 Wh. Siitä saa ulos usb, 12V ja verkkovirtaa.
Vierailija kirjoitti:
Kalja lämmittää ja housuun kuseminen - ainakin hetkellisesti.
Mutta kalja laittaa myös vatsan ruikulille. Muista että et sitten ravo pönttöön vaan PUSSIIN.
Vierailija kirjoitti:
Olettekos myös perehtyneet siihen, miten ne aggregaattinne toimii? Miten saatte sen liitettyä taloonne niin, että se syöttää sähköä teille, eikä verkkoyhtiön jakeluverkkoon? Voi meinaan tulla kuolonuhreja.
Eihän sitä ole pakko liittää taloon. Jatkojohdoilla sähköä tärkeimpiin kohteisiin.
Tämä kuuluu sarjaan: parin viikon päästä räjähtää. Kuten korona aikoinaan.