Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi suurin osa ei enää usko nykypäivinä Jumalaan?

Vierailija
27.11.2022 |

Minusta on ainakin ihan itsestäänselvyys että Jumala on todellinen enkä tarvitse siihen mitään uskontoja (en edusta mitään lahkoa tai uskontoa.) Se vain tuntuu yhtä todelta kuin hengittäminen tai oma olemassaolo.

Kommentit (720)

Vierailija
701/720 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tämä tutkimus toteutettu?

Vierailija
702/720 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nostaa vanhoja ketjuja? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/720 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se asioihin perehtyminen ilman valmista kristinuskoon liittyvää moraalista paheksuntaa on arvokasta ja välttämätöntäkin hyvin monissa asioissa. Itse en lähtisi päättelemään yhtään mitään tällaista tutustumatta asioihin huolella. Mutta ne tiukat rajat ja ihmisten lokeroiminen niihin ovat tietysti hyvin monissa uskonnollisissa liikkeissä se perusajatus, kohistaan absoluuttisista hyvistä ja pahoista ja uskonnollistetaan kaikki maailman ongelmat. Se ei vain toimi niin, se on nähty onneksi yhä paremmin nykyaikana. 

Mutta tämä nyt jääköön minun loppukaneetikseni tänä iltana tässä keskustelussa. On muutakin tekemistä, joka ei mitenkään liity rahanhimoon eikä muihinkaan vastaaviin asioihin, ei tunnemyrskyssä hyörimiseen tai johonkin yliluonnollisiin kokemuksiinkaan. Ihan vain tavalliseen, tasapainoiseen elämään, johon ei kuulu mustavalkoinen ajattelu, jossa yksi uskonto olisi jokin ehdoton mittatikku kaikelle, sen jumalan olemassaolo edellytys hyvälle ja ihmisen omatuntokin ja käsitys oikeasta ja väärästä pelkästään sen varassa.

Olen paljon nähnyt elämäni varrella ehdotonta uskovaisuutta suuntaan ja toiseen ja onnekseni siltä itse välttynyt varmaankin pitkälti sen näköalapaikan ansiosta. Sivusta seuraaminenkin on kuitenkin näiden suomalaisten, ihan hyväksyttyjen uskonnollisten liikkeiden jäsenten pyöriessä ja taistellessa keskenäänkin ollut riittävän uuvuttavaa. Onneksi ei tarvitse itse kuulua niihin ja onneksi nykyään saan elää elämääni rauhassa ilman kyseisiin liikkeisiin kuuluvien painostusta ja ylenkatsetta, vain halutessani netissä hetken keskustellen.

Monesti vaan tällaiset ihmiset, jotka sanoo, ettei nyt oikeaa ja väärää tarvitse niin tarkkaan määritellä, ovat sitten täysin ehdottomia siinä kohtaa, kun heitä itseään kohtaan toimitaan väärin. Joku saattaa esimerkiksi ajatella, että ei se nyt niin väärin ole jättää joskus verot maksamatta. Sitten kun oma työnantaja jättää joskus palkan maksamatta, niin nostetaan hirveä haloo, miten huonosti on tullut kohdelluksi. Toisin sanoen vääryys hyväksytään omassa elämässä, jos siitä on hyötyä itselle, mutta sitten kun joku muu tekee väärin itseä kohtaan, niin sitä ei ikinä hyväksytä. Itse en kristittynä ymmärrä tällaista toimintaa. Raamatussa sanotaan, että ensin tulisi tutkia omia tekoja ja vasta sitten tuomita muiden tekoja.

Vierailija
704/720 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös saatana uskoo Jumalaan.

Ei usko. Saatanan olemassaolo perustuu epäuskoon.

Raamatun mukaan Saatana kyllä uskoo Jumalan olemassaoloon. Käyhän hän keskusteluakin Jumalan kanssa Jobin kirjan alussa. Saatana ei tosin halua noudattaa Jumalan tahtoa, vaan vastustaa häntä kaikessa. Saatana nimenä tarkoittaa suoraan käännettynä vastustajaa.

Uskominen Jumalan olemassaoloon ja uskominen Jumalaan ovat luonnollisesti kaksi eri asiaa.

Perustele väitteesi. Ymmärän kyllä mitä ajat takaa, mutta haluan kuitenkin haastaa sinua.

Vierailija
705/720 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yleensä kun kansalle menee hyvin, se yleensä luulee pärjäävänsä omillaan ja ajattelee, että kaiken se on omin avuin saanut aikaiseksi.

Samaa kerrotaan Raamatussa Israelin kansan suhteen. Kun meni taloudellisesti hyvin ja kansa voi paksusti, se hylkäsi Jumalan tahdon noudattamisen ja alkoi kulkea omaa tietään. Sitten kun Jumala antoi sen monien varoittelujen jälkeen kulkea omaa tuhoon johtavaa tietään ja tuli vaikeudet, silloin huudettiin taas apua Jumalalta. Miksi Jumala salli tällaista tapahtua meille?!

Vierailija
706/720 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko kristinuskon jumalaan aivan kuten en usko pääsiäispupuun, joulupukkiin tai muuhunkaan satuun. Jeesus, Muhammed ja Siddhartha Gautama ovat varmaankin olleet olemassa, mutta ovat olleet vain sen ajan karismaattisia rock-tähtiä ja filosofeja. Kristinusko levisi laajalle, koska Rooman imperiumi tarvitsi työkalun yhdistäkseen valtakunnan ja uskonto oli siihen sopiva väline. Suomalaistenkin kansanjuhlien päälle keksittiin kristityt joulut ja pääsiäiset. Hölynpölyä siis.

Mutta ymmärrän tietysti sen, että moni saa turvaa ylhäältä annetuista totuuksista ja ajatuksesta, ettei itse voisikaan vaikuttaa mihinkään koska jumala on suunnitellut kaiken. Mitäpä minä olen siihen sanomaan, kukin eläköön tyylillään. Erityisesti kaikki Lähi-Idän uskonnot (juutalaisuus, kristinusko, islam) ovat kuitenkin olleet vuosisatojen mittaan todella tuhoisia monelle. On myös hieman absurdia kehitellä suuria vastakkainasetteluja näiden välillä, koska ovat lopulta niin samanlaisia idealtaan.

Vierailija
707/720 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vääryydet, pahuus ja huono-osaisuus senkun leviää, missä viipyy -väitetysti- oikeudenmukaisen jumalan teot, joka korjaisi kaiken tämän paskan? Eipä ole näkynyt!

Odota vielä hetki, niin alkaa tapahtumaan.

Vierailija
708/720 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vääryydet, pahuus ja huono-osaisuus senkun leviää, missä viipyy -väitetysti- oikeudenmukaisen jumalan teot, joka korjaisi kaiken tämän paskan? Eipä ole näkynyt!

Odota vielä hetki, niin alkaa tapahtumaan.

Odotellessasi voit lukea ilmestyskirja. Se vaikuttaa ensin täysin käsittämättömältä, mutta saa muotoa vähitellen. Sen perusajatus on, että lopulta hyvä voittaa.

Vierailija
709/720 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Jumalalla ole tarkoitusta korjata tätä paskaa. Tämä on rangaistussiirtola, jonka Jumala tuhoaa aikanaan. Oikea koti on taivaassa.

Vierailija
710/720 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen kehittelee kaikkia omiaan esim gaia mitä palvovat ja kaikkea okkultismia.Harhaa ja eksytystä pilvin pimein markkinoidaan rahalla ja korulauseilla.

Vierailija
711/720 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamen

Vierailija
712/720 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus on Jumalan Poika. Jeesus on Tie Totuus ja Elämä. Jeesus sanoi ettei kukaan tule isän (Jumalan) työ muuta kuin hänen kauttansa.Minä uskon kaikki valtiaaseen taivaan ja maan luojaan 

Vierailija
713/720 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesus on Jumalan Poika. Jeesus on Tie Totuus ja Elämä. Jeesus sanoi ettei kukaan tule isän (Jumalan) työ muuta kuin hänen kauttansa.Minä uskon kaikki valtiaaseen taivaan ja maan luojaan 

Miksi jumala ei todista itseään kaikille, jotta pelastuisimme? Väitteesi on liirumlaarumia rationaalisille ihmisille.

Vierailija
714/720 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat älykkäämpiä. Uskonnollisuuden määrä korreloi aika hyvin maailman eri maiden älykkyysosamäärän tason kanssa. Sadut ei enää riitä. Ilman todisteita ei uskota.

Kaikki muslimit ovat sitten tyhmiä?

Vierailija
715/720 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko kristinuskon jumalaan aivan kuten en usko pääsiäispupuun, joulupukkiin tai muuhunkaan satuun. Jeesus, Muhammed ja Siddhartha Gautama ovat varmaankin olleet olemassa, mutta ovat olleet vain sen ajan karismaattisia rock-tähtiä ja filosofeja. Kristinusko levisi laajalle, koska Rooman imperiumi tarvitsi työkalun yhdistäkseen valtakunnan ja uskonto oli siihen sopiva väline. Suomalaistenkin kansanjuhlien päälle keksittiin kristityt joulut ja pääsiäiset. Hölynpölyä siis.

Mutta ymmärrän tietysti sen, että moni saa turvaa ylhäältä annetuista totuuksista ja ajatuksesta, ettei itse voisikaan vaikuttaa mihinkään koska jumala on suunnitellut kaiken. Mitäpä minä olen siihen sanomaan, kukin eläköön tyylillään. Erityisesti kaikki Lähi-Idän uskonnot (juutalaisuus, kristinusko, islam) ovat kuitenkin olleet vuosisatojen mittaan todella tuhoisia monelle. On myös hieman absurdia kehitellä suuria vastakkainasetteluja näiden välillä, koska ovat lopu

Kuinka monen ihmisen elämän olet kuullut pääsiäispupun tai joulupukin muuttaneen? Entä Jeesuksen?

Vierailija
716/720 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala on korvattu Universumilla, rukoilu manifestoinnilla.

Vierailija
717/720 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Monesti vaan tällaiset ihmiset, jotka sanoo, ettei nyt oikeaa ja väärää tarvitse niin tarkkaan määritellä, ovat sitten täysin ehdottomia siinä kohtaa, kun heitä itseään kohtaan toimitaan väärin. Joku saattaa esimerkiksi ajatella, että ei se nyt niin väärin ole jättää joskus verot maksamatta. Sitten kun oma työnantaja jättää joskus palkan maksamatta, niin nostetaan hirveä haloo, miten huonosti on tullut kohdelluksi. Toisin sanoen vääryys hyväksytään omassa elämässä, jos siitä on hyötyä itselle, mutta sitten kun joku muu tekee väärin itseä kohtaan, niin sitä ei ikinä hyväksytä. Itse en kristittynä ymmärrä tällaista toimintaa. Raamatussa sanotaan, että ensin tulisi tutkia omia tekoja ja vasta sitten tuomita muiden tekoja."

Se, ettei hyväksy mustavalkoista uskonnollista ajattelua ei edelleenkään todellakaan tarkoita siten, etteikö ihmisellä olisi mitään käsitystä oikeasta tai väärästä tai että hän tekisi jotain laitonta maallisessakin mielessä milloin vain, koska "se ainoa oikea" uskonto ei ole häntä ohjaamassa.

Olen kyllä niistä omista sukulaisistanikin varsinkin yhdestä vapaisiin suuntiin hurahtaneesta huomannut, että hänellä on lapsellisesti ja muita ihmisiä todellakin loukkaavasti tällainen mustavalkoinen ajattelumaailma, jossa muut ihmiset ovat automaattisesti jotenkin huonompia ja epäilyttävämpiä ihmisiä kuin ne, joiden hän arvioi olevan oikeassa uskossa.

Minä en usko yhdenkään ihmisen olevan täysin moitteeton elämässään, mutta en todellakaan ole esimerkiksi varastanut eläessäni keneltäkään yhtään mitään. Silti niin minua kuin muitakin perheemme ei-uskovaisia jäseniä tämä uskovainen saattoi avoimesti epäillä tällaisestakin eikä ymmärtänyt, miksi tätä pidettiin loukkaavana. Alkoi kerran jopa ensimmäistä kertaa paperiasioissa tapaamallemme vieraalle ihmisellekin läsnä ollessani selittää, miten hän ei uskovaisena halua tehdä mitään väärää, mutta sen sijaan minä ei-uskovaisena saattaisin jopa jättää ilmoittamatta verottajalle kaikenlaista.

Sitä vastoin hän kyllä oli ja varmaan tänä päivänäkin on täysin vakuuttunut siitä, että jos joku hänelle täysin vieras ihminen on esimerkiksi hänelle netistä selvinneesti mukana jonkin hänelle kelpaavan uskonnollisen liikkeen toiminnassa, niin tämän ihmisen täytyy sitten olla rehellinen elämässään. Hän olisi käytännössä minkä tahansa huijarin höynäytettävissä, koska näitähän myös liittyy näihin tiettyihin lahkoihin ja seurakuntiin hyötymään tällaisista herkkäuskoisista, jotka kyllä epäilevät kaikkia muita paitsi eivät uskovaisia... 

Voit pitää tätä nyt tietenkin yksittäistapauksena, mutta sitähän se ei todellakaan ole. Ihan samalla tavalla myös esimerkiksi lestadiolaisuudessa pidetään usein muita ihmisiä käytännössä rappioalkoholisteina, jos heidän puhujiensa juttuja sivukorvalla kuulee. Myös monet uskonlahkoista irtautuneet ihmiset ovat kertoneet, miten ovat olleet suorastaan kauhusta jäykkinä eronsa jälkeen, koska heille on lahkossa maalattu niin kaamea kuva siitä, minkälaista pahuutta täynnä elämä lahkon ulkopuolella onkaan.

Tietenkin nyt tähän sitten lähtisit notkeasti kiistämään, että tällaisia ajattelutapoja olisi missään "oikein uskovien" keskuudessa, alkaisit selitellä jotain ristinkuolemasta, kaikkien kauheasta syntisyydestä yms. tuttua retoriikkaa. Mutta kuitenkin kaikista kuluneista fraaseista huolimatta siinä rinnalla kulkee monellakin mielestään "oikein" uskovalla sujuvasti tämä iskostunut käsitys siitä, että itse toimii oikein jumalan ohjaamana ja muut ihmiset taas eivät toimi, kun ei ole samanlaista ohjausta päällä.

Vierailija
718/720 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen kehittelee kaikkia omiaan esim gaia mitä palvovat ja kaikkea okkultismia.Harhaa ja eksytystä pilvin pimein markkinoidaan rahalla ja korulauseilla.

Ihmisen kehittämiä ne kaikki uskonnot ovat. Keskiajalla kristinuskossakin kerättiin pyhäinjäännöksiä. Muistan kuulleeni, että sitä Jeesuksen ristinpuutakin olisi jemmattu niin paljon, että siinä olisi ollut metsäksi asti.

Vierailija
719/720 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka loi jumalat?

Ihminen.

piste.

Vierailija
720/720 |
18.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovag fiksumpia kuin ennen

Eivät todellakaan ole! Ennen sanottiin, että 'Pitää osata hävetä sekä Jumalan että ihmisten edessä'. Nyt ei hävetä enää edes ihmisten edessä!