Onko epänormaalia nukkua vkonloppuisin klo 12 saakka?
Puoliso heräsi äsken taas kiukkuisena kuin ampiainen. Pilkkasi, ivasi ja kaikki mitä tein oli väärin. Niin huomautin ettei minusta hänellä kaikki voi edes olla kunnossa jos aina vkonloppuisin pitää nukkua noin myöhään. Arkiaamuisin herätys molemmilla noin 5.45 ja säännölliset päivätyöt. Nukkumaanmeno arkisin 22-23 ja vkonloppuisin tunnin myöhempään.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinähän ne elintavat tiedät, ap. Jos joitte illalla pullon kossua tai kaksi viiniä niin on ne huonot.
Yleisesti ottaen eroaisin kuitenkin ihmisestä, joka herää pahalla tuulella. Kuka jaksaa sellaista lopun elämäänsä katsella. Ei se siitä ilostu iän myötä, pahenee vaan.
No hän juo maksimissaan yhden miedon saunajuoman. Epäilen liikunnan vähyydellä olevan osuus asiaan. Ollut vaan vaikeita aikoja kun sairastettiin korona ja sen jälkihöyryissä liikunta hänellä vähentynyt kun ei ole ollut täysissä voimissa.
Mutta en edelleenkään usko että aikuisen ihmisen normaalia elämää on nukkua noin myöhään. Ap
Aikuinen ihminen saa ihan itte päättää nukkumisajoistaan. Myös mm. syömisistään ja vessakäynneistään. Oletko kontrollihaluinen puoliso?
Annas kun arvaan, sinä meuhkasit ja naputit korvanjuureen puolison nukkuessa hänen "epänormaaliudestaan" ja mies heräsi SIKSI kiukkuisena. Osuinkos oikeaan?
No et osunut oikeaan , mutta kiitos huomioinnista.
Ei meillä kukaan kontrolloi ketään. Saan kai nyt huolestua asiasta kun minusta tuo ei ole normaalia ja vielä tuo kiukkuisuus on nykyään jatkuvaa. Ap
On normaalia. Kuulostaa toksiselle parisuhteelle jos on vain riitaa. Ei ole normaalia että mies pilkkaa, ivaa ja sinä olet vaativa, pitää tehdä näin ja näin. Aikuisena ihmisenä hän tekee omat päätökset. Eikö olisi mukavampaa olla parisuhteessa jossa on sopusointu ja rauha, ei turhia riitoja. Jos mies on aina kuin amppari ja itsekin reagoit siihen, pitäisikö asua erillään, erota? Vai joku pariterapeutti. Alkoholi jos on, väsymys ja uraputki(?) joka voi saada kaikki ärtyneeksi. Ehkä on liikaa vaatimuksia arjessa. Elämä voi olla hyvin toisenlaista jos tekee johtopäätöksiä ja ratkaisuja omassa elämässään, siten että syntyy rauhallisuutta ja ei ole väkisin suhteessa jos se ei toimi.
Sinä olet normaali. Kukaan muu joka ei ole sellainen kuin sinä ei ole normaali. Pakkohan siinä miehessä on jotain vikaa olla jos ei halua tai pysty elämään sinun standardien mukaan. Jep jep, mene tällä koska olet sen jo mielessäsi kuitenkin päättänyt.
Suoraan sanottuna tämä vuoden aikakin on jo itsessään väsyttävä. Ei tee mieli edes herätä kun kellon ajasta riippumatta ulkona on pimeetä koko ajan. Keväästä syksyyn kun on valoisampaa niin mukava herätä viikonloppuisin vaikka aikasemminkin.
Minä nukun arkenakin klo 14 iltapäivään asti.
Kyllä tuolla tavalla saa elämänsä sekaisin kaikin tavoin. Biologisesti ihminen on rakentunut luonnon kellon mukaan toimimaan. Nykyajan helppous mahdollistaa monenlaisen hölmöilyn.
Vierailija kirjoitti:
Miksi menette arkisin noin myöhään nukkumaan, kun herätys on noin aikaisin? Itse pyrkisin siihen että viimeistään 21.30 olisin nukkumassa.
Ja toki viikonloppuisin saa nukkua niin paljon kuin huvittaa, mutta oman hyvinvoinnin kannalta olisi parempi ylläpitää suunnilleen samaa rytmiä joka viikonpäivä. En nyt tarkoita, että viikonloppuisin pitäisi herätä ennen kuutta, mutta esim. 7-8 aikaan. Näin maanantait eivät olisi aina kamalia.
Ei sekään omalle hyvinvoinnille tee hyvää että yrittää väkisin pakottaa itsensä aamuihmiseksi. Tulisin hulluksi jos väkisin yrittäisin herättää itseni 7-8 aikaan myös viikonloppuisin. Viikolla väistämättä syntyy univelkaa koska olen luontaisesti hyvin virkeä iltaisin ja on hyvin vaikea saada nukuttua tarpeeksi pitkiä yöunia arkena. Jo vuosia olen tehnyt päivätyötä ja herännyt arkisin aikaisin mutta se ei ole millään tavalla vaikuttanut luontaiseen rytmiini tai tehnyt aikaisista aamuista helpompia.
On ihan normaalia, ihmisen arvon mitta ei ole kuinka kurinalaisesti edelleen suorittaa jotain luterilaista hyvä ihminen -mielikuvaa. Tänäänkin heräsin puolen päivän aikaan ilman mitään tunnontuskia. Olen luonnostani yöeläin ja viikonloput on ainoa hetki kun saan elää omannäköistä elämääni.
Ei ole epänormaalia. Herättää tosin kateutta lapsiperheissä.
Varmaan se herää vihaisena kun ap on jo koluuttanut joka paikan ja imuroinut ja sahannut puita makkarin seinän takana viidestä alkaen. Tuhahdellut ja marmattanut, ja tietää jo että sanomista tulee kuitenkin.
Masentunut tai uupunut ihminen saattaa nukkua todella paljon.
Jos siitä ei ole kyse, nukkuminen on todella terveellistä. Sen aikana aivot ajaa jotain puhdistusohjelmaa ha kaikki elintoiminnot lepää. Nykyään Ongelmana on enemmänkin liian vähä nukkuminen. Makoisia unia.
En yhtään ihmettele jos joka toinen avioliitto suomessa päättyy eroon kun toisen nukkuminenkin aiheuttaa noin paljon päänvaivaa.
Korona saattoi esim. vaikuttaa puolisosi elimistöön enemmän, ja on siksi normaalia väsyneempi. Jos nukkuu, on väsynyt. Jos on saanut tarpeeksi unta, ei pysty nukkumaan. Anna nukkua rauhassa, jos ei ole pakko herätä. Tee omia juttujasi, äläkä laske hänen uniaan. Minuakin alkoi ärsyttää miehesi puolesta, vaikka en tiedä oikeasti mitään tilanteesta.
Nukkuminen on terveyden kannalta äärettömän tärkeää, ja unen tarve on joiltain osin yksilöllinen. Toisille riittää aikuisiällä seitsemän tai jopa kuuden tunnin unet, joku tarvitsee yhdeksän tuntia ollakseen virkeä. Unen tarve voi myös vaihdella eri elämänvaiheissa ja usein vähenee ikääntyessä. Silti nukkumiselle on tärkeää pyhittää aikaa ja pyrkiä myös muodostamaan oma päivärytmi sille omalle luontaiselle vuorokausirytmille sopivimmaksi.
Tutkimusten mukaan suurin osa suomalaisista aikuisista on kronotyypiltään päivävirkkuja, osa aamuvirkkuja ja pienin osuus varsinaisia iltavirkkuja. Tämä kuitenkin, kuten jo sanottu, on yksilöllistä ja osin synnynnäisiin ominaisuuksiin pohjautuvaa. Siksi unentarpeen ja unirytmin näkeminen moraalisena kysymyksenä on hyvin harhaanjohtavaa. Paras olisi, kun jokainen voisi mennä nukkumaan sitten, kun alkaa väsyttää ja saisi herätä sitten, kun on nukkunut tarpeeksi. Tietenkään aina tämä ei ole mahdollista (lapset, työt, unettomuus jne.), mutta turha omaa tai toisten nukkumista on tarkoituksella haitata.
Tietenkin on ymmärrettävää, jos ap haluaisit viettää enemmän aikaa puolisosi kanssa valveilla yhdessä puuhaillen. Voisitteko keskustella tästä puolison kanssa ja sopia jonkun teille sopivan systeemin? Esim. että sitten iltapäivällä, kun molemmat on hereillä ja jalkeilla, niin viettäisitte yhteistä aikaa? Tai mikä nyt teidän elämäntilanteeseen sopii parhaiten.
T. maisterivaiheen psykologian opiskelija
Just eilisen päivän sain kokea mykkäkoulua, kun olin nukkunut liian pitkään. Heräsin 9.45. Arkiaamuina herätys kello 5.30 ja takana muutenkin raskas työviikko. Koko päivä oli mennyt minun takiani pilalle. Ei ehditty heti yhdeksältä kauppaan yms. Itse oli puuhastellut jo puoli kuudesta lähtien, koska ei pysty työstressiltään ja ikänsä puolesta nukkumaan. Minä pilaan tällä nukkumisellani toisen elämän.
Onko palstalla tapahtunut jotain mistä en tiedä? En ole yhdessäkään viestissä valittanut siitä että yhteistä aikaa olisi vähemmän tai että puolisoni ei saisi nukkua noin myöhään. Mun pointti on siinä, että epäilen taustalla olevan jotain terveyteen liittyvää.
Ja vielä noi elämän suorittamissyytökset?! Ai se että pyrin myös vkonloppuisin pitämään edes jotenkin saman rytmin on jotain pingottavaa elämän suorittamista ja pitäisi relata?
Vierailija kirjoitti:
Onko palstalla tapahtunut jotain mistä en tiedä? En ole yhdessäkään viestissä valittanut siitä että yhteistä aikaa olisi vähemmän tai että puolisoni ei saisi nukkua noin myöhään. Mun pointti on siinä, että epäilen taustalla olevan jotain terveyteen liittyvää.
Ja vielä noi elämän suorittamissyytökset?! Ai se että pyrin myös vkonloppuisin pitämään edes jotenkin saman rytmin on jotain pingottavaa elämän suorittamista ja pitäisi relata?
Anna toisen nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi menette arkisin noin myöhään nukkumaan, kun herätys on noin aikaisin? Itse pyrkisin siihen että viimeistään 21.30 olisin nukkumassa.
Ja toki viikonloppuisin saa nukkua niin paljon kuin huvittaa, mutta oman hyvinvoinnin kannalta olisi parempi ylläpitää suunnilleen samaa rytmiä joka viikonpäivä. En nyt tarkoita, että viikonloppuisin pitäisi herätä ennen kuutta, mutta esim. 7-8 aikaan. Näin maanantait eivät olisi aina kamalia.
Ei sekään omalle hyvinvoinnille tee hyvää että yrittää väkisin pakottaa itsensä aamuihmiseksi. Tulisin hulluksi jos väkisin yrittäisin herättää itseni 7-8 aikaan myös viikonloppuisin. Viikolla väistämättä syntyy univelkaa koska olen luontaisesti hyvin virkeä iltaisin ja on hyvin vaikea saada nukuttua tarpeeksi pitkiä yöunia arkena. Jo vuosia olen tehnyt päivätyötä ja herännyt arkisin aikaisin mutta se ei ole millään tavalla vaikuttanut luontaiseen rytmiini tai tehnyt aikaisista aamuista helpompia.
Minä en oikein usko aamu- ja iltaihmisiin. Toki joitain eroja voi olla, mutta kyllä jokainen voi "oppia" minkä vain rytmin. Tärkeintä on huolehtia unen riittävästä saatavuudesta.
Kun viikonloppuna nukkuu myöhään, on kun laittaisi rahaa pankkiin ja pysyy poissa pahanteosta.
Huh, taidat suorittaa elämääsi aika tavalla ja pakotat myös perheesi samaan. Voiko koskaan ottaa vaan rennosti?