Joulupuu-toiveet, miten joku kehtaa toivoa jotain uutta jopoa tai iPhonea?
Ostin keräykseen 11-vuotiaalle hänen toivomansa ratsastustunnin. Se on mielestäni kohtuullinen ja järkevä toive. Mutta että uusimmat muotikamat millä voi leuhkia kavereille? En ymmärrä.
Kommentit (763)
Vierailija kirjoitti:
Tarjosimme lapsen kaverille tytön n.vuoden vanhaa jopoa koska oman tyttömme serkulta jäi käyttämättömäksi kun isovanhempansa ostivat uuden hänelle. (ihan vapaaehtoisesti, emme kerjänneet)
Ei kelvannut tälle kaverille, väärän värinen ja liian vanha.
Vähän sivusta, mutta vaikka tuo kieltäytyjä ei ehkä ihan tajunnut miten paljon olisi lahjasta hyötynyt ja että käytetty olisi tyhjää parempi, niin ihan pikkuisen voin silti ymmärtää jos tilanne on se, että lapsi ei yleensä saa mitään uutta ja mieleistä vaan kaikki tulee käytettynä sisaruksilta/serkuilta/kirpparilta. Eihän se kiittämättömyyteen oikeuta, mutta jos ei ole elänyt koko lapsuuttaan tällaisen tavaransiirtoketjun loppupäässä niin ei varmaan ymmärrä miten suuri pettymys voi olla että jopon saa, mutta ei sellaista minkä olisi halunnut ja sekin on kaverin vanha. Lahjapyynnössä perimmäinen toive on kuitenkin saada haluamansa asia sellaisena, kuin itse sen määrittelee. Eri asia onko pyyntö mahdollista toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän todella hyvin iphone-toiveen, todennäköisesti kaikilla luokkakavereillakin on sellaiset ja itsellään joku vanha rämä. Lapset osaa olla julmia, minuakin kiusattiin lapsena mm. siksi ettei ollut varaa leviksiin.
No ei ole kaikilla, hyvä jos kellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluna saa ja pitääkin toivoa. Se kuuluu lapsuuteen ja jouluun. Mitä niistä lapsista oikein kasvaa jos ei koskaan ole mahdollisuutta edes toivoa mitään?
Tuskin täälläkään kukaan lapsena toivonut jotain sukkia ja suihkugeelejä lahjaksi vaan samoja kalleimpia muotileluja kun muutkin.
Ei ne lapset ole tänä päivänä sen kummempia kuin aiempinakaan vuosikymmeninä.Jännä, en kyllä muista toivoneeni kalleimpia muotileluja, vaan toiveet olivat suunnilleen joku tietty heppakirja, kirjepaperia, ja jos tarve oli niin luistimet tai sukset (jotka olisi pitänyt hommata muutenkin, koska siihen aikaan ne oli koulussa oltava). Murrosiässä tai jo sitä lähestyessäni kyllä olin mielissäni, kun sain pakkauksen jossa oli dödö ja oma suihkusaippua.
Olen 70-luvulla syntynyt ja todellakin toivoin mm. kalliita barbeja, legopakkauksia ja kirjoitin pitkät listat. Jonkun yhden vähän hienomman lelun sitten jouluna yleensä sai. Teininä toiveet olivat vaatteita, tietokonetta, harrastusvälineitä, keikkalippuja ja sen sellaista. Ja ihan keskituloinen perhe kyseessä. Ja tottakai ne pienetkin jutut ilahduttivat, ei siinä mitään, mutta isoin riemu oli jostain hartaasti toivotusta lelusta esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Joka ikisen joulun alla ilmestyy näitä oikeistolaisia vihaketjuja köyhistä lapsista. Nyt on vaalitkin tulossa, eikä oikeisto muuta kampanjoimista keksi kuin vihaa milloin mitäkin ihmisryhmää kohtaan. Karmeaa.
Oikein hieno ristiriita joulun sanoman ja Jeesuksen opetusten kanssa. Köyhä antaa vähästään, mutta rikas ei anna paljostaan. Mitähän se Jesse sanoikaan itsensä ylentäjistä, tai rikkaista? Sattuuko muistumaan päähänne.
Eipä sillä että te mihinkään uskoisitte, vaikka esiinnyttekin tekohurskaina "kristittyinä" aina kun sillä voi jotain etua itselle saada.
Kuule, tän palstan kirjoittajista 90% on just niitä ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä jotka miettii, miten saa rahat riittämään. Ei todellakaan mitään pörssimiljonäärejä. Missä sinä rikkaita näet? Mä en tunne ketään. Niitä on Suomessa todella vähän.
Itselläkin tekee tiukkaa ja sitten jonkun sossuperheen pentu kulkee merkkivaatteissa ja iPhone kädessä. Mieti nyt vähän. Ja näille pitäisi ostaa vielä joululahjoja? Mitä aktuaalista v*ttua?
En ihmettele enää, miksi itä-Helsingissä nuoret ryöstelee toisiaan. Arvot on vaan sitä tavaraa ja merkkikamaa. Ei ole opittu kotona että käydään töissä ja ostetaan tavarat omilla rahoilla.
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ikisen joulun alla ilmestyy näitä oikeistolaisia vihaketjuja köyhistä lapsista. Nyt on vaalitkin tulossa, eikä oikeisto muuta kampanjoimista keksi kuin vihaa milloin mitäkin ihmisryhmää kohtaan. Karmeaa.
Oikein hieno ristiriita joulun sanoman ja Jeesuksen opetusten kanssa. Köyhä antaa vähästään, mutta rikas ei anna paljostaan. Mitähän se Jesse sanoikaan itsensä ylentäjistä, tai rikkaista? Sattuuko muistumaan päähänne.
Eipä sillä että te mihinkään uskoisitte, vaikka esiinnyttekin tekohurskaina "kristittyinä" aina kun sillä voi jotain etua itselle saada.
Kuule, tän palstan kirjoittajista 90% on just niitä ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä jotka miettii, miten saa rahat riittämään. Ei todellakaan mitään pörssimiljonäärejä. Missä sinä rikkaita näet? Mä en tunne ketään. Niitä on Suomessa todella vähän.
Itselläkin tekee tiukkaa ja sitten jonkun sossuperheen pentu kulkee merkkivaatteissa ja iPhone kädessä. Mieti nyt vähän. Ja näille pitäisi ostaa vielä joululahjoja? Mitä aktuaalista v*ttua?
En ihmettele enää, miksi itä-Helsingissä nuoret ryöstelee toisiaan. Arvot on vaan sitä tavaraa ja merkkikamaa. Ei ole opittu kotona että käydään töissä ja ostetaan tavarat omilla rahoilla.
Ei sun tarvitse ostaa lahjoja yhtään kenellekään. Ei kalliita, ei halpoja. Rauhoitu.
Minusta on hyvin normaalia, että lapsi toivoo niitä asioita, mitä kavereillakin on ja haluaa kuulua joukkoon.
Sitä minä en tosin ymmärrä, miksi aikuiset ei keskustele näistä asioista lapsensa kanssa, mikä rahan arvo on ja mitä ihmisten hyvän tahtoisuus merkitsee ja miten paljon sitä on suotavaa ns. hyväksikäyttää. Jopo ja iPhone on sen ikäisen lapsen toiveita, että tämän pitäisi onnistua. Kyllä päiväkoti-ikäisellekin pystyy ymmärrettävästi selittämään, miksi me emme voi ostaa joululahjaksi oikeaa paloautoa tai ponia ja miksi sitä ei voi myöskään pyytää/edellyttää muilta ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hyvin normaalia, että lapsi toivoo niitä asioita, mitä kavereillakin on ja haluaa kuulua joukkoon.
Sitä minä en tosin ymmärrä, miksi aikuiset ei keskustele näistä asioista lapsensa kanssa, mikä rahan arvo on ja mitä ihmisten hyvän tahtoisuus merkitsee ja miten paljon sitä on suotavaa ns. hyväksikäyttää. Jopo ja iPhone on sen ikäisen lapsen toiveita, että tämän pitäisi onnistua. Kyllä päiväkoti-ikäisellekin pystyy ymmärrettävästi selittämään, miksi me emme voi ostaa joululahjaksi oikeaa paloautoa tai ponia ja miksi sitä ei voi myöskään pyytää/edellyttää muilta ihmisiltä.
Ei niitä iPhoneja ja Jopoja noissa keräyksissä kyllä mitenkään järjestäen pyydetä. Arvokkaimpia mitä itse olen nähnyt, ovat jotkut pelikuulokkeet ja vastaavat, alle 200e hintaluokassa kuitenkin. Ja onhan sekin siis arvokas lahja, mutta ei tästä iPhonesta kannata sivutolkulla jauhaa, se on täysin marginaalinen ilmiö. Ylivoimainen enemmistö toiveista on muutaman kympin juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhille riittää köyhien lahjat. Aivan törkeää kerjätä vierailta ilmaisia lahjoituksia. Jos ei rahat riitä, niin ei riitä. Sillä on elettävä mitä on annettu. Olen itsekin köyhästä perheestä ja joululahjaksi saatoin saada esim. sukat, omenan ja muutaman pähkinän. Onnellisia silti oltiin ja tyydyttiin siihen mitä oli.
Liikuttavaa. Kerrohan vielä hiihditkö kouluun kesät, talvet isoisoisoisän vanhoilla puusuksilla, molemmat suunnat ylämäkeen ja sudet kintereilläsi?
Mistä tiesit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluna köyhien perheiden lapsille annetaan vapaus toivoa. He eivät ikinä voi toivoa mitään, koska ymmärtävät perheen tilanteen. Oikeasti nämä lapset ovat onnellisia vaikka kuukautissiteistä, mutta eikö ole oikeudenmukaista edes kerran vuodessa antaa lapselle mahdollisuus unelmoimiseen?
Ilman unelmia lapsiperheköyhyys periytyy entistä voimakkaammin.
Hieman näköalanottokykyä ja empatiaa ainaisen tuomitsemisen sijaan. Sitä nämä lapset ja perheet kokee elämässään päivästä toiseen ihan tarpeeksi.No ei kenenkään tarvitse unelmoida iphonesta. Tai saa toki unelmoida, mutta siinä kohtaa pitää vanhemman kyllä selittää muutama tosiasia. Ei kukaan osta tuollaista ventovieraalle, ja sitten ei ehkä saa mitään kohtuullistakaan. Sidepaketin ja iphonen välissä on aika paljon vaihtoehtoja.
Kyseessä ei ole se, että lapsi oikeasti kuvittelee saavansa sen. Se iPhonen toivominen on kuin joulupukille kirjeen kirjoitus. Lapsi on saanut luvan puhaltaa toiveen keijupölynä ilmaan. Kokea taikaa. Se lapsi on toivonut muutakin, paljon vaatimattomampaa.
Sitten nuo toiveet voikin nakata roskakoriin suoraan. Ihmettelen kyllä lapsen vanhempia, jotka eivät yhtään rajoita tuollaisia toiveita.
Ja jos lapsi on sidepaketti-iässä, se ei kyllä ajattele mitään keijupölyjä vaan tietää että joku tuntematon sen lahjan maksaa palkastaan.
Kateelliset aikuiset eivät ajattele sitä että joskus sinne lappupuulle saattaa tulla myös varakas ihminen, jolla ei ole taloushuolia etsimään lappua jossa olisi sellainen toive joka maksaa hieman enemmän mutta tuo paljon iloa saajalleen.
Vierailija kirjoitti:
ei ole röyhkeydellä rajaa. ensin lisäännytään, vaikka ei olisi siihen varaa. sitten kerjätään yhteiskunnalta tukia sohvallamakaamiseen ja kaiken huippuna vielä lahjatkin kerjätään muilta
Lasta ei saa syyttää siitä, että vanhemmat on päättäneet heidät köyhyytensä keskelle saattaa. Ihan kohtuullista, että edes kerran vuodessa tällaisena antamisen juhlana kuin Joulu annetaan niille vähävaraistenkin lapsille jotain mitä ovat pyytäneet. Se lapsi ei voi vanhempiensa rahatilanteelle tai elämänhallintaongelmille yhtikäs mitään. Lapsella on oikeus olla lapsi ja pyytää joululahjoja, toisille keräykseen osallistuville lahjatoiveet on realisitisempia toteuttaa kuin toisille. Kenelläkään ei ole velvollisuutta sitä iPhonea ostaa jos ei halua tai pysty, itse valitset osallistutko lahjan antoon lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Pääsitte sentään LAPSIA haukkumaan kun aikuisten kengännumeroita nro 41 ja vaatekokoa 56 ei ole nyt jouluapuketjussa rääpittävänä? Toivon joululahjaksi ap:lle aivot ja sydämen, entiset näyttävät olevan rikki.
Sinä olet tyhmä ja typerys, jos kuvittelet että minä raadan töissä sen vuoksi, että voisin ostaa tuntemattomalle lapselle satasien / tuhannen euron puhelimen?
Jos sinulla on ylimääräistä rahaa jota haluat levitellä tuntemattomille, niin anna mennä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen köyhästä perheestä ja meillä joulut oli kurjia. Ei sillä, kaikki muutkin päivät olivat, kun vanhemmat joivat ja me lapset olimme vailla sopivan kokoisia, puhtaita vaatteita, kunnollista ruokaa, hygieniatarvikkeita, puhumattakaan nyt mistään elektroniikasta tms.
Olisin ollut ikionnellinen, jos joskus olisin saanut jotain vähän hienompaa, uutta ja sellaista mitä kavereilla oli.
Nyt olen muutama vuosi sitten päässyt itse kiinni työelämään ja säännölliset tulot eikä vielä perhettä. Vaikken ole rikas ollenkaan, olen aina jonkun tulotasooni suhteutettuna arvokkaan lahjan joulukeräykseen hankkinut. Ehkä omaa sisäistä pikkutyttöä helliäkseni. Toivottavasti joku lapsi tai nuori lahjasta myös iloitsee.
Samoissa mietteissä, omat äitini ei juonut, mutta ei meillä ollut yhtään ylimääräistä rahaa koskaan, vaatteet kiersivät serkuilta ja olivat usein hieman epäsopivia ja harvoin täysin oman maun mukaisia. Joululahjat olivat monesti käytettyjä kirpparilta, eikä siinä mitään, olivat ihan mieluisia, mutta muistan kyllä silti sen kaipuun saada ihan uusia leluja vaikka, hienoissa pakkauksissaan jne. Ruokaa oli monesti liian vähän ja olin nälkäinen. Mitään meikkejä tai tuoksuja tai muuta en teininä saanut, ja ihan perustarvikkeissakin piti säästellä. Äidilleni olen kyllä kiitollinen, että olosuhteisiin nähden yritti parhaansa. Isäni kuoli kun olin vauva, ja äidilläni oli pitkäaikaissairaus, jonka takia hän menetti työkykynsä melko nuorena.
Että ymmärrän hyvin köyhän perheen lapsen kaipuuta.
Jokainen Applen tuotetta toivova pitäisi ohjata mielentilatutkimukseen ;(
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan aiheellista opettaa lapsille, että lahjatoiveet on eri asia kuin ne huimimmat unelmat.
Ja minusta on ihan aiheellista muistuttaa lapsia (ja aikuisia) että unelmoida saa ja pitää, jos haluaa joskus saavuttaa jotain. Tyytymällä siihen mikä on varmin ja realistisin vaihtoehto ei tule pääsemään pitkälle. Kaikki unelmat ei toteudu välttämättä koskaan, mutta jos ne ajaa ihmistä kohti parempaa niin niistä kannattaa silti pitää kiinni. Joku kalliimpi joululahjatoive on sitäpaitsi melko saavutettavissa, ainakaan ei ole täysin mahdotonta että joku rikkaampi sen sattuisi hyvää hyvyyttään täyttämään. Moni tässäkin keskustelussa on jo ilmiantanut itsensä kalliimpien lahjojen ostelijana.
Saahan sitä toivoa vaikka kuuta taivaalta mutta eikös se mene niin näissä keräyksissä, että et saa mitään jos ei kukaan osta sun toivetta ja tee siitä lahjaa🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsitte sentään LAPSIA haukkumaan kun aikuisten kengännumeroita nro 41 ja vaatekokoa 56 ei ole nyt jouluapuketjussa rääpittävänä? Toivon joululahjaksi ap:lle aivot ja sydämen, entiset näyttävät olevan rikki.
Sinä olet tyhmä ja typerys, jos kuvittelet että minä raadan töissä sen vuoksi, että voisin ostaa tuntemattomalle lapselle satasien / tuhannen euron puhelimen?
Jos sinulla on ylimääräistä rahaa jota haluat levitellä tuntemattomille, niin anna mennä vaan.
Ai teillä päin pakotetaan pyssy ohimolla joulupuun äärelle? Sinun ei ole pakko mennä lähellekään lasten toiveita ja voit jättää ne lukematta kokonaan. Ne ihmiset lahjoittavat, jotka haluavat ja jokainen ihan oman tuntemuksensa mukaan. Eivät normaalit ihmiset ala rääkymään jos lapun sisältö ei miellytä. He vain valitsevat toisen lapun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aivan älytöntä.
Meillä ei ollut rahasta varsinaisesti pulaa, mutta lahjatoiveiden piti olla silti aika vaatimattomia. Saman linjan olen pitänyt omien lasten kanssa.
En todellakaan ostaisi omallekaan lapselle joululahjaksi iPhonea, saati ventovieraalle.Lahjoittajia ei ole loputtomiin eikä heilläkään varaa ihan mihin tahansa. Siksi toiveet pitää olla kohtuullisia, ettei se tuhansien lahja vie toisilta jotain tarpeellista tai pikkukivaa. Isommat toiveet voi osoittaa suoraan miljonääreille.
Eihän se yksi kalliin lahjan antaja välttämättä anna kuin yhden lahjan, oli minkä hintainen tahansa. Voi olla että ostaa 500e iPhonen, tai voi olla että ostaa jonkun 25e lahjapakkauksen kosmetiikkaa. Velvollisuutta ei ole antaa enempää kuin haluaa. Se "tuhansien" lahja ei todennäköisesti tulisi muuttumaan kympin lahjaksi sadalle lapselle, eli ei ole keneltäkään pois jos joku ostaa kalliimman lahjan.
Pitänee omatkin toiveet laittaa joulupuu-keräykseen jos tuota luokkaa saa olla haaveet ja on ilmeisest aivan toteutettavissa monella. Meillä kaksi työssäkäyvää vanhempaa, mutta ei meillä ole varaa ostaa lapselle, saati molemmille uusia jopoja ja Iphoneja. Että kai sitä sitten ollaan siellä köyhemmän puolella ja voidaan toivoa vaikka ps5 ja etelänmatka ois kans jees kun ei ole koskaan ollut varaa ostaa itse. Tallinnaan ois ollut kiva perheen kanssa mennä mutta passit kaikille tekee tiukkaa. Ehkä sieltä joulupuusta sais nekin.
Itse toivon uuden transportterin, ei ole pakko olla aivan uusi, mutta reilusta nykyistä uudempi. Noin, toive lähti keijupölynä joulupuu keräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan näin. Jokainen voi valita sieltä lahjapuusta oman maksukykynsä mukaisen kortin, eikä valittaa siitä että joku on kehdannut toivoa kalliimpaa kuin mitä oma budjetti on. Jonkun toisen budjetti on ehkä suurempi.
Siis jos joku kysyisi joululahjatoiveitasi, koska olisi aikeissa ostaa sinulle jotain, niin sanoisit nuo toiveiksesi???
Oletko aivan terve päästäsi?