Joulupuu-toiveet, miten joku kehtaa toivoa jotain uutta jopoa tai iPhonea?
Ostin keräykseen 11-vuotiaalle hänen toivomansa ratsastustunnin. Se on mielestäni kohtuullinen ja järkevä toive. Mutta että uusimmat muotikamat millä voi leuhkia kavereille? En ymmärrä.
Kommentit (763)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aivan älytöntä.
Meillä ei ollut rahasta varsinaisesti pulaa, mutta lahjatoiveiden piti olla silti aika vaatimattomia. Saman linjan olen pitänyt omien lasten kanssa.
En todellakaan ostaisi omallekaan lapselle joululahjaksi iPhonea, saati ventovieraalle.Lahjoittajia ei ole loputtomiin eikä heilläkään varaa ihan mihin tahansa. Siksi toiveet pitää olla kohtuullisia, ettei se tuhansien lahja vie toisilta jotain tarpeellista tai pikkukivaa. Isommat toiveet voi osoittaa suoraan miljonääreille.
Näinpä. Montaako lasta se läppärin tai iPhonen lahjoittaja olisikaan voinut ilahduttaa yhden sijasta, jos lahja (ja toive) olisi kohtuullisempi?
Jos joku varakas henkilö haluaa ilahduttaa mahdollisimman monta lasta, niin eiköhän hän sen tee riippumatta siitä onko joku lapsi toivonut Iphonea vai ei. Mahdollisesti Iphonen toivoja vain jää sitten ilman.
Miksi jotkut nuoret ryöstelee toisilta nuorilta merkkivaatteita ja puhelimia?
Miksi osalle nuoria on tommoset asiat tärkeitä?
Miten joku kehtaa sanella miten kukakin rahansa käyttää? Kontrollin tarve?
Vierailija kirjoitti:
Mun vinkkelistä tuommoinen ratsastustunti menee aivan samaan kategoriaan noiden muiden mainittujen kanssa.
Me olemme keskiluokkainen perhe, eikä meidänkään muksut ole koskaan tuommosia lahjoja toivoneet. Edes teininä. Lähinnä on ollut pyytönä, että uusi puhelin, ei mitään tarkkaa mallia tai tennarit, eikä superstarit. Muuttuu tilanne kummasti, kun ne ovat vain tuolleen yleisesti laittaneet. Ja ei olla lähetty jouluna moisia hankkimaan. Katsotaan tarve edellä sitten arjessa.
Joululahjat ovat usein vaatimattomia, että joulussa keskityttäisiin ihmisiin.
Ratsastustunti maksaa muutaman kympin. iPhone monta sataa, jopa tonnin. Jopo 300. Ei ole ihmisellä mitään tajua rahasta, jos on ihan samassa arvoluokassa 30e ja 300e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aivan älytöntä.
Meillä ei ollut rahasta varsinaisesti pulaa, mutta lahjatoiveiden piti olla silti aika vaatimattomia. Saman linjan olen pitänyt omien lasten kanssa.
En todellakaan ostaisi omallekaan lapselle joululahjaksi iPhonea, saati ventovieraalle.Lahjoittajia ei ole loputtomiin eikä heilläkään varaa ihan mihin tahansa. Siksi toiveet pitää olla kohtuullisia, ettei se tuhansien lahja vie toisilta jotain tarpeellista tai pikkukivaa. Isommat toiveet voi osoittaa suoraan miljonääreille.
Näinpä. Montaako lasta se läppärin tai iPhonen lahjoittaja olisikaan voinut ilahduttaa yhden sijasta, jos lahja (ja toive) olisi kohtuullisempi?
Jos joku varakas henkilö haluaa ilahduttaa mahdollisimman monta lasta, niin eiköhän hän sen tee riippumatta siitä onko joku lapsi toivonut Iphonea vai ei. Mahdollisesti Iphonen toivoja vain jää sitten ilman.
Eikö tämän voisi kertoa niille lapsille eikä kannustaa toivomaan kuun taivaalta?
Vierailija kirjoitti:
ne ovat kasvaneet yh-"perheissä" ja tottuneet siihen, että kaiken saa ilmaiseksi työtä tekemättä sossusta
Ne on vain lasten toiveita. Haaveita.
Ei ostoslista.
Lapset toivovat välillä kalliita lahjoja.
Miettikää omia lapsuustoiveita, kaatuneita haaveita. Pettymyksiä ja ilon aiheita.
Miksi köyhän lapsen pitäisi toivoa käytännöllistä ja tärkeää. Hygieniatarvikkeita, häh?
Ne on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako siihen kannustaa?
Toteutin tänään yhden Hope-toiveen, joulupuusta. Suuri osa toiveist oli sellaisia, etten ymmärtänyt niitä: XX-nukkeja, YY-radio-ohjattavia.... (olen itse mummuiässä) . En tarkoita, että olisi pitänyt toivoa sukkaparia ja kerrastoa, herra paratkoon, mutta mieluummin olen ostamatta kuin hankkisin jotain "väärää" ja pettäisin saajan odotuksen. S-kaupassa oli myös vaikea ostaa toivojan "vaatelahjakorttia K-kauppaan". No, onneksi löytyi myös toteutettava lahja, joka sopi budjettiin (max. 25 e)-
Tunnen myös erään varakkaan perheen. SIellä koko perhe tarkistaa paikallisen lahjapuun ja ostaa noita vähän kalliimpia lahjoja, jokainen perheenjäsen yhden. Joten joskus jonkun köyhän lapsen taikapölyllä kirjoitettu toive voi toteutuakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ostoslista.
Lapset toivovat välillä kalliita lahjoja.Miettikää omia lapsuustoiveita, kaatuneita haaveita. Pettymyksiä ja ilon aiheita.
Miksi köyhän lapsen pitäisi toivoa käytännöllistä ja tärkeää. Hygieniatarvikkeita, häh?
Ne on lapsia.
Kyllä moni murrosikäinen aivan aidosti toivoo hygieniatarvikkeita, koska haluavat tuoksua puhtaalta ja hyvältä eikä tunkkaiselta ja hieltä.
Tiedätkö, ettei kaikilla ole varaa ostella kivoja shampoita ja suihkusaippuoita, deodoranteista puhumattakaan?
Ne on hyvinkin tärkeitä asioita murrosikäisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aivan älytöntä.
Eikö tämän voisi kertoa niille lapsille eikä kannustaa toivomaan kuun taivaalta?
Olisihan se ihan hyvä sanoa lapselle, että noin kallis toive ei varmaan toteudu. Mutta jos lapsi haluaa silti tuon toiveen esittää, niin en näe syytä jankuttaa asiasta enempää tai varsinkaan estellä. Helpoitenhan sen oppii kantapään kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat lapsia, he toivovat ja unelmoivat vanhempien tulotasosta huolimatta. Mä olen muutaman kalliimman lahjatoiveen toteuttanut joka vuosi noihin joulupuukeräyksiin. Tänä vuonna toteutin puhelin- ja läppäritoiveet.
Nekin rahat olisit voinut lahjoittaa Ukrainaan! Häpeä!!!
Zelenski on kyllä ihan älyttömän rikas.
Vierailija kirjoitti:
Ei ostoslista.
Lapset toivovat välillä kalliita lahjoja.Miettikää omia lapsuustoiveita, kaatuneita haaveita. Pettymyksiä ja ilon aiheita.
Ne on lapsia.
Ihan vaikka sen vuoksi, että oppii järkevää rahan käyttöä. Näin muillekin opetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska joidenkin mielestä myös köyhien perheiden lapsilla on oikeus pyytää samoja lahjoja kuin muutkin lapset pyytävät, sen sijaan että toivoisivat sukkia ja hygieniatarvikkeita, jotka on normaalin elämän perusedellytyksiä, ei lahjoja
Mun lapseni toiveena oli 2 Koko mukia (31,80€) tai torkkupeite 19€. Siis jompikumpi, ei molemmat.
Ja me olemme hyvätuloisia.
Pyörät ja paremmat puhelimet on ostettu kesätyörahoilla.
Todellakin järjettömiä nuo toiveet, en kyllä maksa tuntemattomien lahjoista enempää kuin omien. Yleensä olen laittanut jonkun 30e vaatekaupan lahjakortin, sillä saa alesta jo jotain.
Ja hyvätuloinen lapsesi on vuoden aikana saanut kaiken tarvitsemansa, olettaisin. Ja vertaat pienituloisen perheen lasta häneen?
Ihmisten kyky ajatella omaa napaa pidemmälle on aivan hämmästyttävän suppea.
Eräs henkilö perusteli erään henkilön laupeutta sillä, että tämä laittaa säästönsä toisten joulukortteihin ja lahjoihin. Aivan, hän onkin rikkaan perheen lapsi, joka saa kaiken tarvitsemansa ja säästöt jäävät ylimääräiseksi. Helppokos tuosta on lahjoitella kun ei tarvitse kokea puutetta ruoasta tai omista tarpeista. Ei, ihmiset eivät todellakaan tajua köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ostoslista.
Ne on lapsia.Ihan vaikka sen vuoksi, että oppii järkevää rahan käyttöä. Näin muillekin opetetaan.
Kenelle muille? Ei meillä tavallisessa perheessä kyllä opetettu rahan käyttöä tekemällä elämän perustarpeista jotain spesiaalijuttuja joita saa ehkä sitten jouluna.
Lill kirjoitti:
Toteutin tänään yhden Hope-toiveen, joulupuusta. Suuri osa toiveist oli sellaisia, etten ymmärtänyt niitä: XX-nukkeja, YY-radio-ohjattavia.... (olen itse mummuiässä) . En tarkoita, että olisi pitänyt toivoa sukkaparia ja kerrastoa, herra paratkoon, mutta mieluummin olen ostamatta kuin hankkisin jotain "väärää" ja pettäisin saajan odotuksen. S-kaupassa oli myös vaikea ostaa toivojan "vaatelahjakorttia K-kauppaan". No, onneksi löytyi myös toteutettava lahja, joka sopi budjettiin (max. 25 e)-
Tunnen myös erään varakkaan perheen. SIellä koko perhe tarkistaa paikallisen lahjapuun ja ostaa noita vähän kalliimpia lahjoja, jokainen perheenjäsen yhden. Joten joskus jonkun köyhän lapsen taikapölyllä kirjoitettu toive voi toteutuakin.
Ihan turha opettaa taikapölyhöpötyksiä. Unelmat toteutuvat kovalla työllä ja hiellä. Lukee läksynsä ja uskoo opettajaa.
Tästä voisi luulla, että joka kortissa vaaditaan jotain tosi kallista. Valtaosa toiveista on ihan perustasoa, kympistä max sataseen. Ei viitsittäisi täällä repostella sitä, jos joku nyt iPhonea toivookin. Mutta tästähän nyt vaan halutaan tällainen "kiittämättömät köyhät vaativat, ettäs kehtaavat" -märinä.
Itselläni on rahaa ja olen hankkinut noihin joku joulu vähän arvokkaampia lahjoja. Tyyliin 150e kuulokkeet tai jotain. Kertaakaan ei ole mitään ökypuhelinta tullut lapuissa vastaan, aika marginaalinen ilmiö siis.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat lapsia. Ei heillä ole aikuisen järkeä ja käsitystä rahasta tai muustakaan. Jos joku haluaa antaa lapselle omasta yltäkylläisyydestään, miten se on palstalaisilta pois?
Koska mamma on kateellinen ja haluaa saada sen itse kahjaksi. Ensi jouluksi keskituloiille mammoille oma joulupuukeräys.
Nainen 42 v. Palkka 5300 euroa netto. 3 sijoitusasuntoa, omakotitalot Suomessa ja Italiassa, kesämökki. Toivon lahjaksi Iphonea. Mulla vaan ei oo varaa siihen yhyy.
Rakas Joulupukki. Toivon iPhone 14 Pro tai Pro Max (vähintään 512GB).
Eikö voi ajatella, että sen uuden iphonen hinnalla ilahduttaisi kymmentä lasta jollain muulla tosi hienolla lahjalla. Eikö se sitten ole aika itsekästä vaatia tuollaista ökyhintaista lahjaa? Itse ainakin sanoisin omalle lapselle, että mitään hirveän kallista pukki ei tuo, koska muutkin lapset tarvitsevat. Ei noita uusimpia malleja oikeasti ole juuri kenelläkään lapsella.