Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulupuu-toiveet, miten joku kehtaa toivoa jotain uutta jopoa tai iPhonea?

Vierailija
26.11.2022 |

Ostin keräykseen 11-vuotiaalle hänen toivomansa ratsastustunnin. Se on mielestäni kohtuullinen ja järkevä toive. Mutta että uusimmat muotikamat millä voi leuhkia kavereille? En ymmärrä.

Kommentit (763)

Vierailija
81/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako joku milloin vallalle tuli käsitys, että köyhällä on oikeus samanlaiseen elektroniikkaan, merkkivaatteisiin ja -ruokiin kuin rikkailla? Ei riitä keskitaso vaan joko on kalleinta mitä löytyy tai ei ole mitään.

Vierailija
82/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan aiheellista opettaa lapsille, että lahjatoiveet on eri asia kuin ne huimimmat unelmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska joidenkin mielestä myös köyhien perheiden lapsilla on oikeus pyytää samoja lahjoja kuin muutkin lapset pyytävät, sen sijaan että toivoisivat sukkia ja hygieniatarvikkeita, jotka on normaalin elämän perusedellytyksiä, ei lahjoja

Mun lapseni toiveena oli 2 Koko mukia (31,80€) tai torkkupeite 19€. Siis jompikumpi, ei molemmat.

Ja me olemme hyvätuloisia.

Pyörät ja paremmat puhelimet on ostettu kesätyörahoilla.

Todellakin järjettömiä nuo toiveet, en kyllä maksa tuntemattomien lahjoista enempää kuin omien. Yleensä olen laittanut jonkun 30e vaatekaupan lahjakortin, sillä saa alesta jo jotain.

Vierailija
84/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat lapsia. Ei heillä ole aikuisen järkeä ja käsitystä rahasta tai muustakaan. Jos joku haluaa antaa lapselle omasta yltäkylläisyydestään, miten se on palstalaisilta pois?

Vierailija
85/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä katsoin tiktokissa kun joku kiva nuori mies oli toteuttanut muistaakseni viisi toivetta. Yksi toive oli kännykkä koululaiselle (tämä kai nykyään ok?) mutta 6-vuotiaalle tabletti. Kyllä vähän kulmakarvat kohosi, koska en mä keskituloisena pysty tai halua ostaa mun alle kouluikäisille tabletteja. Mikään viidestä lahjasta ei ollut mun makuun mikään vaatimaton, itsekin sain puhelimen vasta täysi-ikäisenä olkoonkin että en ole ihan nuori. Kyllä mun omat lapset saa mm. kylpytakit. Toki myös lelujakin mutta eivät kuitenkaan tabletteja, jotka tulkitsen hieman luksuslahjoiksi.

tablettejakin on monenlaisia, jonkun perus 7 tuumaisen saa 99e eli halvemmalla kuin puhelimen. Toki jos on oletus että applen kamat, niin liikutaan eri hintaluokassa. 

Niin kuvittelisin että tuo tarkoitti jotakin lasten tablettia eli olisiko hintaluokka 200 euroa mutta en mä ostaisi sellaista edes kummilapselleni, en osta edes omille. Ne kaksi muuta sen nuoren miehen ostamaa juttua oli kahdet airpodit (joita en raaski ostaa itselleni)..

Vierailija
86/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako joku milloin vallalle tuli käsitys, että köyhällä on oikeus samanlaiseen elektroniikkaan, merkkivaatteisiin ja -ruokiin kuin rikkailla? Ei riitä keskitaso vaan joko on kalleinta mitä löytyy tai ei ole mitään.

Sano nyt vielä, että olisivat opiskelleet ja menneet hyviin töihin kuten sinäkin fiksuna teit ja penniä venyttäen.

Ei ole mitään universaalia rahaan perustuvaa oikeutta yhtään mihinkään.

Vierailija
87/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ole röyhkeydellä rajaa. ensin lisäännytään, vaikka ei olisi siihen varaa. sitten kerjätään yhteiskunnalta tukia sohvallamakaamiseen ja kaiken huippuna vielä lahjatkin kerjätään muilta

Lasten syykö se on, jos vanhempansa ovatkin lisääntyneet, vaikkei olisi varaa?

Et ole siitäkään koskaan kuullut, että elämäntilanne voi muuttua. Voi tulla irtisanominen, sairaus, kuolemantapaus... Olet todella onnellisessa asemassa, jos voit täydestä sydämestä sanoa, ettei mikään näistä voi sinua koskaan kohdata. Toivottavasti osaat edes arvostaa tätä erityisasemaasi, vaikka sitä et ymmärräkään, että kaikille ei ole yhtä hyviä kortteja jaettu.

Vierailija
88/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä, olemme kaksi keskituloista, emmekä osta omille lapsillemme tabletteja, iphoneja, airpodeja, pkeikkareja yms. puhumme paljon rahan ansaitsemisesta ja rahan arvosta. Lapsemme tietävät kohtuuden ja osaavat toivoa kohtuudella lahjoja.

Taidatte olla alempaa keskiluokkaa...

Anna kun arvaan: ei taida rahat riittää edes 15 000€ mopoautoon....

Vierailija
89/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellään meillä ei oikeastaan ole mitään oikeutta haalia merkkivaatteita jne muuten kuin aivan tarpeeseen. Maapallo ei kestä mitään muuta.

Vierailija
90/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa sitten että jos pääkaupunkiseudulla antaa lapselle uusimman iPhonen tms. niin hän joutuu todennäköisemmin muodikkaasti merkkitavaroita ja -vaatteita ryöstelevien lapsien uhriksi. Ehkä parempi opettaa pienestä pitäen rahan arvoa ja säästämisen merkitystä kuin ostella vähävaraisille statuskamaa.

Vierailija
91/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aivan älytöntä.

Meillä ei ollut rahasta varsinaisesti pulaa, mutta lahjatoiveiden piti olla silti aika vaatimattomia. Saman linjan olen pitänyt omien lasten kanssa.

En todellakaan ostaisi omallekaan lapselle joululahjaksi iPhonea, saati ventovieraalle.

Lahjoittajia ei ole loputtomiin eikä heilläkään varaa ihan mihin tahansa.  Siksi toiveet pitää olla kohtuullisia,  ettei se tuhansien lahja vie toisilta jotain tarpeellista tai pikkukivaa. Isommat toiveet voi osoittaa suoraan miljonääreille. 

Vierailija
92/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat lapsia. Ei heillä ole aikuisen järkeä ja käsitystä rahasta tai muustakaan. Jos joku haluaa antaa lapselle omasta yltäkylläisyydestään, miten se on palstalaisilta pois?

No kyllä jopo- ja iPhone-ikäisten pitäisi jo jonkun verran rahasta ymmärtää. Ei tässä nyt mistään nelivuotiaista puhuta.

Vierailija
93/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska joidenkin mielestä myös köyhien perheiden lapsilla on oikeus pyytää samoja lahjoja kuin muutkin lapset pyytävät, sen sijaan että toivoisivat sukkia ja hygieniatarvikkeita, jotka on normaalin elämän perusedellytyksiä, ei lahjoja

Mun lapseni toiveena oli 2 Koko mukia (31,80€) tai torkkupeite 19€. Siis jompikumpi, ei molemmat.

Ja me olemme hyvätuloisia.

Pyörät ja paremmat puhelimet on ostettu kesätyörahoilla.

Todellakin järjettömiä nuo toiveet, en kyllä maksa tuntemattomien lahjoista enempää kuin omien. Yleensä olen laittanut jonkun 30e vaatekaupan lahjakortin, sillä saa alesta jo jotain.

Ja hyvätuloinen lapsesi on vuoden aikana saanut kaiken tarvitsemansa, olettaisin. Ja vertaat pienituloisen perheen lasta häneen?

Ihmisten kyky ajatella omaa napaa pidemmälle on aivan hämmästyttävän suppea.

Vierailija
94/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika uudessa Jopossa? Ei ole sen kalliimpi kuin Bilteman paskat kiinalaisfillarit ja on sentään kotimaassa tehtykin. Jopo on laadukas, järkevä pyörä, joka kestää.

Iphonea koskee sama, vaikkei ole kotimainen. On kuitenkin olemassa kotimainen pörssiyhtiö Swappie, joka kunnostaa ja kierrättää käytettyjä Iphoneja. Erittäin fiksu idea ja lahjatoive sekin.

Vierailija
95/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukkien ja iPhonen väliin mahtuu vaikka mitä kivaa. Kuukausituloni ovat 3500 brutto, miehellä 3800, eikä meillä mikään iPhone ole mikään "normaali joululahja". Oletko ihan todellisuudesta vieraantunut, jos luulet, että kaikki muut paitsi köyhät saavat lahjaksi Jopoja? Tsiisus.

Vierailija
96/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ole röyhkeydellä rajaa. ensin lisäännytään, vaikka ei olisi siihen varaa. sitten kerjätään yhteiskunnalta tukia sohvallamakaamiseen ja kaiken huippuna vielä lahjatkin kerjätään muilta

Lasten syykö se on, jos vanhempansa ovatkin lisääntyneet, vaikkei olisi varaa?

Et ole siitäkään koskaan kuullut, että elämäntilanne voi muuttua. Voi tulla irtisanominen, sairaus, kuolemantapaus... Olet todella onnellisessa asemassa, jos voit täydestä sydämestä sanoa, ettei mikään näistä voi sinua koskaan kohdata. Toivottavasti osaat edes arvostaa tätä erityisasemaasi, vaikka sitä et ymmärräkään, että kaikille ei ole yhtä hyviä kortteja jaettu.

voii nyyh. ajatelkaa te muut minun kärsiviä lapsia. itse en ajatellut, kun rahattomana työnvälttelijänä niitä tein

Vierailija
97/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuollaista ole pakko ostaa. Homma perustuu vapaaehtoisuuteen. Kun iPhonea ei tule, niin ehkä seuraavalla kerralla toivoo jotain realistisempaa. Olen itse ostanut leffalippuja ja sisäleikkipuistolippuja.

Vierailija
98/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aivan älytöntä.

Meillä ei ollut rahasta varsinaisesti pulaa, mutta lahjatoiveiden piti olla silti aika vaatimattomia. Saman linjan olen pitänyt omien lasten kanssa.

En todellakaan ostaisi omallekaan lapselle joululahjaksi iPhonea, saati ventovieraalle.

Lahjoittajia ei ole loputtomiin eikä heilläkään varaa ihan mihin tahansa.  Siksi toiveet pitää olla kohtuullisia,  ettei se tuhansien lahja vie toisilta jotain tarpeellista tai pikkukivaa. Isommat toiveet voi osoittaa suoraan miljonääreille. 

Näinpä. Montaako lasta se läppärin tai iPhonen lahjoittaja olisikaan voinut ilahduttaa yhden sijasta, jos lahja (ja toive) olisi kohtuullisempi?

Vierailija
99/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hyvin köyhästä perheestä. Joka ikinen joulu pitkälle täysi ikäisyyteen saakka sisareni toivoi joululahjaksi mopoa. Tiesi varmasti ettei tule sitä saamaan, mutta toivoi kuitenkin.

Ymmärrän ihan täysin ja olisipa ollut kiva vaikka voittaa arpajaisista se mopo, että sen hänelle olisi voinut antaa. Ei ollut kyse siitä, että olisi ollut ahne tai ei ymmärtänyt rahan arvoa, vaan se oli vain puhdas sateenkaaren värinen joulun toive.

Tää keskustelu oli ihan hyvä muistutus siitä, että voi kun olisikin ekstra lantteja, että voisi alkaa ihmeiden tekijäksi. Toivon, että täälläkin monen kommentoijan silmät lopulta aukeaisi vähän kauniimmalle maailmalle.

Vierailija
100/763 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika uudessa Jopossa? Ei ole sen kalliimpi kuin Bilteman paskat kiinalaisfillarit ja on sentään kotimaassa tehtykin. Jopo on laadukas, järkevä pyörä, joka kestää.

Iphonea koskee sama, vaikkei ole kotimainen. On kuitenkin olemassa kotimainen pörssiyhtiö Swappie, joka kunnostaa ja kierrättää käytettyjä Iphoneja. Erittäin fiksu idea ja lahjatoive sekin.

Jopo maksaa yli 350e ja sillä on paska ajaa.