Joulupuu-toiveet, miten joku kehtaa toivoa jotain uutta jopoa tai iPhonea?
Ostin keräykseen 11-vuotiaalle hänen toivomansa ratsastustunnin. Se on mielestäni kohtuullinen ja järkevä toive. Mutta että uusimmat muotikamat millä voi leuhkia kavereille? En ymmärrä.
Kommentit (763)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluna köyhien perheiden lapsille annetaan vapaus toivoa. He eivät ikinä voi toivoa mitään, koska ymmärtävät perheen tilanteen. Oikeasti nämä lapset ovat onnellisia vaikka kuukautissiteistä, mutta eikö ole oikeudenmukaista edes kerran vuodessa antaa lapselle mahdollisuus unelmoimiseen?
Ilman unelmia lapsiperheköyhyys periytyy entistä voimakkaammin.
Hieman näköalanottokykyä ja empatiaa ainaisen tuomitsemisen sijaan. Sitä nämä lapset ja perheet kokee elämässään päivästä toiseen ihan tarpeeksi.No ei kenenkään tarvitse unelmoida iphonesta. Tai saa toki unelmoida, mutta siinä kohtaa pitää vanhemman kyllä selittää muutama tosiasia. Ei kukaan osta tuollaista ventovieraalle, ja sitten ei ehkä saa mitään kohtuullistakaan. Sidepaketin ja iphonen välissä on aika paljon vaihtoehtoja.
Kyseessä ei ole se, että lapsi oikeasti kuvittelee saavansa sen. Se iPhonen toivominen on kuin joulupukille kirjeen kirjoitus. Lapsi on saanut luvan puhaltaa toiveen keijupölynä ilmaan. Kokea taikaa. Se lapsi on toivonut muutakin, paljon vaatimattomampaa.
onhan se järjetöntä toivoa jotakin päälle 700e puhelinta, en viitsi googlata mitä se tällä hetkellä maksaa. Sama lapsi olisi ilmeisesti pettynyt jos joku ostaisi sille 300e samsungin tai vastaavaan, mihin perheellä kuitenkaan olisi "varaa". Ne luurit kestää kuitenkin sen 2v ja sitten pitäisi saada uusi. Toki monesti näissä perheissä äideillä on osamaksuilla kaikki kalleimmat vehkeet, moni "varakkaampi" venyttelee jotakin 300e luokan puhelinta 5 vuoden käyttöikään.
Näin keskituloisena meillä on varaa hankkia lapsillemme kaikki tarpeellinen pitkin vuotta, siksi lahjatoiveet ovat melko maltillisia. Ei jouluun ladata odotuksia koko vuoden pettymyksien jälkeen. Köyhän perheen lapsi on luultavimmin kokenut kymmeniä pettymyksiä, kun ei ollut varaa mihinkään aidosti mieluisaan, jos edes perustarpeisiin muutenkaan. Siksi on ihan ymmärrettävää, että edes jouluna haaveillaan isommin ja ihanaa, jos he joilla on varaa, myös näitä toteuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te kauhistelijat. Menkää Hopelle jouluapulaisiksi, menkää katsomaan kuinka raadollisia tarinoita siellä kohtaa usean kerran päivässä. Vannon, että sen jälkeen kauhistelette vähemmän.
Mene sinä Ukrainaan niin näet oikeasti raadollisuutta.
Ukrainakaan ei ole läheskään kurjin paikka maailmassa.
Nyt vain on mediaseksikästä puhua auttavansa juuri Ukrainaa.
No mitä luette niitä toiveita. Niitä toteuttaa sellaiset joilla ei joku iPhone tunnu missään.
Ja joo, kun lapselta/nuorelta kysytään lahjatoivetta niin tottakai ne nyt on pleikkoja ja iPhoneja.
Vierailija kirjoitti:
Te kauhistelijat. Menkää Hopelle jouluapulaisiksi, menkää katsomaan kuinka raadollisia tarinoita siellä kohtaa usean kerran päivässä. Vannon, että sen jälkeen kauhistelette vähemmän.
lastenteko pitäisi olla luvanvaraista, etteivät kaikki nistit ja työnvälttelijät lisääntyisi yhteiskunnan siivellä pummimalla
Joulu on antamisen aikaa, sieltä puusta löytyy varmasti sinunkin budjettiin sopivia lahjoja. Minä olen melko varakas, ja näin jouluisin teen aika paljon hyväntekeväisyyttä. Olen ostellut tuonne joulupuukeräykseen vuosien varrella pleikkarin, läppärin, tabletin, pelejä, kuulokkeita, kirjoja ja lahjakortteja. Autan myös joka joulu 2-3 perhettä ostamalla jouluruoat ja vähän koristeita.
Minulla ei oikein ole lähipiirissä ketään jonka kanssa viettäisin joulua tai jolle ostaisin lahjoja joten yksinäisenä jouluna lämmittää mieltä se, että vuokseni edes muutama lapsi hymyilee jouluna.
Jääkö tuommoinen iPhonen haluaja sitten ilman sitä Joulupuu lahjaa, jos kukaan ei siihen tartu? Eikö sen takia kannattaisi neuvoa pitämään toiveet ns. järkevinä, että varmasti sitten saa jotain.
Vierailija kirjoitti:
He ovat lapsia, he toivovat ja unelmoivat vanhempien tulotasosta huolimatta. Mä olen muutaman kalliimman lahjatoiveen toteuttanut joka vuosi noihin joulupuukeräyksiin. Tänä vuonna toteutin puhelin- ja läppäritoiveet.
kauanko veikkaat, että menee kun kamat on torissa myynnissä tai äiteellä käytössä.
Jos mulla olisi rahaa, voisin hyvin toteuttaa noita kalliimpiakin toiveita. Applen tuotteita tosin en ostaisi periaatteesta kenellekään, niissä ei maksa laatu, vaan logo, mutta muun merkkisen älypuhelimen voisin lahjoittaa, samoin läppärin/tabletin.
Mutta mulla ei ole rahaa sellaisia ostella edes itselleni tai läheisille, joten laitan pienempiä lahjoja Joulupuuhun. Meidän paikkakunnalla lapuissa ei lue mitään toiveita, joten olen yrittänyt laittaa tarpeellisia juttuja, mutta kuitenkin sellaisia, mitä ei paikallisen halpamarketin alelaarista saa.
En ymmärrä, miksei vähävaraisen perheen lapsi saisi toivoa samoja asioita kuin varakkaammat ja saada niitä myös, jos jollain on rahaa ja halua toive toteuttaa? Se, että jossain muualla maailmassa on ihmisiä, jpilla on asiat vielä huonommin kuin suomalaisella köyhällä, ei ole mikään syy olla auttamatta oman maan avun tarpeessa olijoita. Aina löytyy jostain joku, jolla on vielä suurempi tarve, muttei se poista, eikä vähennä lähimpänä olevan hädänalaisen tarvetta.
Me olemme keskituloinen perhe, eivätkä lapset todellakaan saa tuollaisia joululahjoja. Tuskin saisivat vaikka tulot olisivat suuremmatkin. Sen sijaan lapsille puhutaan säästämisestä ja sijoittamisesta, siitä miten tärkeää koulunkäynti ja työnteko ovat.
Ei kaikkia unelmia vanhempien tarvitse toteuttaa. Jotain voi jättää lapsen itsensä toteutettaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lastenteko pitäisi olla luvanvaraista, etteivät kaikki nistit ja työnvälttelijät lisääntyisi yhteiskunnan siivellä pummimalla
nämä pummit ihan pokkana kerjäävät vielä joululahjatkin lapsilleen muilta vaikka elävät muutenkin kokonaan veronmaksajien maksamilla tuilla ja työt ei kiinnosta. lapsia piti silti itsekkäästi tehdä
Mulla olisi joutilas Jopo, mutta tuskin käytetty kelpaa. Jonkun tutun lapselle sen voisin antaakin.
Mä katsoin tiktokissa kun joku kiva nuori mies oli toteuttanut muistaakseni viisi toivetta. Yksi toive oli kännykkä koululaiselle (tämä kai nykyään ok?) mutta 6-vuotiaalle tabletti. Kyllä vähän kulmakarvat kohosi, koska en mä keskituloisena pysty tai halua ostaa mun alle kouluikäisille tabletteja. Mikään viidestä lahjasta ei ollut mun makuun mikään vaatimaton, itsekin sain puhelimen vasta täysi-ikäisenä olkoonkin että en ole ihan nuori. Kyllä mun omat lapset saa mm. kylpytakit. Toki myös lelujakin mutta eivät kuitenkaan tabletteja, jotka tulkitsen hieman luksuslahjoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat lapsia, he toivovat ja unelmoivat vanhempien tulotasosta huolimatta. Mä olen muutaman kalliimman lahjatoiveen toteuttanut joka vuosi noihin joulupuukeräyksiin. Tänä vuonna toteutin puhelin- ja läppäritoiveet.
kauanko veikkaat, että menee kun kamat on torissa myynnissä tai äiteellä käytössä.
eiköhän ne pahimmat kerjäysnyyhkytarinat ole mammojen keksimiä, eikä ole edes sitä lasta, vaan itselle koitetaan loisia uutta iphonea
Vierailija kirjoitti:
Jääkö tuommoinen iPhonen haluaja sitten ilman sitä Joulupuu lahjaa, jos kukaan ei siihen tartu? Eikö sen takia kannattaisi neuvoa pitämään toiveet ns. järkevinä, että varmasti sitten saa jotain.
Ei jää ilman vaan sossu tai Hope ostaa tälle lapselle pyyhkeitä, sukkia, saippuaa ym. köyhälle sopivan lahjan.
Miten aikuiset voivat olla niin sairaita etteivät salli lapsen toivoa mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala-arvoinen kommentti. Et selkeästi ole kohdannut oikeaa kurjuutta kotimaassamme. Täälläkin niitä tarinoita löytyy yllin kyllin, vaikka sotaa ei olekaan.
Termi suhteellinen köyhyys on outo. Jos jollain on varaa uusimpaan iPhonen ykkösmalliin, niin muillakin pitää olla. Todellisuudessa hyvin harva vanhempi ostaa yli 1000 € puhelinta lapselleen, vaikka varaa olisikin. Meidän työpaikan työsuhdepuhelinten hinnat pyörivät noin 200-300 € tietämissä.
Mä osallistuin Hopen joulupuukeräykseen ostamalla lahjan 17v. tytölle. Lahja oli yllätykseksi todella edullinen, mutta lapun toiveen mukainen (toive oli hyvin yksityiskohtaisesti kirjoitettu).
Täytyy muistaa, että jos joku hankkii esim. 20 €:n lahjan, niin joku voi hankkia 200€:n lahjan, eikä se tunnu hänellä yhtään sen enempää kuin toisella tuo 20€:n lahja.
Lahjoja voi hankkia myös kimpassa vaikka työporukalla, ja silloin on mahdollisuus toteuttaa jokin kalliimpikin toive.
Itse toivoisin, että toiveet olisivat kohtuullisia, silloin mahdollisimman moni voisi niitä toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukrainakaan ei ole läheskään kurjin paikka maailmassa.
Nyt vain on mediaseksikästä puhua auttavansa juuri Ukrainaa.
Tuskin on kyse _mediaseksikkyydestä_ vaan siitä että Ukraina on lähellä. Ja meillä on sama paska naapuri. Ja siitä, että meistä moni tuntee ukrainalaisia ihan henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Näin keskituloisena meillä on varaa hankkia lapsillemme kaikki tarpeellinen pitkin vuotta, siksi lahjatoiveet ovat melko maltillisia. Ei jouluun ladata odotuksia koko vuoden pettymyksien jälkeen. Köyhän perheen lapsi on luultavimmin kokenut kymmeniä pettymyksiä, kun ei ollut varaa mihinkään aidosti mieluisaan, jos edes perustarpeisiin muutenkaan. Siksi on ihan ymmärrettävää, että edes jouluna haaveillaan isommin ja ihanaa, jos he joilla on varaa, myös näitä toteuttavat.
ongelma tässä on nykypäivänä se, että kiitos somen ja influenssereiden on normalisoitu yläluokan elämää eli pitäisi olla (monen) tonnin laukkuja, kenkiä tms mihin ei keskiluokkaisella duunarilla ole varaa, saatika että teinilleen sellaisia ostaisi tuhottavaksi. Sen perusteella muodostetaan sitten kuva, että mäkin haluan kun muillakin on.
Meillä just tämäntyyppiset lahjat on se normi ja niistä osataan iloita. Tarpeellista käyttötavaraa enimmäkseen, kun leluikä on ohitettu. Hyvin harvoin on mitään kalliita joululahjoja.