Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viisivuotias lapseni kiukuttelee minulle aivan koko ajan. Mistä se voi johtua?

Vierailija
26.11.2022 |

Yritän parhaani, että asiat olisi hänellä hyvin. Olen paljon läsnä, teemme paljon yhdessä, ja yritän monet sellaiset asiat mitkä lapselle on tylsiä tai hankalia hoitaa mahdollisimman helposti ja mukavasti. En pysty enempään enkä parempaan, mutta silti hän kiukuttelee minulle aivan koko ajan jostain. Jos vaikka olen hetken kauemmin suihkussa, siis kolmen minuutin sijasta neljä, hän on jo kiukkuhuutamassa ovella että miksi minulla kestää. Lapsella on johdonmukaiset rajat ja rakkautta, hän saa päättää joistain omista asioistaan, mutta aikuiset päättää suurimman osan asioista jne. En tajua mitä teen väärin miksi kiukuttelee minulle koko ajan.

Kommentit (122)

Vierailija
1/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tee mitään väärin, lapsella nyt vaan sellainen vaihe menossa, aivan normaalia ja yleensä aina ne kiukuttelee eniten äidilleen.

Vierailija
2/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tee mitään väärin, lapsella nyt vaan sellainen vaihe menossa, aivan normaalia ja yleensä aina ne kiukuttelee eniten äidilleen.

Mutta tämä ei ole mikään vaihe vaan tällaista se on ollut jo kauan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta.Ei tunnu mikään auttavan.Toivottavasti menee ohi vaiheena.Päiväkodissa on kiltti ja sosiaalinen.Kotona puolet ajasta kiukkuaa.

Vierailija
4/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitä lapselle asiallisesti/nätisti mikä on huonoa käytöstä ja miksi sitä ei sallita. Mieti kuitenkin ettette vanhempina tee sitä huomaamattanne.

Lapset ovat kuin pikku apinoita ja imitoivat vanhempiaan. He matkivat myös hyvää käytöstä jos näkevät sitä livenä.

Vierailija
5/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitä lapselle asiallisesti/nätisti mikä on huonoa käytöstä ja miksi sitä ei sallita. Mieti kuitenkin ettette vanhempina tee sitä huomaamattanne.

Lapset ovat kuin pikku apinoita ja imitoivat vanhempiaan. He matkivat myös hyvää käytöstä jos näkevät sitä livenä.

Olen selittänyt monta kertaa mikä on huonoa käytöstä. Olen yrittänyt olla myös huomioimatta kiukuttelua, mutta se pahentaa tilannetta vain. Ap

Vierailija
6/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veemäinen luonne

Vierailija
7/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta.Ei tunnu mikään auttavan.Toivottavasti menee ohi vaiheena.Päiväkodissa on kiltti ja sosiaalinen.Kotona puolet ajasta kiukkuaa.

Mikään ei tosiaan tunnu auttavan. Olen kokeillut lisätä ulkoilua, laittaa aikasemmin nukkumaan, olla huomioimatta kiukkua jne. Toivottavasti tosiaan menee ohi vaiheena. Ap

Vierailija
8/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei tosiaan tunnu auttavan. Olen kokeillut lisätä ulkoilua, laittaa aikasemmin nukkumaan, olla huomioimatta kiukkua jne. Toivottavasti tosiaan menee ohi vaiheena. Ap

Miten kuritat lasta jos tämä puhuu rumia? Ottaako lapsi siitä opikseen?

Vierailija
9/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rumia? Ei hän mitään rumia puhu, hän itkee ja huutaa.

Ap

Vierailija
10/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikuinen on loukannut lasta esim olemalla epäreilu, tai ilkeä, tai epäoikeudenmukainen, tai kieltänyt tv katselun niin joskus lapsi on suuttunut siitä. Ilmaisee sitten suuttumuksensa siten kuin osaa, jopa kiukuttelemalla. Eikä sen tarvii olla äiti, voi olla isäkin tai sisko/veli tai kaveri joka loukannut tai kiusannut.

Vierailija
11/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt, näläkinen, liian vähän liikuntaa, liian vähän huomiota, tylsää?

Vierailija
12/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rumia? Ei hän mitään rumia puhu, hän itkee ja huutaa.

Ap

Yritykset komennella ja manipuloida vanhempia ovat rumia puheita.

Vierailija
13/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla mikä vain noista, mutta kun mikään ei tunnu riittävän. Ruokaa ja unta saa niin paljon kuin suostuu syömään ja nukkumaan. Ulkoilen lapsen kanssa joka päivä muutaman tunnin, enempää en ehdi. Huomiota en ehdi enempää antamaan kuin jo annan, useita tunteja joka päivä. Ap

Vierailija
14/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni ovat jo aikuisia. Mutta tuossa vaiheessa saatoin sanoa heille mittani tultua täyteen, että nyt riittää en jaksa enää kuunnella ja aloin tehdä omia hommiani.

Vierailija
15/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelee omia rajojaan.

Vierailija
16/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni ovat jo aikuisia. Mutta tuossa vaiheessa saatoin sanoa heille mittani tultua täyteen, että nyt riittää en jaksa enää kuunnella ja aloin tehdä omia hommiani.

Näin välillä teenkin. Silloin hän itkee, huutaa ja roikkuu jalassani. Kun vien (tai kannan) toiseen huoneeseen ja palaan omiin hommiini, hän juoksee perässä, itkee, huutaa ja alkaa uudelleen roikkua jalassani. Ja sama jatkuu ja jatkuu. Jne. Ap

Vierailija
17/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Ihan normaali uhmaikä, jossa testailee rajojaan ja haluaa löytää ne. Se synnyttää perusturvallisuuden tunteen.

Salli tuossa iässä aivan kaikki, ymmärrä ja lelli loputtomiin, kasvatat narsistin.

Vierailija
18/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin välillä teenkin. Silloin hän itkee, huutaa ja roikkuu jalassani. Kun vien (tai kannan) toiseen huoneeseen ja palaan omiin hommiini, hän juoksee perässä, itkee, huutaa ja alkaa uudelleen roikkua jalassani. Ja sama jatkuu ja jatkuu. Jne. Ap

Oletko harkinnut turvavaljaita lapselle?

Vierailija
19/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron esimerkin. Lapsi pyysi, että tulen tekemään palapeliä hänen kanssa. Lupasin ja tulin saman tien palapelin ääreen. Minulla sattui olemaan kahvikuppi kädessä, ja sanoin että odotas vien tämän ensin pois ja tulen heti takaisin. Lähdin viemään kuppia keittiöön ja alkoi sellainen kiukkuhuuto että korvat vain soi ja huuto kesti 30 minuuttia. En käsitä mitä tein tuossakin väärin. Ap

Vierailija
20/122 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outo lapsi. Onko hänellä ikätovereita/kavereita?