Jos susi ilmestyy pihaasi, mitä teet?
A) Kaivat puhelimesi esiin, kuvaat sudesta videon ja lähetät sen Iltalehteen tai postaat faceen kauhistelujen kera kuinka susi ei enää pelkää ihmistä
B) Otat jotain kättä pidempää (keppi, kiviä, tms) ja lähdet ulos möykkäämään ja pelottelemaan suden pois pihastasi
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Antaisin pusun. Susissa on taikaa.
Yritin iskeä rupisammakko siinä toivossa, että hän on prinssi. Karkasi mokoma :(
Otan haulikon asekaapista ja ammun ohi suden varoituslaukauksia. Susi oppii karttamaan pihaa.
Ottaisin siitä videota jos ehtisin. Ilmoittaisin hirvimiehille, että pihassa oli susi, osaisivat vähän varoa koiriaan. Sitä kautta tieto leviäisi nopeasti kaikille, joilla on eläimiä ulkona.
Asun maalla, eikä villieläinten näkeminen ole kovinkaan suuri juttu.
Varmaan ilmoittaisin hätäkeskuksee, kun asun kaupungin keskustassa.
Pihassa olevat ilmoitetaan kaikille kyläläisille välittömästi facen ryhmässä ja lisäksi soitto hätäkeskukseen. Poliisin ohje.
Mikäli pystyy, niin sudesta kuva, josta asia voidaan todistaa.
Pihapiiristä 100m kauempana kulkevat sudet jätetään sen suuremmin huomioimatta. Ne harvoin aiheuttavat ongelmaa, mutta pihassa pyörijöillä on jokin vinksallaan. Joko ovat ihan fyysisesti sairaita, koirasusia tai sitten viiraa päässä. Kaikki vaihtoehdot on syytä aina kartottaa.
Virkavalta päättää, miten toimitaan ja hoitaa asian eteenpäin.
Sudet ovat hieno asia, mutta voivat hyvin vain terveenä, tervepäisenä ja puhtaana sutena. Sellaisen suden paikka on salomailla. Ei kenenkään takapihalla.
Minulla ei ole koskaan puhelinta mukanani kun pihalle menen, eli kuvaamatta jäisi. Tuskin ehtisin edes nähdä sutta, se varmasti havaitsisi minut ennen kuin minä sen, ja jolkottaisi samoja jälkiään takaisin sinne mistä tulikin.
Jos kuitenkin ehtisin sen havaita, miettisin kyllä pitkään että kannattaako antaa ilmi sen vierailua. Lähitienoilla ei asu lapsia, kylällä ei ole koulua, kylän koiratkin taitavat olla aitauksiin suljettuina yksin ulkona ollessaan. Vain harvoin on pihaan tullut metsäjänistä isompaa elukkaa. Kerran kävi metsästäjän koira merkkaamassa ruohosipulipuskan ja ajamassa kissan puuhun.
Susin elämä päättyyy jos se tulee pihaani. Näin kävi vuonna 2008 ja minä ammuin sen ja hautasin metsään. Meidän koiria susi ei vie se on varma asia.
Käsken äkkiä lapsenkin katsomaan, hiljaa ihaillaan, jos puhelin käsillä otetaan kuva, sitten alueen Facebook-ryhmään katsomaan mitä keskustelua sielläkin aiheesta ja sen jälkeen uutiset, josko siellä jotain :D
- Hki, eli jotain keskustelua/uutista varmasti löytyisi, eikä minun tarvisi itse tehdä varsinaisesti mitään, jos susi tänne asti jolkottelisi
mies olen kirjoitti:
Susin elämä päättyyy jos se tulee pihaani. Näin kävi vuonna 2008 ja minä ammuin sen ja hautasin metsään. Meidän koiria susi ei vie se on varma asia.
Näetkö useinkin unia?
Tietenkin nostaisin kädet ylös, luin taannoin ohjeen että jos susi tulee vastaan niin pitää nostaa kädet ylös.
Tää ohje oli joltain susitutkialta, en jaksanut lukea miten susi ymmärtää tän antautumis eleen ja onko paikkakuntakohtaisia murre eroja miten susi tän ymmärtää.
A. Tosin en lähettäisi iltalehteen vaan ihan vaan tutuille whatsappissa ihastelevaan sävyyn. Olen kyllä nähnytkin suden pari kertaa koiran kanssa kävellessä. Sillon en kyllä jäänyt kuvaamaan vaan nappasin koiran syliin ja lähdin toiseen suuntaan kävelemään ennenkun susi huomasi meitä.
Menisin katsomaan lähemmäs,varmaan upea näky
C) Ihastelen tätä upeaa eläintä ja kiitän onneani, että näin äärimmäisen harvinainen tilanne osui kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin nostaisin kädet ylös, luin taannoin ohjeen että jos susi tulee vastaan niin pitää nostaa kädet ylös.
Tää ohje oli joltain susitutkialta, en jaksanut lukea miten susi ymmärtää tän antautumis eleen ja onko paikkakuntakohtaisia murre eroja miten susi tän ymmärtää.
Kädet ylös nostamalla teet itsestäsi suuremman.
A tietysti. En usko, että kukaan tekisi toisin
Vierailija kirjoitti:
Antautumisele tietysti... Kaupungistako olet? Oletko ikinä nähnyt elävää eläintä?
Ohje luultavimmin tarkoittaa, "tee itsesi niin suureksi, kuin voit". Saalistaja ei hyökkää, jos saalis on vaarallinen. Miksikö? Jos saalistaja vammautuu, kuolee se nopeasti ravinnon puutteeseen.
Tietämättömille myös tiedoksi, että vammautunut/sairas eläin etsii helppoa ravintoa. Siihen käy lapsi, kissa, koira tai vaikkapa lammas sieltä laitumelta. Sen takia pihapiirissä pyörivistä susista on ilmoitettava. Ne voivat huonosti.
Jos näkisin suden kaupungissa, koittaisin saada kuvan. Sitten ilmoittaisin 112. Saisivat siellä itse päättää, mitä tekevät.
Jos näkisin suden mökillä, koittaisin saada kuvan. Lattaisin sen wapin perheryhmään. Sitten katselisin ikkunasta, tuleeko niitä lisää. Sudethan liikkuvat laumassa. Sitten taas kuvia, jos jotain näkyy.
Jos pitäisi poistua mökistä, pitäisin kovaa mekkalaa ovella ja muutenkin.
Mökkini metsikössä on ollut susia, joten ei se kovin iso yllätys olisi.
Antaisin ruokaa ja vettä, voisi olla nälkäinen.
Viimeksi kun eksyi meidän pihalle niin eksyi viimeisen kerran. Otin metsästyskiväärin ja pamautin hengen pois. Ei ole muita näkynyt paitsi kettuja sun muita.