Mitä tapahtuisi työelämälle ja yhteiskunnalle, jos ansiosidonnainen poistettaisiin kokonaan?
Mitä tapahtuisi työelämälle ja ylipäätään yhteiskunnalle, jos ansiosidonnainen poistettaisiin kokonaan?
Minulla ei ole kokemusta ansiosidonnaisesta, mutta kuvittelisin, että esimerkiksi työpaikan vaihtaminen olisi nykyistä isompi riski siksi, että koeajalla voidaan työsuhde purkaa noin vain. Vai olenko väärässä?
Kommentit (31)
Ansiosidonnainen on työllisten etuus. Ollaan puoli vuotta lomalla ja sitten takas samoihin hommiin. Oikeasti suurin osa työttömistä saa korvauksena poliittisesti järkätystä työttömyydestä 570 euroa kuussa.
Pois vaan, samoin kuin lomautusrahat. Lomautushan on palkanmaksun siirtämistä valtiolle.
No näinä alati kasvavan inflaation ja nousevien korkojen aikana tilanteet yhteiskunnassa vaan kärjistyisivät, ja se etenisi lumipalloefektin tavoin ihan jokaiselle elämän osa-alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Minä näemmä osaan tehdä vain kahdenlaisia aloituksia: niitä, jotka poistetaan, ja niitä, jotka eivät kiinnosta ketään muuta kuin minua. :D
Ap
Kaikki asiapitoinen poistetaan. Valtamedialla on asioiden ksättelyyn monopoli, suomeksi vain propaganda sallitaan lampaille. Näin se on koko internetissä. Viimeaikoina internetistä on alkanut joku taho poistamaan massoittain hakutuloksia eli tietoa.
Ehkä lainoja, edes asuntolainoja, ei arvattaisi ottaa enää niin helposti. Mutta oikeasti tuo silti voisi olla ihan ok, jos perusturva nostettaisiin riittävän ylös, siis ensisijainen, eli peruspäiväraha tai työmarkkinatuki.
Niille henkilöille, jotka jäävät työttömäksi ja eivät saa muita tukia, se tietäisi vähemmän rahaa eli perheiltä ja yhdessä asuvilta elintasosta pois. Sossupummi voi kompensoida kaiken muilla tuilla. Voihan olla, että seurauksena olisi asumuseroja tms.
Jos ansiosidonnain poistetaan yhä useampi putoaa yhteiskunnan huollettavaksi perustoimeentulolle. Sieltä on vaikea enää ponnistaa takaisin työelämään. Pitkäaikaistyöttömien määrä räjähtäisi käsiin.
Minusta ansipsidonnainen on hyvä asia, joskin sitä ehkä voisi vähän säätää.
Tarkoitan sitä, ettei sen turvin "lomailu" minusta,ole oikein, tuota voisi kertyä vaikka 1kk/per tehty työvuosi tmv. vaikka 12 vuoteen saakka --> jos on ollut 3 vuotta töissä ja jää työttömäksi saa 3kk ajan, jne. ja jos 12 vuotta (tai enemmän) niin saisi tuota 12kk ajan.
Työssäkäyvät kuitenkin maksavat ns. "kaiken" itse, ihan reilua että on sitten edes jotain turvaa työttämyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnainen on työllisten etuus. Ollaan puoli vuotta lomalla ja sitten takas samoihin hommiin. Oikeasti suurin osa työttömistä saa korvauksena poliittisesti järkätystä työttömyydestä 570 euroa kuussa.
Pois vaan, samoin kuin lomautusrahat. Lomautushan on palkanmaksun siirtämistä valtiolle.
Mutta miten ansiosidonnaisen lakkauttaminen muuttaisi työelämää? Jumittuisivatko ihmiset yhteen työpaikkaan? Miten tämä taas vaikuttaisi ammatinvalintaan? Ja mitä tekisivät esimerkiksi keskituloiset, joilla ei ole säästöjä tai muuta, jolla eläisi kovin pitkään? Miten asuntomarkkinat muuttuisivat?
Jokin uusi vakuutusjärjestelmähän tuohon luotaisiin, mutta silti.
Ap
Meillä raksalla on ihan normi että teemme urakka palkalla 6kk töitä vuodessa eli noin 4000e kk ja toinen puolivuotta ollaan lomautettuna hyvillä liitonrahoilla. Itse yleensä vietän 2 kk vähintään ajastani silloin Thaimaassa. Samaa olen tehnyt jo 7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten ansiosidonnaisen lakkauttaminen muuttaisi työelämää? Jumittuisivatko ihmiset yhteen työpaikkaan? Miten tämä taas vaikuttaisi ammatinvalintaan? Ja mitä tekisivät esimerkiksi keskituloiset, joilla ei ole säästöjä tai muuta, jolla eläisi kovin pitkään? Miten asuntomarkkinat muuttuisivat?
Ap
En usko että vaikuttaisi juuri mitenkään, sillä ansiosidonnaista ei saa heti jos irtisanoutuu itse (karenssi tulee ensin) yleensä tuota saa kun jää työttömäksi.
Muutenkin ihmiset yleensä etsivät uuden työpaikan ennen irtisanoutumista, koska töitä on helpompi saada kun siirtyy työpaikasta toiseen vs. on "työtön työnhakija".
Toki eri asia on silloin jos irtisanotaan ns. "yllättäen" joko tuotannollista-tmv. syistä johtuen.
Pitäisi miettiä silloin jotain muuta, koska nyt olen vain sen 8kk kerralla töissä ja relaan seuraavat 300 arkipäivää + lasut ansiosidonnaisella.
Sitten vielä pieni todellisuuteen palautus eli valtio (veronmaksajat) maksavat ansiosidonnaisesta sen perusosuuden eli nyt 35,72e/pv, joka on sama kuin työmarkkinatuessa/peruspäivärahassa. Siitä ylimenevän maksaa lähinnä kaikki yönantajat/työntekijät työttömyysvakuutusmaksujen kautta. Se pieni mitätön osuus eli jäsenmaksu on joitakin prosentteja korkeintaan koko ansiosidonnaisen rahoittamisesta.
Muistakaapa siis tämä jos tekee mieli kehua "omalla rahalla". Totta tämä voi olla jossain määrin jos esim. maksat 10 vuotta jäsenmaksua ja sitten olet muutaman kuukauden ansiosidonnaisella ja taas seuraavat 10 vuotta jäsenmaksua maksat, jne. Muussa tapauksessa loisit muiden rahoilla niin kuin työttömätkin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä raksalla on ihan normi että teemme urakka palkalla 6kk töitä vuodessa eli noin 4000e kk ja toinen puolivuotta ollaan lomautettuna hyvillä liitonrahoilla. Itse yleensä vietän 2 kk vähintään ajastani silloin Thaimaassa. Samaa olen tehnyt jo 7 vuotta.
No tuotahan minä en kysynyt.
Miten teillä raksalla perinteet muuttuisivat, kun ansiosidonnaista ei olisi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En usko että vaikuttaisi juuri mitenkään, sillä ansiosidonnaista ei saa heti jos irtisanoutuu itse (karenssi tulee ensin) yleensä tuota saa kun jää työttömäksi.
Muutenkin ihmiset yleensä etsivät uuden työpaikan ennen irtisanoutumista, koska töitä on helpompi saada kun siirtyy työpaikasta toiseen vs. on "työtön työnhakija".
Toki eri asia on silloin jos irtisanotaan ns. "yllättäen" joko tuotannollista-tmv. syistä johtuen.
Tarkoitin tosiaan niitä ihmisiä, jotka jäävät työttömiksi. Joko vakituisesta työpaikasta tai koeajalla.
Ap
Ihmiset varmaan miettisivät tarkemmin, mille tasolle nostavat kiinteät kuukausittaiset menonsa tai vaihtoehtoisesti varautuisivat enemmän.
Ei ole herkkua laittaa koko elämää uusiksi sen jälkeen, kun tulot tippuvat ja pitäisi karsia menoista.
Tanskassahan joitain vuosia sitten lyhensivät ansisidonnaisen kestämään vain 3 kk ja jännästi työllisyys lisääntyi.
Vierailija kirjoitti:
Tanskassahan joitain vuosia sitten lyhensivät ansisidonnaisen kestämään vain 3 kk ja jännästi työllisyys lisääntyi.
Joo. Tuota uutta 'joustamisen mallia' kutsutaankin fleksploitaatioksi - varsin osuvasti, sanoisin.
nyt paperi pelleille ja ahtaajille alkaa viimeinen taisto alkavat jo yhteiskuntaa syyttelemään 5v maanneet runsailla tuilla tekemättä mitään. KYLLÄ LOSIEN KANNATTAISI PEILIIN KATSOA SIELLÄ SE SYY ON. AKT VARMAAN TUKEE TEIDÄN LAKKOANNE. ai niin nykyään yksityisiä hekin näyttävät teille keskaria
On se vaan ihmeellinen himmeli tämä suomen työmarkkina kun toisille maksetaan parempaa työttömyyskorvausta ja eläkettä kuin toisille. Samasta paikasta maksetaan eli verorahoista. Kaikille samat korvaukset ja eläkkeet.
Tuonpa tämän hyvin vähäistä kiinnostusta herättäneen kysymyksen tänne uudelleen, kun nyt useampikin puolue alkaa ehdotella tukien leikkaamista, etunenässä ansiosidonnainen. Herääkö nyt arki-iltana ajatuksia, omakohtaisia tai koko valtakuntaa koskevia?
Ap
Minä näemmä osaan tehdä vain kahdenlaisia aloituksia: niitä, jotka poistetaan, ja niitä, jotka eivät kiinnosta ketään muuta kuin minua. :D
Ap