Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä vinkki se köyhälle oikein on että "Käy hakemassa ruoat punalappualesta"?? Luulevatko he että niitä vain on siellä kaikkien halukkaiden otettavissa?

Vierailija
26.11.2022 |

Minä olen yrittänyt ostaa -30% ja -60% aleista koko kuluneen vuoden, eikä se todellakaan ole helppoa.
Harvoin olen onnistunut
Noita aletuotteita ei todellakaan ole kaikille halukkaille...Varsinkaan nyt kun ajat ovat kovenemassa

Kommentit (137)

Vierailija
81/137 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt lukenut ainakin kaksi lehtiartikkelia, joissa nämä kuntien tulokuninkaat kiertelevät ostamassa punalaputetut tuotteet pois, kun on niin ihanan halpaa. Toki heillähän on siihen parhaimmat mahdollisuudet kun on aikaa, auto ja miljoonia tilillä.

Niin myös minä. Oikein rehentelevät, että kun kerran voi ostaa niin miksi ei käytä hyväkseen, kuuluu kaikille.

Tietysti kuuluukin. Mutta on aivan eri ajasa hyvällä autolla marketin parkkipaikalle paksun lompakon kanssa illalla kuin lähteä kävellen lähikauppaan. Muutama punalappuinen saattaa siellä olla ja nekin niin kallita tuotteita joita ei köyhän siltikään kannata ostaa.

Markettiin on matkaa ja itse en vanhana ihmisenä lähde illalla kävellen hortoilemaan.

Tämäkin on niin etiarvoista ja sama juttu kuin kehoitis köyhille kerättölkkejä.

Mites keräät kun niitä tölkkejä ja punalappuisia ei nykyään ole kerättävänä.

Joku sanoi, että ostaa kerralla enemmän, no milläs osta kun sillä pienellä rahalla on kuukauden aikana maksettava kaikki muukin elämiseen liittyvä. Jos loppukuusta sattuu olrmaan hyviä tuotteita ja rahat jo menneet pakollisiin kuluihin niin milläs ostat.

Eri asia kun rahaa on koko ajan runsaasti käytettävissä.

Tässä on paljon oleellista sanottu. Hyvillä tuloilla elävänä mulle on paljon helpompaa säästää ruoassa. Punalappuisia en metsästele, mutta esimerkiksi ihan se, että olen voinut kerätä kotiin kattavan kuivatarvikekaapin ja hyvän kotivaran, on jotain, mihin en olisi kaksikymppisenä köyhänä ikinä pystynyt. Ruoanlaitto on tosi helppoa, kun kotona on kaikki se, mitä mulla on.

Köyhänä kikkailin ateriat yksi kerrallaan.

En mä miljonääri ole vieläkään, mutta palkka ylädesiilin puolella ja velaton koti. En ikinä unohda, miten vaikeita oli vuodet köyhyysrajan alapuolella.

Kun mun kotona täyttyy kassillinen panttipulloja, vien sen taloyhtiön roskiksen kulmalle ja laitan vinkin someen. On aina jaettu nopeasti. Mä tiedän, että köyhyyttä on ihan lähelläkin vaikka kuinka paljon.

Vierailija
82/137 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edullisia ruoka-aineksia on vaikka kuinka paljon. Ne ei vaan kaikille kelpaa.

Edullisuus on suhteellinen käsite, jos on paljon rahaa kaikki tuntuu edulliselta ja päinvastoin.

Ja kaikki tuntuu kalliilta, kun ei halua tehdä ruokaa itse edullisista raaka-aineista.

Ja moniko ruuan hinnasta valittaja kerää marjoja ja sieniä tai käy ongella tai pilkillä (liki ilmaisia kalastustapoja eikä tarvita lupia)?

Niinpä.

Marjoilla ja sienillä ei mahaa täytetä, ja pilkillä istumiseen tarvitaan paljon aikaa.

Juu ainahan niitä selityksiä löytyy 😁

No, teepä jonkinlainen laskelma siitä, miten hurjat säästöt marjoilla ja sienillä ja onkikaloilla saa vaikka vuoden aikana per nuppi.

No aika hemmetin isot säästöt, jos ahkera on. Ostapa järvikalaa ja suppiksia kaupasta niin älyät. Ehkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/137 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan vain jos punalapuissa on edullisia tuotteitaja tuurissaan se on sattuuko kohdalle eli näitten varaan ei voi kukaan elämäänsä laskea eikä ole järkeä ajella tarkistelemaan usein, että mitä on. Hyödynnetään kyllä resq, hävikkilaatikot, eiliset tähdet, Prisman poisto hylly, Cittarin euron tori, lähellä olevat tehtaanmyymälät, mutta silti osan ruokaa joutuu ostamaan normihinnalla..n.80% mitä syödään on jollain tapaa ollut edullista. Mutta tämäkin riippuu missä ihminen asuu, ei kaikilla ole nämä lähellä. Itse taas en asu lähelläkään metsää eli poimi marjoja on turha vinkki..enkä tiedä mistä niitä edes löytää..monella tuntuu olevan käsitys et menee vaan metsään ja ottaa marjat ja sienet ja se on siinä.

No just, eihän niitä paikkoja löydä ja tiedä, jos ei edes mene sinne metsään. Perse homeessa ruikutat vaan sohvalla.

Vierailija
84/137 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt vertaan nykymenoa vaikka omaan lapsuuteeni, niin tuntuu ettei silloiset tavalliset edulliset arkiruuat kelpaa enää kenellekään.

Esimerkiksi vaikka puuro ja marjasoppa. Tai perunalaatikko. Silakkalaatikko. Keitetyt perunat ja munakastike. Tai ne kaaliruuat 😄 Itse tehty hernekeitto. Maksakastike. Makkarakeitto/jauhelihakeitto. Uuniseiti.

Vierailija
85/137 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edullisuus on suhteellinen käsite, jos on paljon rahaa kaikki tuntuu edulliselta ja päinvastoin.

Ja kaikki tuntuu kalliilta, kun ei halua tehdä ruokaa itse edullisista raaka-aineista.

Ja moniko ruuan hinnasta valittaja kerää marjoja ja sieniä tai käy ongella tai pilkillä (liki ilmaisia kalastustapoja eikä tarvita lupia)?

Niinpä.

Marjoilla ja sienillä ei mahaa täytetä, ja pilkillä istumiseen tarvitaan paljon aikaa.

No, teepä jonkinlainen laskelma siitä, miten hurjat säästöt marjoilla ja sienillä ja onkikaloilla saa vaikka vuoden aikana per nuppi.

No, meillä syödään keskimäärin kerran viikossa sieniruoka. Herkkusienet (edullisimmat ympäri vuoden myynnissä olevat sienet) maksavat noin 5€/kg. Kuudelle hengelle niitä tarvitaan se noin 1,2kg per ateria, eli 52x5€/kgx1,2kg=312€/6= 52€ per perheenjäsen vuodessa. Tosin oikeasti syömme enemmän sieniä (niitä syödään paistettuina, keitossa, kastikkeena, leivän päällä, pizzassa, lihamurekkeen seassa jne), koska ne ovat ilmaisia, mutta en kaupasta raaskisi niitä ostaa niin paljoa. Eli säästöä tulee enemmänkin, mutta sitä on tietenkin vaikea osoittaa. Ja meillä sienet nimenomaan korvaavat lihaa, oikeastaan vertailu pitäisi olla siihen, että kerran viikossa korvaamme ostetusta lihasta tehdyn liha-aterian ilmaiseksi kerätyillä sienillä.

Marjoista osa menee mehuksi. Sen litrahinta lienee jotain 1€/litra, laimentamattomana (sis. sokerin hinnan siis). Litrasta marjamehua saa noin 7 litraa juomakelpoista mehua, ja mehu korvaa meillä limonadin. Halpa limonadi maksaa noin 1,10€/l, sitä menisi vähintään pullollinen (1,5l) päivässä. eli 25senttiä vs 1,75€, säästöä noin 1,5€/pvä= 365x1,5€/6henkeä= 91€/hlö/vuosi.

Marjoja menee kuitenkin ihan sinällään, hillona, piirakoiden täytteenä jne, jos lasken 100g/henki per viikko näihin muihin, niin kaupan 9,90€/kg siitä tulisi 308€/vuosi eli 51€/vuosi/hlö.

Jos olisi mahdollista onkia/pilkkiä kalaa, niin silloin meillä olisi ilmainen kala-ateria kerran viikossa. Tarkoittaa siis 10€/kg hinnalla 520€ säästöä per vuosi, per henki siitä tulisi taas jotain 87€.

Eihän nuo kovin suurilta säästöiltä kuullosta, 52€, 91€, 51€, 87€. Yhteensä ovat siis 280€/vuosi/hlo, tai koko perheellä 1700€/vuosi. Ja tuo 1700€ on meidän perheelle iso raha.

Vierailija
87/137 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä etsin koko ajan halvempaa asuntoa, luottotiedottomana se vain vaikeaa.

Kela huomioi vuokrakseni 400€ todellisuutta vähemmän. Joten en saa toimeentulotukea, vuokran ja kalliin sähkön jälkeen minulle jää tasan nolla euroa ruokaan.

Voisin olla katkera vaan en ole. Hyvä puoli on, että pysyn hoikkana. Elän aikuisten lasteni alkujen varassa. Itse asiassa tulee syötyä vähän ja ravitsevaa. Lääkkeitä ei korvata, kun en saa ttt-tukea, joten en hae lääkkeitä.

N48

Vierailija
88/137 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt vertaan nykymenoa vaikka omaan lapsuuteeni, niin tuntuu ettei silloiset tavalliset edulliset arkiruuat kelpaa enää kenellekään.

Esimerkiksi vaikka puuro ja marjasoppa. Tai perunalaatikko. Silakkalaatikko. Keitetyt perunat ja munakastike. Tai ne kaaliruuat 😄 Itse tehty hernekeitto. Maksakastike. Makkarakeitto/jauhelihakeitto. Uuniseiti.[/quote    Minä en jättäisi keitettyjä perunoita millään.

Vierailija
89/137 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Almujen * varassa. ^

Vierailija
90/137 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

No aika hemmetin isot säästöt, jos ahkera on. Ostapa järvikalaa ja suppiksia kaupasta niin älyät. Ehkä.

En syö sieniä ollenkaan. Paljonko lasket minun säästäneen 50 vuodessa?

Vierailija
91/137 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä etsin koko ajan halvempaa asuntoa, luottotiedottomana se vain vaikeaa.

Kela huomioi vuokrakseni 400€ todellisuutta vähemmän. Joten en saa toimeentulotukea, vuokran ja kalliin sähkön jälkeen minulle jää tasan nolla euroa ruokaan.

Voisin olla katkera vaan en ole. Hyvä puoli on, että pysyn hoikkana. Elän aikuisten lasteni alkujen varassa. Itse asiassa tulee syötyä vähän ja ravitsevaa. Lääkkeitä ei korvata, kun en saa ttt-tukea, joten en hae lääkkeitä.

N48

Ja missä asutakaan, ilmeisesti hyvin kalliilla seudulla? Käytkö töissä?

Vierailija
92/137 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Et tietenkään syö, kuten et marjojakaan. Etkä kaalia etkä perunaa. Et ylipäätään mitään ilmaista tai halpaa.

Vierailija
93/137 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin, että punalaputettua tuotteita ostaa keskimääräistä varakkaammat. Eivät he olisi varakkaita ilman järkevää rahankäyttöä. Köyhä ostaa täydellä hinnalla ruuan kun kerrankin rahaa niin sitä käytetään.

Vierailija
94/137 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väittäisin, että punalaputettua tuotteita ostaa keskimääräistä varakkaammat. Eivät he olisi varakkaita ilman järkevää rahankäyttöä. Köyhä ostaa täydellä hinnalla ruuan kun kerrankin rahaa niin sitä käytetään.

Yksikään varakas ei ole vaurastunut satunnaisen alennusruoan ostamisella.

Vierailija
95/137 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punalapputuotteiden ostaminen on yhtä huono säästövinkki kuin se, että kirpputoreilta löytyy kaikkea halvalla kaikille. Kaikki on kiinni siitä, sattuuko paikalle oikeaan aikaan ja ennen muita ostajia.

Kirppareilla kierrellessään ei sitten saa olla kuten minä eli ylipitkä nainen, jolla on epätyypillisen muotoiset jalkaterät: isollakaan rahalla ei löydä tarvitsemaansa edes kaupasta, saati tuuripuodeista.

Kirpparit ovat nykyään paljon kalliimpia kuin ennen. Joku kierrätyskeskuskin on niin kallis, että helpommalla löytää vaatteita vaikka Lidlistä ja samanhintaisina mutta uusina.

Vierailija
96/137 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Et tietenkään syö, kuten et marjojakaan. Etkä kaalia etkä perunaa. Et ylipäätään mitään ilmaista tai halpaa.

Älä ole typerä. Tai älä viitsi ainakaan esitellä typeryyttäsi.

Marjojen ja sienien vetäminen näihin vinkkiketjuihin on pelkkää kosmetiikkaa.

Vierailija
97/137 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salessa on jo päivällä puoleen hintaan, illalla sitten -60%, kiva ensin laputtaa niitä tuotteita ja sitten kassalla katsella kun itselle ei riittänytkään taaskaan mitään, kun monet suoraan sanottuna hamstraa niitä.

Mikset vie päivän ostoksia takahuoneen jääkaappiin piiloon?

En ole tuo, jota lainasit, mutta muistan joskus kuulleeni, ettei työnantaja salli työntekijöiden keräävän aletuotteita itselleen jemmaan. Kiellettyä hommaa.

Korjatkaa, jos olen väärässä.

Vierailija
98/137 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän Lidlissä on punalaputettuja parhaiten aamuisin. Silloin kauppaan, just ostin 6pkt jauhelihaa -30% ja just sitä jauhelihaa mitä syödään muutenkin. Päiväystä oli kolme päivää jäljellä. Jätin 3pkt jääkaappiin ja loput pakastimeen. Oikeasti aamuisin voi tehdä hyviä löytöjä. Tietysti edellyttää sen, että voi käydä kaupassa aamuisin. Mä meen töihin joka päivä vasta kymmeneen niin se onnistuu.

Vierailija
99/137 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, se nyt vain on niin, että jotkut ovat typeriä. Valitettavasti.

Vierailija
100/137 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään varakas ei ole vaurastunut satunnaisen alennusruoan ostamisella.

Ei tietenkään! Mutta se (punalaputettujen tuotteiden ostaminen) on vain yksi osoitus heidän rahankäytöstään ja siitä, kuinka pystyvät suunnittelemaan elämäänsä. Heitä ei nolota ostaa asioita halvalla, päinvastoin, he pyrkivät löytämään aina sen edullisimman keinon hankkia jotain. Olipa kyse perunoista tai yksityislentokoneesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi