Mikä olisi keino poistaa tukien hyväksikäyttäjät?
Faktahan on se, että on paljon ihmisiä, jotka eivät laiskuuttaan tmv. Syystä käy töissä, vaan elävät työttömyystukien ym. Varassa. Tiedän tämän siitä, koska olen ollut itse tämmöinen ihminen. Ja tiedän, että kun osaa puhua ja selittää, te-toimiston patistelusta kyllä selviää aina eteenpäin. Tutulleni oli sanottu myös työnhakuvelvoitteesta ihan virkailijan toimesta, ettei niitä tarkastella, oletko töitä hakenut vai et. (Ei tietenkään, eihän tällaiseen olisi aikaa)
Menot ei ole suuret jos pysyttelee lähinnä kotona syrjäytymässä. Työttömyystuki tarjoaa oivan mahdollisuuden tähän.
Tiedän ihmisen, joka nostaa työttömyystukea, ei käy töissä (selittelee terveydellisillä syillä miksei sovellu mihinkin työpaikkaan) ja kuitenkin pitää kotonaan useampaa hevosta, ja sanoo, ettei tästä töihin ehtisikään.
Tällä hetkellä itse olen töissä ja opiskelen. Systeemi on minusta vähän erikoinen, koska nyt opiskellessani täysipäiväisesti ja jos vielä teen työtä sen päälle, pienenee opintotuki heti tietyn rajan jälkeen. Eli olen työssä/opinnoissa vaikka yhteensä yli 40 h viikossa, tilanne rahallisesti kuitenkin on huonompi kuin silloin, kun köllöttelin kotona. Lisäksi tulee pakollisia menoja jo töihin ja opiskeluun kulkemisesta.
(Tosin olen kiitollinen, että opiskelu on mahdollista ja ilmaista, monessa muussa maassa ei tätä mahdollisuutta olisi. Ja kuitenkin jotain rahaakin saa vielä siihen päälle)
Minusta pitäisi päästä tilanteeseen, jossa yhdenkin päivän työn vastaanottaminen on aina kannattavampaa, missä tietyn aikarajan jälkeen (tietysti terveydelliset ym syyt poislukien) jollakin systeemillä työttömyyskorvaus pienenisi niin, että pakko olisi jotain alkaa keksiä, muuten loppuisi ruoka kaapista. Siivoustyötä, hyllytystä jne löytyy liki miltä vain paikkakunnalta. Tai kunnat voisi laittaa näitä siivoamaan roskia jos ei muuta hommaa saa. Voisi esimerkiksi olla, että lyhyelläkin työnteolla saisi taas nollattua työttömyystuen täyteen määrään. Tai täyden tuen saamiseksi pitäisi tehdä tietty määrä tämmöistä yleishyödyllistä työtä. Ehkä siinä joku elämäntapatyötön innostuisi työnteosta, kun olisi pakko jotakin tehdä sen tuenkin eteen.
Kommentit (64)
Kela epäilee sosiaaliturvaetuuksien väärinkäyttöä noin 2 000:ssa tapauksessa vuosittain. Tutkimusten mukaan ihmiset väärinkäyttävät sosiaaliturvaetuuksia muun muassa sosiaaliturvan alhaisen tason, oman taloudellisen ahdingon ja vähäisen paljastumisriskin vuoksi. Myös käsitys, että kaikki tekevät sitä, voi itsessään lisätä väärinkäyttöä.
https://tutkimusblogi.kela.fi/arkisto/6794
Noin 2000 tapausta. Ihan hirveesti väärinkäytöksiä juu. Kalliimmaksi tulee jonkun kyttäysjärjestelmän luominen.
Ja tuosta sos.turvan alhaisesta tasosta Suomi on jo saanut huomautuksia.
Minä taas epäilen, että jos otetaan pelkästään ne, jotka tekevät työssäoloehdon vaadittavan määrän työtä ja jäävät aina ansiosidonnaiselle, jo näistä tuo 2000 ylittyy ihan heittämällä. Toki ovat liiton eikä kelan asiakkaita, mutta kuitenkin.
Aloitetaan yritystuista ja koronatuista joita osaavat hyvätuloiset ja vakavaraiset firmat hakevat. Kokoomus huutaa markkinataloutta ja siihen päälle yritystukia . Ristiriitaista.
Olen samaa mieltä, että työn vastaanottamisen pitää kannustaa. Tai ainakin se ei saa saada aikaan taloudellista katastrofia vähäksi aikaa. Mutta aina on joku siinä rajalla. Oletko sitä mieltä, että kaikkien opiskelijoiden kuuluu saada opintotuki oli tulot mitä tahansa?
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, missä tämmöinen on?
Vierailija kirjoitti:
Kela epäilee sosiaaliturvaetuuksien väärinkäyttöä noin 2 000:ssa tapauksessa vuosittain. Tutkimusten mukaan ihmiset väärinkäyttävät sosiaaliturvaetuuksia muun muassa sosiaaliturvan alhaisen tason, oman taloudellisen ahdingon ja vähäisen paljastumisriskin vuoksi. Myös käsitys, että kaikki tekevät sitä, voi itsessään lisätä väärinkäyttöä.
Noin 2000 tapausta. Ihan hirveesti väärinkäytöksiä juu. Kalliimmaksi tulee jonkun kyttäysjärjestelmän luominen.
Eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitetaan yritystuista ja koronatuista joita osaavat hyvätuloiset ja vakavaraiset firmat hakevat. Kokoomus huutaa markkinataloutta ja siihen päälle yritystukia . Ristiriitaista.
Olen samaa mieltä, että työn vastaanottamisen pitää kannustaa. Tai ainakin se ei saa saada aikaan taloudellista katastrofia vähäksi aikaa. Mutta aina on joku siinä rajalla. Oletko sitä mieltä, että kaikkien opiskelijoiden kuuluu saada opintotuki oli tulot mitä tahansa?
Kannustavuus lisääntyy myös sitä kautta, kun tukien myöntämisperusteita ja määrää tarkastellaan kriittisesti.
Vierailija kirjoitti:
Se on myös väärinkäyttöä jos on täysin työkykyinen mutta oman laiskuuden ja mukavuuden halun takia ei suostu töillä itseään elättämään vaan pummii yhteiskunnalta tukia elääkseen
Palkkojen nosto. Ei ole mitään järkeä rikkoa itseään töillä, joista ei jää yhtään enempää käteen kuin työttömänä olostakaan. Sillä työllä pitäisi saada nostettua elämänlaatua, ei pidettyä sitä samalla tasolla kuin työttömänä.
Ei nyt suoraan liity aiheeseen, mutta kerron silti.
Itse tiedän tapauksen, joka elää asumistuella ja työttömyystuella ihan ookoosti, vuokra kun on halpa. Tosin hänellä ei juurikaan sisältöä ole elämässään, paitsi pelikonsoli, sosiaalisen median kautta saadut jutut läppäriltä ja pelikaverit. Mutta hän harrastaa useita kyselypaneeleja, joista tienaa ylimääräistä, käyttää niihin helposti pari tuntia päivässä. Lahjakortteja kertyy jopa lähes tonnin edestä vuodessa, mitä olen kuullut. Yli 100 euron ylittävät osuudet pitäisi ilmoittaa verottajalle, mutta eihän hän sellaista tee.
Töihin menemisessä ei kuitenkaan ole järkeä, koska elintaso ei siitä juurikaan muuttuisi. Ulosotossa on niin paljon velkaa, että se nappaisi valtaosan palkkatuloista. Sanoo nauttivansa elämästä niin kauan kuin sitä suodaan. Töihin ei aio enää mennä.
Yhden tuttavan perusteella et voi paljoa päätellä. Eikö ole hyvä että jotain joku yrittää, vaikka hevosien pitoa?
Ei kaikki ole urbaaneja arvotyhjiössä eläviä ostareissa notkujia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa, missä tämmöinen on?
Onhan tuosta jo kuutisen vuotta putkeen huomautettu.
Esim tässä yksi uutinen:
Perusturvan taso on Suomessa riittämätön. Tämä on Ihmisoikeusliiton ja ihmisoikeusjärjestö Amnestyn tiistaina julkaistun perusturvaraportin pääviesti.
Raportin mukaan perusturvan taso ei tällä hetkellä turvaa Suomessa riittävää toimeentuloa sekä taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien toteutumista kaikille. Esimerkiksi YK:n taloudellisten, sosiaalisten ja sivistyksellisten oikeuksien komitea ilmaisi viimeksi tämän vuoden maaliskuussa huolensa Suomen perusturvan tasosta.
Suomi on saanut myös aiemmin huomautuksia niin YK:n TSS-komitealta kuin Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitealta liittyen perusturvan riittämättömään tasoon.
Miksi taas aloitus työttömistä työnhakijoita? Aiheesta tehdään päivittäin aloituksia ja niistä on kirjoiteltu satoja eri kertoja ,ompas kumma kun keskustelu vain jatkuu ja jatkuu vaikka kenelläkään ei varmasti ole enään mitään epäselvää ja kaikki tietävät jo kaikki mahdolliset asiat.ja kelan sivuilta saa virallista ja oikeaa tietoa ,eri asia on tietenkin miten kelan sivuja luetaan ja tulkitaan.Niin ne vaalit on tulossa ja toimistossa heilutaan😁
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt suoraan liity aiheeseen, mutta kerron silti.
Itse tiedän tapauksen, joka elää asumistuella ja työttömyystuella ihan ookoosti, vuokra kun on halpa. Tosin hänellä ei juurikaan sisältöä ole elämässään, paitsi pelikonsoli, sosiaalisen median kautta saadut jutut läppäriltä ja pelikaverit. Mutta hän harrastaa useita kyselypaneeleja, joista tienaa ylimääräistä, käyttää niihin helposti pari tuntia päivässä. Lahjakortteja kertyy jopa lähes tonnin edestä vuodessa, mitä olen kuullut. Yli 100 euron ylittävät osuudet pitäisi ilmoittaa verottajalle, mutta eihän hän sellaista tee.
Töihin menemisessä ei kuitenkaan ole järkeä, koska elintaso ei siitä juurikaan muuttuisi. Ulosotossa on niin paljon velkaa, että se nappaisi valtaosan palkkatuloista. Sanoo nauttivansa elämästä niin kauan kuin sitä suodaan. Töihin ei aio enää mennä.
Olisiko sinun mahdollista antaa Kelalle vinkki tästä lahjakorttiasiasta?
Jaha, taas putkahti pikkukokkare kolostaan vaatimaan työntekoa sosiaaliturvan vastineeksi.
Oletko tietoinen että normaalisti työnteosta maksetaan palkkaa?
Lisäksi kerrotko vielä missäpäin on sellaisia kauppoja missä näitä hyllyjä täyttelee muut kuin koululaiset?
Vierailija kirjoitti:
Palkkojen nosto. Ei ole mitään järkeä rikkoa itseään töillä, joista ei jää yhtään enempää käteen kuin työttömänä olostakaan. Sillä työllä pitäisi saada nostettua elämänlaatua, ei pidettyä sitä samalla tasolla kuin työttömänä.
Ainoastaan laiskat rikkoo itsensä työllä kun on tottunut mukavuuteen panostamista itse
Asumistuet on yksi eniten väärinkäytetty tukimuoto. Minäkin tiedän yhden yli viisikymppisen miehen, joka asui olevinaan äitinsä kanssa ja kun äiti kuoli "muutti" veljensä luokse. Tosiasiassa asuu avopuolisonsa ja tämän kahden lapsen kanssa.
Samaa mieltä, toki heikoista pitää pitää huolta yhteiskunnassa, mutta nykyjärjestelmä todellakaan ei kannusta työntekoon, se on nähty.
Eli järjestelmä tarjoaa hopealautasella vaihtoehdon käydä töissä tai rillutella elämänsä muuten vaan.