Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä olisi keino poistaa tukien hyväksikäyttäjät?

Vierailija
26.11.2022 |

Faktahan on se, että on paljon ihmisiä, jotka eivät laiskuuttaan tmv. Syystä käy töissä, vaan elävät työttömyystukien ym. Varassa. Tiedän tämän siitä, koska olen ollut itse tämmöinen ihminen. Ja tiedän, että kun osaa puhua ja selittää, te-toimiston patistelusta kyllä selviää aina eteenpäin. Tutulleni oli sanottu myös työnhakuvelvoitteesta ihan virkailijan toimesta, ettei niitä tarkastella, oletko töitä hakenut vai et. (Ei tietenkään, eihän tällaiseen olisi aikaa)
Menot ei ole suuret jos pysyttelee lähinnä kotona syrjäytymässä. Työttömyystuki tarjoaa oivan mahdollisuuden tähän.
Tiedän ihmisen, joka nostaa työttömyystukea, ei käy töissä (selittelee terveydellisillä syillä miksei sovellu mihinkin työpaikkaan) ja kuitenkin pitää kotonaan useampaa hevosta, ja sanoo, ettei tästä töihin ehtisikään.

Tällä hetkellä itse olen töissä ja opiskelen. Systeemi on minusta vähän erikoinen, koska nyt opiskellessani täysipäiväisesti ja jos vielä teen työtä sen päälle, pienenee opintotuki heti tietyn rajan jälkeen. Eli olen työssä/opinnoissa vaikka yhteensä yli 40 h viikossa, tilanne rahallisesti kuitenkin on huonompi kuin silloin, kun köllöttelin kotona. Lisäksi tulee pakollisia menoja jo töihin ja opiskeluun kulkemisesta.
(Tosin olen kiitollinen, että opiskelu on mahdollista ja ilmaista, monessa muussa maassa ei tätä mahdollisuutta olisi. Ja kuitenkin jotain rahaakin saa vielä siihen päälle)

Minusta pitäisi päästä tilanteeseen, jossa yhdenkin päivän työn vastaanottaminen on aina kannattavampaa, missä tietyn aikarajan jälkeen (tietysti terveydelliset ym syyt poislukien) jollakin systeemillä työttömyyskorvaus pienenisi niin, että pakko olisi jotain alkaa keksiä, muuten loppuisi ruoka kaapista. Siivoustyötä, hyllytystä jne löytyy liki miltä vain paikkakunnalta. Tai kunnat voisi laittaa näitä siivoamaan roskia jos ei muuta hommaa saa. Voisi esimerkiksi olla, että lyhyelläkin työnteolla saisi taas nollattua työttömyystuen täyteen määrään. Tai täyden tuen saamiseksi pitäisi tehdä tietty määrä tämmöistä yleishyödyllistä työtä. Ehkä siinä joku elämäntapatyötön innostuisi työnteosta, kun olisi pakko jotakin tehdä sen tuenkin eteen.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuet vastikkeellisiksi. Minimi työajaksi 37,5 h viikossa, jos haluaa tuet saada. Suomessa riittää kyllä kaikille työtä vanhustenhoidosta risusavottaan. Jokaiselle oikeaa aktiivista tekemistä.

Takuulla moni alkaa hakeutumaan kaikin keinoin palkkatyöhön tai työllistämään muuten itseään, jos ei voikaan enää nukkua puolille päivin.

Miksi kukaan maksaisi sitten palkkaa enää, jos työt voi teettää valtion piikkiin?

Niinpä. Työn pitäisi olla jonkinlaista valtion työtä, joka hyödyttäisi yhteiskuntaa, muttei tuottaisi voittoa yksityisomistajille. Tällöin vältettäisiin tuo ongelma. Ketään hyödyttömätöntä työtä ei olisi kuitenkaan järkeä teettää.

Vierailija
42/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuet vastikkeellisiksi. Minimi työajaksi 37,5 h viikossa, jos haluaa tuet saada. Suomessa riittää kyllä kaikille työtä vanhustenhoidosta risusavottaan. Jokaiselle oikeaa aktiivista tekemistä.

Takuulla moni alkaa hakeutumaan kaikin keinoin palkkatyöhön tai työllistämään muuten itseään, jos ei voikaan enää nukkua puolille päivin.

Miksi kukaan maksaisi sitten palkkaa enää, jos työt voi teettää valtion piikkiin?

Niinpä. Työn pitäisi olla jonkinlaista valtion työtä, joka hyödyttäisi yhteiskuntaa, muttei tuottaisi voittoa yksityisomistajille. Tällöin vältettäisiin tuo ongelma. Ketään hyödyttömätöntä työtä ei olisi kuitenkaan järkeä teettää.

Joo-o siinäpä ongelma millä saada turhat ihmiset tuottamaan hyödyllistä työtä muttei kuitenkaan niin hyödyllistä että siitä olis kilpailulle haittaa. Aikamoinen koneisto tarvittais tota pyörittämään, jäisköhän hyöty suuremmaks mitä kustannukset uskallan epäillä.

Joskus 60-luvulla kai tämmösiä töitä teetettiin, laitettiin yks tyyppi kaivamaan oja ja seuraavana päivänä toinen täyttämään se. Nekin lopetettiin koska hallintokustannukset kävi kalliiks.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt suoraan liity aiheeseen, mutta kerron silti.

Itse tiedän tapauksen, joka elää asumistuella ja työttömyystuella ihan ookoosti, vuokra kun on halpa. Tosin hänellä ei juurikaan sisältöä ole elämässään, paitsi pelikonsoli, sosiaalisen median kautta saadut jutut läppäriltä ja pelikaverit. Mutta hän harrastaa useita kyselypaneeleja, joista tienaa ylimääräistä, käyttää niihin helposti pari tuntia päivässä. Lahjakortteja kertyy jopa lähes tonnin edestä vuodessa, mitä olen kuullut. Yli 100 euron ylittävät osuudet pitäisi ilmoittaa verottajalle, mutta eihän hän sellaista tee.

Töihin menemisessä ei kuitenkaan ole järkeä, koska elintaso ei siitä juurikaan muuttuisi. Ulosotossa on niin paljon velkaa, että se nappaisi valtaosan palkkatuloista. Sanoo nauttivansa elämästä niin kauan kuin sitä suodaan. Töihin ei aio enää mennä.

Olisiko sinun mahdollista antaa Kelalle vinkki tästä lahjakorttiasiasta?

Lahjakortit eivät vaikuta toimeentulotukeen. Joten turha ilmoittaa. Ja turha ilmoittaa muutenkin, koska eihän tuollaisesta ole käytännössä mahdollista jäädä kiinni. Jos tiliotteilla ja verotiedoissa ei kerran näy mitään muutoksia, ei niitä voida huomioidakaan.

Lahjakortit vertautuvat siihen, jos hän saisi vastaavan määrän tavaraa lahjaksi vaikka sukulaisilta - mikään tällainen ei vaikuta toimeentulotukeen. Toimeentulotuessahan jopa ohjeistetaan, että jos tukiasiakkaalle haluaa lahjoittaa jotain, sitä ei kannata antaa rahana, jolla asiakas voi itse ostaa halutun asian (koska rahana annettu lahja huomioidaan) vaan lahjan antajan täytyisi itse ostaa tuote ja antaa se (koska tätä ei huomioida).

Vierailija
44/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkarin unelmahan on saada kaikki työvoima valtion tuella itselleen tekemällä työttömyysturvasta vastikkeellista niin, että sitä saadakseen pitää tehdä töitä. Tällöin ei tarvitse maksaa palkkaa eikä muita työntekijöistä kertyviä kuluja, vaan fyffet saa omaan taskuunsa. Samoin niille, jotka ovat vielä töissä, pitää saada paikallinen sopiminen, jotta kokkari voi sanella, että tulet 2e/h töihin ilman lomia tai tulet ilmaiseksi työttömyysturvalla. Mikäänhän ei estä yhtäkään työantajaa jo nyt sopimasta parempaa palkkaa hyville työntekijöille, mutta ikävästi tuo laki estää työntekijän riiston ja palkkaamisen 1800-luvun pennipalkalla.

Vierailija
45/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin puhutaan pienestä joukosta, minua ei kiinnosta. Jos joukko kasvaa kovin isoksi, tuet pienenevät ja kaikki niiden saajat kärsivät. Loisijat ryöstävät siis niiltä eniten tarvitsevilta, eivät rikkailta.

Vierailija
46/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän työttömän, jonka tulot tulee vain tuista, on aika mahdotonta käyttää tukia hyväkseen. Sen sijaan varakkaammilla on siihen paremmat mahdollisuudet. Tunnen parikin henkilöä jotka tekevät ammattikeikkaa vaikka saavat liiton rahaa. Takana maata ja metsää. Ja kokoomuksen tai keskustan jäsenkirja.

Vierailija
47/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen systeemi on syvältä per....... . Perustulo kaikille, sen jälkeen kannattaa ottaa jokainen työkeikka vastaan. Täysin käsittämätöntä että on luotu systeemi jossa nostellaan jos jonkin näköistä tukea.

Vierailija
48/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin puhutaan pienestä joukosta, minua ei kiinnosta. Jos joukko kasvaa kovin isoksi, tuet pienenevät ja kaikki niiden saajat kärsivät. Loisijat ryöstävät siis niiltä eniten tarvitsevilta, eivät rikkailta.

rikkaat ryöstää molemmilta

Vierailija
49/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Maksavat sen verran veroja, että eivät kyllä ryöstä ketään. Ellet puhu jostain pikkuruisesta marginaalista.

Vierailija
50/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastikkeeton raha passivoi. Jotain pitäisi keksiä.

Vierailija
51/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko: Mikä olisi keino poistaa tulien hyväksikäyttäjät? Ja sitten heti perään kerrot että nostat opintotukea 😂😂

Vierailija
52/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Maksavat sen verran veroja, että eivät kyllä ryöstä ketään. Ellet puhu jostain pikkuruisesta marginaalista.

Lutkutatko rikkaiden kullia työkses? Vai miks sun mielestä heidän on ok ensin varastaa paljon ja maksaa osa sitten almuina takaisin.

Noloa nöyristelyä. Hävettää sun puolestas

Vierailija
53/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastikkeeton raha passivoi. Jotain pitäisi keksiä.

Jeps, osinkoveron vois ainakin alkuun muuttaa progressiiviseksi. Ei ole yhteiskunnalle hyväksi että rikkaat ihmiset voivat elää herroiksi toisten rahoilla tekemättä mitään.

Vierailija
54/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikko: Mikä olisi keino poistaa tulien hyväksikäyttäjät? Ja sitten heti perään kerrot että nostat opintotukea 😂😂

Öö? Hänhän nimenomaan kysyy tuen hyväksikäyttäjät? Ja käy töissä, jotta saisi lisätuloa. Opintotuki taitaa olla 200 e hujakoilla aikuiselle, joten lienee ymmärrettävää, jos siihen mielii hieman saada lisää päälle.

Ja tekstissään kertoo, että hän on itse kyllä aiemmin ollut tämmöinen tuilla eläjä.

Vierailija
55/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaha, taas putkahti pikkukokkare kolostaan vaatimaan työntekoa sosiaaliturvan vastineeksi.

Oletko tietoinen että normaalisti työnteosta maksetaan palkkaa?

Lisäksi kerrotko vielä missäpäin on sellaisia kauppoja missä näitä hyllyjä täyttelee muut kuin koululaiset?

Ainakin tuossa lähi K-Marketissa sen tekee ihan palkatut työntekijät. Tuskin niitä koululaisiakaan riittää hyllyttämiseen kun viikko pari vuodessa TET:n kautta. Katsohan sitä kouluakin pitää käydä ja jonkun valvoa hyllyttämistä. Ei se niin mene että jotkut oppilaat ovat poissa tunneilta vuoroviikoin.

Vierailija
56/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä huomio minusta, en ole tullutkaan ajatelleeksi. Ihan totta. Kiitos herättelystä. 👍

Vierailija
57/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähettää ne takas sinne mistä ne on tullutkin.

Vierailija
58/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta hevosen elättäminen on kallista. Eikä hevoset saa toimeentulotukea.

Vierailija
59/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuet on yksi eniten väärinkäytetty tukimuoto. Minäkin tiedän yhden yli viisikymppisen miehen, joka asui olevinaan äitinsä kanssa ja kun äiti kuoli "muutti" veljensä luokse. Tosiasiassa asuu avopuolisonsa ja tämän kahden lapsen kanssa.

Näitä on paljon.

Vierailija
60/64 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama systeemi, kuin tällä palstalla.

Tarpeeksi monta ilmiantoa, niin poistetaan automaattisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi