Mikä olisi keino poistaa tukien hyväksikäyttäjät?
Faktahan on se, että on paljon ihmisiä, jotka eivät laiskuuttaan tmv. Syystä käy töissä, vaan elävät työttömyystukien ym. Varassa. Tiedän tämän siitä, koska olen ollut itse tämmöinen ihminen. Ja tiedän, että kun osaa puhua ja selittää, te-toimiston patistelusta kyllä selviää aina eteenpäin. Tutulleni oli sanottu myös työnhakuvelvoitteesta ihan virkailijan toimesta, ettei niitä tarkastella, oletko töitä hakenut vai et. (Ei tietenkään, eihän tällaiseen olisi aikaa)
Menot ei ole suuret jos pysyttelee lähinnä kotona syrjäytymässä. Työttömyystuki tarjoaa oivan mahdollisuuden tähän.
Tiedän ihmisen, joka nostaa työttömyystukea, ei käy töissä (selittelee terveydellisillä syillä miksei sovellu mihinkin työpaikkaan) ja kuitenkin pitää kotonaan useampaa hevosta, ja sanoo, ettei tästä töihin ehtisikään.
Tällä hetkellä itse olen töissä ja opiskelen. Systeemi on minusta vähän erikoinen, koska nyt opiskellessani täysipäiväisesti ja jos vielä teen työtä sen päälle, pienenee opintotuki heti tietyn rajan jälkeen. Eli olen työssä/opinnoissa vaikka yhteensä yli 40 h viikossa, tilanne rahallisesti kuitenkin on huonompi kuin silloin, kun köllöttelin kotona. Lisäksi tulee pakollisia menoja jo töihin ja opiskeluun kulkemisesta.
(Tosin olen kiitollinen, että opiskelu on mahdollista ja ilmaista, monessa muussa maassa ei tätä mahdollisuutta olisi. Ja kuitenkin jotain rahaakin saa vielä siihen päälle)
Minusta pitäisi päästä tilanteeseen, jossa yhdenkin päivän työn vastaanottaminen on aina kannattavampaa, missä tietyn aikarajan jälkeen (tietysti terveydelliset ym syyt poislukien) jollakin systeemillä työttömyyskorvaus pienenisi niin, että pakko olisi jotain alkaa keksiä, muuten loppuisi ruoka kaapista. Siivoustyötä, hyllytystä jne löytyy liki miltä vain paikkakunnalta. Tai kunnat voisi laittaa näitä siivoamaan roskia jos ei muuta hommaa saa. Voisi esimerkiksi olla, että lyhyelläkin työnteolla saisi taas nollattua työttömyystuen täyteen määrään. Tai täyden tuen saamiseksi pitäisi tehdä tietty määrä tämmöistä yleishyödyllistä työtä. Ehkä siinä joku elämäntapatyötön innostuisi työnteosta, kun olisi pakko jotakin tehdä sen tuenkin eteen.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuosta sos.turvan alhaisesta tasosta Suomi on jo saanut huomautuksia.
Ai jaa, missä tämmöinen on?
Onhan tuosta jo kuutisen vuotta putkeen huomautettu.
Esim tässä yksi uutinen:
Perusturvan taso on Suomessa riittämätön. Tämä on Ihmisoikeusliiton ja ihmisoikeusjärjestö Amnestyn tiistaina julkaistun perusturvaraportin pääviesti.
Raportin mukaan perusturvan taso ei tällä hetkellä turvaa Suomessa riittävää toimeentuloa sekä taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien toteutumista kaikille. Esimerkiksi YK:n taloudellisten, sosiaalisten ja sivistyksellisten oikeuksien komitea ilmaisi viimeksi tämän vuoden maaliskuussa huolensa Suomen perusturvan tasosta.
Suomi on saanut myös aiemmin huomautuksia niin YK:n TSS-komitealta kuin Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitealta liittyen perusturvan riittämättömään tasoon.
Toki näissä sitten aina jatkokeskustelussa käy ilmi, ettå tuo tukien tarkkailuperuste tuossa perusturvassa ei ota huomioon kaikkia Suomessa myönnettäviä tukia, esim asumistuki, vaan ainostaan tarkkailee sitä "perusturvaosuutta".
Minulle lähinnä maksajan roolissa sopisi mainiosti, että nostetaan tuo perusturva 200€/kk ja poistetaan koko asumistuki.
Ja nämä EUn ja ykn huomautukset Suomelle tästä tuen tasosta loppuisivat.
Kornia, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Asumistuet on yksi eniten väärinkäytetty tukimuoto. Minäkin tiedän yhden yli viisikymppisen miehen, joka asui olevinaan äitinsä kanssa ja kun äiti kuoli "muutti" veljensä luokse. Tosiasiassa asuu avopuolisonsa ja tämän kahden lapsen kanssa.
Näitähän saisi kiinni pilvin pimein näin joulun aikaan, ihan kaikki "5 lapsen yksinhuoltaja 6. Syntyy helmikuussa" - jossainhan se isä on, joka jatkuvasti lisää lapsia siittää...
Minä annan Jouluapua tästä syystä vain kahden huoltajan perheille. Yhteiskunta tukee huonosti rehellisyyttä.
Jos tuet lakkautettaisiin niin rikollisuus lisääntyisi ja kaduilla makoilisi kodittomia ihmisiä kuin jossakin ulkomaiden kaupungeissa. Onhan sekin yksi vaihtoehto.
En ymmärrä miksi täällä Suomessa ollaan sosiaaliturvan varassa olevien kimpussa. Ei se elämä työttömänä mitään herkkua ole. Ei sitä kannata kadehtia. Ei se ole sinulta pois, jos joku saa sosiaaliturvaa. Valtion kokonaisbudjetissa 65 miljardia, sosiaaliturvan osuus on murto-osa eli 7 miljardia.
Ei soi puhelin työhaastatteluun kutsuista, rahaa vain haluavat, muka jotain lehtiä tai liittymiä kauppaavat, ei niitä kiinnosta mun netinnopeus, fyffet pois ja kiitos.
Yritystuet nyt ekana pois. Sitten kodinhoidontuet yms. Veroilmoitukset voitais kytätä tarkemmin eikä luottaa ihmisten omaan sanaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim tässä yksi uutinen:
Perusturvan taso on Suomessa riittämätön. Tämä on Ihmisoikeusliiton ja ihmisoikeusjärjestö Amnestyn tiistaina julkaistun perusturvaraportin pääviesti.
Raportin mukaan perusturvan taso ei tällä hetkellä turvaa Suomessa riittävää toimeentuloa sekä taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien toteutumista kaikille. Esimerkiksi YK:n taloudellisten, sosiaalisten ja sivistyksellisten oikeuksien komitea ilmaisi viimeksi tämän vuoden maaliskuussa huolensa Suomen perusturvan tasosta.
Suomi on saanut myös aiemmin huomautuksia niin YK:n TSS-komitealta kuin Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitealta liittyen perusturvan riittämättömään tasoon.
Toki näissä sitten aina jatkokeskustelussa käy ilmi, ettå tuo tukien tarkkailuperuste tuossa perusturvassa ei ota huomioon kaikkia Suomessa myönnettäviä tukia, esim asumistuki, vaan ainostaan tarkkailee sitä "perusturvaosuutta".
Minulle lähinnä maksajan roolissa sopisi mainiosti, että nostetaan tuo perusturva 200€/kk ja poistetaan koko asumistuki.
Ja nämä EUn ja ykn huomautukset Suomelle tästä tuen tasosta loppuisivat.Kornia, eikö?
Ko. uutisesta:
Perusturvaetuuksien riittämättömyys puolestaan on johtanut Suomessa siihen, että yhä useammat joutuvat hakemaan Kelalta myös perustoimeentulotukea, jonka tarkoitus on olla vain väliaikainen ja viimesijainen etuus yllättävien tai erityisten tilanteiden varalle.
Perusturvaetuuksien riittämättömyyden takia toimeentulotuesta on kuitenkin muodostunut viime vuosien aikana pysyvä osa perusturvalla elävien ihmisten toimeentuloa.
Korni unikorni, eikö?
Kaikki tuet vastikkeellisiksi. Minimi työajaksi 37,5 h viikossa, jos haluaa tuet saada. Suomessa riittää kyllä kaikille työtä vanhustenhoidosta risusavottaan. Jokaiselle oikeaa aktiivista tekemistä.
Takuulla moni alkaa hakeutumaan kaikin keinoin palkkatyöhön tai työllistämään muuten itseään, jos ei voikaan enää nukkua puolille päivin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet vastikkeellisiksi. Minimi työajaksi 37,5 h viikossa, jos haluaa tuet saada. Suomessa riittää kyllä kaikille työtä vanhustenhoidosta risusavottaan. Jokaiselle oikeaa aktiivista tekemistä.
Takuulla moni alkaa hakeutumaan kaikin keinoin palkkatyöhön tai työllistämään muuten itseään, jos ei voikaan enää nukkua puolille päivin.
Itsekin varmaan vaihdat sitten palkkas tuohon tukisummaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt suoraan liity aiheeseen, mutta kerron silti.
Itse tiedän tapauksen, joka elää asumistuella ja työttömyystuella ihan ookoosti, vuokra kun on halpa. Tosin hänellä ei juurikaan sisältöä ole elämässään, paitsi pelikonsoli, sosiaalisen median kautta saadut jutut läppäriltä ja pelikaverit. Mutta hän harrastaa useita kyselypaneeleja, joista tienaa ylimääräistä, käyttää niihin helposti pari tuntia päivässä. Lahjakortteja kertyy jopa lähes tonnin edestä vuodessa, mitä olen kuullut. Yli 100 euron ylittävät osuudet pitäisi ilmoittaa verottajalle, mutta eihän hän sellaista tee.
Töihin menemisessä ei kuitenkaan ole järkeä, koska elintaso ei siitä juurikaan muuttuisi. Ulosotossa on niin paljon velkaa, että se nappaisi valtaosan palkkatuloista. Sanoo nauttivansa elämästä niin kauan kuin sitä suodaan. Töihin ei aio enää mennä.
Olisiko sinun mahdollista antaa Kelalle vinkki tästä lahjakorttiasiasta?
Kela on määritellyt asiat ja lahjakortit ,en usko että lahjakortteja 1000 e vuodessa ,puhutaan muutamasta kympistä / vuosi .kysymyksiin vastaamalla saattaa voittaa lahjakortin ja sinulla itselläsikin on mahdollista vastata kysymyksiin .tiedän näistä asioista jotakin on yleinen myytti.
Minä en pysty hyllyttämään tai siivoamaan työkseni, mutta pystyn tekemään sitä työtä, jota olen tehnyt vuodesta 1990 lähtien. Tai siis tein viisikymppiseksi asti.
Edellisen aktiivimallin aikana hain töitä niin ahkerasti, että TE-virkailija jo moitti minua liiasta epätoivoisuudesta. Työttömyysturvan leikkaaminen ei vaikuttanut mitenkään minun työnhakuuni, mutta ei se vaikuttanut työnantajiinkaan, kun yksikään ei kiinnostunut. Tiedoksesi vain.
Teissä ideoiden saajissa on useimmiten se vika, että ette hoksaa ajatella sitä, mitä kulloisenkin idean toteuttaminen ja ylläpito maksaisi. Rajanveto käytännössä on toinen iso kysymys.
Minä haluaisin nähdä, mitä tapahtuisi, kun ansiosidonnainen lakkautettaisiin kokonaan. Miten parin vuoden turvaan luottavat työntekijät reagoisivat siihen, kun 1.1.2023 ei ansiosidonnaista enää olisi? Eihän tuollaista tietenkään tapahdu, mutta mielenkiintoinen ihmiskoe se olisi.
Onko ap Kiinan vai Usan palkkalistoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä sun pointti tässä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mikä sun pointti tässä on.
No se ei yllätä yhtään ettet sinä mitään ymmärrä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim tässä yksi uutinen:
Ja nämä EUn ja ykn huomautukset Suomelle tästä tuen tasosta loppuisivat.Kornia, eikö?
Sehän ei ole noin. Vaan perusturvan taso on nyt niin alhainen, että täydentäviä tukia ei voida ottaa kokonaistarkastelussa huomioon. Eli jos perusturvaa, joka tässä yhteydessä tarkoittaa esim työttömyys- ja sairaspäivärahan minimimääriä, korotettaisiin mainitsemasi 200e, silloin kokonaistarkastelussa voitaisiin huomioida asumis- ja toimeentulotuki.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan maksaisi sitten palkkaa enää, jos työt voi teettää valtion piikkiin?
Mielipide yksi tämäkin.
Osa-aikatyötä väheksytään, ei se tietty sovi perheelliselle, mutta yksin asuvalle useinkin. Sain hyviä kokemuksia.
Terveydelliset syyt. Mitkä on ne terveydelliset syyt????
Hyllytys on yllättävän fyysistä. Siivous myös. Porkkana on jo laissa. Korvaus ei alene tekemällä muutama päivä töitä kk.
Työttömyys turva ja sosiaaliturva on kaksi eri lakipakettia. Möyhemtämällä työttömyysturvaa. Ei möyhennetä sosiaaliturvaa. Keksimäsi idea tarkoittaa siis sitä että tuupataan työttömät sossun luukulle. Tai uudistetaan kokonaan kaksi pakettia. 3000 tuntia työtä ja 5 miljoonan valmistelu.
Pitää huomioida valmistelussa ne terveydelliset syyt...... mikä on raja. Kela sanoo että voi tehdä ei fyysistä työtä. Koulutus on fyysinen. Ikää 56. Et pääse osaeläkeelle. Opiskele uusi ammatti ja etsi töitä 59 vuotiaana. Eli pumpataan osatyökykyiset kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan maksaisi sitten palkkaa enää, jos työt voi teettää valtion piikkiin?
Anna olla, ei nuo idiootit tämmöstä pysty käsittämään.
Tällaiset tapaukset pitää raportoida Kelaan. Ne on pois meidän kaikkien muiden hyvinvoinnista.