Onko Helsinki maailman tyhjin ja kuollein pääkaupunki ?
Onko Helsinki koko maailman tyhjin, hiljaisin ja kuollein pääkaupunki ?
Omaan mieleeni ei tulee yhtään hiljaisempaa ja tyhjempää pääkaupunkia koko maailmasta.
Ja Helsingin keskusta on hiljentynyt entisestään viimeisen 5-10 vuoden aikana huomattavasti.
Jos olet samaa mieltä, mistä tämä mielestäsi johtuu ?
Kommentit (321)
Helsinkin ongelma on tunnelmallisen vanhan kaupungin puuttuminen. Löytyy kaikista muista Europpan pääkaupungeista, paitsi Reykjavikista ja Helsingistä.
Kyllä. Tampere on elävä, monipuolinen, kaunis, on vanhaa ja uutta, vesistöä, vähän sellaista Kööpenhaminan henkeä jopa paikoitellen. Haaveilen muuttavani sinne.
Eri mieltä! Juuri eilen palasi kotiinsa ulkomaille ensimmäiseltä Suomen-reissulta tuttuni, jonka kanssa kiersimme Helsingissä paikkoja Oodista Kaupunginmuseoon, torilta kirjakauppoihin, kävimme syömässä pienehköissä, hyvin erilaisissa ruokapaikoissa, vähemmän tuulisina päivinä kävelyillä ja niin edelleen.
Nyt hän on päättänyt tulla heinäkuussa taas, ensin Helsinkiin ja sieltä sitten toisten tuttavien mökille. Varsinkin kesällä Helsinki on upea kesälaupunki, ja tiedän jo nyt miten hyvä viikko siitä tulee!
Tyypillistä, että suomalainen Ap haukkuu omaa pääkaupunkiaan. Joku maalainen, joka ei osaa lukea eikä etsiä tapahtumia ja kohteita? Etukäteen on päättänyt, että onpa tylsää?
Yksi keskeinen syy on, että yksityisautoilu on tehty Helsingin keskustassa kovin kalliiksi ja hankalaksi. Parkkipaikoista joutuu maksamaan järkyttäviä hintoja. Lisäksi autoteitä vähennetään jatkuvasti. Uusin esimerkki lienee Esplanadi, jonka kaistoja suljetaan ja parkkipaikkoja poistetaan.
Tämä johtaa tietysti kaupankäynnin ja liiketoiminnan kärsimiseen. Jalankulkija ei kuluta rahaa siinä määrin kuin autoilija. Jalankulkija ei pysty kuljettamaan suuria ostoksia lainkaan. Ja kun autolla ei pääse keskustaan, niin yhä useampi jättää yhä useammin tulematta ollenkaan.
Eihän tässä mitään ihmettä ole. Syntyy kierre: kun ei ole ihmisiä, ei ole kauppojakakaan, ja kun ei ole kauppoja, niin vähätkin ihmiset vähenevät.
Ennen pitkää tämä heijastuu keskustan asuntojen hintoihin ja vuokriin. Keskustasta tulee vähemmän haluttu asumapaikka, ja vastaavasti hintataso laskee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tampere on elävä, monipuolinen, kaunis, on vanhaa ja uutta, vesistöä, vähän sellaista Kööpenhaminan henkeä jopa paikoitellen. Haaveilen muuttavani sinne.
Helsinkiin verrattuna Tampereen keskusta on mitättömän pieni. Ja Tampereen keskustassa autoilua on pyritty hankaloittamaan yhtä pahasti kuin Helsingissä. Tampereen keskusta kuihtuu kovaa vauhtia. Samalla se on täyttynyt vintti himmeänä kulkevista narkkareista ja nuorisojengeistä.
Monissa pääkaupungeissa on isojakin kävelykatualueita. Eli ei tuo autohomma ihan kaikkea selitä.
Helsinki ei ole maailman kuollein ja tyhjin pääkaupunki. Pjongjang on vielä kuolleempi ja tyhjempi. Ja Ulan Bator myös.
Helsinki taitaa olla kaikkein hiljaisin.
Ja tämä johtuu mielestäni täydellisen epäoinnistuneesta liikennepolitiikasta.
Kööpenhamina ja Tukholma ovat täynnä elämää. Molemmissa on kävelykeskustaa ja vilkkaita ostoskatuja mutta sinne ytimeen toistaalta pääsee helposti julkisilla. Ja autoillakin pääsee lähelle keskustaa helposti.
Tukholmaanhan on rakennettu runsaasti tunneleita joten jostain satamasta pääsee sujuvasti myös ajamaan ulos kaupungista eikä tällainen liikenne tuki keskustaa.
Ja Kööpenhaminassa pyöräteihin on panostettu oikeasti ihan eri tavalla.
Helsingissä vihreät ja demarit ovat äänestäneet keskustatunnelin nurin ja mutta autoja ei haluta maan päällekään.
Onko sitten ihme ettei kukaan enää jaksa edes yrittää tulla keskustaan ?
Aleksanterinkadulla tai Kämpissä olisi kiva joskus käydä jouluostoksilla tai kahvilla mutta minne sen auton saa ?
Lähin bussipysäkki poistettiin ja raitsikkapysäkillekin on pitkä kävelymatka.
Ei tunnu kivalta kävellä monta sataa metriä seisomaan räntäsateessa ja viimassa odottelemaan raitiovaunua joka ei jonkun lumisadehässäkän takia tule.
Ja tuo raitsikkakaan ei tulevaisuudessa enää kulje Aleksanterinkatua.
Jollekin Jätkäsaaren kaamealle liikennesumpulle ei jaksa enää nauraa, nyt alkaa jo itkettää.
Ketä pitäisi äänestää että tähän hölmöilyyn saataisiin vihdoinkin jotain tolkkua ?
Autot eivät ole katoamassa minnekään. Ne muuttuvat sähköisiksi, hiljaisiksi ja päästöttömiksi ja kulkevat tuuli-ja aurinkovoimalla. Tarvitaan sekä julkista liikennettä että tilaa sähköautoille.
Espoossa tämä jotenkin ymmärretään paremmin.
Ei se Helsinki ole tyhjentynyt lainkaan. Koitapa esim. la-iltana löytää ruokapaikkaa ja huomaat itse. Koko keskusta näivettyy-keskustelu on esim. Helsingin Sanomien harrastamaa autolupropagandaa.
Helsinki on maailmanlaajuisesti pikkukaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki taitaa olla kaikkein hiljaisin.
Ja tämä johtuu mielestäni täydellisen epäoinnistuneesta liikennepolitiikasta.Kööpenhamina ja Tukholma ovat täynnä elämää. Molemmissa on kävelykeskustaa ja vilkkaita ostoskatuja mutta sinne ytimeen toistaalta pääsee helposti julkisilla. Ja autoillakin pääsee lähelle keskustaa helposti.
Tukholmaanhan on rakennettu runsaasti tunneleita joten jostain satamasta pääsee sujuvasti myös ajamaan ulos kaupungista eikä tällainen liikenne tuki keskustaa.
Ja Kööpenhaminassa pyöräteihin on panostettu oikeasti ihan eri tavalla.
Helsingissä vihreät ja demarit ovat äänestäneet keskustatunnelin nurin ja mutta autoja ei haluta maan päällekään.
Onko sitten ihme ettei kukaan enää jaksa edes yrittää tulla keskustaan ?Aleksanterinkadulla tai Kämpissä olisi kiva joskus käydä jouluostoksilla tai kahvilla mutta minne sen auton saa ?
Lähin bussipysäkki poistettiin ja raitsikkapysäkillekin on pitkä kävelymatka.
Ei tunnu kivalta kävellä monta sataa metriä seisomaan räntäsateessa ja viimassa odottelemaan raitiovaunua joka ei jonkun lumisadehässäkän takia tule.
Ja tuo raitsikkakaan ei tulevaisuudessa enää kulje Aleksanterinkatua.Jollekin Jätkäsaaren kaamealle liikennesumpulle ei jaksa enää nauraa, nyt alkaa jo itkettää.
Ketä pitäisi äänestää että tähän hölmöilyyn saataisiin vihdoinkin jotain tolkkua ?
Autot eivät ole katoamassa minnekään. Ne muuttuvat sähköisiksi, hiljaisiksi ja päästöttömiksi ja kulkevat tuuli-ja aurinkovoimalla. Tarvitaan sekä julkista liikennettä että tilaa sähköautoille.
Espoossa tämä jotenkin ymmärretään paremmin.
Niinpä. Nyt tehdään ja on tehty sellaisia hölmöjä päätöksiä, joiden seurauksista kärsitään kauan, sillä ei tehtyjä ratkaisuja yhdessä yössä paremmiksi muuteta.
Kaupungissa kuuluu olla putiikkeja useammalla kuin kahdella kadulla. Tätä vaatimusta ei Helsinki täytä.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki ei ole maailman kuollein ja tyhjin pääkaupunki. Pjongjang on vielä kuolleempi ja tyhjempi. Ja Ulan Bator myös.
Kiitos. Tuo lohduttaa.
Kyllä kaupungin keskeinen vetovoimatekijä on kiinnostavat pienet liikkeet. Niitä ei Helsingissä ole eikä ikinä enää tule.
Vierailija kirjoitti:
Ei se Helsinki ole tyhjentynyt lainkaan. Koitapa esim. la-iltana löytää ruokapaikkaa ja huomaat itse. Koko keskusta näivettyy-keskustelu on esim. Helsingin Sanomien harrastamaa autolupropagandaa.
Etkö tiedä että helsinkilaisilla on niin paljon liikaa rahaa että ravintola on pitää varata pöytä kuukausi etukäteen ja antaa luottokortin numero.
Vierailija kirjoitti:
Yksi keskeinen syy on, että yksityisautoilu on tehty Helsingin keskustassa kovin kalliiksi ja hankalaksi. Parkkipaikoista joutuu maksamaan järkyttäviä hintoja. Lisäksi autoteitä vähennetään jatkuvasti. Uusin esimerkki lienee Esplanadi, jonka kaistoja suljetaan ja parkkipaikkoja poistetaan.
Tämä johtaa tietysti kaupankäynnin ja liiketoiminnan kärsimiseen. Jalankulkija ei kuluta rahaa siinä määrin kuin autoilija. Jalankulkija ei pysty kuljettamaan suuria ostoksia lainkaan. Ja kun autolla ei pääse keskustaan, niin yhä useampi jättää yhä useammin tulematta ollenkaan.
Eihän tässä mitään ihmettä ole. Syntyy kierre: kun ei ole ihmisiä, ei ole kauppojakakaan, ja kun ei ole kauppoja, niin vähätkin ihmiset vähenevät.
Ennen pitkää tämä heijastuu keskustan asuntojen hintoihin ja vuokriin. Keskustasta tulee vähemmän haluttu asumapaikka, ja vastaavasti hintataso laskee.
En kyllä ihan ymmärrä, miksi Espalle edes pitäisi tulla suoraan autolla ostoksille. Ainakin perus tavikselle riittäisi, että keskustan alla olisi HELPOSTI ja HALVASTI saavutettavia parkkihalleja. Joitain siellä onkin ja itse olen ajanut yleensä Kampin parkkihalliin. Ideaalitapauksessa motarit jatkuisivat suoraan halleihin maan alle eri puolille kaupunkia ja sitten haluamastaan kohdasta nousisi kävelemään kaupungille.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki ei ole maailman kuollein ja tyhjin pääkaupunki. Pjongjang on vielä kuolleempi ja tyhjempi. Ja Ulan Bator myös.
Ulan Batorissa hämmästytti lukuisat baarit ja pubit, joissa oli paljon henkilökuntaa ja ei juuri yhtään asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Helsinkin ongelma on tunnelmallisen vanhan kaupungin puuttuminen. Löytyy kaikista muista Europpan pääkaupungeista, paitsi Reykjavikista ja Helsingistä.
Onhan Helsingissä esim. Kruunuhaka ja Katajannokka ja Ullanlinna.
Ongelma vaan on se että sinne kulkeminen on niin hankalaa.
Liikenne ja pysäköinti ei toimi. On paljon helpompaa mennä lähimmälle ostarille autolla kun parkki on ilmainen.
Ja kun asiakkaita ei keskustaan tule riittävästi, ei ole houkuttelevia palveluitakaan. Synkkä kierre jolle ei loppua ole näkyvissä.
Haluan lauantaisin vilkkaaseen kahvilaan katsomaan ihmisiä ja aistimaan elämää.
En istumaan yksin aution kahvilan nurkkaan ja katsomaan ikkunasta tyhjiä näyteikkunoita.
Helsinki on ihan kiva niille jotka tulee kaukaa ulkomailta lämpimänä kesäpäivänä muutamaksi tunniksi. Mutta toista kertaa ei ole terve tulla.
Ne on muuttanu Tampereelle. Se on kyllä nykyään kehittynyt positiivisesti, jonkinlaista skarppausta on ollu. Helsingin pitäis luovuttaa Suomen pääkaupunki titteli Tampereelle. Turkua on turha enää havitella siihen, se on jämähtänyt keskiajalle. Nyt sitten vaan porukkaa sen verran Tampesteriin.