Tuoksuyliherkkä vaativana ruuhkabussissa
Kommentit (809)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä sanotaan, että tuoksuyliherkkyydestä ei saa tehdä numeroa. Miten sitten pitää toimia, kun työpaikalla alkaa palaveri eikä sinne voi mennä, kun yksi työkaveri on laittanut liikaa hajuvettä? Saako kertoa, miksi jättää palaverin väliin vai pitääkö valehdella jotain? Tai jos on kaverin/sukulaisen/naapurin synttärit ja on tullut kutsutuksi ja paikan päällä huomaa, että joku vieraista on parfymoitu. Pitääkö lähteä paikalta sanomatta mitään vai taasko pitää keksiä valhe? Jos jatkossa kieltäytyy kutsuista, niin pitääkö siinä keksiä selitys vai riittääkö, kun sanoo, että en tule teille enää ikinä?
Itse olen huomannut, että jos ilmoittaa etukäteen, että ei aio osallistua, alkaa kova tenttaus että miksi et tule. Jos syyksi sanoo hajusteyliherkkyyden, siitä tehdään numero. Se ei muille riitä, että asia kuitattaisiin ilmoitusluonteisena "Minna ei osallistu".
Näin juuri. Töissä pärjää jotenkin, kun tuoksufanaatikko on eri puolella taloa ja käy syömässä ruokalassa. Itse oireileva syö eväät ulkona, koska työpisteelle ei saa viedä eväitä ja taukotilassa haisee tämän edellä mainitun ulkovaatteet.
On tykypäivää, kimppakyytiä, pikkujouluja ja ties mitä. Jos ilmoittaa, ettei tule, alkaa jankutus syystä (haisuli jankkaa). Syy pitää saada, vaikka lopputuloksen tietää.
Kimppakyytiin voi ottaa muita, mutta ei tuota tuoksufanaatikkoa. Muut tuoksuvat sivistyneesti, tämä yksi ei. No, sitten itketään pomolle.
Pomo taas tietää ongelman. Asiakkaat ovat valittaneet ja aiheesta on puhuttu. Yksi vain haisee edelleen. Siksi hänet on siirretty tuoksuineen sinne toiseen päähän, syytä ei kyllä suoraan sanottu hänelle.
Eli ei, kaikki eivät valita. Silti on törkeää olettaa, että silmiä kirvelevää hajua olisi vain pakko kestää. Ja haisuli itse toteaa, etteivät hänen hajusteensa muita haittaa.
Onpa taas hyvät perustelut
Laitan huomennakin parfyymia ulkovaatteisiin kun menen töihin bussilla
En kyllä välitä sen herkkyyksistä paskan vertaa.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä välitä sen herkkyyksistä paskan vertaa.
Mood
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kokonaisia kulttuureita voida vääntää jokaisen sen piirissä liikkuvan mikrovähemmistön tarpeita vastaavaksi. Sellainen yhteiskunta ja kulttuuri on enemmistölle hirveä dystopia.
Ja kyllä. Tämä pätee muihinkin kuin näihin supernuuhkuihin.
Sivistyneeseen kulttuuriin kuuluu toisten huomioon ottaminen. Suomalaiset eivät ole koskaan käyttäneet paljon hajusteita. Liiallisen käyttämisen tapa tulee lähinnä pohjois-afrikasta tms.
Eli tuoksu yliherkkyys onkin r. Asismia
Jep
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuyliherkkyys on nykyään muodissa
Uusi TikTok-villitys
Kun iltalehti uutisoi niin se on jo suuri trendi
Miksei tuoksuyliherkät kulje paperipussit päässä? Ulkonakin haisee ilma
Vierailija kirjoitti:
Juu, miehet vois tosiaan lopettaa dödön käyttämisen.
Luomua :D
Tuoksuyliherkät voisivat mennä sen Nordinin kursseille hankkiutumaan eroon siitä korviensa välissä vaivastaan! Kun kerran apua on tarjolla.
Meidän työpaikan tuoksufanaatikko käy eri puolella taloa syömässä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ootteko huomannu että nää "tuoksuherkät" haisee ihan vegaaneille jotenki ummehtuneelle ja ku suunsa avaa niin tunkio haisee
Huomattu on. Ei voi käyttää tuoksuja kun tuoksuyliherkkyys, ei voi käyttää hammastahnaa kun kemiallisten yhdisteiden kammo, ei voi käyttää suihkusaippuaa tai hiustenpesuainetta koska pelkkä vesi riittää!
Siinä ollaankin sitten kuin keskiajalta ja ah niin luonnollisena!
Kaduilla haisee paska ja pissa niin on niin luonnollista ja ihanaa! Keskiajalla ei tuoksuherkkiä ollut vaikka kaikkialla haisi aivan hirveälle ennen viemärijärjestelmien keksimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ootteko huomannu että nää "tuoksuherkät" haisee ihan vegaaneille jotenki ummehtuneelle ja ku suunsa avaa niin tunkio haisee
Huomattu on. Ei voi käyttää tuoksuja kun tuoksuyliherkkyys, ei voi käyttää hammastahnaa kun kemiallisten yhdisteiden kammo, ei voi käyttää suihkusaippuaa tai hiustenpesuainetta koska pelkkä vesi riittää!
Kaduilla haisee paska ja pissa niin on niin luonnollista ja ihanaa! Keskiajalla ei tuoksuherkkiä ollut vaikka kaikkialla haisi aivan hirveälle ennen viemärijärjestelmien keksimistä.
Miten tuoksuherkät selvisi keskiajalla
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen keskustelu. Onhan mullakin oikeus vaikka kieriä koiranpaskassa ja mennä sitten sinne ruuhkabussiin muita oksettamaan, mutta en silti tee niin. Ei kukaan järkevä ihminen tee niin. Samalla tavalla minun järkeen ei käy, miksi joku haluaa kylpeä siinä hajuvedessä ennen uloslähtöä?
Jos hajuvettä käyttää oikein, sitä laitetaan yksi suihkaus ilmaan pukeutumisvaiheessa, ja tuoksupilven läpi kävellään alusvaatteissa. Tuoksu aktivoituu iholla, ei sitä vaatteisiin kuulu litroittain läträtä. Oikein käytetyttynä ei kyllä saa aikaan sellaista hajupilveä, joka aiheittaa migreenin lähellä istuville. Silti tuoksuu hyvältä. Miksi siis MINULLA PITÄÄ OLLA OIKEUS SUIHKIA ULKOTAKIT JA HUIVIT JA LAUKUT JA KOKO OMAISUUS SILLÄ TUOKSULLA?
En ymmärrä. Ette myöskään tajua, että vaatteisiin toistuvasti suihkittu hajuvesi alkaa kerrostuessaan tuoksua kamalalta eltaantuneelta hyttysmyrkyltä. Juuri siksi, että tuoksut kuuluvat iholle. Ei siihen villakangastakkiin.
Enkä ole sinänsä hajusteyliherkkä, mutta oksennusrefleksi kyllä aktivoituu näistä hajuvesissä tai axessa kylpijöistä. Hyh.
MINULLA PITÄÄ OLLA OIKEUS SUIHKIA ULKOTAKIT JA HUIVIT JA LAUKUT JA KOKO OMAISUUS SILLÄ TUOKSULLA :DDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen keskustelu. Onhan mullakin oikeus vaikka kieriä koiranpaskassa ja mennä sitten sinne ruuhkabussiin muita oksettamaan, mutta en silti tee niin. Ei kukaan järkevä ihminen tee niin. Samalla tavalla minun järkeen ei käy, miksi joku haluaa kylpeä siinä hajuvedessä ennen uloslähtöä?
Jos hajuvettä käyttää oikein, sitä laitetaan yksi suihkaus ilmaan pukeutumisvaiheessa, ja tuoksupilven läpi kävellään alusvaatteissa. Tuoksu aktivoituu iholla, ei sitä vaatteisiin kuulu litroittain läträtä. Oikein käytetyttynä ei kyllä saa aikaan sellaista hajupilveä, joka aiheittaa migreenin lähellä istuville. Silti tuoksuu hyvältä. Miksi siis MINULLA PITÄÄ OLLA OIKEUS SUIHKIA ULKOTAKIT JA HUIVIT JA LAUKUT JA KOKO OMAISUUS SILLÄ TUOKSULLA?
En ymmärrä. Ette myöskään tajua, että vaatteisiin toistuvasti suihkittu hajuvesi alkaa kerrostuessaan tuoksua kamalalta eltaantuneelta hyttysmyrkyltä. Juuri siksi, että tuoksut kuuluvat iholle. Ei siihen villakangastakkiin.
Enkä ole sinänsä hajusteyliherkkä, mutta oksennusrefleksi kyllä aktivoituu näistä hajuvesissä tai axessa kylpijöistä. Hyh.
MINULLA PITÄÄ OLLA OIKEUS SUIHKIA ULKOTAKIT JA HUIVIT JA LAUKUT JA KOKO OMAISUUS SILLÄ TUOKSULLA :DDDDD
ragekohtaus
Vierailija kirjoitti:
Maz kirjoitti:
Jos teillä on oikeus haista tupakille ja alkolle, niin mää saan käyttää haluamaani hajustetta myös,
herkkikset saa kävellä.
Ei kai täällä ole kukaan toivonutkaan, ettet käyttäisi, vaan ettet käyttäisi lotraamalla tai monia tuoksuja sekaisin.
Saan tehdä hajuvesicocktailin jos halua ja setämiehillä ei ole siihen sanottavaa
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuyliherkkyys on suomalaisen kulttuurin erikoisuus, samoin kuin allergioiden yleisyys ja se, että kaikki ovat parin viime vuosikymmenen aikana yhtäkkiä herkistyneet homeelle. Oireet ovat todellisia, mutta nykykäsitys taitaa olla, että vaivat ovat pitkälti toiminnallisia. Keho reagoi tavalla, jolla sen ei pitäisi reagoida. Luulen, että liiallinen varovaisuus ja altistuksen puute osaltaan aiheuttavat näitä vaivoja.
Huomasin itse vähän aikaa sitten parfyymin tuoksun häiritsevän minua aiempaa enemmän. Tuoksu kävi henkeen ja aiheutti päänsärkyä. Näin ei ole ollut milloinkaan ennen. Epäilen tähän vaikuttavan sen, että huomioidakseni työpaikkani yliherkät olen luopunut kokonaan hajustettujen tuotteiden käytöstä. Koska säännöllistä altistusta ei ole vuosiin ollut, olen varmaan herkistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ot, mutta keskiajalla ei haistu niin pahalta kuin moni luulee. Vielä keskiajalla ihmiset kävivät kylvyssä ja veteen sekoitettiin tuoksuvia yrttejä. Saippua saattoi yläluokkaisilla olla kallilla hajusteilla hajustettua. Jopa hampaiden pesuun oli aineita, mutta ne valitettavasti olivat niin hankaavia että vahingoittivat hampaan kiillettä. Pahanhajuista hengitystä pyrittiin torjumaan monilla keinoilla, pahojen hajujen uskottiin levittävän tautejakin.
Keskiajan jälkeen ihmiset alkoivat laiminlyödä peseytymistä lähes kokonaan, ja keskiaikaa seurasikin useampi haiseva vuosisata ennen kuin peseytymisen merkitys taas ymmärrettiin.
Keskiajalla paskottiin ja kustiin kaduille sekä kaikki roskat heitettiin ulos. Juu ei haistu pahalle.
Pierun ja kakan tuoksu on parasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kokonaisia kulttuureita voida vääntää jokaisen sen piirissä liikkuvan mikrovähemmistön tarpeita vastaavaksi. Sellainen yhteiskunta ja kulttuuri on enemmistölle hirveä dystopia.
Ja kyllä. Tämä pätee muihinkin kuin näihin supernuuhkuihin.
Sivistyneeseen kulttuuriin kuuluu toisten huomioon ottaminen. Suomalaiset eivät ole koskaan käyttäneet paljon hajusteita. Liiallisen käyttämisen tapa tulee lähinnä pohjois-afrikasta tms.
Ja Venäjältä. Käyttävät vielä semmoisia erittäin pistävän hajuisia hajusteita. Juutupa parin sellaisen kanssa stockan hissiin. Meinasi oksu lentää.
Oksu :D Käytät varmaan myös sanaa drinksu
Tuoksuherkät hiljaa!