Tuoksuyliherkkä vaativana ruuhkabussissa
Kommentit (809)
Ette ole ilmeisesti paljon matkustelleet. Suomessa myytävät hajustetut pesuaineet sun muut on kevyttä kamaa.
Vierailija kirjoitti:
Hajuton, mauton, suolaton ja tylsä. Tälläinen on suomalainen ja siksi elämä suomessa on tylsää.
Suomesta pääsee hyvin helposti pois ja vielä pysyvästi. Ostaa vain menolipun ja lähtee.
Mä oksennan toisen ihmisen ulosteen hajusta, mutta en voi kieltää ihmisi p skomasta yleisiin vessoihin. en sijaan lähden itse pois ja etsin vessan jossa ei haise.
Meillä oli töissä nainen joka kulki perässä ja sai kohtauksia jos jollain naisella oli hajuvettä. Sama ei toistunut miesten kohdalla. Oikein kertoi hekumoiden miten jollain miehellä oli hyvää partavettä. Sen kuultuamme emme enää kukaan uskoneet hänen hajusteyliherkkyyteen.
Mitäs olette mieltä, voiko yksi allerginen kieltää koko työyhteisöltä jonkun ruuan, mille hän on pahasti allerginen, niin syömisen työpaikan taukotilassa? Minusta ei, sellainen ihminen voi ruokailla omassa tilassaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä oksennan toisen ihmisen ulosteen hajusta, mutta en voi kieltää ihmisi p skomasta yleisiin vessoihin. en sijaan lähden itse pois ja etsin vessan jossa ei haise.
Meillä oli töissä nainen joka kulki perässä ja sai kohtauksia jos jollain naisella oli hajuvettä. Sama ei toistunut miesten kohdalla. Oikein kertoi hekumoiden miten jollain miehellä oli hyvää partavettä. Sen kuultuamme emme enää kukaan uskoneet hänen hajusteyliherkkyyteen.
Mitäs olette mieltä, voiko yksi allerginen kieltää koko työyhteisöltä jonkun ruuan, mille hän on pahasti allerginen, niin syömisen työpaikan taukotilassa? Minusta ei, sellainen ihminen voi ruokailla omassa tilassaan.
Ei tietenkään voi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tosi ikävää elää noin. Auttaisikohan jos katkaistaisiin aivoista yhteys nenään, jolloin ei vain enää haistaisi niitä hajuja?
Tätini oli pahimman luokan hajuhysteerikko, ja kun hän eräänä jouluna tuli kylään niin tajusin vasta hänen olleen jo tunnin meillä ilman että oli saanut kohtauksia mm hyasintista. Kysyin sitten miten täti on voinut niin hän sanoi että flunssa vei makuaistin mutta muuten hyvin, ja totesi vitsikkäänä että nyt hän voisi syödä sellaistakin mistä ei normaalisti pidä. Kävin sitten laittamassa vahvinta hajuvettäni ennen kuin istuin hänen viereensä joulupöytään, ja toden totta, täti oli kuin ihmeen kaupalla parantunut!
Hän kyllä sittemmin näki hyasintin, jo meillä 3h oltuaan, ja alkoi saamaan sitten taas tutta ahdistusta näkemästään hajusta.
En usko. Minulla keuhkot kyllä huomaa hajun vaikken itse vielä haista mitään. Ääni lähtee ensin, sitten yskittää ja sitten iskee astmakohtaus.
Höpsistä :D Ei keuhkot voi "huomata" hajua :D
Ihan samalta ne laktoosittomat maitotuotteet maistuvat mitä laktoosia sisältävät. Jos laktoosi-intolerantikolle ei kerro, että ruuassa on laktoosia, hän ei saa mitään oireita. Noinhan se menee.
Ole kiltti, älä koskaan tarjoa mitään syötävää kenellekään. Tapat vielä jonkun allergikon.
Höpsis. En minäkään saa mitään oireita olipa syömässäni ruuassa laktoosia tai ei. Ei 50 vuotta sitten Suomessa ollut yhtään laktoosista kärsivää, kun kaikki joivat maitoa. Pelkkää nykyajan huomionhakuisuutta, kun muuta ei keksitä.
Kymmeniä vuosia sitten myös lapsia kuoli ripuliin, nykyään tunnistetaan keliakia. Ruoka-aineallergikoilla saattaa kurkku turvota umpeen, enkä näe mitään syytä miksi laktoosittomiakaan pitäisi kiusata. Laktoosi-intoleranssista puhuttiin vanhoina huonoina aikoina pierutautina, kun syytä ei tunnistettu. Laktoosinsieto taas on geneettinen mutaatio, jota useimmilla kansoilla ei ole, mutta ehkä he sitten ovat vaan huomionhakuisia.
Ja eipä aikaakaan, kun ymmärretään, että keinotekoiset hajusteet ovat aiheuttaneet paljon allergioita ja astmaa. Vauvojen kohdalla onneksi jo osataan varoitella. Niin se elämä etenee.
Vauvojen kanssa kehotettiin käyttämään tuoksuttomia pyykinpesuaineita jo yli 20 v sitten, se ei ole kauheasti edennyt. Ehkä joskus.
Itse lopetin hajustettujen pesuaineiden käytön raskausaikana, sillä en halunnut, että vastasyntynyt ei haista muuta kuin pesuaineen hajun. Kohdussa ei tuoksu parfyymit, joten haiseva vanhempi on vauvalle shokki.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kiellettiin kalan lämmittäminen mikrossa ja kalaruokien säilyttäminen toisessa jääkaapissa. Ihan kohtuullista, jos kalan hajusta joku saa sairaalakeikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään voi kieltää.
Esimies voi.
Itselläni on todella herkkä nenä, mutta harvat miellyttävät tuoksut kuitenkaan häiritsevät, ellei nyt sitten ole kumottu koko pullollista myskiä päälle.
Eri juttu on kaiken maailman nikotiininarkkarit, jotka mieluusti tukehduttaisin siihen savuun. Vähintäänkin ansaitsevat jalkapuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiminnallinen vaiva. Hoidettavissa jos haluaa.
Kyllä, oikeassa olet. Mutta miksi silti kenenkään pitää vapaaehtoisesti löyhkätä pahalle? Hajuvedet, omot ja sensellaiset ei ole miellyttäviä hajuja.
Terv. tuoksuyliherkkä joka on osittain parantunut harjoittelemalla/siedättymällä, mutta joka edelleen inhoaa synteettisiä hajuja.
Luulet oikeasti että ihmiset käyttää tuoksuja jotenkin siitä huolimatta että ne haisee omaan nenään pahalle? Normaalit ihmiset nauttii kohtuullisesta määrästä hyviä tuoksuja. Puhdas pyykki kuuluisasti haisee hyvälle. Siellä on ne Omot ja muut taustalla.
Tosin kuuluu nykyaikaan että 0,1% väestöstä haluaa määrätä muiden tahdin.
Puhdas pyykki haisee puhtaalle, ei Omolle, Bio Luvilille eikä Surfille. Hajusteeton pesuaine on paras, ei karmeita tekohajuja.
Mainitsemasi aineet ovat toki aika vahvan hajuisia, mutta miedompiakin on. Hajusteettomalla pestyt vaatteet alkavat sen sijaan aika pian haista tympeältä.
Silloin ongelma on liian alhainen pesulämpötila ja pesemätön pyykkikone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks sitä hajuvettä ei voi laittaa vasta duunissa?
Meillä on tuoksuton työpaikka - onneksi.
Joskus asiakas tyrmää tuoksupilvellä, josta tarkkanenäinen (kuten minä) erottaa kerroksellisuutta. Useamman päivän käytetyn paidan (ei haittaa käyttäjää, kun dödöt ym antaa tunnun "puhtaudesta"), pesuaineen, hiuksiin laitetut kerrokset ym.
Kamalinta tietenkin on hajusteiden alta tunkeva pesemättömyys. Ei kaikilla toki, mutta valitettavan usein nämä asiat liittyvät yhteen.
Ei mua haittaa puhtaan ihmisen kevyesti hengähtävä parfyymi, mutta nämä tuoksutuotteissa kylpevät saavat poistumaan paikalta mahdollisimman nopeasti. - Kiittävät varmaan jälkeenpäin, kun ovat saaneet ystävällistä ja nopeaa palvelua. :D
Tuoksuttomissa työpaikoissa haisee hiki, pesemätön persvako, kuivunut mälli ja muut eritteet. Hyi että!
En saa hajusteista migreeniä (vaan välkkyvistä kirkkaista valoista). En ole myöskään hajusteyliherkkä. Otan silti muut ihmiset huomioon: en lotraa hajusteilla, en huuda puhelimeen julkisilla paikoilla, odotan vuoroani jonossa, annan paikkani bussissa sitä minua enemmän tarvitsevalle ja pidän ovea auki perässäni tulijalle. Kun on samoissa tiloissa muiden ihmisten kanssa, on hyvää käytöstä huomioida muut. Kukaan tässä ketjussa ei ole vaatinut täysin tuoksutonta ympäristöä. On toivottu, että tuoksuilla ei läträttäisi niin, että koko bussi tuoksuu yhden ihmisen takia. Mielestäni pyyntö ei ole kohtuuton.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ärsyttää, kun aamubussiin ( klo 7.00) nousee myskinhajuinen ihminen. Koko auto haisee ensimmäisestä viimeiseen penkkiriviin. Haju leijuu ilmassa, vaikka tuo käyttäjä on jo poistunut bussista. Miksi ns. iltatuoksuja lotrataan jo heti aamusta ja raskaalla kädellä?
Sen takia että se haisee vielä illallakin. 😀 Suomalaiset ei osaa lisätä ainetta päivän mittaan. Laskevat vaan vaikuttamisajan, 2dl riittää koko päiväksi, ei tarvitse jakaa päivän mittaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä te osoitatte täydellistä empatiakyvyttömyyttä ettekä edes itse tajua sitä. 🤦
Aika pirun yleistä että naiset vaativat empaattisuutta itseä kohtaan kaikilta mutta itse ei sitä muille suostu antamaan
Vierailija kirjoitti:
Kärsin tuoksuyliherkkyydestä, en tee numeroa. Väistän vain paikkoja joissa nämä pyykinpesuaineet ja muut tuoksuvat.
Juuri näin. Sinä teet juuri oikein. En ymmärrä, miksi muut tuoksuyliherkät eivät tee samoin vaan valittavat ja marisevat koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajuton, mauton, suolaton ja tylsä. Tälläinen on suomalainen ja siksi elämä suomessa on tylsää.
Suomesta pääsee hyvin helposti pois ja vielä pysyvästi. Ostaa vain menolipun ja lähtee.
Juu juu....... mitään muuta värssyjä ette myös osaa toistaa.
Hajusteiden kemikaaleja ei tällä hetkellä säännöstellä lailla oikein mitenkään eikä hajusteissa käytettyjä aineita tarvitse luetella erikseen pakkauksessa, riittää että lukee perfume, vaikka on todettu että osa näistä kemikaaleista voi mm. sotkea hormonitoimintaa ja aiheuttaa lapsettomuutta ja muita terveysongelmia pitkällä aikavälillä. Luulen että osa hajusteoireista tulee juuri kemikaalien takia eikä pelkästään itse hajun (siksi esim. hien haju ei välttämättä aiheuta kaikille oireita, koska hiessä ei ole synteettisiä kemikaaleja). Kannattaa tutustua low-tox-living käsitteeseen etenkin jos on lapsia ja katsoa tarkasti, mitä siivous/hygienia/kosmetiikka-aineita ostaa.
Vierailija kirjoitti:
En saa hajusteista migreeniä (vaan välkkyvistä kirkkaista valoista). En ole myöskään hajusteyliherkkä. Otan silti muut ihmiset huomioon: en lotraa hajusteilla, en huuda puhelimeen julkisilla paikoilla, odotan vuoroani jonossa, annan paikkani bussissa sitä minua enemmän tarvitsevalle ja pidän ovea auki perässäni tulijalle. Kun on samoissa tiloissa muiden ihmisten kanssa, on hyvää käytöstä huomioida muut. Kukaan tässä ketjussa ei ole vaatinut täysin tuoksutonta ympäristöä. On toivottu, että tuoksuilla ei läträttäisi niin, että koko bussi tuoksuu yhden ihmisen takia. Mielestäni pyyntö ei ole kohtuuton.
Tuoksuilla "läträämistä" vain harvemmin tapahtuu nykyaikana nykyisillä tuoksuilla (hajuvesillä), kyllä sellaiset ovat sitten vintage-tuoksuja ja peräisin 80-90-luvuilta. Nykyiset kansainväliset säännökset sääntelevät tarkkaan tuoksujen ainesosia eivätkä ne enää kestä tai ole tuoksuvanaltaan kuin kalpea aavistus siitä, mitä ne olivat 30-40 vuotta sitten.
Olisikohan niin, että liioittelun puolelle tykätään mennä tässäkin asiassa niin kuin melkein kaikessa muussakin tämän nykyisen woke-ajan aikana? Alan olla jo kyllästynyt kaikkeen valitukseen ja vouhotukseen, mitä woke-ihmiset suuna ja päänä koko ajan julistavat.
Mä ainakin mieluummin tuoksun aivan vienosti läheltä tuoksuteltuna hajuvedeltä, kuin joltain pyykinpesumyrkyltä.
Oon vähentänyt tuoksukuormaa pikku hiljaa. Tuoksut on lopulta turhia esim. ihovoiteessa, pyykinpesussa, siivousaineissa....
Mutta antiperspirantti on tuoksullinen, eikä sitä muut haistakaan. Ja se mun pieni suihkaisu tuoksua kaulalla ei varmasti tuoksu, kuin halailuetäisyydellä.
Vierailija kirjoitti:
Hajusteiden kemikaaleja ei tällä hetkellä säännöstellä lailla oikein mitenkään eikä hajusteissa käytettyjä aineita tarvitse luetella erikseen pakkauksessa, riittää että lukee perfume, vaikka on todettu että osa näistä kemikaaleista voi mm. sotkea hormonitoimintaa ja aiheuttaa lapsettomuutta ja muita terveysongelmia pitkällä aikavälillä. Luulen että osa hajusteoireista tulee juuri kemikaalien takia eikä pelkästään itse hajun (siksi esim. hien haju ei välttämättä aiheuta kaikille oireita, koska hiessä ei ole synteettisiä kemikaaleja). Kannattaa tutustua low-tox-living käsitteeseen etenkin jos on lapsia ja katsoa tarkasti, mitä siivous/hygienia/kosmetiikka-aineita ostaa.
Kyllä valvontaa on sekä (EU:n) kemikaalilainsäädännön että tuoksuteollisuuden puolelta. Tämä kattojärjestö on bannannut useita allergeeneja hajuvesiteollisuudesta https://en.m.wikipedia.org/wiki/International_Fragrance_Association
mistä(kin, myös eettisistä syistä) johtuen vanhojen klassikkoparfyymien tuoksu on nykyään erilainen kuin vintageversioissa. Kosmetiikassa on luonnollisesti valtavasti muitakin yliherkkyyttä aiheuttavia ainesosia kuin hajusteet. Kemikaalikuorman kevennykseen kannattaakin lyhentää tuoteselostetta ihan radikaalisti, siinä missä tuotteiden määrääkin.