Tuoksuyliherkkä vaativana ruuhkabussissa
Kommentit (809)
Itse en ole tuoksuyliherkkä, mutta olen silti sitä mieltä, että hajusteita pitää käyttää maltillisesti.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi tämä Milla kokee oikeudekseen huomautella jossain ruuhkabussissa jollekin satunnaiselle matkustajalle tämän tuoksusta. Vai olettaako hän että tämä tuoksuva henkilö poistuisi bussista?
Eri asia jos joutuisi jatkuvasti olemaan tekemisissä voimakkaasti tuoksuvan henkilön kanssa mutta todella itsekeskeistä nyt odottaa että jokainen satunnainen kulkijakin hänen yliherkkyytensä huomioisi. Ihan yhtä lailla niillä tuoksuvilla on oikeus matkustaa julkisilla.
Muutenkaan en ymmärrä tätä suomalaista mustavalkoista mentaliteettia, kun yhdellä on ongelma niin siitä tehdään kaikkien ongelma ja ongelman aiheuttaja täytyy kieltää kaikilta.
Tuota samaa käytettiin ennen johtamisessa: yhdellä oli ongelma, kaikkia rangaistiin. Jokin kulttuurinen tekijä siinä lienee, miksi täällä niin rakastetaan kaikkea kieltämistä ja rajoittamista.
Omia ongelmiaan ei kannata ulkoistaa muille ihmisille
Aina kun joku alkaa puhumaan hajuvesistä tulee joku tuoksuherkkä ulisemaan. Voitteko kiitos pitää herkkyytenne hajuja kohtaan ihan omana tietonanne? :) Kiitos jo etukäteen
Kaikkein halvimmat pesu- ja huuhteluaineet muuten ovat oikeita hajupommeja, vaikka annostelisi kuinka pienen määrän. Tavallaanhan voisi siis ajatella, että hajusteettomien tuotteiden käyttäminen voitaisiin alkaa nostaa vaurauden merkiksi.
Ei ole yhtään kyse siitä, pidänkö tuoksusra vai en. Usein pidän. Se vain on NEUROLOGIAA, että on migreeni.
Migreenilääkkeeni maksaa 10e/kerta ja joudun ottamaan sen ihmisten parfyymien tai omon lemun vuoksi. Voisitteko haisijat siis alkaa kantaa kympin seteleitä mukananne ja antaa sellaisen mulle, kun tuutte paikalle? Eikö se olisu ihan oikeudenmukaista? Miksi mun pitää maksaa teudän itsekkyydestä?
Migreeni tarkoittaa mulla näön lähtemistä oikeasta silmästä, usein oksentamista, järkyttävää kipua, joka jatkuu sitten monta päivää. Hoida siinä sitten työsi ja pueni laosesi.
En itse ennen tajunnut mitä migreeni tarkoittaa. Että se on invalidisoiva tila, järkyttävä kipu. Ei mitään tekemistä normaalin poäänsäryn kanssa. Itselläni raskaus aloitti tämän. Aivan hirveää.
Liiallinen haju on samalla lailla huonoa käytöstä kuin liiallinen melu. Minä en pakota ketään bussissa kuuntelemaan mua tai haustelemaan mua vaan jokainen voi elää omaa elämäänsö. Kukin pysyköön omalla reviirillään.
Tiedoksi vielä hajuhulluille kokeneen neurologini sanat: "ihminen altistuu kemikaaleille. Jonakin päivänä se kiintiö vain tulee täyteen eikä elimistö enää siedä yhtään." Mäkin köytin ennen tuoksuja. Jos olisin tiennyt mitä siitävoi seurata itselle ja muille, en olisi käyttänyt.
Joka tapauksessa siis se tuoksupilvi, vaikka olisi kuinka hyvä, sattuu ihan hitosti, kuin löisit mus päähän jollain terävällä.
Mä aina ihmettelen että miten suomessa ihmisillä on vaikka mitä vaivaa. Valitettavasti suurin osa ainoastaan huomion hakemista.
En ole tuoksuyliherkkä ja käytän ihan normaaleja miedosti hajustettuja tuotteita. Hajuvettä käytän ääreisharvoin eikä sekään ole mikään parfyymi vaan kevyt tuoksu.
Jännä, kun aina mainitaan naisten tuoksut. Itse pidän ns. miesten tuoksuja paljon häiritsevämpinä. Ne Sport- tai Men- suihkusaippuat ja deodorantit ovat jotain aivan kaameaa. Erillisistä miesten "tuoksu"suihkeista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla naisilla estrogeenin nousu joka ikinen kuukausi aiheuttaa hajuherkkyyttä ja siihen jos on vielä astma päälle, ongelma on valmis.
Se, mitä en ymmärrä, on teidän haukkujien kapeakatseisuus. Luuletteko, että kukaan vapaaehtoisesti valitsee/valitsisi mitään hiton hajuherkkyyttä, jos siihen voisi vaikuttaa. Se on hirveä vaiva, ihminen joutuu vaihtamaan kaikki omat tuoksunsa ym.ja jos joskus erehtyy ihan hieman vaikka itse kokeilemaan olisiko tilanne parempi seuraa noin vuorokauden hirveät oireet. Te luulette, että ihmiset ihan huvikseen tästä puhuvat ja yrittävät tulla kuulluiksi, vaikka todellisuudessa hajuherkkyys on ihan hirveää.
Kyllä se on ne hajuherkät jotka puhuu todella rumasti kanssaeläjistä.
Sinustakin tulee hajuherkkä, jos spurgu istuu viereesi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtään kyse siitä, pidänkö tuoksusra vai en. Usein pidän. Se vain on NEUROLOGIAA, että on migreeni.
Migreenilääkkeeni maksaa 10e/kerta ja joudun ottamaan sen ihmisten parfyymien tai omon lemun vuoksi. Voisitteko haisijat siis alkaa kantaa kympin seteleitä mukananne ja antaa sellaisen mulle, kun tuutte paikalle? Eikö se olisu ihan oikeudenmukaista? Miksi mun pitää maksaa teudän itsekkyydestä?
Migreeni tarkoittaa mulla näön lähtemistä oikeasta silmästä, usein oksentamista, järkyttävää kipua, joka jatkuu sitten monta päivää. Hoida siinä sitten työsi ja pueni laosesi.
En itse ennen tajunnut mitä migreeni tarkoittaa. Että se on invalidisoiva tila, järkyttävä kipu. Ei mitään tekemistä normaalin poäänsäryn kanssa. Itselläni raskaus aloitti tämän. Aivan hirveää.
Liiallinen haju on samalla lailla huonoa käytöstä kuin liiallinen melu. Minä en pakota ketään bussissa kuuntelemaan mua tai haustelemaan mua vaan jokainen voi elää omaa elämäänsö. Kukin pysyköön omalla reviirillään.
Tiedoksi vielä hajuhulluille kokeneen neurologini sanat: "ihminen altistuu kemikaaleille. Jonakin päivänä se kiintiö vain tulee täyteen eikä elimistö enää siedä yhtään." Mäkin köytin ennen tuoksuja. Jos olisin tiennyt mitä siitävoi seurata itselle ja muille, en olisi käyttänyt.
Joka tapauksessa siis se tuoksupilvi, vaikka olisi kuinka hyvä, sattuu ihan hitosti, kuin löisit mus päähän jollain terävällä.
Ikävää, mutta se nyt vaan on sun henkilökohtainen ongelmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tosi ikävää elää noin. Auttaisikohan jos katkaistaisiin aivoista yhteys nenään, jolloin ei vain enää haistaisi niitä hajuja?
Tätini oli pahimman luokan hajuhysteerikko, ja kun hän eräänä jouluna tuli kylään niin tajusin vasta hänen olleen jo tunnin meillä ilman että oli saanut kohtauksia mm hyasintista. Kysyin sitten miten täti on voinut niin hän sanoi että flunssa vei makuaistin mutta muuten hyvin, ja totesi vitsikkäänä että nyt hän voisi syödä sellaistakin mistä ei normaalisti pidä. Kävin sitten laittamassa vahvinta hajuvettäni ennen kuin istuin hänen viereensä joulupöytään, ja toden totta, täti oli kuin ihmeen kaupalla parantunut!
Hän kyllä sittemmin näki hyasintin, jo meillä 3h oltuaan, ja alkoi saamaan sitten taas tutta ahdistusta näkemästään hajusta.
En usko. Minulla keuhkot kyllä huomaa hajun vaikken itse vielä haista mitään. Ääni lähtee ensin, sitten yskittää ja sitten iskee astmakohtaus.
Höpsistä :D Ei keuhkot voi "huomata" hajua :D
Ihan samalta ne laktoosittomat maitotuotteet maistuvat mitä laktoosia sisältävät. Jos laktoosi-intolerantikolle ei kerro, että ruuassa on laktoosia, hän ei saa mitään oireita. Noinhan se menee.
Ole kiltti, älä koskaan tarjoa mitään syötävää kenellekään. Tapat vielä jonkun allergikon.
Höpsis. En minäkään saa mitään oireita olipa syömässäni ruuassa laktoosia tai ei. Ei 50 vuotta sitten Suomessa ollut yhtään laktoosista kärsivää, kun kaikki joivat maitoa. Pelkkää nykyajan huomionhakuisuutta, kun muuta ei keksitä.
Kymmeniä vuosia sitten myös lapsia kuoli ripuliin, nykyään tunnistetaan keliakia. Ruoka-aineallergikoilla saattaa kurkku turvota umpeen, enkä näe mitään syytä miksi laktoosittomiakaan pitäisi kiusata. Laktoosi-intoleranssista puhuttiin vanhoina huonoina aikoina pierutautina, kun syytä ei tunnistettu. Laktoosinsieto taas on geneettinen mutaatio, jota useimmilla kansoilla ei ole, mutta ehkä he sitten ovat vaan huomionhakuisia.
Ja eipä aikaakaan, kun ymmärretään, että keinotekoiset hajusteet ovat aiheuttaneet paljon allergioita ja astmaa. Vauvojen kohdalla onneksi jo osataan varoitella. Niin se elämä etenee.
Vauvojen kanssa kehotettiin käyttämään tuoksuttomia pyykinpesuaineita jo yli 20 v sitten, se ei ole kauheasti edennyt. Ehkä joskus.
Tuoksujen käytössä kohtuus on ihan hyvä. Itsekin olen vähentänyt paljon. Migreenistä kärsivänä ymmärrän kyllä, miten ikävä vaiva on. Itse esimerkiksi laitan maskin kasvoille, jos joku voimakas haju ärsyttää. Mutta toisaalta toisen tuoksusta huomauttaminen on kuitenkin henkilökohtaiselle alueelle menemistä. Ihminen kun itse ei välttämättä enää huomaa sitä. Esimerkiksi huuhteluaineen tuoksun voimakkuuden huomaa vasta, kun ei itse sitä enää käytä. Omon käytön haistaa joissain kodeissa jo astumalla sisään.
Vierailija kirjoitti:
Miks sitä hajuvettä ei voi laittaa vasta duunissa?
Meillä on tuoksuton työpaikka - onneksi.
Joskus asiakas tyrmää tuoksupilvellä, josta tarkkanenäinen (kuten minä) erottaa kerroksellisuutta. Useamman päivän käytetyn paidan (ei haittaa käyttäjää, kun dödöt ym antaa tunnun "puhtaudesta"), pesuaineen, hiuksiin laitetut kerrokset ym.
Kamalinta tietenkin on hajusteiden alta tunkeva pesemättömyys. Ei kaikilla toki, mutta valitettavan usein nämä asiat liittyvät yhteen.
Ei mua haittaa puhtaan ihmisen kevyesti hengähtävä parfyymi, mutta nämä tuoksutuotteissa kylpevät saavat poistumaan paikalta mahdollisimman nopeasti. - Kiittävät varmaan jälkeenpäin, kun ovat saaneet ystävällistä ja nopeaa palvelua. :D
Vierailija kirjoitti:
Nenään korvatulpat voisi toimia sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiminnallinen vaiva. Hoidettavissa jos haluaa.
Kyllä, oikeassa olet. Mutta miksi silti kenenkään pitää vapaaehtoisesti löyhkätä pahalle? Hajuvedet, omot ja sensellaiset ei ole miellyttäviä hajuja.
Terv. tuoksuyliherkkä joka on osittain parantunut harjoittelemalla/siedättymällä, mutta joka edelleen inhoaa synteettisiä hajuja.
Luulet oikeasti että ihmiset käyttää tuoksuja jotenkin siitä huolimatta että ne haisee omaan nenään pahalle? Normaalit ihmiset nauttii kohtuullisesta määrästä hyviä tuoksuja. Puhdas pyykki kuuluisasti haisee hyvälle. Siellä on ne Omot ja muut taustalla.
Tosin kuuluu nykyaikaan että 0,1% väestöstä haluaa määrätä muiden tahdin.
Puhdas pyykki haisee puhtaalle, ei Omolle, Bio Luvilille eikä Surfille. Hajusteeton pesuaine on paras, ei karmeita tekohajuja.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän migreenilääke enää nykyään maksaa kympin kerta? Minullakin on migreeni ja lääkitys, mutta niiden hinnathan on tulleet hurjasti alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiminnallinen vaiva. Hoidettavissa jos haluaa.
Kyllä, oikeassa olet. Mutta miksi silti kenenkään pitää vapaaehtoisesti löyhkätä pahalle? Hajuvedet, omot ja sensellaiset ei ole miellyttäviä hajuja.
Terv. tuoksuyliherkkä joka on osittain parantunut harjoittelemalla/siedättymällä, mutta joka edelleen inhoaa synteettisiä hajuja.
Luulet oikeasti että ihmiset käyttää tuoksuja jotenkin siitä huolimatta että ne haisee omaan nenään pahalle? Normaalit ihmiset nauttii kohtuullisesta määrästä hyviä tuoksuja. Puhdas pyykki kuuluisasti haisee hyvälle. Siellä on ne Omot ja muut taustalla.
Tosin kuuluu nykyaikaan että 0,1% väestöstä haluaa määrätä muiden tahdin.
Puhdas pyykki haisee puhtaalle, ei Omolle, Bio Luvilille eikä Surfille. Hajusteeton pesuaine on paras, ei karmeita tekohajuja.
Mainitsemasi aineet ovat toki aika vahvan hajuisia, mutta miedompiakin on. Hajusteettomalla pestyt vaatteet alkavat sen sijaan aika pian haista tympeältä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on sinun. Muiden ei tarvi sinun lääkkeitä maksaa. Jos et halua niitä itse maksaa kärvistele vaivoinesi
Kyllä ärsyttää, kun aamubussiin ( klo 7.00) nousee myskinhajuinen ihminen. Koko auto haisee ensimmäisestä viimeiseen penkkiriviin. Haju leijuu ilmassa, vaikka tuo käyttäjä on jo poistunut bussista. Miksi ns. iltatuoksuja lotrataan jo heti aamusta ja raskaalla kädellä?
EVVK. Jos ei kestä julkisia liikennevälineitä, niin älköön käyttäkö niitä.