Miksi vanhemmat ihmiset ei seuraa enää aikaansa? Milloin se loppuu. Vrt. puhuminen kansakoulusta, yläasteesta jne.
Onko joku ikä milloin ihminen on vaan että "joo, tähän jään ja kaikki muutokset on hoovee".
Kommentit (82)
Jugoslavia, Leningrad ja Rhodesia :D
Ei se nykyaika sitä kokemusta muuta. Jos on käynyt kansakoulun niin sitten on ja siitä kai saa puhua. Nuorten kyllä kannattaisi perehtyä vähän historiaan ja vastaavasti vanhempien ihmisten nykyisiin järjestelmiin, että löytyisi edes yhteinen kieli. Ai niin, sinäkin saat vastauksen kysymykseesi vielä kun ikäännyt.
Olen 73-vuotias, 11-vuotiaan lapsen mummo.
Huomasin hänen matikan opetuksessa murtolukulaskun kohdalla, että jakokulma oli käännetty eri suuntaan, mutta osasin laskea oikein.
Olenko siis ajan tasalla?
Loukkaantuminen tästä kysymyksestä on jo ylilyönti tai ainakin minä ajattelen niin
Kouluun liittyvät termit on tuttuja niille, joiden elämässä aihepiiri on ajankohtainen. Tuskinpa nuorekaan puhuu eri eläkkeistä oikeita sanoja käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin hänen matikan opetuksessa murtolukulaskun kohdalla, että jakokulma oli käännetty eri suuntaan, mutta osasin laskea oikein.
Olenko siis ajan tasalla?
Minusta mummot ovat AINA ajantasalla. Tärkeimmissä asioissa etenkin. Ehkä hain aloituksella sitä miksi lasten vanhemmat eivät halua tietää lastensa koulujen nimiä. Ja milloin minä tulen tippumaan itse kartalta. En nimittäin itse ole siitä iästä kaukana.
Mummoille sydämiä.
-AP
Riippuu ihmisestä. Itse olen nyt 52-vuotias ja olen suosiolla pudonnut ns. kehityksen kelkasta. En tunne viimeisimpiä teknisiä innovaatioita, eivätkä ne kiinnostakaan minua. Laiskana pyydän lapsilta apua, jos jotain erityistä tarvitsee tehdä tekniikan suhteen, sen sijaan, että ottaisin itse selvää, miten homma toimii. En vielä puhu menneistä hyvistä ajoista, mutta olen sitä mieltä, että ei ainakaan parempaan suuntaan olla menossa, enkä jaksa olla kiinnostunut kaikista nykyajan keksinnöistä, vaikka maailmanmenoa seuraankin. Käytän myös termejä "nuorten kotkotukset" kun puhutaan esim. influenssereista. Samoin pidän mm. ilmiöoppimisen kaltaisia koulu-uudistuksia nykyajan huuhaana ja esim. avokonttoreita ilman omia työpisteitä hölmönä ideana. Moni nykyajan asia saa minulta siis täystyrmäyksen ja voi olla, että kyseessä on vain iän mukanaan tuoma juuttuminen vanhoihin käytäntöihin, mene ja tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaikki raivo vain siksi että joku kysyi miksei vanhemmat opettele lastensa koulujen nimiä. :D
Ei hän kysynyt vaan vanhemmista. Vaan ihmetteli, miksi kaikki eivät tiedä, mitä kouluja nykylapset käyvät.
jokutaas kirjoitti:
Harmitta kun oppikouluun haun pääsykoekirja on poissa. Yllättävän vaikeita tehtäviä. Yhden muistan: Jos kahdeksan ihmistä kättelee toisiaan niin montako kättelyä tapahtuu? 10-vuotiaan piti ratkaista tämä.
Kun vähentää itsen, 7x8?
Vierailija kirjoitti:
Ukko40 kirjoitti:
Mä olen 40 eikä vähääkään kiinnosta joku varhaiskasvatus, alakoulu, yläkoulu, mikä on viimeisin Samsungin puhelinmalli tai kenellä suomalaisella räppärillä josta en ole ikinä kuullutkaan on kymmenen miljoonaa striimauskertaa.
Mulla on niin paljon muuta puuhaa, ettei aika riitä perehtymään tällaisiin minulle merkityksettömiin asioihin.
Mitä muuta puuhaa? Tulet töistä kotiin. Mahdolliset lapset on oikealla vanhemmallaan ja sulla on harrastuksena telkkari ja kaupassakäynti.
No jos hän ei mitään muuta tekemistä keksi, niin ehkä hänkin hakee kirjastosta lukemista, kutoo villasukkia, lähtee lenkille tai mitä nyt vanhemmat ihmiset tekevätkin.
Ai niin, kirjoitettiinkin vasta nelikymppisestä.
Mulla ei ole lapsia, eikä lapsia löydy myöskään lähipiiristä niin sen takia termit ala-ja yläkoulu ei ole tullut kovin tutuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kaikki raivo vain siksi että joku kysyi miksei vanhemmat opettele lastensa koulujen nimiä. :D
Ap kysyi: miksi vanhemmat IHMISET eivät seuraa aikaansa., eli kyse ei ole lasten vanhemmista ja koulujen nimistä!
Niin joo. Onhan se sitten ihan oikea syy repiä pelihousut ja haukkua ihmistä koko viestiketjun voimin. Täysin kohtuullinen reaktio.
Lapsetkin puhuvat yläasteesta. Ei se sana ole mihinkään hävinnyt.
Lisäksi lapset sanovat tarha tai päiväkoti eivätkä siis varhaiskasvatus vaikka se virallisesti on varhaiskasvatus.
Tietysti eletty elämä vaikuttaa.
En jaksa kuunnella 30-vuotiaita, mistä seurustelukumppani, seksi ja toimeentulo.
Kun ne kuitenkin menee jotenkin.
Nykyään on tosi helppoa kun voi netistä katsoa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
jokutaas kirjoitti:
Harmitta kun oppikouluun haun pääsykoekirja on poissa. Yllättävän vaikeita tehtäviä. Yhden muistan: Jos kahdeksan ihmistä kättelee toisiaan niin montako kättelyä tapahtuu? 10-vuotiaan piti ratkaista tämä.
Kun vähentää itsen, 7x8?
Tää on vaikea, vaatii kynän ja paperin ja logiikkaa. Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko siis ajan tasalla?Minusta mummot ovat AINA ajantasalla. Tärkeimmissä asioissa etenkin. Ehkä hain aloituksella sitä miksi lasten vanhemmat eivät halua tietää lastensa koulujen nimiä. Ja milloin minä tulen tippumaan itse kartalta. En nimittäin itse ole siitä iästä kaukana.
Mummoille sydämiä.
-AP
Mikä sinun lapsesi koulun nimi on? Ei siitä ole kovin monta vuotta, kun olin opettajana koulussa, jonka seinässä luki "ala-aste". Sekin on tosin nykyisin lakkautettu. Minun kunnan koulujen nimet ovat kohtuullisen mielikuvituksellisia, eivätkä enää mitään Kirkonkylän kouluja.
Vierailija kirjoitti:
jokutaas kirjoitti:
Kun vähentää itsen, 7x8?
"Vähentää itsen"? :DDDDDDDDD
Mikä ihmeen yläaste?
"Yläaste muuttui yläkouluksi,
vuoden 1999 alusta voimaan tulleessa perusopetuslaissa (628/1998) hallinnollinen raja ala- ja yläasteen väliltä poistettiin. Nykyisessä laissa edellytetään yhtenäistä perusopetusta, joka tosin voi jäsentyä vuosiluokkien 12, 36 ja 79 muodostamiin jaksoihin. Käsite yläaste on näin ollen vanhentunut"
Taidat olla ap. nyt 23v ajasta jäljessä, kun puhut yläasteesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi heidän pitäisi seurata sinun aikaasi?
Yleissivistys. Minäkin pystyn sujuvasti keskustelemaan menneistä vuosisadoista enkä ole koskaan silloin elänyt.