Kovat on palkat koodareilla 7500e/kk
Käykö kateeksi?
Kommentit (68)
Mies it-alalla yrittäjänä ja tienaa reippaasti yli tuon. Aloitti kyllä koodaamisen jo nuorena, mutta nykyään ei todellakaan opiskele iltaisin mitään vaan google auttaa kaikissa ongelmissa Kai hän on jotenkin synnynnäisesti lahjakas kun kuulemma on niin helppoa ja leppoisaa hommaa ja kaiken uudenkin vaan tekemällä oppii nopeasti.
Itse yhden koodauskurssin käynyt yliopistolla ja siitäkään en ymmärtänyt yhtään mitään Että minusta se ei kyllä helppoa ole
Iso osa koodareista tekee perustason hommia kuin konekirjoittaja. Palkkakin on sen mukaisesti matala.
Täällä nyt vertaillaan sinfonian säveltäjää ja katumuusikkoa.
Koodausala on niin monipuolinen, että toiset omistaa sille koko elämänsä ja osaa lähes kaiken ja voivat hallita isoja kuvioita. Toiset taas testailee ja paikkailee jotain olemassa olevaa, eikä tarvitse pikkutakeissakulkea mainostamassa omaa tuottettaan.
Siksi palkkahaitari 3000 - 10000+
Vierailija kirjoitti:
Jutun mukaan firma välittää seniorkehittäjiä. Eli niitä, jotka on tehneet hommia jo pitkään. Tottakai niillä on korkeahkot palkat. Keskipalkka on siksi 7500€, kun sieltä puuttuu junior- ja keskitason kehittäjät kokonaan. Nehän muuten laskisi aika paljonkin tuota keskipalkkaa. Itse olen tehnyt 3 vuotta koodaustöitä (tästä 2 vuotta osa-aikaisesti opiskellessa) ja palkkani on 3800€.
Joo, yleensä aina koodareiden palkkoja ihmetellessä katsotaan vaan niiden vuosia tai vuosikymmeniä alalla olleiden seniorien palkkoja ja kuvitellaan, että kaikki tienaa automaattisesti sen verran. Oma aloituspalkka oli 2500, nyt koeajan jälkeen 2800. Tuttujen (ei it-alalla olevien) mielestä tämä on "huono palkka", koska kuvittelevat että kaikki koodaajat tienaavat ainakin 4K kuussa.
Täällä vaativaa järjestelmäkehitystyötä tekevä saa reilut Marinin minimipalkkaa...
Oikeasti koodarin palkka on ainakin isoissa firmoissa yleensä luokkaa 3300-5000 euroa, ei tuollaisia summia. Siis semmoiselle perus webbisoftan koodareille mitä suurin osa nykyään on. "Koneläheisemmistä" hommista kuten sulautettujen järjestelmien kehittämisestä joissa täytyy ymmärtää elektroniikkaakin yms ja muista erityishommista voi saada toki enemmän, yleensäkin osaamisesta jota ei ole joka toisella. Mutta joku java / javascript / html vääntäjä ei mitään 7500 euron palkkoja näe. Paitsi ehkä freelancerina (jolloin on riski että huonoina aikoina ei saa projekteja ollenkaan ja tuloja ei ole) tai niissä pienissä konsulttifirmoissa, joissa systeemi on että peruspalkka on ihan pieni tyyliin 2000 euroa, ja sitten saa päälle tietyn prosentin työn laskutuksesta - niissä voi joskus saada isoakin palkkaa jos on lyhytkestoinen projekti jossa kova tuntihinta asiantuntijalle - mutta tuossakin on taas se riski että kun huonommat ajat tulee, niin palkka on sitten se pari tonnia kuussa.
Voi paska, mun palkka on vain 5800 € / kk. Pitää mennä pyytämään reilua korotusta.
Jep, eikä ikinä kukaan kommentoi, että miesystäväni on seniori ohjelmistokehittäjä ja palkka on 4600€/kk (joka on todella paljon lähempänä totuutta kuin nuo poskettomat summat). Maakunnissa se palkka voi alkaa kolmosellakin.